Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Fast det är ju inte bara "lätta" frågor inledningsvis det är ju frågor som är i stil med vilken färg mjölk har.
Nu har vi ju i det sammanhanget tre landsdelar och då kan man allt kräva att man kan det där efter 50år i landet. Det räckte ju att veta att Götaland var sydligt och sedan man dessa alternativ som erbjöds var det ju inget snack.
Kunskapsluckor är en sak men det gäller ändå att kunna sådant grundläggande. Hade det varit en fråga om vilket av fyra landskap som var minst där landskapen är snudd på lika stora är det en annan femma t.ex. men inte nu.
Som sagt har jag sett många frågor på de "lätta" nivåerna, som var helt hopplösa för mig.
Jag kan ju nästan inget om sport eller om populära TV-program som jag aldrig har sett på.
Och nu var det så att den här mannen aldrig pluggade Sveriges landskap och landsdelar.
Det gör man inte i Tanzania och knappast i Sverige heller om man är sexton år eller äldre.
Jag har inte läst om det i skolan efter mellanstadiet.
Jag minns att en tävlande på Bengt Magnussons tid fick en fråga om Lennart Hellsings "Herr Gurka".
Men den här mannen var invandrare och visste inget om svenska barnvisor.
Ibland är det helt förståeligt att någon inte kan en "lätt" fråga på grund av sin bakgrund i ett annat land.
Men det är tydligen så att vissa tycker om att få klaga på andra...