2021-09-11, 11:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Intressant. Tegnell vet tydligen inte hur man söker på SIR.
Det saknas vetenskapligt stöd för att en tredje dos covid-19-vaccin redan nu skulle ha betydelse när det gäller svår sjukdom och död för fullvaccinerade svenskar. Det säger Anders Tegnell i en intervju med Dagens Nyheter.
I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå.
Ur dina citat.

Om vi söker på SIR och tittar enbart på de äldre så kan vi se att andelen fullvaccinerade som är inlagda på IVA ökar.

Siffrorna gäller de som är 70 år och äldre.

September 57,1% Fullvaccinerade, 28,6% Ovaccinerade.

Augusti 34,6% Fullvaccinerade, 50% Ovaccinerade.

Juni, Juli 21,7% Fullvaccinerade, 52,2% Ovaccinerade.

Nu är vi i ett läge då unga personer har ett bra skydd från vaccin medans de som egentligen behöver skyddet har ett dåligt och minskande skydd. De som är över 70 år och vaccinerade ökar på IVA och har gjort så succesivt hela tiden, oavsett vad Tegnell säger.

Jag tog bara med till juni. I slutet av maj hade man börjat att vaccinera de som var 50 år. Jag räknar med att de som var 70+ var färdigvaccinerade i juni och ökningen av fullvaccinerade inte beror på ett ökat vaccinerande i de äldre grupperna utan enbart beror på ett minskat skydd.

Fast det var inte vad Surtruten pratade om. Hen påstår att genom media så har befolkningen fått information att det krävs mer än 2 doser, men Tegnells uttalanden i media påstår tvärtom.

Utgångspunkten är vad som har förmedlats och vad befolkningen tror. Seden om han har rätt eller inte är en annan diskussion.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-09-11 kl. 11:29.
Citera
2021-09-11, 11:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra inlägg tycker jag.
Det är klart att det börjar bli dags att ge en tredje dos till de som vaccinerades först för att de ska bibehålla skyddet.

Problemet är nog att det finns flera överväganden att göra, som tex. om det totalt sett för oss i Sverige är viktigare att få en större del av befolkningen vaccinerad än att börja ge en tredje dos till de äldre. Klarar man inte både och så måste man välja.

Tegnell är en mästare på att förpacka budskap så istället för att säga som det är säger han att en tredje dos just nu inte ger en vetenskapligt bevisad effekt.

Regionerna har en sammanlagd maxkapacitet för att vaccinera närmare 1 miljon människor i veckan, bara det finns vaccin. Det finns det nu. Så det är inte kapacitetsbrist som gör att man väljer att avvakta med såväl bosterdoser till äldre som vaccinering för de som är 12-15 år.
Citera
2021-09-11, 11:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vettigaste vore väl, om folk som själva vill skulle _erbjudas_ en tredje dos, mellan åtta och nio månader efter den andra. Men det är viktigt att den inte _rekommenderas_, och inte heller används som villkor för någonting (t.ex. resor mellan länder).

Så får var och en själv ta ställning till detta. Det är ju en avvägning mellan risken att bli sjuk om man blir smittad (även om man inte bör bli särskilt svårt sjuk ens flera år efter sista sprutan, eftersom minnesceller gör att kroppen kommer ihåg det), och risken för biverkningar. För de första två sprutorna tyckte i alla fall jag att nyttan övervägde risken för biverkningar, men sedan blir det mer tveksamt.

Dessutom tycker jag att den tredje dosen borde vara av något annat vaccin än de två första, för att ge bredare immunitet och täppa till luckor. T.ex. tror jag att Sinovac hade varit perfekt som tredje dos (men inte som första eller andra eftersom effektiviteten var för låg).

Ja, jo, men det var inte vad vi pratade om.

Surtruten anklagar mig att jag inte vet att det har rapporterad genom media om en tredje dos och att befolkningen är underförstådd om det, men det finns flertalet uttalanden från Tegnell i media som säger att det inte behövs tre stycken sprutor så två enbart räcker.

Det var diskussionen, sedan att hen inte kan erkänna hen har fel märks tydligen då man nu är extremt ignorant till nuvarande kunskap av vad Tegnell har förmedlat genom media.

Vilket var själva huvudfrågan.
Citera
2021-09-11, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Många antivaxxers i utanförskapsområdena...

"Databas blottar klyftor: Färre än hälften har fått två doser på hundratals platser
På 450 platser i Sverige har färre än hälften av de vuxna tagit två vaccindoser mot covid-19. Det visar siffror från en databas från Folkhälsomyndigheten, som skickades ut till regionerna förra veckan och som SvD tagit del av.

I vissa områden var bara var femte fullvaccinerad när datan inhämtades den 27 augusti.

Tidningen skriver att siffrorna, när man jämför med faktorer som inkomst och etnicitet, blottar större ”vaccinklyftor” än som tidigare varit kända. I till exempel Gårdsten i nordöstra Göteborg har bara var tredje vuxen tagit en första dos – samma område har förhållandevis hög andel utrikesfödda och låginkomsttagare.

Nationellt har över 70 procent fått två doser vaccin."

Omni.se

Inte helt förvånande nyhet. Tydligen är det även låg vaccinationsgrad i Rosengård och Järvaområdet (Rinkeby etc).
Citera
2021-09-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag kanske missuppfattar innehållet i artikeln, länge sedan jag läste tyska. Om jag förstår artikeln rätt framgår det bland annat att det bland gästerna fanns personer som blivit vaccinerade och personer som haft covid. Det framgår också att de som hittills bekräftats smittade efter festen har haft milda symptom eller varit asymptomatiska. Jag hittar inte informationen om att det är både vaccinerade och personer med bekräftad covid som har blivit smittade. Kan du eller någon annan hjälpa mig att hitta den informationen?

Jag har läst länken från WDR västtyska radion.
Det var alltså ett party med 380 gäster. Alla måste ha ett pass, bevis för att delta antingen vaccinerad eller tillfrisknad.
Resultatet är 44 nya milda virusinfektioner.
Det sägs inte hur fördelningen var mellan gruppen med vax eller tillfrisknade.
Min misstanke är väl att några av Corona passen var fejkade.
Citera
2021-09-11, 12:19
Medlem
Swan65s avatar
Sverige har nu lägst smittspridning i Norden och bland de lägsta i EU. Sverige har klättrat till plats 7 över länder som hanterat pandemin bäst och naturligtvis kommer Sverige att även gå förbi skitländer såsom Nya Zeeland och Australien som harvar på med lockdowns utan slut. Som jag sagt från början så kommer statyer att resas i Tegnells ära och ni domedagsprofeter och tegnellhatare kan helt enkelt dra åt h-te!
Citera
2021-09-11, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har läst länken från WDR västtyska radion.
Det var alltså ett party med 380 gäster. Alla måste ha ett pass, bevis för att delta antingen vaccinerad eller tillfrisknad.
Resultatet är 44 nya milda virusinfektioner.
Det sägs inte hur fördelningen var mellan gruppen med vax eller tillfrisknade.
Min misstanke är väl att några av Corona passen var fejkade.

Tack! Så uppfattade jag också artikeln, att det inte framgår hur fördelningen av smittade var. Jag tror att det kan ligga en hel del i din misstanke, det verkar florera en del falska covidpass.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-11 kl. 12:55. Anledning: ändring av ordval
Citera
2021-09-11, 12:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, jo, men det var inte vad vi pratade om.

Surtruten anklagar mig att jag inte vet att det har rapporterad genom media om en tredje dos och att befolkningen är underförstådd om det, men det finns flertalet uttalanden från Tegnell i media som säger att det inte behövs tre stycken sprutor så två enbart räcker.

Det var diskussionen, sedan att hen inte kan erkänna hen har fel märks tydligen då man nu är extremt ignorant till nuvarande kunskap av vad Tegnell har förmedlat genom media.

Vilket var själva huvudfrågan.

Tips alla svar finns på FHMs hemsida om media är förvirrande för dig. Där är nuläget glasklart…
Citera
2021-09-11, 12:52
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Tips alla svar finns på FHMs hemsida om media är förvirrande för dig. Där är nuläget glasklart…

Om du inte klarar av att läsa och förstå en diskussion så behöver du inte svara överhuvudtaget.

Jag förstår och tolkar nog texter bättre än dig så det är ingen fara.
Citera
2021-09-11, 12:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Om du inte klarar av att läsa och förstå en diskussion så behöver du inte svara överhuvudtaget.

Jag förstår och tolkar nog texter bättre än dig så det är ingen fara.

Alla frågeställningar som ni lyft besvaras där .. det var bara ett tips för fakta .. är det fakta eller skapa tjafs med folk som driver dig ?
Citera
2021-09-11, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Jag tycker dessa länkar nedan plus ett antal andra länkar och citatsom presenterats i fråga om antal doser är tydligt.
Det har aldrig framförts av media, myndigheter eller vaccintillverkare att två doser vaccin ger ett livslångt skydd!
Inte ens Anders Tegnell har lyckats säga det faktiskt.
Sedan har han blajat runt med "inte just nu", "inga vetenskapliga beläg" etc, men det är ju AT:s sätt att uttrycka sig för att kunna backa bandet när han gissat fel (vilket han gör rät ofta).

Det intressanta i detta är just informationen om vaccinet.
Hur kan det ha blivit så att någon, flera, många, alla tror att man inte kommer att behöva mer än två sprutor när detta aldrig har framförts. Snarare har motsatsen framförts, dvs. att en tredje dos kommer att behövas fast vi vet inte när.
Tegnell: ”Kommer behöva boosterdoser”
Statsepidemiolog Anders Tegnell slår inte heller ner på idén om ytterligare vaccindoser.

– Det är mycket som talar för att vi kommer behöva ha ett vaccinationsprogram mot covid-19 långsiktigt och då kommer man helt säkert komma behöva boosterdoser, säger han.
GP 20 januari 2021
https://www.gp.se/nyheter/sverige/vaccinet-mot-covid-19-kan-inneb%C3%A4ra-fler-%C3%A4n-tv%C3%A5-doser-1.40170797
Idag vet vi inte hur länge man har skydd av vaccinet, det krävs att effekten följs upp över längre tid för att kunna visa hur långarigt skyddet är och om man behöver fylla på med nya doser längre fram.
Krisinformation sedan 3 mars 221
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccin#faq-21253
– Jag tror inte spontant att man ska byta vaccin mellan dos ett eller två. Däremot kan man mycket väl tänka sig på sikt att ge en tredje, uppföljande dos av ett annat vaccin. Det kan till och med vara en fördel att göra det, säger Anders Tegnell till Vetenskapsradion.
Aftonbladet 9 april 2021
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Mg2w/tredje-dos-kan-bli-aktuellt-for-vardpersonal-under-65
Det kommer sannolikt att krävas en tredje dos av Pfizers vaccin inom tolv månader för att bli fullt vaccinerad. Det säger företagets vd Albert Bourla till*CNBC.
SvD 15 april 2021
https://www.svd.se/kan-kravas-tre-doser-av-pfizers-vaccin
Tredje dos utvärderas i stor studie
SR 21 maj 2021
https://sverigesradio.se/artikel/tredje-dos-utvarderas-i-stor-studie
Tegnell: Kan inte utesluta ny massvaccinering
DN 22 maj 2021
https://www.dn.se/sverige/tegnell-kan-inte-utesluta-ny-massvaccinering/
SKR vill ha svar om tredje dos – Tegnell: ”Omöjligt”
Expressen 22 maj 2021
https://www.expressen.se/nyheter/skr-vill-ha-svar-om-tredje-dos-tegnell-omojligt/
Förr eller senare kan vi behöva förstärka och förlänga immuniteten med en påfyllnadsdos.
Sedan 22 juni 2021
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/questions-and-answers-covid-19-vaccination-eu_sv
Tegnell: Vissa mindre riskgrupper kan få tredje vaccindos i höst
SR 10 juli 2021
https://sverigesradio.se/artikel/tegnell-vissa-mindre-riskgrupper-kan-fa-tredje-vaccindos-i-host
Tredje dos mot covid-19 troligen nästa år
Nästa år kommer sannolikt en större andel av befolkningen att erbjudas en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 men omfattningen är i dagsläget oklar. Vissa riskgrupper kan eventuellt få en tredje dos redan till hösten. Folkhälsomyndigheten bedömer att tillgången på vaccin kommer att vara god under lång tid framöver.
FoHM sedan 3 augusti 2021
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/tredje-dos-mot-covid-19-troligen-nasta-ar/
Citera
2021-09-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sverige har nu lägst smittspridning i Norden och bland de lägsta i EU. Sverige har klättrat till plats 7 över länder som hanterat pandemin bäst och naturligtvis kommer Sverige att även gå förbi skitländer såsom Nya Zeeland och Australien som harvar på med lockdowns utan slut. Som jag sagt från början så kommer statyer att resas i Tegnells ära och ni domedagsprofeter och tegnellhatare kan helt enkelt dra åt h-te!

Ja, en pandemi är ingen sprint, utan mer ett maraton. Dock är det heller ingen tävling, så kanske dålig metafor. Tålamod och hellikopter-perspektiv är klara fördelar. Tålamod och uppskjuten belöning tror jag är något många lider brist på idag, då man vant sig med att allt finns tillgängligt snabbt och direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in