• 1
  • 2
2021-09-12, 10:40
Medlem
För likt kontanter som man inte får bruka idag. När förbjuds guldet? Hur gör dom med allt guld som vill lösas in men där vederbörande inte kan bevisa var det kommer ifrån. Får man lösa in det?
Citera
2021-09-12, 11:00
Medlem
Niggwards avatar
Vet inte vilken planet du lever på, men man får och kan använda kontanter idag, även ifall det finns företag eller butiker som själva väljer ifall de vill ta emot mycket kontanter eller ej. Snarare en reaktion på utbred brottslighet än något annat, inte värt att göra sig till ett attraktivt rån mål när det finns fler smidigare och simplare lösningar att ha värde digitalt. Försvårar även stöld på arbetsplatserna och ifall det sker så loggas det digitalt.

Fysiskt guld får man såklart äga, titeln är trams. Ifall det uppgår till en stor mängd så kan man såklart behöva bevisa vart det kommer ifrån för att respektive köpare ska vara intresserad av att köpa det. Det är ju ens rätt för egen säkerhet. Inte köper du elektronik eller fordon på blocket utan att se ett kvitto eller liknande bevisning som styrker att det inte är stulet?

Köper du guld från någon form av seriös försäljare så får du bevis som styrker allt om guldet och dens härkomst. Ser inte problemet om du inte är kriminell
Senast redigerad av Niggward 2021-09-12 kl. 11:16.
Citera
2021-09-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vet inte vilken planet du lever på, men man får och kan använda kontanter idag, även ifall det finns företag eller butiker som själva väljer ifall de vill ta emot mycket kontanter eller ej. Snarare en reaktion på utbred brottslighet än något annat, inte värt att göra sig till ett attraktivt rån mål när det finns fler smidigare och simplare lösningar att ha värde digitalt.

Fysiskt guld får man såklart äga, titeln är trams. Ifall det uppgår till en stor mängd så kan man såklart behöva bevisa vart det kommer ifrån för att respektive köpare ska vara intresserad av att köpa det. Det är ju ens rätt för egen säkerhet. Inte köper du elektronik eller fordon på blocket utan att se ett kvitto eller liknande bevisning som styrker att det inte är stulet?

Köper du guld från någon form av seriös försäljare så får du bevis som styrker allt om guldet och dens härkomst. Ser inte problemet om du inte är kriminell
Nej, du får i princip inte använda kontanter. Finns mängder av artiklar om hur folk inte får sätta in några tusenlappar på banken utan extram kontroll av pengarna.

Om jag köper guld. Låt säga för 150k. Kan jag lösa in det i framtiden, för hur ska jag bevisa att detta guld införskaffades av helt ärliga pengar tio år tillbaka?
Citera
2021-09-12, 11:08
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nej, du får i princip inte använda kontanter. Finns mängder av artiklar om hur folk inte får sätta in några tusenlappar på banken utan extram kontroll av pengarna.

Om jag köper guld. Låt säga för 150k. Kan jag lösa in det i framtiden, för hur ska jag bevisa att detta guld införskaffades av helt ärliga pengar tio år tillbaka?

Du får ett bevis i pappersform och kan efterfråga även pdf. Så länge guld har ett värde så kommer det alltid gå att sälja. Spara bara beviset du får när du köper det? Vad är så svårt?
Citera
2021-09-12, 11:12
Medlem
Citat:

Personligen tycker jag det är en rimlig avvägning att man behöver visa pengarnas ursprung om man vill sätta in större summor. Motsatsen är att det blir helt omöjligt att motverka penningtvätt.

Avseende din andra fråga så är väl svaret knappast särskilt komplext? Du behåller köpekvittot.
Citera
2021-09-12, 11:15
Medlem
sommarlovs avatar
Tja, för att gå TS linje, betalmedel är bara "giltiga" om säljare och köpare är överens om att valutan är ett giltig betalmedel.
Om kontanter inte fungerar, är de inte giltiga.
Om guld ska ifrågasättas kommer även det förlora sin roll.

-Vill vi ha denna utveckling??
Citera
2021-09-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Personligen tycker jag det är en rimlig avvägning att man behöver visa pengarnas ursprung om man vill sätta in större summor. Motsatsen är att det blir helt omöjligt att motverka penningtvätt.

Avseende din andra fråga så är väl svaret knappast särskilt komplext? Du behåller köpekvittot.
Fast vad säger kvittot mer än att jag har köpt guldet. Jag måste också kunna bevisa att pengarna som jag köpte guldet för är vita. Kvittot visar bara att jag köpt guldet.
Citera
2021-09-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tja, för att gå TS linje, betalmedel är bara "giltiga" om säljare och köpare är överens om att valutan är ett giltig betalmedel.
Om kontanter inte fungerar, är de inte giltiga.
Om guld ska ifrågasättas kommer även det förlora sin roll.

-Vill vi ha denna utveckling??

Äntligen någon som kan tänka ett varv till
Citera
2021-09-12, 11:34
Medlem
Citat:
För likt kontanter som man inte får bruka idag. När förbjuds guldet? Hur gör dom med allt guld som vill lösas in men där vederbörande inte kan bevisa var det kommer ifrån. Får man lösa in det?

Kontanter:

Kontanter är ett betalningsmedel, fullt lagligt. Säljare, såsom exempelvis butiker och restauranger, kan dock välja att i just sin verksamhet inte acceptera kontanter. I syfte att minska kriminalitet har staten infört en kontrollfunktion hos banker vid hantering av kontanter.

Guld:

Guld är en råvara. Med råvaror kan köpare och säljare handla. En försiktig köpare av en vara kontrollerar hur säljaren fått tillgång till varan. Så kan såklart också ske även avseende guld. Syftet med den kontrollen är att inte riskera delaktighet i kriminell verksamhet och ytterst riskera bli av med varan efter förvärvet.

Förstår inte vad som avses med att ”lösa in” guld.
Citera
2021-09-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Kontanter:

Kontanter är ett betalningsmedel, fullt lagligt. Säljare, såsom exempelvis butiker och restauranger, kan dock välja att i just sin verksamhet inte acceptera kontanter. I syfte att minska kriminalitet har staten infört en kontrollfunktion hos banker vid hantering av kontanter.

Guld:

Guld är en råvara. Med råvaror kan köpare och säljare handla. En försiktig köpare av en vara kontrollerar hur säljaren fått tillgång till varan. Så kan såklart också ske även avseende guld. Syftet med den kontrollen är att inte riskera delaktighet i kriminell verksamhet och ytterst riskera bli av med varan efter förvärvet.

Förstår inte vad som avses med att ”lösa in” guld.
Lösa in guld. Låt säga att du äger tackor som du sen vill ha i kontanta medel på ditt konto. Det är väl lösa in eller sälja ditt guld. Till guldsmed, eller olika centraler. Tror du att du betalar din bil med en tacka? Du försöker verkligen missförstå eller så har du någon form av aspberger
Citera
2021-09-12, 12:03
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:

Jag anser att du kommer att få problem. Det finns inget säkert sätt att skydda sig från staten längre. Bevisbördan hamnar alltid numera på dig och inte som förr - på den som anklagar dig för brott. Så länge du inte kan bevisa att du är 100% hederlig är du 100% brottsling i dagens Sverige.
Citera
2021-09-12, 12:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Investeringsguld är inte bara tillåtet, det är momsbefriat i hela eu. Det är sunt att ha lite guld som backup. Våra myndigheter och banker må vara galna, det innebär inte att samma sak gäller i resten av europa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in