Citat:
Ursprungligen postat av
freethespeech
Mm, källa på att den ökade brottsligheten endast beror på sociala skäl? och "utanförskap".
Väldigt trolig källa om de helt har uteslutit "risk vs reward".
Det räcker med att kolla korrelationen mellan hårda straff och brottslighet runt om i världen, och kolla korrelationen mellan sociala problem och brott, så ser du att det är rätt tydligt.
Citat:
Kronvittne är en sak, "anonymt vittne" är en annan sak.
Och båda medför problem.
Citat:
Anonymtvittne:
jag tänker mig att det måste få vara möjligt att lämna uppgifter till polisen (och senare även en rättsal) utan att försvarsadvokaten kan/får lämna personuppgifterna/omsändigheter vidare till deras gäng-kriminella klient som då kan tysta vittnet.
som har hänt otaliga gånger.
(bla par-mordet i hallonberget(?).. som var startskottet på den utbredda koncensus att ingen vågar vittna)
Det är varken rättssäkert eller förenligt med demokratiska värden att gäng-kriminella ska tysta ned vittnet. och skrämma folk att inte prata med polisen.
Det är trots allt inte en skyldighet att medborgare måste ha civilkurage, - även om det såklart är uppskattat/ädelt.
Ja, det där är ett stort problem. Men det betyder inte att anonyma vittnen är en bra lösning.
Citat:
Därav är det heller inte en skyldighet eller ens en "rättsprincip" att den juridiska demokratin ska behöva förlita sig på civilkurage hos den enskilda medborgaren för att fylla sin funktion och syfte.
Rättsprincipen är att man måste få försvara sig, vilket inte går emot anonyma anklagelser.
Citat:
Inget säger att:
vem som helst hursomhelst kan bli ett hemligt vittne, utan att det pågår en process utanför sättsalen om ett vittne ska få ha dold identitet och om det är befogat. ingen har saggt att det ska vara en generell rättsprincip att tillåta hemliga vittne, utan jag menar på att det ska avgöras från fall till fall, vid synnerlig grova brott/gängkriminalitet.
Och då flyttar man samma problem till enskilda fall.
Citat:
Kronvittne:
att lämna sitt gäng/tidigare liv blir helt enkelt lättare om kronvittnet kan "byta liv" samtidigt som sina "bröder" och konsekvensen av att ta ansvar, kan röjas undan på ett humant sätt.
Kronvittnen är inte fullt lika problematiska, men det är inte rättssäkert det heller. Det ger incitament att som exit plan när man har tjänat sina smutsiga knarkpengar, skylla allt på någon annan, agera kronvittne, och komma ut rik.
Citat:
Inget säger att:
det kan vara en klausul som säger att om kronvittnet fortsätter med grovkriminalitet , att hens vittnesmål blir ogiltigt, samtidigt som personen återsätts i sina gamla kvarter och hens "bröder" går fria med >ett litet< skadestånd. De blir säkert en rolig återförening, som kronvittnet säkert ser fram emot och det blir såklart ett väldigt enkelt val att vilja vara kronvittne?
Man kan inte tvinga någon att flytta tillbaka till sina gamla kvarter.
Citat:
New jag syftar på alla domar med flera åtalade, det är vanligt att fler blir dömda för delaktighet, dvs de får ett lägre straff.. precis som att en grovt kriminell/gäng-medlem >alltid< på något sätt är defacto delaktig i hela gängets våldskapital och gärningar.. många bäckar små osv.
Därför är det rättsäkert även om nu någon mot all förmodan skulle råka bli "oskyldig" dömd.
I en gäng-miljö finns det inga oskyldiga. Du är naiv om du verkligen tror det.
att ingå i ett kriminellt-förbund har bara fördelar, idag.
Att medhjälp är brottsligt är inte konstigt och inte en brist i rättssäkerheten, men då ska den bevisas. Att man hänger med vissa personer räcker inte.
Citat:
Nej jag har rätt och du är ett troll om du inte kan förklara varför jag har fel.
Nej, du är snarare obildad. Och jag förklarar varför du har fel.
Citat:
återigen, jag pratar om grov gängkriminalitet. från fall till fall.
jag pratar inte om en generell princip om kronvittne/anonymt vittnesmål.
Och det spelar ingen roll. Är det inte rättssäkert, så är det inte rättssäkert ens i enskilda fall.
Citat:
Det finns som sagt inte någon oskyldig inom den grova gängkriminaliteten.. och helt ärligt talat, skulle det mot all förmodan, en på miljarden.. finnas en oskyldig dömd.. så vem fan bryr sig? Bryr sig verkligen >demokratin< om den enstaka individen som var dum i huvudet och trodde att det var "coolt att va med i gäng" ?
Det finns ingen som är oskyldig alls, så låt oss sy in den som vi tycker att det passar att sy in. Sådana där medeltidsfasoner ska vi inte ha i vårt rättssystem.
Citat:
Nej det gör den inte. Därför är det heller inte rättsäkert att juridiken går emot demokratin.
För då faller demokratin - och då faller rättssäkerheten. det är med andra ord, i dagens samhälle en paradox att inte ha hemliga vittnen.
Nej, det är det inte. Demokratin står inte och faller med om vi har anonyma vittnen eller inte.
Citat:
Det är ganska simpelt, konstellationerna som dödar varandra är inte "flytande", vilket jävla skitsnack.
Vissa är mer flytande än andra, och den som snackar skit är du.
Citat:
ingen säger att det ska vara straffbart att "känna någon", men umgås man dagligen med en grovt kriminell så är man medskyldig,
Nej, det är man inte.
Citat:
i värsta fall så kan "skyddande av brottsling" visa sig vara lika illa som att utföra ett brott.
Skyddande av brottsling är redan brottsligt.
Citat:
vilket är en win för mänskligheten, demokratin och rättsamhället.
Att göra Sverige till en bananrepublik är inte en win för någon.
Citat:
vad pratar du om?
att en 3 barns mamma vågar vittna emot ett "löst sammansatt kompis gäng" som 'råkar' utföra grova brott dagligen, är en tombola och ett incitament för att begå mer brott?
Nej. Prova att läsa igen, du fattade helt fel.
Citat:
mm försök spinna din skit du.
Det är du som spinner skit.