2021-09-11, 22:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Fråga Bertil. Kommer allt att bli som det var 2019 nu efter att alla har vaccinerat sig eller kommer det att gå åt helvete ett varv till?

Den frågan har inget med artikeln du kommenterade att göra.

”Åt helvete” tror jag egentligen inte, men det kommer säkert bli en ansträngande höst för vissa (vården bla.)
Och många jävla idiotiska antiwaxxers hoppas jag..

Så, som 2019, nej inte fullt ut, men i stora drag, ja.
Sen får vi se om viruset har fler överraskningar på lager..

Jag tror på en tredje spruta för oss icke spruträdda under senvintern, men kanske redan före jul för 65+.

Vad tror experten själv?
Citera
2021-09-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

”Åt helvete” tror jag egentligen inte, men det kommer säkert bli en ansträngande höst för vissa (vården bla.)

Jag tror på en tredje spruta för oss icke spruträdda under senvintern, men kanske redan före jul för 65+.

Vad tror experten själv?

Låter ju toppen. Om det här vaccinet fungerar så kommer problemet snart att vara löst. Jag hoppas verkligen att det blir så men är lite tveksam till effekten.
Citera
2021-09-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Låter intressant! Hittar du på det resonemanget själv eller finns det studier som påvisar att biverkningar blir värre i samband med fler vaccindoser?

Det är vad jag personligen tror ingen studie. Nästan alla som fått två doser pfizer har fått mest biverkningar av den andra dosen. Därav resonerar jag att antagligen kommer dos 3 ge ännu mer biverkningar. Kanske tillslut när vi är framme vid dos 4 att människor inte kan eller vill ta något mer vaccin pga biverkningarna. Desto bättre immunförsvar (yngre du är) desto större risk.
Citera
2021-09-11, 22:48
Medlem
Citat:

Vad då fler överraskningar? Detta nygamla coronavirus har egentligen inte skiljt sig från andra liknande virus för fem öre det har bara blivit det mest upphypade viruset någonsin.
Citera
2021-09-11, 22:49
Medlem
Citat:

Vad tror experten själv?

Du kan förvänta dig fler än tre sprutor, bara så att du gör dig förberedd på det.
Citera
2021-09-11, 22:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Innan delta trodde man att flockimmunitet skulle uppnås vid 70 procent vaccineringsgrad vilket var målet.

I Israel är AY.12 o AY.3 undervarianterna vanliga o en del misstänker att dessa är bättre på att runda immuniteten o göra flockimmunitet ännu svårare. Delta består nu av många undervarianter som kan skilja sig åt.

Det var nytt för mig. Där har vi ju då troligen förklaringen till att det fortfarande ser hyfsat ok ut i UK men inte i Israel, trotts att Delta länge dominerat i båda länderna. Å då även med vaccinationstäckning invägd.

Det är nog bara att ta tjuren vid hornen, ju förr dess bättre.
Citera
2021-09-11, 22:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, alla tankar på att uppnå flockimmunitet grusades med deltavarianten tyvärr. Därför är ju målet nu att undvika att folk dör genom vaccineringarna men att smittspridning kommer fortsätta o nå alla i befolkningen vare sig vi vill eller ej.

Innan delta trodde man att flockimmunitet skulle uppnås vid 70 procent vaccineringsgrad vilket var målet.

I Israel är AY.12 o AY.3 undervarianterna vanliga o en del misstänker att dessa är bättre på att runda immuniteten o göra flockimmunitet ännu svårare. Delta består nu av många undervarianter som kan skilja sig åt.

Det är fastställt att nuvarande vacciner inte kan ge flockimmunitet mot delta-viruset. Men kan det tänkas vara möjligt att uppnå flockimmunitet, såvida det kommer vacciner som är gjorda för att skydda bra mot just delta-varianten?

Så länge viruset cirkulerar i stor omfattning så finns ju gynnsamma förutsättningar för ännu fler mutationer. Alla dessa nya varianter gör det ännu svårare att bekämpa viruset. Därför skulle det vara bra att kunna kväsa smittspridningen, och inte bara lindra sjukdom.
Citera
2021-09-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är fastställt att nuvarande vacciner inte kan ge flockimmunitet mot delta-viruset. Men kan det tänkas vara möjligt att uppnå flockimmunitet, såvida det kommer vacciner som är gjorda för att skydda bra mot just delta-varianten?

Så länge viruset cirkulerar i stor omfattning så finns ju gynnsamma förutsättningar för ännu fler mutationer. Alla dessa nya varianter gör det ännu svårare att bekämpa viruset. Därför skulle det vara bra att kunna kväsa smittspridningen, och inte bara lindra sjukdom.
Det bästa verkar vara naturlig infektion då är det snarare bra att inte kväsa smittspridnig. Fast total immunitet mot förkylningsvirus kommer troligen aldrig att existera. Snart kanske ovetenskapliga förstår det också?
Citera
2021-09-11, 23:06
Medlem
Citat:

Vad tror experten själv?

Jag tror att det kommer att bli så här att under hösten så kommer smittan att öka. Då blir det pressparty igen. Och då är manus. Det är allvar nu. Alla som inte har vaccinerat sig, gör det nu! För ert samhälles skull. Sen drar vaccinpassen igång på allvar
Citera
2021-09-11, 23:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag antar att det krävs att man uppfinner ett vaccin som även kan täcka in framtida, nu okända, mutationer av viruset vilket jag föreställer mig är en sann utmaning.

Jag befarar att det krävs både vaccin och genomgången infektion för en någorlunda skyddande immunitet. Delta-eländet har helt ritat om spelplanen - och den processen lär tyvärr fortgå.
Citera
2021-09-11, 23:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Antar att matte och biologi inte var dina främsta ämnen i skolan?

Starka argument du presenterar ..

Du får gärna bevisa att jag har fel, men jag tror du kommer att få vissa problem därvidlag.
Citera
2021-09-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Du får gärna bevisa att jag har fel, men jag tror du kommer att få vissa problem därvidlag.
Det var du som specifikt påstod att inte mer än 30 procent av Sveriges befolkning har fått i sig nygamla coronaviruset på dessa år. Så bevisningen är upp till dig. Att det är betydligt fler än så i verkligheten är inte svårt att förstå om man kan biologi och matematik.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-11 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in