Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Han förtjänade inte mer än 10 000.
Det kan jag förvisso hålla med om men den frågan var på sin höjd en miljonfråga. Att han inte kunde den var knappast något man kan klandra honom för.
Citera
2021-09-11, 20:20
Medlem
Citat:
En så kallad "expert".

Gradvalls intresseområde är väl pop- och rockmusk. Att han inte känner till kända cellospelare är väl inte så konstigt.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2021-09-11 kl. 20:27.
Citera
2021-09-12, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Beror väl på. Han kanske inte varit i dom delarna av landet så mycket?

Nä men man behöver ju inte ha varit i specifika delar av landet för att kunna sådan enkel fakta. Räcker nästintill med om man sett på Vädret på tv.
Citera
2021-09-12, 11:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Man måste ändå ge gubben att han är ovanligt ödmjuk till skillnad från många andra deltagare och erkände att han besitter brister kunskapsmässigt. Men varför väljer han 4 livlinor i så fall?

Fyra livlinor är det man skall välja. Frågorna upp till 10 tusen och oftast 1-2 nivåer över det är sådant man bara skall kunna i 999 fall av 1000 iaf. Spelar man sedan livlinorna rätt har du nått fyra nivåer till efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Fast om han kom till Sverige som 16-åring måste han ha bott i Sverige i runt 50 år, då borde man veta det.

Det är så sant, det går inte att skylla på bristande skolgång i landet, det är ju för att dra en jämförelse som om jag flyttat till USA för 50år sedan och fick frågan i vilken del av landet Kalifornien ligger och är osäker på om det är det som ligger i väst.
Citera
2021-09-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fyra livlinor är det man skall välja. Frågorna upp till 10 tusen och oftast 1-2 nivåer över det är sådant man bara skall kunna i 999 fall av 1000 iaf. Spelar man sedan livlinorna rätt har du nått fyra nivåer till efter det.

Det är så sant, det går inte att skylla på bristande skolgång i landet, det är ju för att dra en jämförelse som om jag flyttat till USA för 50år sedan och fick frågan i vilken del av landet Kalifornien ligger och är osäker på om det är det som ligger i väst.
Ja, om man vill nå miljonen. Men då är man mindre förmögen att gissa, eftersom 100 000 nivån utgår.
Citera
2021-09-12, 14:55
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Frågorna upp till 10 tusen och oftast 1-2 nivåer över det är sådant man bara skall kunna i 999 fall av 1000 iaf.
Nja, jag kan ju nästan inte ens "lätta" frågor om sport eller modern populärkultur.
Och då har jag inte ens talat om vidriga kuggfrågor.

Citat:
Nja, man kan ju veta ungefär var Dalarna ligger utan att veta vilken landsdel det tillhör.
Vi har ju som sagt alla våra kunskapsluckor.
Senast redigerad av Chrisma 2021-09-12 kl. 15:52.
Citera
2021-09-12, 15:38
Medlem
Han verkade ju känna till alla alternativ och ungefär var de låg. Det var nog begreppet Götaland han var osäker på.
Citera
2021-09-12, 18:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är grejen att man i Sverige tävlar om en sketen miljon? I Storbritannien och ute i EU tävlar man om 1 miljon i pund resp euro.
10 miljoner skulle göra programmet väsentligt mer intressant.

Som dessutom bara blir ca 600.000 efter skatt. Ingen kan bli miljonär i den svenska upplagan så programnamnet är missvisande.
Citera
2021-09-13, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är grejen att man i Sverige tävlar om en sketen miljon? I Storbritannien och ute i EU tävlar man om 1 miljon i pund resp euro.
10 miljoner skulle göra programmet väsentligt mer intressant.

Därför att Postkodlotteriet och TV4 är riktigt snåla och giriga. Kolla vilka hutlösa löner och bonusar dom stoppar i sin egen ficka.

Alla pengar ska gå till dom själva i första hand. Det här med att man skulle hjälpa utsatta är mest ett spel för galleriet för att hålla kvar prenumerationer på deras lotter och krama ur slantarna från det godtrogna svenska folket.
Citera
2021-09-13, 10:25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ja, om man vill nå miljonen. Men då är man mindre förmögen att gissa, eftersom 100 000 nivån utgår.

Men med fyra livlinor behöver du ju inte gissa heller utan kan ta dig långt med hjälp av dessa. Sedan är det klart att på dom absolut högsta nivåerna gäller det att få lite rätt frågor ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Nja, jag kan ju nästan inte ens "lätta" frågor om sport eller modern populärkultur.
Och då har jag inte ens talat om vidriga kuggfrågor.

Nja, man kan ju veta ungefär var Dalarna ligger utan att veta vilken landsdel det tillhör.
Vi har ju som sagt alla våra kunskapsluckor.

Fast det är ju inte bara "lätta" frågor inledningsvis det är ju frågor som är i stil med vilken färg mjölk har.
Nu har vi ju i det sammanhanget tre landsdelar och då kan man allt kräva att man kan det där efter 50år i landet. Det räckte ju att veta att Götaland var sydligt och sedan man dessa alternativ som erbjöds var det ju inget snack.
Kunskapsluckor är en sak men det gäller ändå att kunna sådant grundläggande. Hade det varit en fråga om vilket av fyra landskap som var minst där landskapen är snudd på lika stora är det en annan femma t.ex. men inte nu.
Citera
2021-09-13, 12:02
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Fast det är ju inte bara "lätta" frågor inledningsvis det är ju frågor som är i stil med vilken färg mjölk har.
Nu har vi ju i det sammanhanget tre landsdelar och då kan man allt kräva att man kan det där efter 50år i landet. Det räckte ju att veta att Götaland var sydligt och sedan man dessa alternativ som erbjöds var det ju inget snack.
Kunskapsluckor är en sak men det gäller ändå att kunna sådant grundläggande. Hade det varit en fråga om vilket av fyra landskap som var minst där landskapen är snudd på lika stora är det en annan femma t.ex. men inte nu.
Som sagt har jag sett många frågor på de "lätta" nivåerna, som var helt hopplösa för mig.
Jag kan ju nästan inget om sport eller om populära TV-program som jag aldrig har sett på.
Och nu var det så att den här mannen aldrig pluggade Sveriges landskap och landsdelar.
Det gör man inte i Tanzania och knappast i Sverige heller om man är sexton år eller äldre.
Jag har inte läst om det i skolan efter mellanstadiet.

Jag minns att en tävlande på Bengt Magnussons tid fick en fråga om Lennart Hellsings "Herr Gurka".
Men den här mannen var invandrare och visste inget om svenska barnvisor.
Ibland är det helt förståeligt att någon inte kan en "lätt" fråga på grund av sin bakgrund i ett annat land.
Men det är tydligen så att vissa tycker om att få klaga på andra...
Senast redigerad av Chrisma 2021-09-13 kl. 12:28.
Citera
2021-09-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Därför att Postkodlotteriet och TV4 är riktigt snåla och giriga. Kolla vilka hutlösa löner och bonusar dom stoppar i sin egen ficka.

Alla pengar ska gå till dom själva i första hand. Det här med att man skulle hjälpa utsatta är mest ett spel för galleriet för att hålla kvar prenumerationer på deras lotter och krama ur slantarna från det godtrogna svenska folket.
Så j_vla less på deras reklam som dimper ner i brevlådan hela tiden., sen verkar det som det blir värre om man skriver att man inte vill ha med dem att göra alls. Veckan efter skickar de ett nytt kuvert i mindre format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in