2015-05-29, 01:30
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
En BR i andrahand?

Bara att räkna:

Marknadsvärde är nog minst 75 000 SEK/kvm = 2 625 000

Schablonränta 4% => 105 000 om året

/månad = 8750 SEK i kapitalkostand

Till det kommer övrigt som eventuellt ingår i hyran:

- Avgift till BRF
- Möbler?
- El?
- Bredband?

Det kan nog antas vara en skälig hyra...

Fast varför räkna på en schablonränta på 4 % när räntan de facto ligger runt 2 %? Sen är ju lånegraden max 85 %, vilket ger en netto-ränta per månad på 2600 :-

Lägg till avgift på ca 1500 : plus el och bredband 500 :- så är det inte så skäligt längre..
Citera
2015-05-29, 09:17
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Fast varför räkna på en schablonränta på 4 % när räntan de facto ligger runt 2 %? Sen är ju lånegraden max 85 %, vilket ger en netto-ränta per månad på 2600 :-

Lägg till avgift på ca 1500 : plus el och bredband 500 :- så är det inte så skäligt längre..

4% är den schablon jag förstått är skälig. Många som har högre räntor än 2% (bundna lån, blanco , osv)

Att jag räknar på hela summan beror på att man räknar på kapitalkostnad, inte bolånets storlek.
Citera
2015-06-03, 13:42
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Vilka områden är säkra i Stockholm? Bra att bo i Söker områden som är lugna. Liknande Årsta, Hägersten, Gröndal, Liljeholmen. Relativt nära de centrala delarna i Stockholm. Gärna Söderut. Ge även tips norr om Stockholm.
Citera
2015-12-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Vilka områden är säkra i Stockholm? Bra att bo i Söker områden som är lugna. Liknande Årsta, Hägersten, Gröndal, Liljeholmen. Relativt nära de centrala delarna i Stockholm. Gärna Söderut. Ge även tips norr om Stockholm.

Du har redan räknat upp dem. Lägg till Johanneshov bara. Norrut är det väl Solna, Sumpan, Danderyd om vi snackar utanför tull.

EDIT: Tjabba tjena gammal tråd
Citera
2016-02-22, 13:19
Medlem
Lägenhet i Visättra ängar. Säkert?

Hej har nu blivit erbjuden en nyproducerad lägenhet i Visättra ängar (500m från Flemingsbergs station). De ska bli 359st nya lägenheter.

Men helt ärligt, hur bra område är det? Kan man traska dygnet runt till pendeln utan att riskera bli knivhuggen/skjuten? Är det bara utlännigar där?
Citera
2016-02-22, 13:35
Medlem
Det kommer byggas närmare 350 student- och ungdomsbostäder, drygt 100 hyresrätter och en del bostadsrätter. Student-och ungdomsboende brukar betyda ständig inflytt/utflytt och ingen kontinuitet och trygghet bland grannar. Tänk på det. Många av dessa kommer säkert också att användas av socialen, för att täcka behovet av bostäder till nyanlända i Sverige, om det spelar någon roll för dig.
Citera
2016-02-22, 13:52
Medlem
Europes avatar
Nu var det ett tag sedan jag var i Visättra. Men för drygt 10 år sedan tyckte jag att området inte var så där hejdundrans mysigt, åtminstone uppe vid Visättravägen (nedanför fanns det ett lite trevligare bostadsområde, trots att de verkade ha några hem för dårar och liknande där). Personligen tyckte jag faktiskt att Flemingsberg på den tiden faktiskt på sätt och vis kändes lite mysigare, åtminstone uppe vid Diagnosvägen. Men samtidigt var Flempan betydligt starkare berikat på den tiden och det var trots allt där jag hörde om olika brott (rån m.m.) som hade begåtts, medan jag inte brukade höra något sådant om Visättra. Då hade Flempan samtidigt fått en uppryckning av att en del hus blev bostadsrätter och lite mer skötsam klientel flyttade in, medan på 1990-talet blev folk regelmässigt rånade på kvällarna på väg från pendeltåget upp till Flempans bostadshus på Terapivägen, Diagnosvägen o.s.v.

Nej, det var snarare själva området i sig som kändes lite mysko, med ett stort, öppet och öde område mellan Visättra och pendeltåget, samt att Visättravägens hus kändes mindre mysiga. Dessutom var det en bit till större delen av lokaltrafiken (vilket i och för sig inte är värst relevant om man skulle ha bil). Samt som brevbärare tyckte jag att lite väl många dörrar hade hotfulla texter och varningar om hunden (med ett par stora hundar som högg i sig posten i några lägenheter), medan Flempan trots sina större sociala problem oftare hade dörrar med bilder på söta kattungar och andra trevliga skyltar om husdjuren...

I vilket fall vet jag inte hur exakt det ser ut idag, hur själva tendensen i området är och jag vet inte heller något om de nämnda nya boendena som någon annan nämnde. Dock skulle jag vilja påstå att högskolestudenter ändå brukar tillhöra de minst problematiska grupperna att ha göra med. Visst, det blir större genomflyttning, men samtidigt bör man inte glömma att alla dessa förorter tyvärr i mer eller mindre grad är genomströmningsorter i vilket fall som helst.

Missförstå mig inte, jag skulle på stående fot välja att bo i Visättra framför Rinkeby, Tensta, Alby, Norsborg och en rad andra förorter utan att ens åka och kolla hur det ser ut idag...
Senast redigerad av Europe 2016-02-22 kl. 13:55.
Citera
2016-02-22, 14:47
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Hej har nu blivit erbjuden en nyproducerad lägenhet i Visättra ängar (500m från Flemingsbergs station). De ska bli 359st nya lägenheter.

Men helt ärligt, hur bra område är det? Kan man traska dygnet runt till pendeln utan att riskera bli knivhuggen/skjuten? Är det bara utlännigar där?

Frågan är väl om du har så mycket annat att välja på vilket du inte skriver något om.
Sen undrar jag vad du ska till pendeln och göra dygnet runt???
Citera
2016-02-22, 15:01
Medlem
Strychnos avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator.
Citera
2016-02-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Frågan är väl om du har så mycket annat att välja på vilket du inte skriver något om.
Sen undrar jag vad du ska till pendeln och göra dygnet runt???

Bor i en husvagn just nu... Men vill inte slösa bort mina få år jag har i bostadskön på en lägenhet jag kommer lämna efter någon månad, pga. gäng eller dylikt som gör massa oreda i området.

Jag jobbar natt så kan komma hem mellan 01-06. Kommer inte åka pendel så ofta, men vill ju kunna vara så pass säker att jag kan röra mig fritt dygnet runt i området jag bor i. Suger stt Sverige har blivit såhär.
Citera
2016-02-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Suger stt Sverige har blivit såhär.

Hur har Sverige "blivit", menar du? (En av de säkraste platserna på jorden, antar jag att du menar.)

Att tro att man som gemene man ska bli "knivhuggen/skjuten" så fort man går utanför dörren är...ja, jag kan inte ens. Det finns inte en plats i Sverige där man löper någon som helst risk till detta.

Att "ursvenskarna" själva dillat i sig att "invandrarna" (vilka det nu är!) är ansvariga för att Sverige "har gått åt helvete" är vårt absolut största problem i dagsläget.
Senast redigerad av Akademian 2016-02-23 kl. 08:51.
Citera
2016-02-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Hur har Sverige "blivit", menar du? (En av de säkraste platserna på jorden, antar jag att du menar.)

Att tro att man som gemene man ska bli "knivhuggen/skjuten" så fort man går utanför dörren är...ja, jag kan inte ens. Det finns inte en plats i Sverige där man löper någon som helst risk till detta.

Att "ursvenskarna" själva dillat i sig att "invandrarna" (vilka det nu är!) är ansvariga för att Sverige "har gått åt helvete" är vårt absolut största problem i dagsläget.

Tänker inte argumentera med en som suttit hemma hela sitt liv. Du kan börja med att se dokumentärer om förorterna och sedan gå igenom t.ex Rinkeby och Tensta en vacker sommarkväll. Jag lovar att jag kan köra dit dig. Sen kan du passa på att leka med telefonen medan du går sträckorna.

Det finns en anledning att vi har säkerhetsföretag med oss när vi jobbar på vissa ställen i malmö, stockholm och gbg. Och det är inte precis "vanliga svenskar" som bland annat kastar sten på oss.

Jag som däremot har varit en hel del i mellanöstern och andra muslimska länder vet att folket där är förmestsdels underbara.

Men du som tror att vi är så duktiga och tar in massvis med män så kan jag säga att vi förstör deras framtid mer än att räddar dem som vårt system ser ut idag.
Senast redigerad av Master-King 2016-02-23 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in