2021-09-12, 14:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du får nog ge dina face-slaps till åklagaren som är den som begärt PT häktad; gissningsvis beroende på nåt som framkommit vid obduktionen.
Eftersom vi inte känner till grunden till häktningen är det svårt att ha en synpunkt på dess ev. validitet

Bortsett från det, har häktningsframställan/protokoll länkats i tråden? Ber om ursäkt om jag missat detta

Med tanke på att i fallet Ingemar där älgen dödade frun, så fanns inget som helst bevis men han satt 10 dagar i häkte på en hypotes om att han kört över henne med gräsklipparen.

Så i Sverige räcker det men att vara sambo anhörig.
Citera
2021-09-12, 15:11
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Med tanke på att i fallet Ingemar där älgen dödade frun, så fanns inget som helst bevis men han satt 10 dagar i häkte på en hypotes om att han kört över henne med gräsklipparen.

Räcker att köpa lite godis med fel kort så är det kört!
Citera
2021-09-12, 15:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag tror att efter Svt-nyheters stormande utgjutelser har eftertankens kranka blekhet infunnit sig i media. Finns inga konkreta bevis, inga stärkta misstankar. Om han släpps fri har de ändå fördärvat hans rykte.

Hade du resonerat på samma sätt om MGM tillhört typ V eller C?

Det här följer den vanliga ordningen vid allvarliga brott. MGM häktas, och förhandlingen sker bakom lykta dörrar. Detaljer exempelvis kring hur BO dog har troligen inte läckt till media, så finns inte så mycket att skriva. Det säger alltså inget om hur starka misstankarna är.

Man kan väl kanske tillägga att om det hade rapporterats mer om detta, så hade du sannolikt tagit istället anfört det som bevis för den massiva konspirationen.

Oavsett om och hur medier rapporterar om detta, så behandlas SD fel. Stackarna.
Senast redigerad av Troian 2021-09-12 kl. 15:27.
Citera
2021-09-12, 15:48
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det är sant att det inte krävs bevis för häktning. Det krävs inte ens för att bli dömd, man kan dömas på indicier.

Du har en poäng med det sista med. Men det är ju som sagt inte heller alltid så att det överhuvudtaget finns bevis, och det kan vara en fördel för utredningen att få fortgå med den misstänkte häktad.
Senast redigerad av Troian 2021-09-12 kl. 15:50.
Citera
2021-09-12, 17:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hade du resonerat på samma sätt om MGM tillhört typ V eller C?

Det här följer den vanliga ordningen vid allvarliga brott. MGM häktas, och förhandlingen sker bakom lykta dörrar. Detaljer exempelvis kring hur BO dog har troligen inte läckt till media, så finns inte så mycket att skriva. Det säger alltså inget om hur starka misstankarna är.

Man kan väl kanske tillägga att om det hade rapporterats mer om detta, så hade du sannolikt tagit istället anfört det som bevis för den massiva konspirationen.

Oavsett om och hur medier rapporterar om detta, så behandlas SD fel. Stackarna.

Då hade det inte funnits en tråd på flashback och mitt intresse för kriminella politiker också varit noll.

Vänstertroll drar upp Sd gång på gång så fort det finns en chans till pajkastning.

Tråden handlar egentligen inte om personen för vi vet egentligen ingenting om ärendet.

Tråden handlar om hur man kastar skit på Sd.
Citera
2021-09-12, 17:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Då hade det inte funnits en tråd på flashback och mitt intresse för kriminella politiker också varit noll.

Vänstertroll drar upp Sd gång på gång så fort det finns en chans till pajkastning.

Tråden handlar egentligen inte om personen för vi vet egentligen ingenting om ärendet.

En person är häktad misstänkt för mord. Det brukar bli en tråd.

Vi vet en hel del om ärendet. Vi vet MGM:s identitet, vi har en hygglig uppfattning av hans profil, vi vet åtminstone ungefär var brottet skedde, vi vet att han anhölls först några dagar efter det misstänkta brottet, vi vet vad misstankegraden är. För att bara nämna några av de kända omständigheterna.
Senast redigerad av Troian 2021-09-12 kl. 17:16.
Citera
2021-09-12, 17:21
Medlem
judenhetens avatar
Citat:

Precis, och den absolut största mängden OT i tråden är skapad av högertroll som inte kan släppa att GM är SD.

Vad vet vi egentligen om GM? Han är en f d miljöpartist som nu hittat hem i SD. Extremhögern har ju en vurm för det "naturliga" och tydliga hippietendenser, så det är väl inte så konstigt. Är han vegetarian? Har han schäferhund? Tidigare användare i tråden har ju spekulerat i amf-missbruk, och med tanke på partiet är det ju inte helt otroligt om det finns fler likheter till historiska meningsfränder.

Kan hans partivänner kanske bidra lite med info om hur GM är som person? Aggressionsproblem? Beroendeproblematik? Taskig ekonomi? Dålig impulskontroll?

Utifrån sett så är det väl klarlagt att GM inte haft den fetaste ekonomin i mannaminne, han är skriven i en villa på 90 kvadrat tillsammans med Carola och åtminstone ett par (?) ungar. Hans politiska uppdrag ger väl heller inga större tillskott i kassan, kan jag tänka mig.
Citera
2021-09-12, 17:31
Medlem
Whitfieldss avatar
Tingsrätten ansåg i alla fall att utredningen som fanns nu räckte till häktning på lägre misstankegrad. Finns ingen anledning till att spekulera i konspirationsteorier avseende den misstänkte GM roll som politiker. Allt kommer upp till ytan så småningom.
Citera
2021-09-12, 21:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ofta brukar det annars vara tvärtom. Alltså att kvinnan hittas död under besynnerliga omständigheter. Polisen tar det säkra före det osäkra och anhåller mannen. Möjligen (oftast inte, tror jag) häktas han med. Efter att rättsläkaren gjort sin undersökning konstateras att brott inte ligger bakom, eller att det åtminstone inte kan styrkas. Misstankarna avskrivs och mannen släpps fri.

I det här fallet har han anhållits först efter några dagar. Rimligen efter det att någon typ av obduktion eller rättsmedicinsk undersökning gjorts. Vad det innebär vet jag inte, men spontant skulle jag säga att det om något talar till mannens nackdel.

En vecka tyder dock på att man utfört en rättsmedicinsk obduktion med förtur eftersom det annars är uppåt två veckors kötid för rättsmedicinska obduktioner. Man har troligtvis tagit prover vars analysresultat indikerar att det kan vara frågan om ett mord.

Hade det varit en känd narkoman med bakgrund så hade man nog inte gjort en prioriterad obduktion, då hade det tagit längre tid innan han blivit häktad.
Citera
2021-09-12, 22:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En vecka tyder dock på att man utfört en rättsmedicinsk obduktion med förtur eftersom det annars är uppåt två veckors kötid för rättsmedicinska obduktioner. Man har troligtvis tagit prover vars analysresultat indikerar att det kan vara frågan om ett mord.

Hade det varit en känd narkoman med bakgrund så hade man nog inte gjort en prioriterad obduktion, då hade det tagit längre tid innan han blivit häktad.

Jag skrev medvetet endast ”obduktion”, menade alltså inte en rättsmedicinsk sådan. Även vid ej rättsmedicinska (dvs. kliniska) obduktioner kan misstankar väckas hos patologen, och det lämnas då vidare för en rättsmedicinsk undersökning. Obduktionen kan därför vara gjord, utan att rättsmedicinsk läkare undersökt kroppen än.

Min förståelse är att det är så det fungerar. Men, vet inte hur lång tid efter ett dödsfall en obduktion brukar genomföras?
Citera
2021-09-13, 00:02
Medlem
Märkligt nog så står han som ensam på adressen enl. Hitta
Citera
2021-09-13, 00:39
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Märkligt nog så står han som ensam på adressen enl. Hitta

Det gör han, och vid närmare sökning så verkar inte BO finnas på Hitta över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in