2021-09-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
1992 var CLs föräldrar runt 40-50 år. Vet man om om föräldrarna var t ex sjuka så att de behövde städhjälp?
Hade det varit nu hade jag inte varit förvånad, då många hushåll har städhjälp. Men 1992 var det inte så vanligt och speciellt inte om man inte var stenrik eller kanske sjuk.

Det jag isåfall tänker eftersom hon skulle jobba/jobbade inom vården, var just om hon jobbade inom hemtjänsten - men tycker att föräldrarna borde vara för unga för hemtjänst.🤔
Mamman var väl född 1922 och var 70 år och om jag inte missminner mig så var Pappan var född 1927 och var alltså 65 år ? Står bakåt i tråden en vecka el 2. Pappan dog 2004 , då flyttade mamman upp till PLs trakter där hon levde till 2015
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 09:41.
Citera
2021-09-13, 10:37
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Kan du beskriva honom från tiden du var granne?
Kroppsbyggnad, hårtyp, anletsdrag osv.
Är inte intresserad av hur han ser ut och mår i nutid.

Har gjort det redan i tråden. Han var/är cendrefärgad, tunt hår. Normallängd. Glasögon. Kroppsform som en tunna. Hängslen för att få byxorna stanna uppe. Långt ansikte mad hängande kinder. Gick framåtlutad o stirrade i backen, man fick aldrig ögonkontakt med honom. Han blev skiträdd om man konfronterade honom med alla hotbrev han skrev till grannar. Han sprang in till sej och skrek bakom dörren. Man fick aldrig tag i honom. Han skulle skicka sina kompisar Hells angels på oss bl.a. Mej skrek han att han skulle mörda, jag var en hora. Han lurade i dörrögat och skrek bakom sin stängda dörr när man gick förbi, tills jag tejpade över ögat med papperstejp. Då gjorde han likadant med mitt. Gulligt. Allt finns hos polisen sen 2000. De kallade honom till förhör och lade sedan ner ärendet. "Brott kunde ej styrkas". Vid den tiden fanns han uppenbarligen med i utredningen om Helena, men snuten gjorde ingen sammankoppling. Fick känslan av att snuten skrattade åt Claes. Tog honom inte på allvar. Han hatade kvinnor vad jag förstod. Jag borde vart räddare än jag var. Massor med lappar LIMMADE han upp på trappavsatsen. Varningar o hot. Det ligger hos polisen. Ni som känner L-Å-L kan fråga honom. Han bodde i skottgluggen.
Senast redigerad av Sockerhals 2021-09-13 kl. 10:42.
Citera
2021-09-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Mamman var väl född 1922 och var 70 år och om jag inte missminner mig så var Pappan var född 1927 och var alltså 65 år ? Står bakåt i tråden en vecka el 2. Pappan dog 2004 , då flyttade mamman upp till PLs trakter där hon levde till 2015
Ah ok, ja då kanske det var möjligt ja..
Jobbade hon inom hemtjänsten, någon som vet?
Citera
2021-09-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar du att polisen har ett vittne som sett CL i en passande bil mordnatten, eller vid ett tidigare tillfälle?

Eller kan det kanske vara så att CL hade tillgång till en passande bil genom förslagsvis föräldrarna, men att han (ännu) inte kan placeras i den på mordnatten? Det låter för mig som en förklaring till varför KF fick upp ögonen för honom och varför han än så länge är på fri fot. Knappast trams.

Jag Citerar Kalla Falls Peter Thylen.
Från Mariestadstidningen samt DN .

Den lilla vita bilen ÄR central .
Och kördes förmodligen av gärningsmannen på cykelbanan där Helena förmodligen överfölls .

Den misstänkte mannen numera märkt av ohälsa hade tillgång till JUST en bil av den typen .

Vittnesuppgifter från TIDPUNKTEN för mordet stämmer VÄL överens med den bil som Polisen VET att den misstänkte åkte runt med på kvällen och mordnatten.

Vid tiden för hennes försvinnande hade mannen varit uttalat kontaktsökande mot kvinnor enligt Polisen .

Dessutom SKA han kört en bil som liknar den som Observerats i närheten av den misstänkta brottsplatsen .

Varför vi gick ut med det nu var för att få in mer tips , säger Peter Thylen utredare vid Polisens Kalka Fall grupp i Göteborg .

Och IOM med att bilen varit central i ett initialt skede så har man säkerhet diskuterat bilen med de idag snart 50 åriga männen mfl.

utan att vi blir informerade om detta .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 11:51.
Citera
2021-09-13, 11:45
Medlem
"Den lilla vita bilen ÄR central ..."

Vi vet väl inte vilket märke eller modell och nyans som är aktuell.
Citera
2021-09-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren

Nej VI vet inte!! men Kalla Fall vet vilken bil han åkte i .Jag citerade bara Peter Thylen rakt av ?? Du får ta den diskussionen med Kalla Fall ist .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 11:51.
Citera
2021-09-13, 11:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Ah ok, ja då kanske det var möjligt ja..
Jobbade hon inom hemtjänsten, någon som vet?

Hon gick ju vårdlinjen så det är väl inte omöjligt att hon kan ha haft ett kortare vikariat inom hemtjänsten t.ex. under semestertider.
Citera
2021-09-13, 12:32
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Systern sa ju att de inte kände varandra men C ska ha pratat om Helena . Så då borde ju detta kommit fram i så fall ?
Hmm.. Om Helena kanske praktiserat eller jobbat genom vården i någon form av hemtjänst då? Hon har ju tystnadsplikt och kan ju inte rimligen säga hos vilka hon varit varje dag.
Hur var det med hennes vårdutbildning? Praktiserade eller jobbade hon något med detta?
Så kommer ju frågan, vad vården kan ha haft o göra hos familjen Levin? De var väl inte så gamla då? Men möjligheten finns ju ändå att få hembesök vid olyckor eller annan sjukskrivning.

Edit: Jag fick lite svar på ålder i tråden. Sorry, jag hann inte läsa färdigt tråden. Har dåliga vanor.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2021-09-13 kl. 12:44.
Citera
2021-09-13, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den centrala lilla vita bilen 1992.

Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren

Den här lilla vita bilen är alltså central.

Problemet med denna är att den med mycket stor sannolikhet har blivit skrotad under dessa dryga 29 år. Kanske finns det sparade foton på bilen? Kanske tillsammans med den nu misstänkte?
Citera
2021-09-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Problemet med denna är att den med mycket stor sannolikhet har blivit skrotad under dessa dryga 29 år. Kanske finns det sparade foton på bilen? Kanske tillsammans med den nu misstänkte?
Den kan finnas kvar, det vet vi inte . Polisen kan lätt kolla upp vilka bilar folk ägde på den tiden , som vilka bilar tex föräldrar el bror ägde . Och som du sa genom foton .
Citera
2021-09-13, 15:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ett större problem är att ögonvittnena inte vet vilket märke och modell av bil de såg 1992.

Ett annat problem är att få fram vittnesuppgifter som placersr CL in en passande bil just denna natt. Jag är rätt överygad om att man inte har detta än, därav efterlysningen av fler vittnen. Att CL har åkt runt i en passande bil någon annan natt bevisar ju inte att han körde på gångvägen. Eller att HA fanns i bilen, om man tar på sig advokat-hatten.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-13 kl. 15:12.
Citera
2021-09-13, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den problematiska lilla vita bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ett större problem är att ögonvittnena inte vet vilket märke och modell av bil de såg 1992.

Ett annat problem är att få fram vittnesuppgifter som placersr CL in en passande bil just denna natt. Jag är rätt överygad om att man inte har detta än, därav efterlysningen av fler vittnen. Att CL har åkt runt i en passande bil någon annan natt becisar ju inte att han körde på gångvägen.

Detta också ett mycket stort problem.

Även om de personer som såg bilen skulle se den på foto efter drygt 29 år så kan ingen av dem med säkerhet säga att det var just den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in