2021-09-11, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Städningen den 25te maj ger hon en rimlig förklaring till. SDs bostad har varit avspärrad ett par gg. Tekniska undersökningar blivit utförd med hund.
Hon skulle inte veta om åkl har planerat ytterligare undersökningar av bostaden.
Hon planerar en städning och åkl utnyttjar detta för att argumentera att spåren är borta.
Det kanske är en argumentation som rätten köper men en vetenskapsman kan aldrig köpa det.
Det finns ingen möjlighet att städa bort blodspåren med vanlig städmetod.
Spåren fanns inte varken före städningen eller efter.
Det är fakta.
Du är inte helt insatt.. under synen med stefan och rätten, så fanns blodet kvar på tvättmaskinen. Stefans reaktion var synnerligen stressad..
Citera
2021-09-11, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och ingen brydde sig om din "upptäckt" eftersom den inte var intressant. Det var hennes jobb att gå igenom och korrigera v.b. Så pinsamt för dig att du ringt runt om detta och visat alla vilken mupp du är.
Men du reagerar och går till personangrepp?
Det kommer mer, tro mig.
Citera
2021-09-11, 15:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Städningen den 25te maj ger hon en rimlig förklaring till. SDs bostad har varit avspärrad ett par gg. Tekniska undersökningar blivit utförd med hund.
Hon skulle inte veta om åkl har planerat ytterligare undersökningar av bostaden.
Hon planerar en städning och åkl utnyttjar detta för att argumentera att spåren är borta.
Det kanske är en argumentation som rätten köper men en vetenskapsman kan aldrig köpa det.
Det finns ingen möjlighet att städa bort blodspåren med vanlig städmetod.
Spåren fanns inte varken före städningen eller efter.
Det är fakta.

Nu var det inte det jag ifrågasatte, utan att hon har olika uppgifter om vem som kom på att det skulle städas.
Citera
2021-09-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och ingen brydde sig om din "upptäckt" eftersom den inte var intressant. Det var hennes jobb att gå igenom och korrigera v.b. Så pinsamt för dig att du ringt runt om detta och visat alla vilken mupp du är.

Skärp dig med formuleringarna.
Citera
2021-09-11, 15:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tror att det kanske inte är lämpligt att låta oerfarna outbildade personer, sottaboch dra egna slutsatser i så pass allvarliga brott som mord.
Det är anmärkningsvärt, liksom väldigt mycket i utredningen som skötts av inte helt ärliga personer som sett på det hela utan personlig påverkan, utan någon som ger 110% och lägger manken till.
Det är anmärkningsvärt hur mycket fel som begåtts, för att inte tala om medvetet slarv.

Utredningen blev väl bra till slut, Steffeponken blev dömd i HR till 18 år i fängelse och valde att avsluta sitt liv för han klarade inte av att vandra förnedringens väg rätt in i fängelse.

Slutet gott Allting gott.

Att försöka med att sätta dit poliser för tjänstefel är som att slåss med en väderkvarn och det har gjorts försök i alla tider med nedslående resultat. Poliser håller ihop i vått och torrt, Det är inte en helt omöjlig uppgift men nära på.
Citera
2021-09-11, 15:28
Medlem
Citat:
Du är inte helt insatt.. under synen med stefan och rätten, så fanns blodet kvar på tvättmaskinen. Stefans reaktion var synnerligen stressad..
Den lilla blodspår på tvättmaskinen säger ingenting. Det säger bara en sak: att ingen har försökt att ta bort den. Den var inte utsuddad.
Om SD har tvättat sig efter en blodig gärning då kommer det att synas oavsett städning.
Städningen gör bara saken värre. Det kommer att synas att någon har försökt att städa bort blodet.
Sånt ser teknikerna.
En golvbrunn kan vara hur städat som helst men om det ha funnits blod i den då är det rätt så omöjligt att rensa bort spåren hur än man försöker.
Om nån har hällt litervis klorin i brunnen då kommer andra att märka lukten. Klorin i sig reagerar strakt med materialet och det kommer att synas.
Så att säga blodspåren på tvättmaskinen och skorna kan inte binda den misstänkte till brottet i det fallet. Eftersom det finns rimlig förklaring till deras härkomst.
BO är inte okänd för den misstänkte. De har haft stor umgänge med varann vid många olika tillfällen.
Om man hittar DNA och blodspår från ena hos den andre eller tvärtom då är det ganska normalt och det kan finnas en godtagbar förklaring till.
Om den misstänkte var en okänd person då skulle spåren varit bindande men inte i det här fallet.
Citera
2021-09-11, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hittas mina inlägg kring det så skulle det friska upp även mitt minne men jag vill också minnas att det fanns nån form av ”förklaring” eller annat som avdramatiserar denna sökning. Eller så var det bara sökningne kopplad till dottern via skärmdumpen och hennes nummer som jag kikade på. Hittar jag inläggen så återkommer jag såklart.

Edit: Hittade ett inlägg som kanske är relevant.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack, då fattar jag lite bättre.

Hur som helst, den 22/4 finns ingen tydlig förklaring och nu är SD införstådd hur det funkar, vilket inte är en nackdel med tanke på vad som sedna hände.

Det blir väl praktiskt kanske att se till att ha bra förklaringar till olika händelser som hur man återskapar raderade bilder och därmed hur man gör för at skriva över material. Precis som vad som krävs för att hita min android, och rensa en borttappad mobil.

Bra kunskap inför ett mord en dag....
Citera
2021-09-11, 15:49
Avslutad
Citat:
Den lilla blodspår på tvättmaskinen säger ingenting. Det säger bara en sak: att ingen har försökt att ta bort den. Den var inte utsuddad.
Om SD har tvättat sig efter en blodig gärning då kommer det att synas oavsett städning.
Städningen gör bara saken värre. Det kommer att synas att någon har försökt att städa bort blodet.
Sånt ser teknikerna.
En golvbrunn kan vara hur städat som helst men om det ha funnits blod i den då är det rätt så omöjligt att rensa bort spåren hur än man försöker.
Om nån har hällt litervis klorin i brunnen då kommer andra att märka lukten. Klorin i sig reagerar strakt med materialet och det kommer att synas.
Så att säga blodspåren på tvättmaskinen och skorna kan inte binda den misstänkte till brottet i det fallet. Eftersom det finns rimlig förklaring till deras härkomst.
BO är inte okänd för den misstänkte. De har haft stor umgänge med varann vid många olika tillfällen.
Om man hittar DNA och blodspår från ena hos den andre eller tvärtom då är det ganska normalt och det kan finnas en godtagbar förklaring till.
Om den misstänkte var en okänd person då skulle spåren varit bindande men inte i det här fallet.
Betänk att Stefans uttalanden inte var helt sanningsenliga.
Lena hade inte varit i hans bostad på mycket länge, då hon varit skadad mm
Jag har sett inspelningen från tvättstugan, Steffes reaktion säger allt. Kan vara en anledning till att just den sekvensen är sekretessad
Citera
2021-09-11, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Utredningen blev väl bra till slut, Steffeponken blev dömd i HR till 18 år i fängelse och valde att avsluta sitt liv för han klarade inte av att vandra förnedringens väg rätt in i fängelse.

Slutet gott Allting gott.

Att försöka med att sätta dit poliser för tjänstefel är som att slåss med en väderkvarn och det har gjorts försök i alla tider med nedslående resultat. Poliser håller ihop i vått och torrt, Det är inte en helt omöjlig uppgift men nära på.
Jag är övertygad om att HD är inblandad och vill att hon ska stå för det hon medverkat till.
Citera
2021-09-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan inflika att civila utredare hos polisen har i princip samma befogenhet som en ”utbildad” polis förutom att de inte får bära vapen och nån annan skillnad.

Efter varje förhör så lyssnas inspelningen igenom så att det förhörsprotokoll som upprättats oavsett nedteckningsmetod stämmer med det som sagts.

T.ex datum, tider, och allt annat som är av vikt kollas så det som den förhörde berättat på ”band” stämmer med det som nedtecknats.

Det finns referatförhör och dialogförhör och andra metoder man kan bekanta sig med för att förstå bättre hur det funkar.

En fd socialsekreterare är väl van att nedteckna detaljer kring en persons berättelse så viktiga detaljer inte missas. Och här i polisens värld så har de dessutom möjligheten att kolla det nedtecknade mot ett inspelat band så förhörsprotokollet sen blir korrelt kring alla detaljer.

Vad jag förstår så har det inte framkommit några oegentligheter gällande den aktuella polisanställda och nedteckningsmedtoden.

Den korrigering du åsyftar hittar du i andra förhör om man plöjer några stycken och där framgår ibland vad som korrigerats men ofta står det bara att det korrigerats och då som sagt för att det nedtecknade ska stämma med det inspelade.

I all välmening innan det slås på stora trumman att de ska riva upp utredningen och börja om s a s.

Tillägg:

Från protokollet:

Utredare J. Sj*ögren har 2018-11-19 lyssnat igenom ljudupptagningen och gjort korrigeringar i det nedtecknadeförhöret. Det nedtecknadeförhöret överensstämmer nu med ljudupptagningen.

Tillägg 2. Lite om civila utredares befögenheter.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/okade-befogenheter-for-civilanstallda-inom-polisen/?TSPD_101_R0=088d4528d9ab20009f9808573cebdf55de89c b6faaf3074c5e8e09c4e0b8b45bfd2cf14f910fa42908f2898 66714300099233fdd4f33a326fb552d7d7180e80f358c86353 e9adb53a828633f58da6065d9d42bc992fea9074451fde5c47 23c87

https://www.publikt.se/fordjupning/revisorn-blev-utredare-av-grova-brott-20688

Jag tror det blir bra med civila utredare som är vana med sådant arbete från sina egna kunskaper gällande just utredningar. Men polisen själva måste få "sista ordet" i en utredning. 10 veckor är utbildningen för civila utredare. Det räcker kanske? Men många poliser är inte så där jätteglada över vad de uppenbarligen ser som konkurens.
Citera
2021-09-11, 16:37
Medlem
Citat:

■《Skojar du? Har du lyssnat på Soa än?

■ Ditt tidigare skrivna och postade inlägg var inte skrivet till mig @JokerMannen utan till medlemmen @Lars48, men jag har trots det lämnat ett svar nedan om vad jag anser och tycker.

■ Jag tycker absolut att medlemmen @Lars48 skall lyssna på sotarmästaren SOA-BOA, likt en Boa-orm slingrade han sig igenom den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n:s skorsten under Fredagen den 25 Maj 2018, det blev rent, riktigt rent, precis som det blev under den aktuella dagen då den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD tokskurade St*fan Davidss*n:s golvbrunn.

■ Städarinnan HD, såg till, så att allt försvann.

■ Om medlemmen @Lars48 lyssnar på sotarmästaren SOA, så får @Lars48 bland annat lära sig om att "Rätt, skall vara Rätt"

■ När sotarmästaren SOA toksotade St*fan Davidss*n:s skorsten så kanske, att han slutligen använde den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD:s E-tjänstekort det vill säga,
69-98-52-445 för att med hjälp av kortet fin-skrapa inuti St*fan Davidss*n:s skorsten, nu känner jag inte till om det var på det sättet under Fredagen den 25 Maj 2018, men, man vet ju aldrig riktigt säkert, när det handlar om individerna SOA och den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att en socialsekreterare (eller vad hon nu var) har utbildning i samtalkonsten och dessutom utbildning i människors beteenden och psylogi/psykiatri. Det borde vara en stor tillgång vid förhör och liknande.

Dessutom finns ju bandupptagningar som andra kan motkolla. Det borde vara en stor risk att börja manipulera med korrigeringar.

Man kan väl bara titta på fallet där SD påstår i rätten att han blivit vilseledd av förhörsledarna att tro att han blivit sedd av vitne och det var därför han trodde felaktigt att han varit nära mordplatsen och testat växlarna.

Där läser nog inte åklagarna igenom bara igenom förhöret, utan sätter sig och lyssnar på tonfall och kollar ansiktsuttryck, gester, pauser osv för att vara riktigt säkra på att allt gått rätt till.

Stor risk att börja manipulera med transkriptioner. Finns någon orsak till att tro att detta har skett? Finns kopplingar?

Antar att du syftar på förhöret som Sprin*gare och Joh*n höll initialt. Rätta mig om jag har fel. Har lyssnat på detta förhör flera gånger, men jag kan inte alls se att de vilseleder SD öht. Han gjorde bort sig alldeles på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in