2021-09-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Kan inställningen vara engelsk med UTF8 eller ANSI 1252 hur märker man det ?

I iPhonen så är inställningarna Tangentbord resp Språk/Region som man kan ändra.

Man kan ha iphonen på engelska och tangentbordet på svenska osv.

Om det går att köra mer avancerade tangentbord vet jag inte men i det här fallet så verkar NW ha använt ett generellt engelskt ord för läskvitto mer än att det faktiskt stod ”Read” vid meddelandet. Det börjar jag bli rätt säker på efter att ha lagt samman kända fakta här.
Citera
2021-09-10, 13:22
Medlem
Citat:
Kan det vara så att N*a läste sms meddelandet i byte form ?
Som jag förstår det så kan man inte skicka bitar och bytes i sms ... har jag förstått fel ?

OnTopic: Länken är no-expire så den fungerar länge.

Han använde nog sin mobil som vilken random tonåring som helst och inte som en jailbreakad experimentplattform med allt vad det innebär av testmiljö för exotiska sätt att överföra data per sms.
Citera
2021-09-10, 13:29
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han använde nog sin mobil som vilken random tonåring som helst och inte som en jailbreakad experimentplattform med allt vad det innebär av testmiljö för exotiska sätt att överföra data per sms.
Tillbaka till sandboxen..
Vad är "random-seed" på att något random ekorrhjul snurrar
You had me at ~HELLO~
Citera
2021-09-10, 13:39
Medlem
Citat:
Tillbaka till sandboxen..
Vad är "random-seed" på att något random ekorrhjul snurrar
You had me at ~HELLO~

You complete me.

”Seed” är ju på sätt och vis kopplat till kryptering av meddelanden men annars inte så relaterat till detta.
Citera
2021-09-10, 14:10
Medlem
Om NW skickade ett helt vanligt gammalt hederligt SMS (grön ”bubbla”) till LW på morgonen där 15/5 så finns det ingen funktion för att få ett läskvitto.

Det går heller inte att få ett läskvitto iPhone > Android/Samsung på nåt annat sätt än att använda en annan app.

I andra vanliga appar står det inte ”Read”. Normalt sett i Whatsapp, Messenger och andra så är det symboler.

Dock våren 2018 i meddeladeappen Signal verkar det ha stått ”Read” som läskvitto. Men den appen verkar inte ha varit aktuell för NW och LW väl.
Se bild i länken på Signal och ”Read” om man skrollar ner lite:

https://smartphones.gadgethacks.com/how-to/signal-101-disable-read-receipts-so-people-cant-tell-when-youve-seen-their-messages-0182629/
Citera
2021-09-10, 14:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Om NW skickade ett helt vanligt gammalt hederligt SMS (grön ”bubbla”) till LW på morgonen där 15/5 så finns det ingen funktion för att få ett läskvitto.

Det går heller inte att få ett läskvitto iPhone > Android/Samsung på nåt annat sätt än att använda en annan app.

I andra vanliga appar står det inte ”Read”. Normalt sett i Whatsapp, Messenger och andra så är det symboler.

Dock våren 2018 i meddeladeappen Signal verkar det ha stått ”Read” som läskvitto. Men den appen verkar inte ha varit aktuell för NW och LW väl.
Se bild i länken på Signal och ”Read” om man skrollar ner lite:

https://smartphones.gadgethacks.com/how-to/signal-101-disable-read-receipts-so-people-cant-tell-when-youve-seen-their-messages-0182629/

NW nämner inte ordet ”Signal”, utan han säger ”Messenger”. Jag undrar om det kan finnas någon ledtråd i beslagsprotokollet, hans mobil togs i beslag.
Citera
2021-09-10, 14:20
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
NW nämner inte ordet ”Signal”, utan han säger ”Messenger”. Jag undrar om det kan finnas någon ledtråd i beslagsprotokollet, hans mobil togs i beslag.

Vid närmare eftertanke är det kanske med detta som med så mycket annat i utredningen: man går liksom halva vägen, sen blir det för svårt.
Ofta beroende på att man gör insatsen på tok för sent. 😔
Citera
2021-09-10, 14:43
Medlem
Citat:

Ja och isf vet vi att i Messenger så står det kanske ”Seen” eller så dyker mottagarens runda profilbild upp bredvid meddelandet om det är läst.

Så frågan är om han som ungdomar gör ”svänger” sig med engelska när han åsyftar läskvitto.

Det som förbryllar är som synes i mina inlägg här att ”Read” står i iPhone men bara om man skickat till en annan iPhone. Alltså ett iMessage.

Så kallat RCS meddelande som blivit standard nu som Googles/Androids svar på iMessage har samma funktioner som iMessage.

Men då å andra sidan har iPhone aldrig supportat det ”meddelandeformatet” så inte heller där finns nån ledtråd.
Citera
2021-09-10, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men har han en iPhone och förhöret är i november 2018 så finns inte ”Lästes kl 12:34” alternativt ”Lästes i förrgår” kvar.

Jag kollar nu här i min iPhone och iMessage får annan iPhone sparar inte dessa ”Lästes…” längre i appen än tre dar bakåt då. Frågan är om det är annorlunda från Iphone till Android och vanliga SMS?

Och om det står ”Read” så betyder det att NW har hela sin iPhone inställd på engelska?
Det faktum gör mig lite tveksam då det är så att iPhonen när den ställs in i de flesta fall ställs in på svenska eller hur?

Så ett första konkret sätt att ta reda på vad som har hänt är att utröna om det går att skicka ett vanligt SMS från en iPhone till en Samsung/Android och få ett läskvitto?

Andra steget är att ta reda hur länge det då sparas?
Som jag tolkar det så ser NW fortfarande i november att det står ”Read”?

Och då är ju som sagt frågan varför hans iPhone är inställd på engelska för det hör väl knappast till vanligheterna vad jag vet?

Min ena son har sin mobil inställd på engelska.

Vet inte om det har någon betydlese, men mellan 15- 16 maj försökte N*oa få kontakt med Lena hela 52 ggr.😢
Citera
2021-09-10, 14:45
Medlem
Citat:
Vid närmare eftertanke är det kanske med detta som med så mycket annat i utredningen: man går liksom halva vägen, sen blir det för svårt.
Ofta beroende på att man gör insatsen på tok för sent. 😔

Ja och NW upptäcker väl det rätt sent också i samband med förhör nov 2018 eller iaf mellan förhören där.

Nån som vet om det finns skärmdumpar på andra meddelanden mellan LW och NW i fupen? Kan ge en vägledning.
Citera
2021-09-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min ena son har sin mobil inställd på engelska.

Vet inte om det har någon betydlese, men mellan 15- 16 maj försökte N*oa få kontakt med Lena hela 52 ggr.😢

Ja men precis det blir allt vanligare även om ”standardinställningen” är svenska.

Ja och då bör han ha skickat flera SMS också eller hur var det?
De finns kanske inte listade i fupen men om en närstående till mig skulle vara borta så lägger man kanske en bombmatta av meddelanden i alla möjliga appar och hoppas på svar?
Jag är obekant med i vilken utsträckning NW gjorde det då det mest varit fokus på detta SMS kl 6 på morgonen där 15/5.

Summan av kardemumman är iaf att NW inte kan ha skickat ett vanligt SMS till LW kl 6 och då kunnat få läskvitto (Read) för den funktionen finns bara i meddelanden som går över internet (appar som Messenger, Whatsapp osv) och alltså inte i ”telenätet” som vanliga SMS gör.

Nu vet jag på tal om ungdomar att de kan hänvisa till ”SMS” eller ”Mess” och då mena typ meddelanden generellt. Behöver inte vara det gamla klassiska alltså. Speciellt då inte när läskvitton nämns i sammanhanget alltså.
Citera
2021-09-10, 15:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja och isf vet vi att i Messenger så står det kanske ”Seen” eller så dyker mottagarens runda profilbild upp bredvid meddelandet om det är läst.

Så frågan är om han som ungdomar gör ”svänger” sig med engelska när han åsyftar läskvitto.

Det som förbryllar är som synes i mina inlägg här att ”Read” står i iPhone men bara om man skickat till en annan iPhone. Alltså ett iMessage.

Så kallat RCS meddelande som blivit standard nu som Googles/Androids svar på iMessage har samma funktioner som iMessage.

Men då å andra sidan har iPhone aldrig supportat det ”meddelandeformatet” så inte heller där finns nån ledtråd.

NW säger ”read” och förklarar att det är engelska för ”läst”. Typ.

Det blir till att snoka i FUP igen, tur att det är helg och man är ledig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in