2021-09-10, 20:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror det handlar om en kombination av önsketänkande och auktoritetstroende. De som varit engagerade länge vill se en lösning, och några andra tar de senaste uppgifterna och teorierna från Kalla Fall som ett evangelium. Men bortser då från bristen på teknisk bevisning, att häktning nekades och att 3-4 andra MGM redan betats av i utredningen.

Jag är mest bekymrad över vad jag upplever som en charad om DNA-spår. Det enda tänkbara beviset mot CL i dagens läge är en DNA-match mot skon. Trots det väljer man att söka häktning innan man fått svar på detta. Det är en mycket tveksamt användning av de tvångsmedel som polisen har. CL är för all framtid en person under en filt som ”borde bli häktad” i mångas ögon. Nu påstår man sig vänta under obestämd tid på besked från NFC vilket gör att CL förblir trolig GM i mångas ögon utan chans att bli rentvådd. Inte så snyggt.

Nu skall det sägas att CL självklart kan vara rätt GM även utan sitt DNA på skon. Men i det läget kan han bara bli dömd om han erkänner och/eller om man på något magiskt sätt till slut hittar kroppen. Och det vet rimligen Kalla Fall.

Jag undrar varför du först efter CL gripande, börjat följa och skriva i tråden?
Du har ju varit medlem här sen 2005.
P.S; ( om du vill svara? )
Citera
2021-09-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det här fallet är äckligt likt Kevinfallet, kanske "kalla-fall" bara är en grupp idioter som spelar allan och vill synas i rampljuset en sista gång även om "en oskyldig dåre måste offras".

För h-te! Vem är BW:s alibi? Nysta där! Ditåt alla pilar pekar.

Jag ger upp! Hoppet om mänsklighetens intelligens är förlorat.

Vilka pilar pekar dit ? Pga minnet eller pajkastningen på Sveriges största skvaller och sida för konspirationsteorier ? Att två personer alias Atervandsgrand bla skrev massa som i princip i hans värld pekade på att den skyldige varit hos honom denna natt ? Och Atervandsgrand vart tog han vägen egentligen ? Han som satt i princip på lösningen av Helenas försvinnande ?? Märkligt att ge 100% och sedan … borta med vinden 🙄🤔 Vem vet många nya skribenter här nu sedan Kalla fall öppnade upp för en ev gärningsman , kanske finns det någon här inne nu som försvarar sig med näbbar och klor har ju hänt flera ggr i dessa trådar .
Citera
2021-09-10, 20:11
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Alltså, nu blir jag lätt bestört. Om du kritiserar användare, går du in i dennes historik och bildar dig någon slags uppfattning?
Jag har läst den du kritiserar under flera år avseende Estoniakatastrofen och din kritik upplever jag som pinsam.
Citera
2021-09-10, 20:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är det inte helt uppenbart att ett cold case blir oerhört mer intressant när man anhållit en ny MGM?

Sedan har det visat sig att man av allt att döma inte har någon mer bevisning och att det hela kokar ner till ett önsketänkande om att CLs DNA skall hittas någonstans på HAs skor. Tyvärr är det sannolikt att inte ens det skulle leda till att CL fälls, men det är en impopulär åsikt att föra fram i denna infekterade tråd.
Citera
2021-09-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag har även undrat om han faktiskt kan ha erkänt. Att appellera häktning av annan orsak har jag inte kunnat se, förstås finns de eventuella fynd man kan ha gjort vid husrannsakan och "bilen" men den är inget föremål för häktning.

Den eventuella eller uteblivna DNA-matchningen betyder ju ingenting i praktiken och inte i realiteten heller, om det skulle hittas spår från den nu misstänkte kan det ändå inte matchas i tid. Det vore förstås beklämmande men betyder ju inget i den faktiska saken men kanske kan han stressas till att erkänna om han nu har något att erkänna.

Att vara realistiskt skeptisk ser inte tråden på med realistisk blick.

Fast ett fall kan bygga på indicier , vittnen , alibin som inte stämmer och DNA . Kalla fall har sagt att det finns omständigheter som är försvårande för honom . Hans egna vittnes mål . Vi har noll aning om de har hittat något hemma hos honom som kan kopplas till Helena ? Hennes ryggsäck ,klädesplagg . Många GM sparar på gamla tidningsurklipp från just det mordet de har gjort . Att de sedan sätter ihop hela kedjan .. bäckar små blir en bäck så kan det bli ett problem för honom när de lägger ihop ett pussel. Tror inte han har erkänt men däremot kan han kanske inte förklara för vissa saker som de har på honom? En nära anhörig har ju redan rört om i grytan med att denna sa att efter Helena försvann förändrades hans mående till det sämre. Kan ju tyckas att just denna information är inte något en anhörig skulle säga om de ansåg honom som helt oskyldig i detta ? Man måste haft en magkänsla liggandes bubblande … ingen rök utan eld så att säga 😕
Citera
2021-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Är det inte helt uppenbart att ett cold case blir oerhört mer intressant när man anhållit en ny MGM?

Sedan har det visat sig att man av allt att döma inte har någon mer bevisning och att det hela kokar ner till ett önsketänkande om att CLs DNA skall hittas någonstans på HAs skor. Tyvärr är det sannolikt att inte ens det skulle leda till att CL fälls, men det är en impopulär åsikt att föra fram i denna infekterade tråd.

Fälls eller inte ? Jag tror familjen och många andra vill veta vad som hände och var Helena ligger gömd ? Att fälla någon för ett 30 årigt mord förstår de flesta är svårt . Gärningsmannen kanske inte blir dömd men han får leva resten av sitt liv med att vara den som mördade Helena och nu är han inte ensam om att veta utan var han än befinner sig så är han ett svin och en kvinno mördare . Han kanske hellre önskar då att han blivit inlåst bakom lås och bom .
Citera
2021-09-10, 20:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast ett fall kan bygga på indicier , vittnen , alibin som inte stämmer och DNA . Kalla fall har sagt att det finns omständigheter som är försvårande för honom . Hans egna vittnes mål . Vi har noll aning om de har hittat något hemma hos honom som kan kopplas till Helena ? Hennes ryggsäck ,klädesplagg . Många GM sparar på gamla tidningsurklipp från just det mordet de har gjort . Att de sedan sätter ihop hela kedjan .. bäckar små blir en bäck så kan det bli ett problem för honom när de lägger ihop ett pussel. Tror inte han har erkänt men däremot kan han kanske inte förklara för vissa saker som de har på honom? En nära anhörig har ju redan rört om i grytan med att denna sa att efter Helena försvann förändrades hans mående till det sämre. Kan ju tyckas att just denna information är inte något en anhörig skulle säga om de ansåg honom som helt oskyldig i detta ? Man måste haft en magkänsla liggandes bubblande … ingen rök utan eld så att säga 😕

Kära Rotvagen. "Ingen rök utan eld" är det största skitsnack som vanligt folk har anammat i modern tid. Jag vet inte om det är en förutsättning för att tolka nyheter via ms-media men jag vänder mig starkt emot uttalandet. Jag förkastar det faktiskt. Det är oriktigt och osant.
Citera
2021-09-10, 20:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Alltså, nu blir jag lätt bestört. Om du kritiserar användare, går du in i dennes historik och bildar dig någon slags uppfattning?
Jag har läst den du kritiserar under flera år avseende Estoniakatastrofen och din kritik upplever jag som pinsam.

Alltså vad menar du?
Är väl inte dig jag frågar?
Sen hur fan kan jag kritisera någon
i en tråd jag inte skrivit i?
Senast redigerad av rubin22 2021-09-10 kl. 20:54.
Citera
2021-09-10, 20:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Nej då, självklart ska du skriva det du vill.
Men då har jag fått förklaring.
Som jag misstänkte kunde du svara själv.
Tack.
Citera
2021-09-10, 21:00
Medlem
Citat:
Kära Rotvagen. "Ingen rök utan eld" är det största skitsnack som vanligt folk har anammat i modern tid. Jag vet inte om det är en förutsättning för att tolka nyheter via ms-media men jag vänder mig starkt emot uttalandet. Jag förkastar det faktiskt. Det är oriktigt och osant.

Det är din åsikt ! Men om jag skriver det mer förståligt för dig då ?
Man misstänker inte en person bara för att denne hade en ljus bil som överstämmer med några få vittnen ? En åklagare skulle aldrig säga att de har misstankar som de anser skulle räcka för en häktning och med det leda till ett åtal pga mannens bil som ska ha körts denna natt som garanterat många andra människor . De är inte privat detektiven Ture Sventon som håller i fallet . Kalla fall har också sagt att de ansåg att mannen kunde försvåra utredningen om han blev satt på fri fot . Det är rent löjligt att tro att mannen är misstänkt endast pga sin bil .
Citera
2021-09-10, 21:01
Bannlyst
Det kan ju vara så enkelt att C.L har erkänt antingen vållande till annans död eller dråp vilket omöjliggör häktning p.g.a att dessa brott är preskriberade.
Citera
2021-09-10, 21:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det kan ju vara så enkelt att C.L har erkänt antingen vållande till annans död eller dråp vilket omöjliggör häktning p.g.a att dessa brott är preskriberade.

Just.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in