2021-09-10, 20:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, men än så länge är det en väldigt begränsad grupp som får en extra dos. Alla utbrott på ålderdomshem indikerar att åldringarna behöver fler doser vaccin för att upprätthålla skyddet.

Artikeln i Omni visar att regionspolitikerna skriker efter besked. Hösten är på väg. En ny våg av dödsfall har svept över länder med mer omfattande vaccinering än Sverige.

I det här läget kan det vara en mycket dålig strategi att bara sitta passivt och vänta.

Folkhälsomyndighetens strategi såpass dålig?

Citat från artikeln i Aftonbladet:
– Det troliga är att personen har dött av covid-19, men det är inte bekräftat än. Bland de andra fallen varierar symtomen, säger smittskyddsläkare Anders Lindblom i Region Dalarna.
Många av de som bor på äldreboenden och särskilda boenden var bland de första som vaccinerades mot covid-19. Minst ett halvår har gått sedan dess.

– Vi vet att folk som är vaccinerade kommer att insjukna, men det är betydligt färre nu jämfört med innan vi hade vaccinet. Det är också betydligt färre som kommer bli allvarligt sjuka. Vi vet att Folkhälsomyndigheten tittar på när det är dags för en tredje dos. Frågan är inte om, utan när det blir aktuellt, säger Anders Lindblom.
Hur lång tid behöver Folkhälsomyndigheten för att titta på när det är dags för en tredje dos?
Vi vet ju sedan tidigare att både regeringen och FoHM behöver bevis för att något ska inträffa innan de vågar göra något.

Mantrat är "vi saknar evidens", innan vi kört in i bilen framför kan vi inte vara säkra på att det är en bra idé att bromsa.
Citera
2021-09-10, 21:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur kom Israel in i bilden plötsligt?

Det jag skrev från början är fortfarande mitt svar.
Det har ju hela tiden varit helt klart att man kommer att vara tvungen att ta boosterdoser framöver för att behålla skyddet. Den som missat det är, ja vad ska man säga???

Vad folk går omkring och tror är ju i och för sig intressant och om det är så at många tror att två doser räcker och aldrig mera så
  1. Har informationen varit dålig.
  2. Har perceptionsförmågan varit dålig.
Du har fått ett antal länkar där olika personer, tillverkare, media och myndigheter sedan januari och framåt på olika vis framfört att två doser vaccin inte kommer att räcka.

Israel har jag inte nämnt och jag har inte haft någon avsikt att hitta länkar till något som handlar om Israel, men vist kan man diskutera studier från Israel i tråden om man vill.
Just nu är jag inte intresserad, men någon annan kanske nappar på det.

Men snälla, det var du som började citera mig och nu börjar du bajsa ur dig och försöker rättfärdiga ditt trams som om något som jag inte ens har jag argumenterat emot.

Jag skiter fullständigt om ditt tjat om en tredje vaccindos.

JAG PRATAR OM HUR SVERIGE INTE HAR MEDDELAT OM DEN SJUNKADE EFFEKTEN.

ÅTER IGEN.

DEN - SJUNKADE - EFFEKTEN.

Men sådana som dig klarar bara av att försöka med halmgubbar.

Det var lika med när du förnekade att fransmännen demonstrerade mot vaccinetpasset och skyllde på att var deras nationaldag...

Du har redan fått bevis att du bara postar svammel som motsäger dig själv hela tiden. Sedan att du ignorerar allt som du har fått bekräftat och mall på som ett troll är inte mitt problem.

Ska du citera mig så argumentera det jag har sagt, och inte dina tappade fantasier.
Citera
2021-09-10, 21:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det är ju konstigt när utomeuropeiska invandrare vaccinerar sig till stärre andel än innomeuropeiska invandrare!?

Finländarna borde väl utgöra den grupp av invandrare som ligger högst i viljan att vaccinera sig eftersom det stora flertalet nått en ålder där de av mer än ett skäl tillhör någon riskgrupp.

Du får gärna styrka ditt påstående då jag uppfattar att det även står i strid med vad FoHM kommunicerat. Kan det handla om östeuropéer?
Citera
2021-09-10, 21:15
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
För att lägga till för Bulgarien - under den tredje vågen (oktober -december) fanns det cirka 12 000 på sjukhus, varav 900 var intensiva. Två personer med covid-19 låg på trappan framför sjukhuset, lämnade i kylan i flera timmar eftersom det inte fanns några platser på sjukhuset. De dog i timmar där på trappan eftersom de hade slut på syre i sina syreflaskor och ingen hade tagit med dem nya syreflaskor.

Min kusin, som är 40 år och inte har några sjukdomar, har legat på sjukhuset i 16 dagar, men det fanns ingen intensivvårdsavdelning på själva sjukhuset och om han behövde intensivvård skulle han inte få intensivvård och skulle vara lämnad att dö. Det fanns nio andra patienter i rummet där han var inlagd på sjukhus och varje dag dog en eller två av dem. Nya patienter blev omedelbart inlagda i allvarligt tillstånd, flera dog igen nästa dag och så vidare till slutet av hans vistelse. Vid en tid var det till och med två patienter på en säng i rummet. Min kusin berättade att han några dagar senare slutade räkna liken i sitt rum. Min kusin överlevde, men kämpar nu med de psykologiska konsekvenserna av döden han såg under de 16 dagarna. Han sa att en läkare och en eller två sjuksköterskor ansvarade för tre avdelningar med covid -patienter.

Bulgarien har ingen läkarbrist. Har fler läkare per 1000 inv än sverige.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_ph ysicians
Citera
2021-09-10, 21:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Möjligtvis de börja se över de i feb-22, då är de flesta storhelger över..men nu ligger vi allt för nära julen..så har svårt tro nåt händer innan dess.

Oj. Ifall det skulle dröja så länge, så är det verkligen illa. Det kan vara bra att passa på att inleda vaccineringen med påfyllnadsdoser medan massvaccineringens organisation fortfarande finns kvar. Min region, Uppsala, har redan fastställt en plan för att avveckla den storskaliga vaccineringen.

Folkhälsomyndigheten behöver överge strategin att alltid vänta tills det är för sent. En bättre strategi är att smida medan järnet är varmt.

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Man kan säga en del om Sveriges pandemihantering 2020, men vad beträffar vaccinationerna så är det beröm som gäller, både för myndigheter och för befolkning.

Har Folkhälsomyndigheten gjort någonting för att bidra till att vaccineringen blev en framgång?

Jag riktar applåderna till regionerna och deras personal. I min egen region, Uppsala, har vaccineringen blivit en stor succé. Personalen förtjänar bonus och bullfika.
Citera
2021-09-10, 21:36
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Covid-19 ökade risken för hjärtinfarkt och stroke p.g.a. syrebrist i vävnader med mellan 300%-700%.

Högst var risken under första veckan efter insjuknandet. Studien är baserad på samtliga konstaterade covid-19-fall i Sverige från 1 feb till 14 sep 2020, innefattande 86 742 individer. Kontrollgruppen bestod av 348 481 ålders - och könsmatchade personer.

Fakta som inte är ”helt” oväsentliga vid bedömning av risk / nytta vid eventuell egen vaccination.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2021/09/covid-19-okade-risken-for-hjartinfarkt-och-ischemisk-stroke/

Hur påverkar det för eller emot om man skall vaccinera sig? Att covid är farligt är ingen nyhet.

Är det inte vaccinets effektivitet som betyder något? Mot dess risker?

Suttit och letat på internet och i trådar. Inte hittat en enda vetenskaplig undersökning
som visar på att vaccinen fungerar!

Hittade däremot en tråd med vaccinbolagens egna undersökningar som de skickat till CDC
i USA. I de undersökningarna så visades på ingen statistiskt säkerställd effekt.

Hela denna hisorien är som filmen Wag the Dog (1997)
Citera
2021-09-10, 21:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks

Suttit och letat på internet och i trådar. Inte hittat en enda vetenskaplig undersökning som visar på att vaccinen fungerar!

Hittade däremot en tråd med vaccinbolagens egna undersökningar som de skickat till CDC
i USA. I de undersökningarna så visades på ingen statistiskt säkerställd effekt.

OK.. Då tror jag nog att det vore rätt meningslöst att jag länkar information som visar på vilken effekt vaccinerna har. Ha en bra dag.
Citera
2021-09-10, 21:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Hur påverkar det för eller emot om man skall vaccinera sig? Att covid är farligt är ingen nyhet.

Är det inte vaccinets effektivitet som betyder något? Mot dess risker?

Suttit och letat på internet och i trådar. Inte hittat en enda vetenskaplig undersökning
som visar på att vaccinen fungerar!

Påminner om många filmer och serier. Anledningen är att människor enklare ska realisera till det som händer nu. Sublim kontroll helt enkelt. Att säga att detta påminner om serien, "the hundred" " Utopia" "Mockingbird" mfl mfl så kan den kontrollerade oppositionen förkasta allt du säger om vad du tror kommer att vara det framtidsscenario som rullas framför oss.
Citera
2021-09-10, 21:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men snälla, det var du som började citera mig och nu börjar du bajsa ur dig och försöker rättfärdiga ditt trams som om något som jag inte ens har jag argumenterat emot.

Jag skiter fullständigt om ditt tjat om en tredje vaccindos.

JAG PRATAR OM HUR SVERIGE INTE HAR MEDDELAT OM DEN SJUNKADE EFFEKTEN.

ÅTER IGEN.

DEN - SJUNKADE - EFFEKTEN.

Men sådana som dig klarar bara av att försöka med halmgubbar.

Det var lika med när du förnekade att fransmännen demonstrerade mot vaccinetpasset och skyllde på att var deras nationaldag...

Du har redan fått bevis att du bara postar svammel som motsäger dig själv hela tiden. Sedan att du ignorerar allt som du har fått bekräftat och mall på som ett troll är inte mitt problem.

Ska du citera mig så argumentera det jag har sagt, och inte dina tappade fantasier.
Minns du ens vad du skrev?
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Svensken tror fortfarande att det var bara 2 sprutor så var man immun för livet.
Det jag har påpekat, vilket jag tycker är relevant med tanke på att du skriver att svensken tror att det är två sprutor för att vara immun för livet, är:
Det har ju hela tiden varit helt klart att man kommer att vara tvungen att ta boosterdoser framöver för att behålla skyddet. Den som missat det är, ja vad ska man säga???

Om du tycker jag bajsar ur mig sajer så är det helt okej, det enda jag påpekade var att det varit känt länge att man kommer att behöva flera vaccindoser för att upprätthålla ett gott skydd.

Intressant att du uppfattade det som att jag sa att fransmännen inte demonstrerade mot vaccinpassen när jag i själva verket påpekade att det inte var kaos för att några tiotusentals personer demonstrerade i Frankrike.
Citera
2021-09-10, 22:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Minns du ens vad du skrev?

Det jag har påpekat, vilket jag tycker är relevant med tanke på att du skriver att svensken tror att det är två sprutor för att vara immun för livet, är:

Om du tycker jag bajsar ur mig sajer så är det helt okej, det enda jag påpekade var att det varit känt länge att man kommer att behöva flera vaccindoser för att upprätthålla ett gott skydd.

Intressant att du uppfattade det som att jag sa att fransmännen inte demonstrerade mot vaccinpassen när jag i själva verket påpekade att det inte var kaos för att några tiotusentals personer demonstrerade i Frankrike.

Du inser inte själv hur tragiskt och djupt ohederlig du är genom att posta citat från något som inte var ett svar till dig och något jag har skrivit tidigare som inte hör till diskussionen överhuvudtaget?

För fjärde gången.

Fortfarande om det sjunkande skyddet och inte 3 vaccindoser.

Hur jävla svårt är det för dig att få in det i din begränsade hjärna?

Se bara här hur du lever i din fantasi att det enbart var några tiotusan när det handlar om att det var uppemot 200,000 och det har pågått i veckor.

Citat:
At 6pm, the Ministry of the Interior said it had counted 204,090 demonstrators, including 14,250 in Paris and a total of 184 events, French daily Le Monde reported. This compares with the 150,000 expected.

Last Saturday, 161,000 people took part in demonstrations, including 11,000 in Paris.

https://www.thelocal.fr/20210731/in-pictures-france-sees-third-saturday-of-protests-against-health-pass-2/

Först klistrar du in citat som jag aldrig har sagt till dig för att vinna någon slags poäng och sedan ljuger du medvetet om antalet demonstranter i Frankrike.

Fortsätt.

Härskarteknik har ju alltid fungerat...
Citera
2021-09-10, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Är det bara jag som starkt tror att pandemin bara är ett steg i mänsklighetens utplåning? En del i klimatförändringarna med bränder skyfall torka etc.

Nej en pandemi, som SARS-COV2, eller den globala uppvärmningen kommer inte att utplåna mänskligheten. Dock kommer, den nästan, att bli utplånad, då färre barn föds och den globala befolkningen blir allt äldre. Efter år 2100 kommer detta att bli tydligt för alla. Jordens befolkning kommer att minska i accelererande takt. Nå ja, ett antal splittrade stammar kommer att bli kvar. Sedan får vi börja om ifrån början igen....

Men redan håller t.ex bulgarerna på att utplåna sig själva, förutom att de landets Covid-19 hantering är katastrofal.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-10 kl. 22:39.
Citera
2021-09-10, 23:07
Medlem
Citat:
Kan du inte länka en officiell källa från December 2020 eller tidigare som säger att det är helt klart att man kommer vara tvungen att ta boosterdoser för att behålla skyddet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in