Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det vettigaste vore väl, om folk som själva vill skulle _erbjudas_ en tredje dos, mellan åtta och nio månader efter den andra. Men det är viktigt att den inte _rekommenderas_, och inte heller används som villkor för någonting (t.ex. resor mellan länder).
Så får var och en själv ta ställning till detta. Det är ju en avvägning mellan risken att bli sjuk om man blir smittad (även om man inte bör bli särskilt svårt sjuk ens flera år efter sista sprutan, eftersom minnesceller gör att kroppen kommer ihåg det), och risken för biverkningar. För de första två sprutorna tyckte i alla fall jag att nyttan övervägde risken för biverkningar, men sedan blir det mer tveksamt.
Dessutom tycker jag att den tredje dosen borde vara av något annat vaccin än de två första, för att ge bredare immunitet och täppa till luckor. T.ex. tror jag att Sinovac hade varit perfekt som tredje dos (men inte som första eller andra eftersom effektiviteten var för låg).
Ja, jo, men det var inte vad vi pratade om.
Surtruten anklagar mig att jag inte vet att det har rapporterad genom media om en tredje dos och att befolkningen är underförstådd om det, men det finns flertalet uttalanden från Tegnell i media som säger att det inte behövs tre stycken sprutor så två enbart räcker.
Det var diskussionen, sedan att hen inte kan erkänna hen har fel märks tydligen då man nu är extremt ignorant till nuvarande kunskap av vad Tegnell har förmedlat genom media.
Vilket var själva huvudfrågan.