Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag kan förstå om många inom SD känner en skepsis mot L på grund av partiets tidigare politik, men om Sabuni lyckas få dem som blir kvar i L att sluta upp bakom sin politik tror jag inte att det skulle bli några större samarbetsproblem med SD i händelse av en blågul valseger.
Med tanke på din syn på Ullehagsfalangen och insikten i att Sverige snarast behöver en ny regering som vänder den politiska inriktningen i landet så förstår jag inte din lojalitet till L.
Om du prioriterar ett regeringsskifte före socialliberalt tankegods från "Ullenhagsfalangen" etc där socialliberalt tankegods (HBTQ, identitetsfrågor, feminism) är viktigare än regeringsskifte borde du snarare se dig om efter ett nytt parti.
Om inte SD så tror jag lär känna dig mer hemma i M med ditt synsätt, såvida du inte är lojal med L enbart av nostalgiska skäl.
Med den tvehövdade ledningen L nu har lär partiet inte överleva väljarnas dom 2022 utan snarare åka ur. Insikten om att Rödskrikan stulit alla borgerliga Sd-hatare till sig och att det inte finns underlag för ytterligare partier som för deras talan har ännu inte sjunkit in i "Ullenhagfalangen". Det behövs ett generationsskifte i partiet, där de gamla koryféerna från fornstora dar måste ut nu om inte genom utrensningar, så lär tidens tand ändå göra det nödvändiga jobbet.
Sabuni måste rensa ut de motsträviga annars har partiet L ingen framtid som borgerligt parti.
Ullenhagfalangen har att gå över till Rödskrikan, "soffan" eller att lägga sig i graven så att Sabuni återigen kan attrahera unga allmänt borgerliga väljare som vill ha politisk förnyelse, regeringsskifte och överleva som ett förnyat liberalt parti. Det finns inte underlag för två borgerliga partier i riksdagen med SD-hat som främsta politiska målsättning.
Det behövs nog en 4 årig ökenvandring utanför riksdagen för att denna insikt ska sjunka in.