2021-09-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Faktum är att polisen enligt bestämmelserna ska blinka växelvis blått och rött när de vill att ett fordon ska stanna. Det gör de dock långt ifrån alltid, vilket ibland leder till att bilföraren inte förstår att han ska stanna. Poliserna blir då irriterade och slänger sig på tutan i stället.

Vilket gör situationen värre då de sätter igång stressirenen istället och då motverkar sitt syfte.
Jag stannar aldrig vid ett sådant beteende. Nu brukar jag förvisso bara bli stannad av mc--poliser som vill vinka in till en kontrollficka, men ändå. Dessa poliser kör istället upp jämsides, pekar med hela handen på dig, och sedan viftar att följa med mcn till fickan. Finns inget missförstånd där.
Citera
2021-09-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, en stor majoritet av blåljusanvändandet sker inte enligt det reglemente som finns, dvs i trängande fall. De privatorganisationer som numer får använda blått gör det lite hipp som happ. Även polisen använder blått hipp som happ och även när de arbetar på väg. Det är i stort bara de röda och de gröna som använder blåljus på korrekt sätt, när de ska använda blåljus.

Det är nog ett påstående du behöver styrka på nåt mer seriöst sätt än endast ditt tyckande.
Eller menar du att du personligen har full koll på var när och hur polisen kör med blåljus och varför de gör det? Har du full koll på när och om de är ute i trängande fall..?

Så nä, jag är säker på att vi kan förutsätta att majoriteten av polisens blåljuskörning sker enligt reglementet. Att som du påstå att 51% eller mer skulle ske regelvidrigt är totalt osannolikt utan mer konkreta bevis.
Citera
2021-09-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är nog ett påstående du behöver styrka på nåt mer seriöst sätt än endast ditt tyckande.
Eller menar du att du personligen har full koll på var när och hur polisen kör med blåljus och varför de gör det? Har du full koll på när och om de är ute i trängande fall..?

Så nä, jag är säker på att vi kan förutsätta att majoriteten av polisens blåljuskörning sker enligt reglementet. Att som du påstå att 51% eller mer skulle ske regelvidrigt är totalt osannolikt utan mer konkreta bevis.

Anser du att det är i trängande fall de begär fri väg när de står helt stilla vid vägkanten? Behöver jag säga mer...
Citera
2021-09-11, 18:54
Medlem
Citat:
Anser du att det är i trängande fall de begär fri väg när de står helt stilla vid vägkanten? Behöver jag säga mer...

Så var i reglerna hittar du att de inte får ha blåljusen på när de står stilla…?

På vilket sätt menar du att de ska varna övriga trafikanter etc om att de står på/vid vägen och arbetar med något….?

Jag är övertygad om att de har tillstånd för det, och att ”fri väg” inte enbart skall tolkas som att bilen är i rörelse.
Citera
2021-09-11, 19:17
Medlem
Citat:
Så var i reglerna hittar du att de inte får ha blåljusen på när de står stilla…?

På vilket sätt menar du att de ska varna övriga trafikanter etc om att de står på/vid vägen och arbetar med något….?

Jag är övertygad om att de har tillstånd för det, och att ”fri väg” inte enbart skall tolkas som att bilen är i rörelse.

Jag vet att du har högre behörigheter och skall kunna trafikförordningen. Måste vi verkligen gå dit?

11kap 12 § Föraren av ett utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet. Förordning (2011:178).

Däremot har man inom polismyndigheten lagt till en bestämmelse i FAP 331-6 3kap §2 som stadgar att fordonet skall ha påslagna blåljus OCH varningsanordning när de inte står på en fast kontrollplats eller på en parkerings- eller rastplats. Men denna föreskrift går inte ihop med ovan lag. Detta är dessutom vid fordonskontroll, inte vid arbete på väg eller när de bara sonika vill slappa mitt på en rondell (som de brukar köra i brommarondellen). Så, det är inte enligt lag så att man får "blåa" när man utför arbete på väg.

Varna andra trafikanter gör man med VARNINGSANORDNING inte med LARMANORDNING. Det är väldigt få TMA-bilar som har larmanordning (bara Trafik Stockholms gula lastbilar), de flesta du ser ha varningsanordning och sedan en stor TMA-skylt och en kudde bak.
Senast redigerad av Methos 2021-09-11 kl. 19:21.
Citera
2021-09-11, 21:30
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag vet att du har högre behörigheter och skall kunna trafikförordningen. Måste vi verkligen gå dit?

11kap 12 § Föraren av ett utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet. Förordning (2011:178).

Däremot har man inom polismyndigheten lagt till en bestämmelse i FAP 331-6 3kap §2 som stadgar att fordonet skall ha påslagna blåljus OCH varningsanordning när de inte står på en fast kontrollplats eller på en parkerings- eller rastplats. Men denna föreskrift går inte ihop med ovan lag. Detta är dessutom vid fordonskontroll, inte vid arbete på väg eller när de bara sonika vill slappa mitt på en rondell (som de brukar köra i brommarondellen). Så, det är inte enligt lag så att man får "blåa" när man utför arbete på väg.

Varna andra trafikanter gör man med VARNINGSANORDNING inte med LARMANORDNING. Det är väldigt få TMA-bilar som har larmanordning (bara Trafik Stockholms gula lastbilar), de flesta du ser ha varningsanordning och sedan en stor TMA-skylt och en kudde bak.

Även Trafik Göteborg har blåljus på sina TMA bilar.

Angående "fri väg" som tråden gäller, förutsätter jag att TS inte menade hur han skall agera när blåljus står still, så känns lite orelevant till topicen.
Citera
2021-09-11, 22:01
Medlem
Citat:

Ok, så kan du visa mig var det uttryckligen står att de inte får stå stilla men blåljuset på som varning?
Möjligen så slarvas det med att de bara har blåljusen på och inte varningsblinkers och särskild varningsanordning ställts ut eller fällts upp. Men det är fortfarande mig veterligen inte förbjudet att använda blåljus som en sorts varning när de står stilla vid en insats. Men överbevisa mig gärna, om du kan….
Citera
2021-09-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om så var fallet skulle de inte ha släppts in i landet

Hade de inte gjorts heller, om man inte ansåg att nyttan varit större än skadan. Fred i Israel är något som stora delar, om inte hela världen skulle ha nytta av. Därav tog Sverige och PLO risken att mötas här.
Citera
2021-09-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ok, så kan du visa mig var det uttryckligen står att de inte får stå stilla men blåljuset på som varning?
Möjligen så slarvas det med att de bara har blåljusen på och inte varningsblinkers och särskild varningsanordning ställts ut eller fällts upp. Men det är fortfarande mig veterligen inte förbjudet att använda blåljus som en sorts varning när de står stilla vid en insats. Men överbevisa mig gärna, om du kan….

Som du läser får blåljus enbart användas i trängande fall när de kräver fri väg eller vid fordonskontroll som inte är planerade och som inte är på rast- eller parkeringsplats. Att stå på en väg är arbete på väg och då gäller föreskrifterna för arbete på väg.
Citera
2021-09-12, 10:20
Medlem
Citat:
Som du läser får blåljus enbart användas i trängande fall när de kräver fri väg eller vid fordonskontroll som inte är planerade och som inte är på rast- eller parkeringsplats. Att stå på en väg är arbete på väg och då gäller föreskrifterna för arbete på väg.

Nja… så står det väl inte…?
Det står att i trängande fall kan man påkalla fri väg, och då skall blåljus användas. Kan inte se något i klartext om att blåljus endast får användas då och för endast det ändamålet.

Blåljuset är ju synnerligen bra för att varsla och om det är något det kanske slarvas med är att de ska använda även larmanordning i vissa fall, typ sätta ut skärm med varningstext och gult blinkljus, och eller varningsblinkers. Men det känns ju tämligen opraktiskt att när saker sker fort att krångla med att rota fram och sätta ut en skärm när det det hastar t.ex. när de fått stopp på en bil. Om de då glömmer varningsblinkers i farten kan man väl ha överseende med för de lär knappast tillföra så mycket mer utöver de blå blixtljusen.

Så, som jag ser det har de rätt att använda blåljus även vid andra tillfällen och situationer än bara vid påkallande av fri väg. Finns väl föreskrifter om det med, som knappast bryter mot några lagar får då skulle det ju vara illa om inte man har koll på det när föreskrifterna formas.
Citera
2021-09-12, 12:42
Avslutad
Citat:
Vilket gör situationen värre då de sätter igång stressirenen istället och då motverkar sitt syfte.
Jag stannar aldrig vid ett sådant beteende. Nu brukar jag förvisso bara bli stannad av mc--poliser som vill vinka in till en kontrollficka, men ändå. Dessa poliser kör istället upp jämsides, pekar med hela handen på dig, och sedan viftar att följa med mcn till fickan. Finns inget missförstånd där.

Oftast brukar de väl börja tuta? Tycker mig se detta beteende ganska ofta, ger ett aggressivt och lite idiotiskt intryck måste jag säga. Särskilt när man tänker på att de inte känner till sina egna regler.

Angående poliser som vill att du ska stanna. Egentligen är det väl meningen att de ska ge tecken med utsträckt arm eller signalspade, inte peka på dig och vifta runt?
Citera
2021-09-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Oftast brukar de väl börja tuta? Tycker mig se detta beteende ganska ofta, ger ett aggressivt och lite idiotiskt intryck måste jag säga. Särskilt när man tänker på att de inte känner till sina egna regler.

Angående poliser som vill att du ska stanna. Egentligen är det väl meningen att de ska ge tecken med utsträckt arm eller signalspade, inte peka på dig och vifta runt?

Tja, mc-polisen kan inte ta upp en signalspade så de pekar med hela handen och armen mot dig/på dig för att visa att nästa tecken är åt dig. Sedan visar de att de vill ha följe. Det går inte att missförstå detta. Det är egentligen det enda sättet att stoppa en lastbil, då vi inte ser polisbilar bakom häcken på oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in