Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Jag läste mellan raderna att Guillou är 77 år och vill gå ut på krogen och givetvis talar eller skriver han i eget intresse.
Men det är en legitim poäng att skydda sig själv från sjukdom.
Ja, att skydda sig själv anser jag vara helt legitimt. Men dom flesta 77-åringar bör numera ha skydd genom att dom själva har vaccinerats. Därför behövs inte vaccinpass för att skydda 77-åringarna från att smittas av andra. Men 77-åringarna kan komma att behöva påfyllnadsdoser av vaccin.
Mitt exempel gällde patienter som har såpass dåligt immunförsvar att vaccinernas skydd inte är tillräckligt. Då kan det vara befogat att begära att exempelvis vårdpersonal ska vaccinera sig, ifall dom ska ha kontakt med dessa känsliga patienter.
Därför är min slutsats att vaccinpass kan vara berättigade på vissa vårdavdelningar, men inte på krogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
I Danmark har huvudfokus varit skyddet av det allmänna och inte det privata. Vaccinet skall tas med motivationen att visa samhällelig solidaritet. Jag uppfattar att Guillou vill ha en dansk modell.
Jag håller med om att vi behöver visa solidaritet med varandra, och med samhället. Men man kan visa solidaritet även utan påtryckningar i form av vaccinpass.