2021-09-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Kan ju lika gärna vara så att vaccinerade är betydligt mindre benägna att testa sig.

Kan ju lika gärna vara så att vaccinerade inte blir smittade i lika stor omfattning som ovaccinerade?

Kollar man på IVA så stod vaccinerade för 8,1% av inlagda i Augusti.

Ovaccinerade står för 87% av fallen och närmare 90% av IVA-inläggningarna i Augusti - FAKTA!

"dEt äR nOg vAcCineRaDe sOm TeStar siG i lägRe omFaTTnInG!!!!"
Citera
2021-09-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kan ju lika gärna vara så att vaccinerade inte blir smittade i lika stor omfattning som ovaccinerade?

Kollar man på IVA så stod vaccinerade för 8,1% av inlagda i Augusti.

Ovaccinerade står för 87% av fallen och närmare 90% av IVA-inläggningarna i Augusti - FAKTA!

"dEt äR nOg vAcCineRaDe sOm TeStar siG i lägRe omFaTTnInG!!!!"

Det utesluter ändå inte att vaccinerade personer står för den största smittspridningen i samhället.
Citera
2021-09-13, 14:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Kan ju lika gärna vara så att vaccinerade är betydligt mindre benägna att testa sig.

Nej, verkligen inte.

Att vara ovaxxad är ett tydligt tecken på att man inte tar detta på allvar. Då är det knappast så att man springer och testar sig vid minsta symtom..
Citera
2021-09-13, 14:51
Medlem
Citat:
Det utesluter ändå inte att vaccinerade personer står för den största smittspridningen i samhället.

Du får gärna komma med källor eller ytterligare argument om du vill försöka påstå att vaccinerade står för den största smittspridningen i samhället - de källor vi har tyder nämligen på att ovaccinerade står för den största smittspridningen i samhället.
Citera
2021-09-13, 14:53
Medlem
Citat:
Du får gärna komma med källor eller ytterligare argument om du vill försöka påstå att vaccinerade står för den största smittspridningen i samhället - de källor vi har tyder nämligen på att ovaccinerade står för den största smittspridningen i samhället.

Nej. Det visar på att fler ovaccinerade är inlagda på sjukhus, inget annat.
Citera
2021-09-13, 14:57
Medlem
Citat:
Nej. Det visar på att fler ovaccinerade är inlagda på sjukhus, inget annat.

Du gör ju bara bort dig när du försöker argumentera mot såna här självklarheter.

När vaccinerna testades så provtog man de som ingick i testerna löpande (även om de inte hade några symptom) - då såg man för Pfizer runt 85-90% skydd mot att smittas.

Att skyddet börjar försvinna efter 6-8 månader är en annan fråga - de som fick vaccinet för så länge sedan står för en väldigt liten smittspridning för tillfället.
Citera
2021-09-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
80% vaccinerade är ju ganska fint. Så mycket högre vaccinationsgrad har inte danskarna lyckats får TROTS tvångsåtgärder. några veckor till så är vi på danmarks nivå. Varför börja med tvångsmetoder som i USA och Frankrike, se hur illa det funkar där med civil olydnad och protester. Ett bra sätt att undergräva folk förtroende för myndigheter. Nu dör det ju inga längre. Det finns mångdubbelt värre farsoter som man inte gör något åt.

Rätt så mycket jag tänker också, speciellt som ovaccinerad(kan inte) i riskgrupp. Vaccinen är inte perfekta till att börja med och för sådana som mig, så är ju alla människor vaccinerade eller inte en precis lika stor risk. Ärligt talat tror jag faktiskt att vaccinerade är en större risk, men inte p.g.a. vaccinerna men för att dom i större utsträckning är oförsiktiga. Nog för att jag inte är orolig ändå, kanske om jag vore 10 år äldre. Har klarat mig fint sen i april 2020 utan att bli sjuk igen, så lär väl hålla i sig.
Citera
2021-09-13, 15:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Du gör ju bara bort dig när du försöker argumentera mot såna här självklarheter.

När vaccinerna testades så provtog man de som ingick i testerna löpande (även om de inte hade några symptom) - då såg man för Pfizer runt 85-90% skydd mot att smittas.

Att skyddet börjar försvinna efter 6-8 månader är en annan fråga - de som fick vaccinet för så länge sedan står för en väldigt liten smittspridning för tillfället.
Det här är en sanning med ganska ordentlig modifikation. Mig veterligen hade varken Pfizer eller Moderna någon periodisk testning av testobjekten. AstraZeneca var lite annorlunda, där är det dokumenterat att de tillhandahöll hemmatester till objekten och de fick rapportera med jämna mellanrum. Jag tror det var var 14:e dag.
Citera
2021-09-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det här är en sanning med ganska ordentlig modifikation. Mig veterligen hade varken Pfizer eller Moderna någon periodisk testning av testobjekten. AstraZeneca var lite annorlunda, där är det dokumenterat att de tillhandahöll hemmatester till objekten och de fick rapportera med jämna mellanrum. Jag tror det var var 14:e dag.

Läser fas 3 rapporten för Pfizer:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577?query=featured_home

Citat:
Among 36,523 participants who had no evidence of existing or prior SARS-CoV-2 infection, 8 cases of Covid-19 with onset at least 7 days after the second dose were observed among vaccine recipients and 162 among placebo recipients.

Hur hittade man de som blev sjuka utan symtom utan att testa löpande?

Kanske inte samma person om och om igen men under testets gång så måste det ju genomförts massa tester - även om de inte kände sig sjuka.
Citera
2021-09-13, 15:16
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Med största sannolikhet blir han smittad av en annan ovaccinerad.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Nya siffror:

I Augusti så stod vaccinerade för 13% av konstaterade fall.

Citat:

Man åker väl inte och testar sig om man inte känner sig sjuk.
De vaccinerade är superspridare.
Citera
2021-09-13, 15:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag läste mellan raderna att Guillou är 77 år och vill gå ut på krogen och givetvis talar eller skriver han i eget intresse.
Men det är en legitim poäng att skydda sig själv från sjukdom.

Ja, att skydda sig själv anser jag vara helt legitimt. Men dom flesta 77-åringar bör numera ha skydd genom att dom själva har vaccinerats. Därför behövs inte vaccinpass för att skydda 77-åringarna från att smittas av andra. Men 77-åringarna kan komma att behöva påfyllnadsdoser av vaccin.

Mitt exempel gällde patienter som har såpass dåligt immunförsvar att vaccinernas skydd inte är tillräckligt. Då kan det vara befogat att begära att exempelvis vårdpersonal ska vaccinera sig, ifall dom ska ha kontakt med dessa känsliga patienter.

Därför är min slutsats att vaccinpass kan vara berättigade på vissa vårdavdelningar, men inte på krogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I Danmark har huvudfokus varit skyddet av det allmänna och inte det privata. Vaccinet skall tas med motivationen att visa samhällelig solidaritet. Jag uppfattar att Guillou vill ha en dansk modell.

Jag håller med om att vi behöver visa solidaritet med varandra, och med samhället. Men man kan visa solidaritet även utan påtryckningar i form av vaccinpass.
Citera
2021-09-13, 15:21
Medlem
Är deltavågen över i Sverige eller?

Share of positive tests har halverats sedan 18 augusti:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-14..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Share+of+positive+tests&Interval=N ew+per+day&Relative+to+Population=true&Align+outbr eaks=false&country=~SWE

IVA har minskat med 20% på en vecka (57 till 47 patienter):
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in