2021-08-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Du tar bara upp folk som snålar för att uppnå FIRE och din fantasi att alla kan jobba och tjäna bra på sina intressen.

Nej, jag har aldrig sagt något om att alla snålar för att uppnå FIRE, har inte heller sagt något om att alla kan arbeta och tjäna bra på sina intressen. Var har du drömt det?
Citera
2021-08-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Nej, jag har aldrig sagt något om att alla snålar för att uppnå FIRE, har inte heller sagt något om att alla kan arbeta och tjäna bra på sina intressen. Var har du drömt det?

Det är vad du har tjatat om i hela tråden.
Citera
2021-08-18, 23:37
Medlem
Citat:
Det är vad du har tjatat om i hela tråden.

Nej, du bör helt klart inte jobba så mycket så du har mer tid till att läsa inläggen.
Citera
2021-08-18, 23:50
Medlem
Citat:
Min fråga till dig är om du inte har några intressen som faktiskt går att dra in pengar på då? Jag hör nämligen sådant där väldigt ofta men aldrig förstått det, känns som alla bör ha ett intresse som också går att göra lönsamt. Så varför i så fall göra något man inte gillar i flera år för att sedan få göra vad man gillar, istället för att hela tiden tjäna pengar på att göra något man vill göra?

Citat:

Fast det är ju det som är saken, man behöver inte nödvändigtvis jobba så mycket. Jag arbetar bara när jag vill t.ex., är samma sak för flera jag känner, speciellt för de som driver eget. Tycker helt enkelt hela tanken med att välja mellan att arbeta 40h/vecka eller inte alls är rätt ålderdomlig då dagens teknik möjliggjort andra sätt att arbeta på.

Citat:
Fast du måste ju arbeta från första början för FIRE, och om man egentligen vill sluta arbeta så är det ju en ansträngning. Och har man styrt upp sitt arbete så att man inte vill sluta arbeta så är det ju meningslöst med FIRE. Sen skall man ju oavsett inte slösa pengar på sådant som man faktiskt inte får ut något av.

Citat:
Är detta en FIRE tråd? Tycker snarare trådstarten handlar om ett ifrågasättande av FIRE. Då är det ju rimligt att fråga saker som om det verkligen är så att man inte har några intressen som man kan tjäna pengar på. Det går ju nämligen att tjäna pengar på i en drös sätt idag som inte fanns för 20 år sedan. Sättet du beskriver det på vittnar ju om problematiken, det handlar inte om att periodvis arbeta utan att tjäna pengar på ett sätt som inte känns som ett arbete.

Citat:
Ja, men då lever man ju inte det livet man vill medan man sparar? Om man sätter sig ned och börjar planera FIRE så hade man ju hellre gjort något annat eftersom man förändrar det så fort man kan. Jag förespråkar istället att göra saker man vill hela livet istället, tjäna pengar på sådant man vill göra istället för att arbeta på ett sätt man inte vill. Samtidigt kan man ju såklart spara ändå och ha valmöjligheter i framtiden.

Kan sitta hela natten och citera dig men har bättre saker för mig.
Citera
2021-08-18, 23:58
Medlem
Citat:
Kan sitta hela natten och citera dig men har bättre saker för mig.

Jaha, det var läskunnigheten du saknade, det förklarar saken. Det står ju inte ett ord om att alla som jobbar för FIRE skulle leva snålt.

Det står ju bara en massa om att man bör undersöka ifall man inte kan tjäna pengar på intressen då det finns så många sätt att få inkomster på idag som inte innefattar vanlig anställning. Vilket är precis det jag hävdat genom tråden.
Citera
2021-08-19, 00:01
Medlem
Citat:
Jaha, det var läskunnigheten du saknade, det förklarar saken. Det står ju inte ett ord om att alla som jobbar för FIRE skulle leva snålt.

Det står ju bara en massa om att man bör undersöka ifall man inte kan tjäna pengar på intressen då det finns så många sätt att få inkomster på idag som inte innefattar vanlig anställning. Vilket är precis det jag hävdat genom tråden.

Snarare du som inte kan stå för dina klavertramp. "har inte heller sagt något om att alla kan arbeta och tjäna bra på sina intressen. Var har du drömt det?"
Vilket du har tjatat om i hela tråden, att folk som jobba med sina intressen. Du har även dragit upp snålat flera gånger.

Trist att flashback tog bort ignorefunktionen, men från och med nu så ignorerar jag dig.
Citera
2021-08-19, 00:06
Medlem
Citat:
Snarare du som inte kan stå för dina klavertramp. "har inte heller sagt något om att alla kan arbeta och tjäna bra på sina intressen. Var har du drömt det?"
Vilket du har tjatat om i hela tråden, att folk som jobba med sina intressen. Du har även dragit upp snålat flera gånger.

Trist att flashback tog bort ignorefunktionen, men från och med nu så ignorerar jag dig.

Gör så, du tillför inte så mycket när du inte läser korrekt. Ett tips för framtiden, ord som ”alla” är viktiga att läsa då det ändrar den logiska betydelsen kraftigt.
Citera
2021-08-24, 06:11
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Ja, det var förenklat, minst sagt. Med allra största sannolikhet behöver eller vill man (som aspirerande medelklasspar) kunna köpa sig ett bättre boende ifall man inte vill bo i en hyreslägenhet under hela sitt liv.
Det är inte säkert heller att deras löner hela tiden är så höga att de kan lägga undan så pass mycket.

De kanske är läkare, bor 1 km från sjukhuset, nöjer sig med hyreslägenheter som inte renoverats (och lyckas hitta dem), går på lokala vandringsleder på semestern i 25 år och aldrig behöver köpa kläder.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-08-24 kl. 06:38.
Citera
2021-08-24, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag äter mycket lyxigare mat idag än när jag jobbade. Jag reser mycket mer idag än när jag jobbade. Jag dricker mycket oftare öl idag än när jag jobbade. Jag umgås mycket mer med människor idag än när jag jobbade. Jag håller på med mina hobbies mycket oftare idag än när jag jobbade. Jag är mycket mindre stressad idag än när jag jobbade. Och så vidare.

Man måste inte vara en hippie bara för att man inte är en medelsvensson. Det finns oändligt med alternativ i livet bortom villa och Volvo.

Berätta din väg till detta och hur uppnår jag det.
Citera
2021-08-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Berätta din väg till detta och hur uppnår jag det.

Genom att spendera mindre än du drar in.
Citera
2021-09-10, 16:35
Medlem
Hela FIRE-rörelsen är extremt kollektiv och det ensamt kvalificerar vad som helst till att gå käpprätt åt helvete. En person som aldrig läst en årsredovisning i sitt liv eller som för första gången i sitt liv öppnar upp Dreman vid 35 års ålder, ska nu med sitt GIGANTISKA EGO ta tag i sina åror och ro, ro, ro, ro motströms till det här slutmålet som presenteras som något oerhört okomplicerat på alla dessa forumsidor som behandlar FIRE.

Det kommer att gå nåt så in i helvete åt skogen!!! Alltså för att lyckas så måste du bli EXPERT på något. Här har vi en kollektiv rörelse som köpt förenklade koncept. Ingen av dom har ju inte någon som helst aning om vad som väntar i framtiden... indexfonder kommer att underprestera och inte ens klara av inflationen framöver - och dessa ska de livnära sig på - så totalt aningslös någon kan bli och faktiskt VÄLJA det som en inkomst för att man tror att det är lätt... Räntorna kommer att stå i 9-15 %. Men det har ju inte dessa dumma idioter någon som helst aning om... de börstoppar som sätts nu kommer att hålla i minst 20 år...!!!!!

Den enda kulturella jämförelsen jag kan komma på, och som folk sannolikt kan känna igen, är filmen Wall Street 2 där Jacom Moores mamma som jobbade som sjuksköterska började investera i bostäder som aldrig kunde falla i värde. När det till slut small så kunde hon inte luta sig åt marknadsuppgångar längre och fick gå tillbaka till sitt vanliga jobb. Det här är det exakta slutet för vartenda en i FIRE-rörelsen. De/ni kommer att stå där som dumma påfåglar och undra vad som hände.
Citera
2021-09-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Hela FIRE-rörelsen är extremt kollektiv och det ensamt kvalificerar vad som helst till att gå käpprätt åt helvete. En person som aldrig läst en årsredovisning i sitt liv eller som för första gången i sitt liv öppnar upp Dreman vid 35 års ålder, ska nu med sitt GIGANTISKA EGO ta tag i sina åror och ro, ro, ro, ro motströms till det här slutmålet som presenteras som något oerhört okomplicerat på alla dessa forumsidor som behandlar FIRE.

Det kommer att gå nåt så in i helvete åt skogen!!! Alltså för att lyckas så måste du bli EXPERT på något. Här har vi en kollektiv rörelse som köpt förenklade koncept. Ingen av dom har ju inte någon som helst aning om vad som väntar i framtiden... indexfonder kommer att underprestera och inte ens klara av inflationen framöver - och dessa ska de livnära sig på - så totalt aningslös någon kan bli och faktiskt VÄLJA det som en inkomst för att man tror att det är lätt... Räntorna kommer att stå i 9-15 %. Men det har ju inte dessa dumma idioter någon som helst aning om... de börstoppar som sätts nu kommer att hålla i minst 20 år...!!!!!

Den enda kulturella jämförelsen jag kan komma på, och som folk sannolikt kan känna igen, är filmen Wall Street 2 där Jacom Moores mamma som jobbade som sjuksköterska började investera i bostäder som aldrig kunde falla i värde. När det till slut small så kunde hon inte luta sig åt marknadsuppgångar längre och fick gå tillbaka till sitt vanliga jobb. Det här är det exakta slutet för vartenda en i FIRE-rörelsen. De/ni kommer att stå där som dumma påfåglar och undra vad som hände.

Indexfonder är börsen så menar du att börsen kommer underprestera börsen eller vad svamlar du om? Kan du säga vad som kommer gå bättre än indexfonder i framtiden också då du redan verkar veta det?

Tycker det är ganska solklart vem som är idioten när jag läser din text no offense
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in