2021-09-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
"Han" googlade efter usa via svärmors telefon och it, vid folketorp.
Mycket märkligt hur denna tråd ältar och ältar, kom gärna med nya förslag, jag delgav min upptäkt av hur märkligt HDs absolut första förhör gick till, som ett halvår senare korrigerades av en socialsekreterare som hade polisdrömmar..

Förstår inte vad ditt svar till min undran om SD:s googlande ang Androidtelefon har med min undran till Nötis har med dina inlägg att göra.

Jag har inte kommenterat dina "upptäckter" alls.

Tillägg

Kanske uppfattade jag fel...

Menar du att SD googlande vad gäller typ hittad telefon var ute vid Folketorp och efter att LW var försvunnen?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-09-11 kl. 12:02.
Citera
2021-09-11, 11:58
Medlem
Någon som vet var man hittar ljudupptagningarna från Hovrätten och var någonstans? Har för mig (minns ej vem) som lyssnat på dom. Har lyssnat på förhören från Tingsrätten en gång till, och dom finns ju på primecrime
Citera
2021-09-11, 12:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ 1: ) Enligt dig @Smokeonthewater, så ljög L*na Wesstr*m och manipulerade hela sin omgivning, då måste L*na Wesstr*m ha manipulerat även St*fan Davidss*n så som H*nna Davidss*n, de tvenne tillhörde ju också hennes omgivning ?

■ Var det så enligt dig @Smokeonthewater, att L*na Wesstr*m manipulerade hela sin omgivning kontinuerligt, och till sist var det någon som hade fått nog av L*na Wesstr*m:s manipulerande och helt enkelt sa till sig själv
- Nä hä, nu får det ta mig tusan vara nog med hennes manipulerande, det här går inte längre, nu skall bort.

■ Enligt ovan skrivet: Tror du @Smokeonthewater, att det var på ett sådant sätt som det gick till ? ... det vill också säga, att om inte L*na Wesstr*m kontinuerligt hade manipulerat hela sin omgivning, så hade hon aldrig blivit mördad ?

■ Tilläggsfråga: Tror du @Smokeonthewater, eller misstänker du starkt, att en av de personer som L*na Wesstr*m kontinuerligt manipulerade har sin adress någonstans på Hj*lmar Bergm*n:s väg ?

■ Slutligen sagt, Tror du @Smokeonthewater, att L*na Wesstr*m:s skilsmässa helt och hållet berodde på att hon kontinuerligt manipulerade sin make UW och att han till sist fick nog av hennes manipulerande ?

Mvh/JM.

Citat:
Tror du @Smokeonthewater, eller misstänker du starkt, att en av de personer som L*na Wesstr*m kontinuerligt manipulerade har sin adress någonstans på Hj*lmar Bergm*n:s väg ?

Ja.

Citat:
då måste L*na Wesstr*m ha manipulerat även St*fan Davidss*n så som H*nna Davidss*n

Ja, jag tror att hon försökte manipulera SD och HD.

Citat:
Slutligen sagt, Tror du @Smokeonthewater, att L*na Wesstr*m:s skilsmässa helt och hållet berodde på att hon kontinuerligt manipulerade sin make UW och att han till sist fick nog av hennes manipulerande ?

Nej, jag tror att skilsmässan berodde på att hon blev förälskad i någon på jobbet men skyllde på att det var för att UW var tråkig.
Hon manipulerade UW ända till slutet. Han var en flying monkey som tog hand om allt som gällde barnen medan hon var ute och lekte.

Citat:
om inte L*na Wesstr*m kontinuerligt hade manipulerat hela sin omgivning, så hade hon aldrig blivit mördad ?

Om hon visat respekt för andra människor och deras fria vilja så tror jag att hon inte blivit mördad.
Citera
2021-09-11, 12:14
Medlem
Citat:
Mycket märkligt hur denna tråd ältar och ältar, kom gärna med nya förslag, jag delgav min upptäkt av hur märkligt HDs absolut första förhör gick till, som ett halvår senare korrigerades av en socialsekreterare som hade polisdrömmar..

Kan inflika att civila utredare hos polisen har i princip samma befogenhet som en ”utbildad” polis förutom att de inte får bära vapen och nån annan skillnad.

Efter varje förhör så lyssnas inspelningen igenom så att det förhörsprotokoll som upprättats oavsett nedteckningsmetod stämmer med det som sagts.

T.ex datum, tider, och allt annat som är av vikt kollas så det som den förhörde berättat på ”band” stämmer med det som nedtecknats.

Det finns referatförhör och dialogförhör och andra metoder man kan bekanta sig med för att förstå bättre hur det funkar.

En fd socialsekreterare är väl van att nedteckna detaljer kring en persons berättelse så viktiga detaljer inte missas. Och här i polisens värld så har de dessutom möjligheten att kolla det nedtecknade mot ett inspelat band så förhörsprotokollet sen blir korrelt kring alla detaljer.

Vad jag förstår så har det inte framkommit några oegentligheter gällande den aktuella polisanställda och nedteckningsmedtoden.

Den korrigering du åsyftar hittar du i andra förhör om man plöjer några stycken och där framgår ibland vad som korrigerats men ofta står det bara att det korrigerats och då som sagt för att det nedtecknade ska stämma med det inspelade.

I all välmening innan det slås på stora trumman att de ska riva upp utredningen och börja om s a s.

Tillägg:

Från protokollet:

Utredare J. Sj*ögren har 2018-11-19 lyssnat igenom ljudupptagningen och gjort korrigeringar i det nedtecknadeförhöret. Det nedtecknadeförhöret överensstämmer nu med ljudupptagningen.

Tillägg 2. Lite om civila utredares befögenheter.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/okade-befogenheter-for-civilanstallda-inom-polisen/?TSPD_101_R0=088d4528d9ab20009f9808573cebdf55de89c b6faaf3074c5e8e09c4e0b8b45bfd2cf14f910fa42908f2898 66714300099233fdd4f33a326fb552d7d7180e80f358c86353 e9adb53a828633f58da6065d9d42bc992fea9074451fde5c47 23c87

https://www.publikt.se/fordjupning/revisorn-blev-utredare-av-grova-brott-20688
Senast redigerad av Avel 2021-09-11 kl. 12:25.
Citera
2021-09-11, 12:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Och ingen brydde sig om din "upptäckt" eftersom den inte var intressant. Det var hennes jobb att gå igenom och korrigera v.b. Så pinsamt för dig att du ringt runt om detta och visat alla vilken mupp du är.
Citera
2021-09-11, 13:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kommer än en gång att fundera över SD:s sökande/googlande...

Är ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg exakt vad det var han sökte på men har för mig att det var något om "upphittande av Android".

Någon som kommer ihåg exakt vad det var och när i tid?

Kanske var det långt innan mordet och inte hade något med just LW:s telefon att göra.

Det var det där sökandet på hitta, låsa rensa borttappade android.

Vad man kunde se var att i slutet av mars- 18 sökte SD på detta och sedan skickade han en screenshot till W*ilma.

Men sedan 22 april- 18 gjordes liknande sökningar på google, då vid olika tidpunkter; vid 15- tiden och sedan vid 20- 21-tiden. Då kan ingen kommunikatione ses med något barn.

A 163/858
" MMS- Utgående 2 2018-03-31 Till: 0768034666
meddeland 15:00:09(UTC+2) ·Wilma en [Tidstämpel] Screenshot 2018033
1-145944.png ,·
smil.xml
2 SMS· Utgående 2018-03-31 Till: 0768034666 För 52 minuter sedan
meddeland 15:00:21 (UTC+2) •Wilma en [Tidstämpel]

---------------------------------------------------------------------------------------------
3 Webbhistori 2018-04-22 Hitta, låsa och rensa en borttappad Android·
k 15: 19:41 (UTC+2) enhet• Google-konto Hjälp
[Senast besökt]
4 Webbhistori 2018-04-22 Hitta en borttappad Android-enhet • Google- k 15:43:31(UTC+2) konto Hjälp
[Senast besökt]
5 Webbhistori 2018-04-22 Hitta en borttappad Android-enhet • Google- k 21 :11 :26(UTC+2) konto Hjälp
"

Kanske fick SD en insyn i något som gav honom idé där när han hjälpte W*ilma där och den kunskap som han använde när han tog hand om Lenas mobil sedan?

Minns att Avel kollade i det här och han var inte lika misstänksam mot sökningen. Minns inte riktigt varför, men Avel är nog med i tråden nu och kan förtydliga det här för oss mindre kunniga i IT-delarna.
Citera
2021-09-11, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att HD begärde och genomdrev skilsmässan hade han definitivt inte räknat med. Det skakade om honom rejält. Lenas hot var att han förstod att även Lena var på väg bort. Hon ville gå vidare och var förälskad i Beholder och såg fram mot Norge-resan där de två skulle dela tält.

Det klarade han inte. Han "tappade" allt.

SDs reaktioner avslöjar att han var mycket svartsjuk, snarast besatt av LW men mer tillbakalutad trygg med HD tills skilsmässan var ett faktum. Tjurig som ett barn bar han ringen som yttre signal om kärlek till HD samtidigt som han smög till LW för sex. Att bli lämnad av BÅDA ingick aldrig i hans tankevärld. Insikten var så främmande att den tog låång tid att landa. Tror att det var LWs statement+Norge-resan som fick insikten att klarna definitivt! NU var det snart ett faktum.
DET fick bara inte hända! Han såg rött när logg-remsan kom!

Jag håller med om allt, utom ett förbehåll för att jag tror att han har hft mord i sinnet länge och att remsan visserligen kan ha eldat på det hela, men att det hade hänt ändå.

SD har haft ett jämt skägg att hantera Lena den senaste tiden. Han är som en fånge i sin egen glaskupa och kommer inte ur den som han uppfattar det.

SDs har snabbt fallit från tronen som kingen och skilssmsässa, flytt och båda kvinnorna är på väg gör att han inte klarar av minsta lilla motstånd, men absolut inte att hantera Lena.

"Du ska lyda blint och omedelbart" (vid RT) säger mycket om hur han känner att han måste tygla och behandla andra.

Haha, försök med det till din partner, din arbetskamrat eller din vän! Du skulle tas som att du skämtar, men här handlar det inte om ett skämt.

Han klarar inte av att släppa Lena, men inte heller att behålla henne. Hon har blivit väldigt krävande och ställer allt på ända dag ut och dag in, nu värre än någonsin. Det beror på att hon har insikt och att hon börjar få kraft.

Som du säger, kan det vara en orsak till att han inte vill resa til USA. Det är en rädsla att tappa kontrollen över Lena och att hon både blir farlig och försvinner från honom.

Bäst mår han när han har dom båda "på mattan".

Ingen slump säger jag att de både har allvarliga psykiska problem.

Jag vet att du tror annorlunda om HD.
Citera
2021-09-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var det där sökandet på hitta, låsa rensa borttappade android.

Vad man kunde se var att i slutet av mars- 18 sökte SD på detta och sedan skickade han en screenshot till W*ilma.

Men sedan 22 april- 18 gjordes liknande sökningar på google, då vid olika tidpunkter; vid 15- tiden och sedan vid 20- 21-tiden. Då kan ingen kommunikatione ses med något barn.

A 163/858
" MMS- Utgående 2 2018-03-31 Till: 0768034666
meddeland 15:00:09(UTC+2) ·Wilma en [Tidstämpel] Screenshot 2018033
1-145944.png ,·
smil.xml
2 SMS· Utgående 2018-03-31 Till: 0768034666 För 52 minuter sedan
meddeland 15:00:21 (UTC+2) •Wilma en [Tidstämpel]

---------------------------------------------------------------------------------------------
3 Webbhistori 2018-04-22 Hitta, låsa och rensa en borttappad Android·
k 15: 19:41 (UTC+2) enhet• Google-konto Hjälp
[Senast besökt]
4 Webbhistori 2018-04-22 Hitta en borttappad Android-enhet • Google- k 15:43:31(UTC+2) konto Hjälp
[Senast besökt]
5 Webbhistori 2018-04-22 Hitta en borttappad Android-enhet • Google- k 21 :11 :26(UTC+2) konto Hjälp
"

Kanske fick SD en insyn i något som gav honom idé där när han hjälpte W*ilma där och den kunskap som han använde när han tog hand om Lenas mobil sedan?

Minns att Avel kollade i det här och han var inte lika misstänksam mot sökningen. Minns inte riktigt varför, men Avel är nog med i tråden nu och kan förtydliga det här för oss mindre kunniga i IT-delarna.

Hittas mina inlägg kring det så skulle det friska upp även mitt minne men jag vill också minnas att det fanns nån form av ”förklaring” eller annat som avdramatiserar denna sökning. Eller så var det bara sökningne kopplad till dottern via skärmdumpen och hennes nummer som jag kikade på. Hittar jag inläggen så återkommer jag såklart.

Edit: Hittade ett inlägg som kanske är relevant.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Avel 2021-09-11 kl. 14:34.
Citera
2021-09-11, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan inflika att civila utredare hos polisen har i princip samma befogenhet som en ”utbildad” polis förutom att de inte får bära vapen och nån annan skillnad.

Efter varje förhör så lyssnas inspelningen igenom så att det förhörsprotokoll som upprättats oavsett nedteckningsmetod stämmer med det som sagts.

T.ex datum, tider, och allt annat som är av vikt kollas så det som den förhörde berättat på ”band” stämmer med det som nedtecknats.

Det finns referatförhör och dialogförhör och andra metoder man kan bekanta sig med för att förstå bättre hur det funkar.

En fd socialsekreterare är väl van att nedteckna detaljer kring en persons berättelse så viktiga detaljer inte missas. Och här i polisens värld så har de dessutom möjligheten att kolla det nedtecknade mot ett inspelat band så förhörsprotokollet sen blir korrelt kring alla detaljer.

Vad jag förstår så har det inte framkommit några oegentligheter gällande den aktuella polisanställda och nedteckningsmedtoden.

Den korrigering du åsyftar hittar du i andra förhör om man plöjer några stycken och där framgår ibland vad som korrigerats men ofta står det bara att det korrigerats och då som sagt för att det nedtecknade ska stämma med det inspelade.

I all välmening innan det slås på stora trumman att de ska riva upp utredningen och börja om s a s.

Tillägg:

Från protokollet:

Utredare J. Sj*ögren har 2018-11-19 lyssnat igenom ljudupptagningen och gjort korrigeringar i det nedtecknadeförhöret. Det nedtecknadeförhöret överensstämmer nu med ljudupptagningen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/okade-befogenheter-for-civilanstallda-inom-polisen/?TSPD_101_R0=088d4528d9ab20009f9808573cebdf55de89c b6faaf3074c5e8e09c4e0b8b45bfd2cf14f910fa42908f2898 66714300099233fdd4f33a326fb552d7d7180e80f358c86353 e9adb53a828633f58da6065d9d42bc992fea9074451fde5c47 23c87

Jag kan tänka mig att en socialsekreterare (eller vad hon nu var) har utbildning i samtalkonsten och dessutom utbildning i människors beteenden och psylogi/psykiatri. Det borde vara en stor tillgång vid förhör och liknande.

Dessutom finns ju bandupptagningar som andra kan motkolla. Det borde vara en stor risk att börja manipulera med korrigeringar.

Man kan väl bara titta på fallet där SD påstår i rätten att han blivit vilseledd av förhörsledarna att tro att han blivit sedd av vitne och det var därför han trodde felaktigt att han varit nära mordplatsen och testat växlarna.

Där läser nog inte åklagarna igenom bara igenom förhöret, utan sätter sig och lyssnar på tonfall och kollar ansiktsuttryck, gester, pauser osv för att vara riktigt säkra på att allt gått rätt till.

Stor risk att börja manipulera med transkriptioner. Finns någon orsak till att tro att detta har skett? Finns kopplingar?
Citera
2021-09-11, 14:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med om allt, utom ett förbehåll för att jag tror att han har hft mord i sinnet länge och att remsan visserligen kan ha eldat på det hela, men att det hade hänt ändå.

SD har haft ett jämt skägg att hantera Lena den senaste tiden. Han är som en fånge i sin egen glaskupa och kommer inte ur den som han uppfattar det.

SDs har snabbt fallit från tronen som kingen och skilssmsässa, flytt och båda kvinnorna är på väg gör att han inte klarar av minsta lilla motstånd, men absolut inte att hantera Lena.

"Du ska lyda blint och omedelbart" (vid RT) säger mycket om hur han känner att han måste tygla och behandla andra.

Haha, försök med det till din partner, din arbetskamrat eller din vän! Du skulle tas som att du skämtar, men här handlar det inte om ett skämt.

Han klarar inte av att släppa Lena, men inte heller att behålla henne. Hon har blivit väldigt krävande och ställer allt på ända dag ut och dag in, nu värre än någonsin. Det beror på att hon har insikt och att hon börjar få kraft.

Som du säger, kan det vara en orsak till att han inte vill resa til USA. Det är en rädsla att tappa kontrollen över Lena och att hon både blir farlig och försvinner från honom.

Bäst mår han när han har dom båda "på mattan".

Ingen slump säger jag att de både har allvarliga psykiska problem.

Jag vet att du tror annorlunda om HD.

Citat:

Det var ett villkor för att de skulle ha fortsatt kontakt. Om hon inte lydde skulle HD få veta och då skulle han bli tvungen att bryta med LW. LW ville att HD skulle få veta. Hon inbillade sig att han skulle välja henne om bara HD fick tillräckligt stor anledning att bryta med honom. Därför bröt hon hela tiden RT och om han inte svarade henne så skrev hon på andra ställen där HD kunde upptäcka det.

Dessutom var RT ända sättet att få tyst på henne. Annars ältade hon precis allting 24/7. Tog ingen hänsyn när han skrev att han måste jobba eller ville vara med familjen.
Citera
2021-09-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Oj, ja vi tycker olika här, det må jag säga.
I FUP finns till exempel uppgift om storstädningen, att det var HD som kom på att det var en bra idé. I TR vet hon inte.
Svaret på när hon fick reda på att SD och LW hade fortsatt kontakt varierar från vet inte, på planet till USA, i USA.
Om hur hon upplevde att LW hotade med att berätta om otroheten varierar från att hon ville att LW skulle respektera henne och inte skrika ut det för hela världen (från FUP) till att hon, HD, tyckte att det skulle ha varit skönt om det kom ut i det öppna.
Blodsexet nämner hon inget om i det första förhören, inte förrän under 2019 kommer det fram (FUP), och i TR berättar hon som ett rinnande vatten om det, inkl den lilla detaljen att de satt i LW:s soffa, vilket jag tror är menat att skapa trovärdighet.
Angående hennes och Sill*ens olika kommunikationsvägar: har du lyssnat på förhöret med honom i HR?

Det ovanstående är bara några axplock från minnet. Och då har jag inte ens nämnt något om em 19/5 2018.
Städningen den 25te maj ger hon en rimlig förklaring till. SDs bostad har varit avspärrad ett par gg. Tekniska undersökningar blivit utförd med hund.
Hon skulle inte veta om åkl har planerat ytterligare undersökningar av bostaden.
Hon planerar en städning och åkl utnyttjar detta för att argumentera att spåren är borta.
Det kanske är en argumentation som rätten köper men en vetenskapsman kan aldrig köpa det.
Det finns ingen möjlighet att städa bort blodspåren med vanlig städmetod.
Spåren fanns inte varken före städningen eller efter.
Det är fakta.
Citera
2021-09-11, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Tillägg:

Från protokollet:

Jag tror att det kanske inte är lämpligt att låta oerfarna outbildade personer, sottaboch dra egna slutsatser i så pass allvarliga brott som mord.
Det är anmärkningsvärt, liksom väldigt mycket i utredningen som skötts av inte helt ärliga personer som sett på det hela utan personlig påverkan, utan någon som ger 110% och lägger manken till.
Det är anmärkningsvärt hur mycket fel som begåtts, för att inte tala om medvetet slarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in