2021-09-11, 19:41
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
En månad sen? Du är rolig du. Tror du på fullt allvar att Expressen och Aftonbladet inte hade agerat annorlunda om det skett för en månad sen.

Och du tror inte att de skulle ha betraktat det som närtid?

Naiv är bara förnamnet

Rätta mig gärna om jag har fel men det var väl moderaternas pressekreterare som sa att det inte skett i "närtid"? Det är ju en relativ term så det är svårt att säga inom vilken tidsrymd denne faktiskt menar med detta.
Citera
2021-09-11, 19:41
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
En månad sen? Du är rolig du. Tror du på fullt allvar att Expressen och Aftonbladet inte hade agerat annorlunda om det skett för en månad sen.

Och du tror inte att de skulle ha betraktat det som närtid?

Naiv är bara förnamnet
Men jag tog bara det som ett exempel på att du inte kan bestämma när nåt hänt bara för att tjejen är mellan 15-18 när du inte vet hur gammal hon är idag. Du vet inte ens vem hon är.
Citera
2021-09-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det finns inget att anse om det. Hon har erkänt sin skuld. Så enligt gällande lagstiftning så har hon erkänt en kriminell handling. Sen kan man såklart ha synpunkter på lagen i fråga. Jag är ingen fan av Ebba men jag sympatiserar med hennes hållning i denna frågan.

Vi pratar moral här.
Moral har många dimensioner. Den är liksom relativ till många saker.

Den uppstår i ett sammanhang.
Självförsvar är ett exempel. Det finns lagliga aspekter.
I Sverige får man inte skjuta någon som bryter sig in i sitt hem och försöker (genom att fysiskt ta tag i det) ta ifrån dig det vapen du faktiskt har lyckats få tag i medan inkräktaren anfaller dig.

Det är ett konkret rättsfall. I de festa andra länder hade du fått medalj.

Men jag kan garantera att de flesta i Sverige hade sett det som moraliskt ganska rimligt.
Som du säger så kan man i alla fall sympatisera med den som nu blev dömd även i det fallet
Citera
2021-09-11, 19:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Så är det.
Det intressanta är när den attackerade INTE gör en s k pudel (som PR-folk lärt ut) som t ex Ebba.

Det som ofta glöms bort är vilka som är målgruppen som ska reagera på de moraliska attackerna.

Bland M-medlemmar vimlar det av moralister. HB har betydligt större chans bland vanliga väljare som har vanliga fel och brister.

Ebba behöver ju inga interna provval. Hon sitter redan säkert. Och lika säkert sitter hon bland sina väljare. Då biter inte moralisters argument. Så länge det gäller nivån som nu är känd. D v s att hon tycker att dömda pedofiler kanske inte ska vara helt fridlysta. och att påskrivna avtal gäller.

HB är däremot tvärkörd

Jag är inte så säker på det. Det finns exempel på politiker som ridit ut ett mediadrev. Klarar man bara av att hålla käft i tre veckor (sannolikt svårt för HB, medges) och inget annat händer brukar drevet vara över.

Sedan är det inget fullskaligt mediadrev som pågår heller, i vart fall inte än. De flesta som kommenterar affären på Twitter citerar den här tråden, inte press och TV.
Citera
2021-09-11, 19:43
Medlem
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel men det var väl moderaternas pressekreterare som sa att det inte skett i "närtid"? Det är ju en relativ term så det är svårt att säga inom vilken tidsrymd denne faktiskt menar med detta.

Det var säkert förra månaden för närtid kan ju vara igår
Citera
2021-09-11, 19:45
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Vi pratar moral här.
Moral har många dimensioner. Den är liksom relativ till många saker.

Den uppstår i ett sammanhang.
Självförsvar är ett exempel. Det finns lagliga aspekter.
I Sverige får man inte skjuta någon som bryter sig in i sitt hem och försöker (genom att fysiskt ta tag i det) ta ifrån dig det vapen du faktiskt har lyckats få tag i medan inkräktaren anfaller dig.

Det är ett konkret rättsfall. I de festa andra länder hade du fått medalj.

Men jag kan garantera att de flesta i Sverige hade sett det som moraliskt ganska rimligt.
Som du säger så kan man i alla fall sympatisera med den som nu blev dömd även i det fallet

Det var inte moralen jag avsåg av att kommentera utan om Ebba anses vara kriminell eller ej. Hon har ju trots allt erkänt en kriminell handling. Moralen är en annan och där står jag märkligt nog på Ebbas sida för en gångs skull.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns inget att anse om det. Hon har erkänt sin skuld. Så enligt gällande lagstiftning så har hon erkänt en kriminell handling. Sen kan man såklart ha synpunkter på lagen i fråga. Jag är ingen fan av Ebba men jag sympatiserar med hennes hållning i denna frågan.

Men nu så erkänner ju inte jag svensk lag, så hon har inte begått någon kriminell handling i mina ögon.

Bara ytterst svagsinta personer tillåter sig domineras av ett så trasigt och klandervärt land som Sverige. Svensk lagstiftning och rättsväsende är ett skämt.

Åklagaren i fallet borde gripas för ekonomisk terrorism.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men jag tog bara det som ett exempel på att du inte kan bestämma när nåt hänt bara för att tjejen är mellan 15-18 när du inte vet hur gammal hon är idag. Du vet inte ens vem hon är.

Enligt uppgifter i tråden skulle hon vara 23 idag. I så fall hände det för sex år sedan.
Citera
2021-09-11, 19:46
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Det var säkert förra månaden för närtid kan ju vara igår

Jag säger varken eller. Vi får se när (om?) fler uppgifter blir tillgängliga för allmänheten.
Citera
2021-09-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är inte så säker på det. Det finns exempel på politiker som ridit ut ett mediadrev. Klarar man bara av att hålla käft i tre veckor (sannolikt svårt för HB, medges) och inget annat händer brukar drevet vara över.

Sedan är det inget fullskaligt mediadrev som pågår heller, i vart fall inte än. De flesta som kommenterar affären på Twitter citerar den här tråden, inte press och TV.

Fast detta är ju inget mediadrev. Det kommer med största säkerhet aldrig att bli det heller.

Syftet är enbart att påverka pågående provval till nästa års riksdagsval.

Och i den meningen är det redan kört. M-medlemmar kommer inte att rösta på en misstänkt pedofil (som det ju inte ens är fråga om men som de har kommit att uppleva det genom partiprocessen)
Citera
2021-09-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Moderatmannen var huvudnyheten på rapport igår på SVT, men det kanske dör ut snabbt ändå.
Citera
2021-09-11, 19:48
Medlem
Citat:
Jag säger varken eller. Vi får se när (om?) fler uppgifter blir tillgängliga för allmänheten.

Återigen brukar Ockhams rakkniv och ren logik alltid ha rätt.

Om "inte närtid" hade varit förra månaden eller förra året så hade Expressen och Aftonbladets redaktioner jobbat för högtryck just nu och spottat ut olika "avslöjanden" var fjärde timme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in