2016-03-01, 08:30
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Hej har nu blivit erbjuden en nyproducerad lägenhet i Visättra ängar (500m från Flemingsbergs station). De ska bli 359st nya lägenheter.

Men helt ärligt, hur bra område är det? Kan man traska dygnet runt till pendeln utan att riskera bli knivhuggen/skjuten? Är det bara utlännigar där?

Jag jobbar i närområdet och det är hur lugnt som helst, dött skulle jag säga. Buss 704 går sent på kvällarna och du kommer ha en hållplats precis utanför dörren. Om du går till pendeln kan du gena så att du kommer bakom tingsrätten/häktet, jag har aldrig varit det minsta orolig när jag gått där.
Citera
2016-05-13, 20:13
Medlem
Om man ska bo riktigt bra och centralt i Stockholm utan att bo inne i innerstan så finns några riktigt bra områden att välja på.
Liljeholmen/Årstadal/Midsommarkransen/Aspudden och egentligen hela Hägersten är underbara områden att bo i, lugnt och trevligt och nästan bara svenskar, men om vi bara tar närförort är det dessa på röda linjen med gångavstånd in till City/Södermalm som gäller.

Gröna linjen: Gullmarsplan/Skärmarbrink/Årsta. Även dessa fantastiska områden att bo i, att bo i Gullmarsplan/Skärmarbrink är i praktiken att bo inne i stan men med fördelen att man parkerar väldigt billigt som boende i området och slipper de förbannade trängselavgifterna om man måste ta bilen till jobbet och inte arbetar inne i stan. Skulle tro att skillnaden i rena pengar mellan att bo i Gullmarsplan/Skärmarbrink jämfört med att bo på andra sidan bron i Skanstull är runt 2500kr i månaden i parkeringsavgift/trängselskatt om man tar bilen till jobbet, jobbar man inne i stan jämnar det givetvis ut sig lite mer.
Det rör sig om en resa på 1 minut med bil/buss/tunnelbana eller en promenad på 5 minuter från Gullmarsplan/Skärmarbrink till Södermalm men skiljer en hel del i priser även om det kostar en hel del även där att köpa lägenhet. En bonus är att man bor lika "svenskt" i GU/SB som på andra sidan bron på söder men man slipper alla jävla hipsters. För Årsta gäller det givetvis att bo så nära Gullmars som möjligt om man vill bo "i stan" men ändå inte, hela Årsta är skitfint det med men längre ner i Årsta så måste man först åka buss eller tvärbana till Gullmarsplan eller Globen för att ta sig in till stan, då räknas det inte som närförort.
Ligger redan planer i görningen att göra just området runt Gullmarsplan till en del av innerstaden, så om 15-20 år tror jag det området kommer räknas som att bo i innerstan.

Gröna linjen västerut mot Hässelby så är ju Alvik/Traneberg riktigt fint att bo i. Även där är det endast en bro över till stan men är ändå längre ifrån än ovannämnda områden, skulle dock inte tveka en sekund över att bo i Alvik t.ex.

Gemensamt för alla ovannämnda områden är givetvis att det är en väldigt låg del invandrare från MENA, och på något magiskt jävla sätt är alla dessa områden rena, lugna och trygga, visst är det märkligt?
Så bor ni utanför Stockholm och går i köpestankar men känner att det blir för dyrt att köpa och bo inne i stan men ändå vill bo centralt och riktigt bra så är det dessa områden ni ska satsa på!

Bor själv precis mittemellan Gullmarsplan och Skärmarbrink och kan bara rekommendera andra att flytta hit, massvis med restauranger och trevliga krogar i området, barnvänligt och har aldrig känt mig orolig att röra mig ute sent på kvällen även om det kan bli en hel del fylla kring Gullmars sena helgkvällar då varenda jävla idiot ska passera här och gärna kliva av en stund och förpesta tillvaron för folk, men detta sker väldigt centrerat runt tunnelbanan, kliver man av i Skärmarbrink slipper man idioterna helt.

My 2 cents!
Senast redigerad av Hundbajset 2016-05-13 kl. 20:18.
Citera
2021-09-11, 14:26
Medlem
Vilka är de billigaste områdena <45 min till stan med kollektivtrafik där man fortfarande kan flytta till med sin familj utan att få skuldkänslor över hur det påverkar barnens uppväxt och skolgång? Gäller köp av bostad då.
Citera
2021-09-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Vilka är de billigaste områdena <45 min till stan med kollektivtrafik där man fortfarande kan flytta till med sin familj utan att få skuldkänslor över hur det påverkar barnens uppväxt och skolgång? Gäller köp av bostad då.
Värmdö
Citera
2021-09-12, 21:36
Medlem
Citat:

Jobbar man nära Centralen och accepeterar att pendla med SJ som är lite dyrare kan man fundera på tex Knivsta/Nykvarn.
Citera
2021-09-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Värmdö

Hela kommunen? Hur är dagis/skolor?
Citera
2021-09-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jobbar man nära Centralen och accepeterar att pendla med SJ som är lite dyrare kan man fundera på tex Knivsta/Nykvarn.

Tack. Bra dagis/skolor?
Citera
2021-09-18, 21:26
Medlem
Citat:
Tack. Bra dagis/skolor?

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet till dessa områden är bara hemnetknarkare.

Börja läs lokaltidningarna och joina lokala Facebook grupper så lär du kunna skapa en uppfattning hur områdena är.
Citera
2021-11-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Värmdö

Men det har blivit dyrt på Värmdö. I var fall om man vill ha villa.
Citera
2021-11-28, 22:14
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:

Beror på vad du menar med "stan" men Österåker - Östra tar ca 42 min och finns mycket att välja på i olika prisklasser:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=940179&living_area_min =100
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in