Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-11, 10:20
Medlem
SMA är simple moving average dvs vanligt medelvärde. Perioden är 10 månader.

Hittade ingenstans att testa det på nätet men körde det i Hitta kursvinnare.
För DJI ( Dow Jones Industrial Average ) blev resultatet 348 % , hade man behållit den var resultatet 538%. Detta från 1990. Det var 26 trades. Det man tjänar på är man utanför när det är som värst. Värsta tillfället var man 32 % ner i denna strategi. Om man tittar på hela perioden från 1889 blir det bättre resultat eftersom man slipper tidigare kriser som 30 talet etc. Kan dock ej hitta någonstans att testa det för hela perioden. Det viktiga med använda sig av DJIA antar jag för det är ett index som funnits längst.

Om man applicera samma filter och kör det på OMX30 (svenska storbolag) från 1990 blir det 1560% uppgång, jfr med index på 617%. Som värst nedgång 22%. Dvs mycket bra.

Skulle man köra denna strategi fullt ut skulle man blanda lite svenska indexfonder ( Avanza Zero, Avanza Sverige, Plus Allabolag Sverige Index) och köra med ca 2-3 ggr belåning ( 66% belåningsgrad) hos Avanza i deras Superlån.

Sinewave mycket tack, du är bäst på flashback med denna typ av enkla regler
Senast redigerad av CalleNilsson 2021-09-11 kl. 10:44.
Citera
2021-09-11, 10:38
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Time in market beats timing the market. Dvs att försöka träffa toppar och dalar är sämre än att alltid vara inivesterad på börsen.

Du har rätt i princip, om man försöker "finlira". Det är det i princip bara småsparare som gör, och de förlorar som bekant 90% av sina pengar.

Däremot är det smart att göra som de stora institutionerna och investmentbankerna gör, dvs sälja av när en krasch är förestående. Då menar jag en sådan nedgång som kommer med flera års mellanrum.

Just nu säljer institutionerna av, eftersom det är tydligt att vi står inför en sådan nedgång resten av september och oktober (kanske 20-30%). Senaste veckan var första gången på evigheter som vi hade 4 dagar i rad av nedgångar, och det accelererade sista timmarna innan fredagsstängningen.

På måndag avgörs det: antingen en rekyl uppåt igen, och fortsatt uppgång. Eller så får vi en "black week" nästa vecka.
Citera
2021-09-11, 10:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är inte bara börsen som kan krascha. Både Dollar o Euron har en ordentligt röta o riskerar att falla om det börjar blåsa.

Så kontanter är inte en trygg planeringslösning.

De som har skulder eller belånade portföljer gör bäst i att nollställa dessa.

Annats så är aktier i mogna bolag relativt säkra placeringar. Tror man de kan klara AI omställningen så ska man ligga kvar.
Citera
2021-09-11, 10:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Oavsett, fortfarande en idiot som lämnar ett år i förtid. Hade du däremot sålt idag, och det rammar om en månad, då hade du varit bättre på det. Just nu är du bara ytterligare en snubbe som står utanför marknaden och skriker om en kris. Vi har sett många sådana ända sedan 2014.
Det går att inläsa massor mellan raderna i dit inlägg. T.ex att du har väldigt lite pengar på börsen och att du är väldigt oerfaren och hållit på en kort tid eller inte alls. bara en riktigt okunnig tittar bakåt ett år och säger "du är idiot som inte köpte/sålde xxx".

Men jag ska ge dig en chans. Berätta för oss idioter hur det går på börsen om ett år. Tips: det är lite svårare än att se tillbaka ett år. jag vet också vem som vann fotbollsmatcherna igår, så i princip hade jag alla rätt på tipset.
Citera
2021-09-11, 10:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är inte bara börsen som kan krascha. Både Dollar o Euron har en ordentligt röta o riskerar att falla om det börjar blåsa.

Så kontanter är inte en trygg planeringslösning.

De som har skulder eller belånade portföljer gör bäst i att nollställa dessa.

Annats så är aktier i mogna bolag relativt säkra placeringar. Tror man de kan klara AI omställningen så ska man ligga kvar.
SEk tycker jag känns ganska säkert? Bortser då från övenaturliga krascher som antagligen påverkar skvalpvalutor mer och trycker upp USD. Men förhållandet SEK/USD har mycket långa cykler 5-8 år och vi har ganska nyligen peakat 10 SEK/USD vilket alltid varit max sett historiskt, därefter har man bottnat kring 5 SEK/USD många år senare och cykeln börjar om igen. Vi har mycket långt kvar till botten. En enkel resa till USA och koll på priser där ger att USD fortfarande har alldeles för högt värde gentemot SEK.

Många säger att man inte ska ligga likvid. Men om man tar hänsyn till valutakursen så kan en likvid förmögenhet utan vidare stiga 10% under ett år, om den valuta man valt stiger mot andra. Det gäller t.ex senaste året med SEK, och den som istället haft pengarna i någon global indexfond har sett värdestegringen bli 10% mindre än om SEK inte varierat.

Jag har allt i SEK sedan många år och inväntar med att köpa t.ex USA-aktier tills vi är längre in i cykeln med sjunkande USD.
Citera
2021-09-11, 10:54
Medlem
Låt det bli börskrasch så vi får fler billiga aktier
Citera
2021-09-11, 10:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Låt det bli börskrasch så vi får fler billiga aktier
Samma råd gäller bostadsbubblan. Folk är rädda eller motsätter sig den. men om bostadsbubblan spricker så kan många fler köpa lägenhet billigare, så det skulle finnas många vinnare på det.

Själv kommer jag att tanka fullt efter nästa bubbel-sprick så jag är helt med på ditt önskescenario. Om man hittar botten på varje bubbla t.ex mars 2020 under corona så vet man att man har en ganska enkel uppgång på 50% som väntar inom 0-3 år, oavsett valda aktier.
Citera
2021-09-11, 10:57
Medlem
ReedMes avatar
Verkar finnas pengar kvar på sidlinjen. Jag tror att dipparna snabbt köps upp om inget alarmerande inträffar, som problem med USA:s jobbmarknad eller ännu värre flaskhalsar i komponent o varuflödet. Eller ny svart svan. I annat fall kan börsen mycket väl gå sidledes i några månader och på så sätt växa in i värderingen. Själv är jag inte belånad just nu utan avvaktar.
Citera
2021-09-11, 11:55
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaccinDodar
Blir resonemanget starkare om du läser vad Jeremy Grantham säger, fast du vet säkert inte vem Jeremy är https://www.dagensps.se/investerardygnet/borskraschen-i-antagande-las-guruns-analys/

Jag sålde av allt igår, tycker att alla verkar ha tappat verklighetsförankringen och värderingrna på bolagen är rena rama fantasier samtidigt som ekonomierna runt om i världen rusar nedåt.

Vad är innehållet i ditt meddelande egentligen? Att du grundlöst antyder att jag inte skulle veta vem Jeremy Grantham är eller att du utan argument påstår att värderingar på börsen är rena rama fantasier? Är detta verkligen hela innehållet? Bättre kan du. Några konkreta argument som backar upp påståendet att börsen (hela börsen?) är övervärderad hade varit en bra start.

Jag är mycket väl medveten om att det finns övervärderingar på börsen. Övervärderingar finns i alla tider. Se mina kommentarer i andra tråd:

Jag tror att det är ett stort misstag att stå utanför börsen "i väntan på krasch". Det är en enorm statistisk uppförsbacke. Men lycka till er alla som gör det.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 12:05.
Citera
2021-09-11, 12:13
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fel.

Om man använder ett SMA om 10 månader för DJI lyckas man från år 1889 fram till år 2021 missa samtliga stora nedgångar under hela perioden. Kraschen på 20-talet, kraschen på 80-talet, andra världskriget osv. Utöver det kommer man in igen när det vänder, inte helt dumt.

Detta kan vem som helst testa, verifiera och se.

Jag vill gärna verifiera, men jag skulle uppskatta några förtydligande först.

• Vad är "SMA om 10 månader"? Är det samma som SMA200? (10 månader * ≈22 börsdagar per månad = nära 200)
  • Om man missar stora nedgångar, vad tycker du att man ska använda för att se de stora nedgångarna i tid?
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 13:10.
Citera
2021-09-11, 12:19
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleNilsson
SMA är simple moving average dvs vanligt medelvärde. Perioden är 10 månader.

Hittade ingenstans att testa det på nätet men körde det i Hitta kursvinnare.
För DJI ( Dow Jones Industrial Average ) blev resultatet 348 % , hade man behållit den var resultatet 538%. Detta från 1990. Det var 26 trades. Det man tjänar på är man utanför när det är som värst. Värsta tillfället var man 32 % ner i denna strategi. Om man tittar på hela perioden från 1889 blir det bättre resultat eftersom man slipper tidigare kriser som 30 talet etc. Kan dock ej hitta någonstans att testa det för hela perioden. Det viktiga med använda sig av DJIA antar jag för det är ett index som funnits längst.

Om man applicera samma filter och kör det på OMX30 (svenska storbolag) från 1990 blir det 1560% uppgång, jfr med index på 617%. Som värst nedgång 22%. Dvs mycket bra.

Skulle man köra denna strategi fullt ut skulle man blanda lite svenska indexfonder ( Avanza Zero, Avanza Sverige, Plus Allabolag Sverige Index) och köra med ca 2-3 ggr belåning ( 66% belåningsgrad) hos Avanza i deras Superlån.

Sinewave mycket tack, du är bäst på flashback med denna typ av enkla regler
  • Skulle du kunna förtydliga?
  • Vad är "SMA 10 månader"? Kör du SMA200? (10 månader * ≈22 börsdagar per månad = nära 200)
  • När du skriver "denna strategi", vad är strategin egentligen? När köper/säljer man? Och hur väljer man läge för hävstång?
Citera
2021-09-11, 12:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fel.

Om man använder ett SMA om 10 månader för DJI lyckas man från år 1889 fram till år 2021 missa samtliga stora nedgångar under hela perioden. Kraschen på 20-talet, kraschen på 80-talet, andra världskriget osv. Utöver det kommer man in igen när det vänder, inte helt dumt.

Detta kan vem som helst testa, verifiera och se.
Fast följande är också sant:

Oavsett hur börsen går så finns det alltid en SMA som historiskt hade givit bättre avkastning än snittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in