Citat:
Håller med det du skriver. En aspekt att inte förglömma dock. Om högersidan inte får majoritet nästa val så tror jag tyvärr att risken för att MP kommer hålla sig ökar då det finns en risk att luften pyser ur högerballongen. Nästa val är lite av ett ödesval. Blir det inte en M/KD-regering så tror jag att högern kommer tappa mer och mer inför framtida val om inget radikalt händer. Tippar på SD runt 20% men om de inte får real makt så kan det bli så att sd-väljarna tröttnar och går tillbaka till sina ursprungspartier.
Många unga har SD som sitt ursprungliga parti. 3/4 av dem har haft SD som parti sedan 2014. Om någon ur SDs hårda kärna (Cirka 18 %) tröttnar på SD så går de inte till sjuklövern utan till något nytt parti. Det där är en boomer-tanke från 2011 att man skulle få tillbaka "sina" väljare.
Citat:
Fast det låsta parlamentariska läget vi har nu saknar motstycke jämfört med för bara ett halvår sedan. Socialdemokraterna innehar makten på ett enda mandat. Här ligger allt i händerna på antingen C eller V som är varandras motpoler.
Jag tror knappast Annie Lööf eller Nooshi kommer släppa fram S hux flux endast för att isolera SD och fortsätta med massinvandringen. Nu ligger korten på bordet. Väljarna kommer se öppet vilket parti, C eller V, som kommer utgöra dörrmatta. En sån sits lär inte Lööf eller Nooshi vilja hamna i. Det sistnämnda för att hon marknadsför V som icke-dörrmatta och Annie för att hon måste visa att hon fått igenom mycket liberal politik.
Jag tror knappast Annie Lööf eller Nooshi kommer släppa fram S hux flux endast för att isolera SD och fortsätta med massinvandringen. Nu ligger korten på bordet. Väljarna kommer se öppet vilket parti, C eller V, som kommer utgöra dörrmatta. En sån sits lär inte Lööf eller Nooshi vilja hamna i. Det sistnämnda för att hon marknadsför V som icke-dörrmatta och Annie för att hon måste visa att hon fått igenom mycket liberal politik.
Inte riktigt. De har så många mandat som krävs av L. Senast krävdes en L röst för att Löfven skulle gå igenom med säkerhet och det fick de. Skulle det krävas 5 L-röster så skulle de få det. Det är därför det är viktigt att L åker ur riksdagen.