2021-09-12, 15:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Håller med det du skriver. En aspekt att inte förglömma dock. Om högersidan inte får majoritet nästa val så tror jag tyvärr att risken för att MP kommer hålla sig ökar då det finns en risk att luften pyser ur högerballongen. Nästa val är lite av ett ödesval. Blir det inte en M/KD-regering så tror jag att högern kommer tappa mer och mer inför framtida val om inget radikalt händer. Tippar på SD runt 20% men om de inte får real makt så kan det bli så att sd-väljarna tröttnar och går tillbaka till sina ursprungspartier.

Många unga har SD som sitt ursprungliga parti. 3/4 av dem har haft SD som parti sedan 2014. Om någon ur SDs hårda kärna (Cirka 18 %) tröttnar på SD så går de inte till sjuklövern utan till något nytt parti. Det där är en boomer-tanke från 2011 att man skulle få tillbaka "sina" väljare.

Citat:
Ursprungligen postat av hormods
Fast det låsta parlamentariska läget vi har nu saknar motstycke jämfört med för bara ett halvår sedan. Socialdemokraterna innehar makten på ett enda mandat. Här ligger allt i händerna på antingen C eller V som är varandras motpoler.

Jag tror knappast Annie Lööf eller Nooshi kommer släppa fram S hux flux endast för att isolera SD och fortsätta med massinvandringen. Nu ligger korten på bordet. Väljarna kommer se öppet vilket parti, C eller V, som kommer utgöra dörrmatta. En sån sits lär inte Lööf eller Nooshi vilja hamna i. Det sistnämnda för att hon marknadsför V som icke-dörrmatta och Annie för att hon måste visa att hon fått igenom mycket liberal politik.

Inte riktigt. De har så många mandat som krävs av L. Senast krävdes en L röst för att Löfven skulle gå igenom med säkerhet och det fick de. Skulle det krävas 5 L-röster så skulle de få det. Det är därför det är viktigt att L åker ur riksdagen.
Citera
2021-09-12, 15:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Men det här har man ju sett förut. Sossar som går tillbaka till från V. Eller Moderater som går tillbaks från SD. De tillfälliga uppgångarna för mindre partier likt V och C och även KD har visat sig hela tiden efter ett tag falla tillbaks igen efter en kort tid. Vad beror det på egentligen? Jag skulle ju personligen inte säga i augusti att jag tänker rösta på SD, för att sedan säga Moderaterna i september för att sedan återigen ange SD i oktober. Jag tycker det är bra att väljare faktiskt kan byta parti men varför byter de tillbaks lika snabbt?

Men kanske att väljare tänker annorlunda än en själv? Folk är möjligtvis inte lika cementerade i partifundamenten som jag trodde. V:s uppgång visar ju i alla fall att potentialen att S faller ner mot 20% finns inom räckhåll redan nästa val. Vilket såklart är positivt

Jag tror de väljarna mer identifierar sig med ett block; så de kan växla mycket inom blocket. Men de växlar inte så lätt mellan S och M eller MP och SD.

Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Om man räknar bort arbetarklassmän på landsbygden skulle SD ligga långt under 5%.

Bor det ens 5 % på landsbygden? Det bor nog fler Sverigedemokrater i Stockholms län/region än på landsbygden. 60135 i kommunen och 124226 i länet i valet 2018. Över tvåhundra tusen bara i Stockholm. Bor det ens 200000 på landsbygden? (D.v.s. inte småstäder utan på landet). https://sv.wikipedia.org/wiki/Landsbygd.

Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Äger man tex en liten rörfirma eller liknande är man förvisso småföretagare men fortfarande arbetarklass. Jag lovar att exportföretagen och teknikföretagen som driver den svenska ekonomin står långt ifrån SD pga av SD:s antiglobalism.

Det ska bli intressant att se om Svenskt Näringsliv går all in för att rädda L eller om man fokuserar sitt stöd på M och C.

Näringslivet går all in på M nu och propagerar för att acceptera SD. Om man skall tro DI de senaste månaderna. L och C har de spolat. Men C har egna pengar så de klara sig.
Citera
2021-09-12, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många unga har SD som sitt ursprungliga parti. 3/4 av dem har haft SD som parti sedan 2014. Om någon ur SDs hårda kärna (Cirka 18 %) tröttnar på SD så går de inte till sjuklövern utan till något nytt parti. Det där är en boomer-tanke från 2011 att man skulle få tillbaka "sina" väljare.

Inte riktigt. De har så många mandat som krävs av L. Senast krävdes en L röst för att Löfven skulle gå igenom med säkerhet och det fick de. Skulle det krävas 5 L-röster så skulle de få det. Det är därför det är viktigt att L åker ur riksdagen.
S vinner ingen budgetomröstning om C eller V inte aktivt stödjer den. Oavsett om det finns 5 förrädare från L eller inte.
Citera
2021-09-12, 15:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Ett första steg vore kanske att redan ha uteslutit Nina Lundström ur partiet om man menar allvar. Mig veterligen har detta inte skett.

Det kan man tycka. Kanske det faktum att hon skrev i DN att hon inte kommer att kandidera nästa år gjorde att man lät det passera. Men visst, det är bättre att stämma i bäcken än i ån.
Citera
2021-09-12, 15:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man skulle önska det vore så enkelt, men L är inte direkt kända för att sluta upp bakom någon. Det är mer som en franchise där alla har samma partibeteckning men driver individuella linjer.

L är mycket värre än M på så många sätt. Vi behöver inte gå ända tillbaka till Westerbergs ultimatum om att riva upp Luciabeslutet, det räcker att gå till alliansens tid. När M ville införa försörjningskrav krävde L en massa undantag. När undantagen gjorde att ändringen blev verkningslös och M ville skärpa ytterligare sa L nej till att ens diskutera det. Efter valet valde L hellre sosseriet än M och KD, på grund av beröringsskräck med SD och att Björklund ”lovat sina barn” att inte ta i SD med tång. Och efter att Sabuni drivit igenom SD-öppning beskjuts hon inifrån av L-folk som inte kan acceptera det och som offentligt hotar med att starta nya partier och jag vet inte vad. Vi snackar om ett parti vars höjdare på fullaste allvar ville välja Ullenhag till ny ledare knappt 2 år sedan och slet sitt hår när de fick Sabuni istället (den där afrofobi-rapporten som Ullenhag beställde för 180.000:- år 2013 kanske borde ha riktats inåt, inte utåt)

Ingen kan påstå att M har hållit på så där. Uppslutningen bakom nuvarande linje är 100%, de som vägrade har hoppat av (Arkelsten, Berglöf, Sidén etc) istället för att stanna och sabotera som är comme-il-faut inom L.

Turerna kring försörjningskravet kan man knappast lasta Sabuni för. Reinfeldt lyfte ju bort henne från posten som integrationsminister redan 2010 just därför att hon ville ställa fler krav. Och bara några månader efter det att hon blivit vald till partiledare slöt L upp bakom försörjningskravet:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-i-riksdagen-vill-ha-forsorjningskrav-for-anhoriginvandrare

Vad gäller krypskyttet från Stockholmsfalangen så visst, det kan mycket väl sänka partiet. Senast på landsmötet i november måste man ge tydliga besked inför valrörelsen. De som inte sluter upp bakom partiets politik bör inte kandidera i valet.
Citera
2021-09-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Turerna kring försörjningskravet kan man knappast lasta Sabuni för. Reinfeldt lyfte ju bort henne från posten som integrationsminister redan 2010 just därför att hon ville ställa fler krav. Och bara några månader efter det att hon blivit vald till partiledare slöt L upp bakom försörjningskravet:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-i-riksdagen-vill-ha-forsorjningskrav-for-anhoriginvandrare

Vad gäller krypskyttet från Stockholmsfalangen så visst, det kan mycket väl sänka partiet. Senast på landsmötet i november måste man ge tydliga besked inför valrörelsen. De som inte sluter upp bakom partiets politik bör inte kandidera i valet.
Det är inte att jag lastar Sabuni för det, det är att Sabuni är så försvagad att hon kan bli överkörd av andra inom L som utan att blinka skulle förkasta skärpt försörjningskrav än idag. Ingen vet i dagsläget med minsta uns av säkerhet om en röst på L är en röst på Sabuni, en röst på hennes antagonister inom partiet, eller en röst rakt ner i sjön.
Citera
2021-09-12, 15:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Med tanke på din syn på Ullehagsfalangen och insikten i att Sverige snarast behöver en ny regering som vänder den politiska inriktningen i landet så förstår jag inte din lojalitet till L.

Om du prioriterar ett regeringsskifte före socialliberalt tankegods från "Ullenhagsfalangen" etc där socialliberalt tankegods (HBTQ, identitetsfrågor, feminism) är viktigare än regeringsskifte borde du snarare se dig om efter ett nytt parti.

Om inte SD så tror jag lär känna dig mer hemma i M med ditt synsätt, såvida du inte är lojal med L enbart av nostalgiska skäl.

Med den tvehövdade ledningen L nu har lär partiet inte överleva väljarnas dom 2022 utan snarare åka ur. Insikten om att Rödskrikan stulit alla borgerliga Sd-hatare till sig och att det inte finns underlag för ytterligare partier som för deras talan har ännu inte sjunkit in i "Ullenhagfalangen". Det behövs ett generationsskifte i partiet, där de gamla koryféerna från fornstora dar måste ut nu om inte genom utrensningar, så lär tidens tand ändå göra det nödvändiga jobbet.

Sabuni måste rensa ut de motsträviga annars har partiet L ingen framtid som borgerligt parti.
Ullenhagfalangen har att gå över till Rödskrikan, "soffan" eller att lägga sig i graven så att Sabuni återigen kan attrahera unga allmänt borgerliga väljare som vill ha politisk förnyelse, regeringsskifte och överleva som ett förnyat liberalt parti. Det finns inte underlag för två borgerliga partier i riksdagen med SD-hat som främsta politiska målsättning.

Det behövs nog en 4 årig ökenvandring utanför riksdagen för att denna insikt ska sjunka in.

Att L skulle ha hoppat av Jöken och tagit den interna striden redan för två år sedan när Sabuni var nyvald har jag ju själv ofta argumenterat för, så där kan jag bara hålla med dig. Varför så inte skedde kan jag inte svara på. Kanske Sabuni kände att hon först måste konsolidera sin position. Ett parti är ju ingen diktatur även om partiledaren har stort inflytande.

P.S. Socialliberalism är inte samma sak som identitetspolitik. Det är snarare nyliberaler som brukar ägna sig åt det.
Citera
2021-09-12, 15:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hormods
S vinner ingen budgetomröstning om C eller V inte aktivt stödjer den. Oavsett om det finns 5 förrädare från L eller inte.

Visserligen men de har väl regerat på Ms budget två gånger redan?
Citera
2021-09-12, 15:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte att jag lastar Sabuni för det, det är att Sabuni är så försvagad att hon kan bli överkörd av andra inom L som utan att blinka skulle förkasta skärpt försörjningskrav än idag. Ingen vet i dagsläget med minsta uns av säkerhet om en röst på L är en röst på Sabuni, en röst på hennes antagonister inom partiet, eller en röst rakt ner i sjön.

Vi får väl se hur det slutar i november. Jag tror att frågan om L:s framtida politik kommer att ställas på sin spets då.
Citera
2021-09-12, 16:36
Medlem
Citat:

Svammel. Se på andra nationalistiska partier som i tex Danmark och Norge. Där har man sjunkit så fort de inte var aktuella längre och SD kommer naturligtvis vandra samma väg. 18% hård kärna? Vakna upp. Snarare runt 4-5% kanske.
Citera
2021-09-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Svammel. Se på andra nationalistiska partier som i tex Danmark och Norge. Där har man sjunkit så fort de inte var aktuella längre och SD kommer naturligtvis vandra samma väg. 18% hård kärna? Vakna upp. Snarare runt 4-5% kanske.

Jag tror inte man kan jämföra riktigt med Danmark och Norge där det har varit och är högre i tak. Man har inte tvingat befolkningen att behöva odla en ny identitet på samma sätt då dessa länder varit mindre extremistiska i jämförelse med Sverige som är sämst i klassen i hela världen kanske och står ut till och med i Nordeuropa.
Citera
2021-09-12, 17:01
Bannlyst
Citat:
Visserligen men de har väl regerat på Ms budget två gånger redan?
Skillnaden då var att dom därefter gick in i överenskommelser där de skulle få igenom sina vårbudgetar och höstbudgetar framöver. Så att de förlorade en höstbudget var inte hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in