2021-09-09, 17:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag vore mer rädd för agglutinationerna vid studier i finska.

Nu är väl förvisso kasusändelser en del i det.

Sedan är ju diskussionen om antalet kasus mer en akademisk fråga. Finskan använder i princip bara nio kasus och ryskan sex kasus.
Citera
2021-09-09, 18:15
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är väl förvisso kasusändelser en del i det.

Sedan är ju diskussionen om antalet kasus mer en akademisk fråga. Finskan använder i princip bara nio kasus och ryskan sex kasus.
Agglutinationen är betydligt mer än bara kasusen. Den genomsyrar hela språket. Ännu värre är det i språk som turkiska, som är mer agglutinativt än finskan, men "bara" har sex kasus.
Citera
2021-09-09, 18:20
Avslutad
Svenska.. Svenska.

Kollar bara hur långa och komplicerade orden är på finska.
Går inte att bara läsa och sen försöka uttala det.

Exempel
Försök att uttala det här på en gång: öljylämmityksestä

Och sen tar du svenska: Syltburk med liten häst i stockholm

Nästan alla fínska ord är ju helt omöjliga att uttala
Citera
2021-09-09, 18:28
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ska man vara den, så är alla ord påhittade, och svenskan har en relativt vacker förmåga att bilda nya ord genom sammansättningar, även om de inte formellt godkänns av SAOL.

Det låter krystat med "okunskapsfylld", alla ord funkar inte att bara lägga till ett o så betydelsen blir den omvända.

Anser du att man ska säga ovarm istället för kall, otrött istället för pigg, olångsam istället för snabb, osv?
Citera
2021-09-09, 18:30
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det låter krystat med "okunskapsfylld", alla ord funkar inte att bara lägga till ett o så betydelsen blir den omvända.

Anser du att man ska säga ovarm istället för kall, otrött istället för pigg, olångsam istället för snabb, osv?
Norrlänningarna lär göra det, men jag skulle personligen inte göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Svenska.. Svenska.

Kollar bara hur långa och komplicerade orden är på finska.
Går inte att bara läsa och sen försöka uttala det.

Exempel
Försök att uttala det här på en gång: öljylämmityksestä

Och sen tar du svenska: Syltburk med liten häst i stockholm

Nästan alla fínska ord är ju helt omöjliga att uttala
Uttalet är det absolut enklaste med hela det finska språket. Betoning på första stavelsen, och sedan uttalas alla bokstäver likadant i alla positioner. Inte som i svenska, där många bokstäver har flera olika uttal beroende på vilka bokstäver som kommer före eller efter. För att inte tala om alla stumma bokstäver i både början och slutet av ord.
Senast redigerad av arcsin 2021-09-09 kl. 18:32.
Citera
2021-09-09, 18:49
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Uttalet är det absolut enklaste med hela det finska språket. Betoning på första stavelsen, och sedan uttalas alla bokstäver likadant i alla positioner. Inte som i svenska, där många bokstäver har flera olika uttal beroende på vilka bokstäver som kommer före eller efter. För att inte tala om alla stumma bokstäver i både början och slutet av ord.

Enkelt att uttala och enkelt att veta hur det ska uttalas är för de flesta två olika saker.
Citera
2021-09-09, 20:13
Medlem
Pusts avatar
Finska är visst ganska enkelt att stava. Det var en finne som sade till mig att han inte förstöd sig på stavningstävlingar som de har i engelsktalande länder. Engelskan är väl ett erkänt svårstavat språk med politiska rörelser som har förespråkat stavningsreform:

https://en.wikipedia.org/wiki/English-language_spelling_reform

Franska är nog ännu värre.
Citera
2021-09-09, 21:24
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Enkelt att uttala och enkelt att veta hur det ska uttalas är för de flesta två olika saker.
Ja, men det är lättare att lära sig finska uttalsregler än svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Finska är visst ganska enkelt att stava. Det var en finne som sade till mig att han inte förstöd sig på stavningstävlingar som de har i engelsktalande länder. Engelskan är väl ett erkänt svårstavat språk med politiska rörelser som har förespråkat stavningsreform:

https://en.wikipedia.org/wiki/English-language_spelling_reform

Franska är nog ännu värre.
Stavningsreformer behöver inte vara av godo. Stavningsreformen som genomfördes 1906 i svenskan, förstörde en del ords släktskap och även kontakten med andra nordiska språk och även engelska.

Några exempel mellan svenska och engelska/tyska:
hvad - vad - what
hval - val - whale
hvete - vete - wheat
hvit - vit - white
fogel - fågel - Vogel

Exempel på ord vars släktskap förmörkades:
släkt (slägt) - slag
flykt (flygt) flyga
jakt (jagt) - jaga
Citera
2021-09-09, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Agglutinationen är betydligt mer än bara kasusen. Den genomsyrar hela språket. Ännu värre är det i språk som turkiska, som är mer agglutinativt än finskan, men "bara" har sex kasus.

Jag skrev »en del i det«, vilket enligt mitt sätt att se det innebär att det finns fler delar.
Citera
2021-09-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finskan använder i princip bara nio kasus och ryskan sex kasus.

Med nio gissar jag att du räknar nominativ, genitiv, partitiv + de sex lokalkasusen, men translativ och essiv är väl också fullt gångbara? (Pronomen har dessutom en tydlig ackusativform.)
Citera
2021-09-11, 09:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Med nio gissar jag att du räknar nominativ, genitiv, partitiv + de sex lokalkasusen, men translativ och essiv är väl också fullt gångbara? (Pronomen har dessutom en tydlig ackusativform.)

Jag drog det till sin yttersta spets. Det är nog vanligast att säga elva, men tendenesen är att det går mot färre.
Citera
2021-09-11, 09:50
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Måste vara svenska.
Finskan är onödigt svår och komplicerad.
Och fult är det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in