2021-09-10, 15:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är inte ett citat, så det är skribenten som anser att Helena är mördad.
Det är lite knepigt det där, för även här i tråden utrycker vi oss lite till mans som att det ett mord det handlar om; trots att vi formellt inte vet att HA är död och definitivt inte säkert att hon blev mördad.

Men för polis och åklagare finns ingen anledning att finlira, för allt utom mord är preskriberat. Så CL måste vara ”den misstänkte mördaren av HA” för att kunna utredas.
Citera
2021-09-10, 15:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Därför att de har DNA analyser på ca 160 skjutningar som pågår år 2021 ..
Denna DNA är knappast prioriterad när det pågår ett krig dygnet runt i Sverige pga alla uppgörelser ..
Helenas skos DNA är 30 år och det kan nog vänta någon vecka till .
Det råder lite förvirring här:
- man hittade redan 2019 DNA-spår på en av HAs skor. Ett av spåren kom från HA, ett var en blandprofil, och ett var ett spår från en än så länge okänd person.
(https://www.expressen.se/gt/krim/ny-dna-teknik-kan-losa-helena-fallet/)
- därutöver säger polisen i artikeln ovan att man vill se ytterligare undersökningar, framförallt av bland-DNA-spåret.

Det är det första spåret från en okänd jag talar om, ett spår som alltså redan är analyserat. Det borde gå mycket snabbt att ta fram CLs profil från tops-provet och jämföra med profilen man tagit fram från skon. Jag har svårt att se hur det skall ha tagit mer än två veckor.

Om det i stället är nya undersökningar av bland-DNA eller andra punkter på dessa skor som avses, då kan KF hålla oss på halster i åratal medan de väntar på att NFC skall slutföra dessa analyser.
Citera
2021-09-10, 15:29
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Sjuk? vadå har han diabetes eller vad?
Läser du inte tidningarna?
Det finns att läsa att CL inte mår så bra fysiskt och psykiskt (har god man mm), men att han varit i Australien och körde även bil på 90-talet.
Citera
2021-09-10, 15:34
Medlem
Citat:
Läs under Quote på ursprungsinlägget.
Varför ska jag det?
Jag tycker hela diskussionen om stigen syns eller inte är helt irrelevant och off topic.
Det fanns en stig där 1992 om det gör det idag är helt irrelevant och att diskutera det är helt OT
Citera
2021-09-10, 15:36
Medlem
Citat:
Om DNA på skon är från 1991 så är det knappast aktuellt? ;-)
Om t.ex sandalerna köptes 1992 så kan det inte heller aktuellt att prata om DNA på skor från 1991?
Nu vet jag inte om de var det, men det är lika hypotetiskt
Citera
2021-09-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det råder lite förvirring här:
- man hittade redan 2019 DNA-spår på en av HAs skor. Ett av spåren kom från HA, ett var en blandprofil, och ett var ett spår från en än så länge okänd person.
(https://www.expressen.se/gt/krim/ny-dna-teknik-kan-losa-helena-fallet/)
- därutöver säger polisen i artikeln ovan att man vill se ytterligare undersökningar, framförallt av bland-DNA-spåret.

Det är det första spåret från en okänd jag talar om, ett spår som alltså redan är analyserat. Det borde gå mycket snabbt att ta fram CLs profil från tops-provet och jämföra med profilen man tagit fram från skon. Jag har svårt att se hur det skall ha tagit mer än två veckor.

Om det i stället är nya undersökningar av bland-DNA eller andra punkter på dessa skor som avses, då kan KF hålla oss på halster i åratal medan de väntar på att NFC skall slutföra dessa analyser.
Men vad är det du inte förstår med att NFC mycket att göra och betar av prover och analyser efter prioriteringar?

Om jag vill åka till Göteborg med tåg så tar det bara några timmar, men om det inte finns några biljetter att få tag på så får jag ju vänta till det finns plats eller?
Citera
2021-09-10, 15:46
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har inga förvirrade konspirationsteorier om att flera skribenter skriver i maskopi. Det finns väl inget intresse för en grupp individer att ogilla misstankarna mot CL och PL. CL är ju dessutom en psykiskt sjuk enstöring vem skulle tänkas försvara honom? Förslag? 🧐
Vad jag kan säga är att det finns ett intresse att starkt ogilla en gravt urblåst användare att i absurdum tuta en teori endast för den användaren är så stolt att tro sig komma på en teori som den inte har ännu läst i tråden. Försök räkna ut vilken användare jag syftar på.

Tips: bara för man inte läst något i tråden behöver det inte betyda att det är rimligt. Är man något sånär påläst i Helena-fallet så är det mycket osannolikt att det var fler än en GM, och när det gäller CL, hans profil och det vi vet, ytterst osannolikt.
Citera
2021-09-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Varför ska jag det?
Jag tycker hela diskussionen om stigen syns eller inte är helt irrelevant och off topic.
Det fanns en stig där 1992 om det gör det idag är helt irrelevant och att diskutera det är helt OT
Metadiskussioner om att vad du tycker ska eller inte ska diskuteras är totalt OT också. Men nu vet alla vad Missbelåtna Tonfisken tycker.
Citera
2021-09-10, 17:10
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Eller så var ClLe ensam i bilen?

Du som har/har haft kontakt med Lotte (om jag har förstått det rätt?) skulle kanske kunna fråga henne varför hon är så övertygad om att mer än en person varit inblandad i Helenas försvinnande? En bonus skulle givetvis vara ett namn på annan inblandad.
Citera
2021-09-10, 17:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Du som har/har haft kontakt med Lotte (om jag har förstått det rätt?) skulle kanske kunna fråga henne varför hon är så övertygad om att mer än en person varit inblandad i Helenas försvinnande? En bonus skulle givetvis vara ett namn på annan inblandad.

Jag har inte läst/lyssnat på hennes bok, så jag vet inte var hon står i skuldfrågan. (Jag har frågat om allmänna saker.) Hon är alltså övertygad om att fler än en gm är/var inblandad? Är den ene MMPG, eller hur lägger hon fram det i sin bok?
Citera
2021-09-10, 17:19
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har inte läst/lyssnat på hennes bok, så jag vet inte var hon står i skuldfrågan. (Jag har frågat om allmänna saker.) Hon är alltså övertygad om att fler än en gm är/var inblandad? Är den ene MMPG, eller hur lägger hon fram det i sin bok?

Jag har inte heller läst boken. Utgår enbart från vad hon skriver på olösta fall.

Citat:
GW har rätt, att gm inte var ensam.

Inget "jag tror" så hon verkar ju övertygad tycker jag.
Citera
2021-09-10, 17:20
Medlem
lindblomsgröns avatar
Kan vara 1 gärningsman men 2 som gömde kroppen. Den som var med och gömde är ju ingen gärningsman utan brott mot griftefriden. Kan CL gjort det sedan hämtat sin bror för att gömma henne? Så då har GW och Kalla Fall rätt båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in