2021-09-10, 11:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ok tack då får man ta med det faktum i tankarna här.

Alltså ett vanligt SMS från en iPhone till en Samsung med Android operativsystem.

Som jag tolkar dig då så är det inte 100% bekräftat från uppgifterna i förhör eller fupen att det rör sig om ett vanligt SMS.

Här bör man kanske då kunna dra slutsatsen ändå om man kan se någon annanstans hur de brukade skicka meddelanden till vardags.
Ledtrådar finns kanske i fupen. Får kika närmare vid tillfälle.

Men man kan ju först kolla förutsättningarna då vad gäller vanligt SMS från iPhone till Android/Samsung.

NW nämner inget om att det brukade stå ”läst och klockslag” i mobilen när meddelanden lästs av LW vanligtvis? Alltså något som han borde förvänta sig. Ni som har iPhone vet hur jag menar det brukar se ut.

De som har både Android och iPhone hemma kan ju testa lite kors och tvärs med inställningarna.

Som det verkar så finns det kanske inte tillräckligt med info i fupen för att avgöra vad som har hänt med det som NW uppfattat?

Den stora frågan och temat blir ju såklart när han ändå vittnat om att det stod som läst om LW:s mobil då skulle ha kunnat vara aktiv där på morgonen 15/5?
Där har vi väldigt dåligt med ingångsvärden också.

Rör det sig dock om Whatsapp eller Messenger så ändras förutsättningarna. Då tas meddelanden emot var man nu är inloggad nånstans. Alltså att meddelandet från NW hade kunnat läsas i en platta eller dator eller annan mobil som LW:s konto var inloggat på.

Som sagt det kan vara svårt att avgöra om hans iakttagelse går att bli så mycket klokare på än ett par hypoteser baserade på hur mobilerna vanligtvis kommunicerade.

Utredarna bör vidare ha gjort en jättegrej av detta och undersökt om det faktiskt kunde varit så att LW:s mobil var aktiv på morgonen men som det ser ut så har de inte det eller så har de förstått att den info som finns inte räcker för att avgöra det.

I en iPhone så står det vilken tid som medelandet är läst om det är samma dag. Men om jag kikar i en iPhone så står det som längst ”Lästes i förrgår” bredvid meddelandet så om NW inte har skärmdumpat så har polisen inte så mycket att gå på. Detta gäller om man skickar iPhone till iPhone så hur det ser ut iPhone till Samsung vet jag inte på rak arm men ser ut liknande kanske?

Precis lyssnat (noga!) igen på NW.
Sms:et tas upp av IB som frågar om NW fick något svar på det. Nej, säger NW. Fick du något besked om att det var läst? Jo, säger NW, när jag var på mitt andra förhör så skulle jag visa sms och då såg jag att det stod ”read”, vilket det gör på Messenger.
Så det verkar som om han skickat vanliga sms, men att det som är ”read” är via Messenger chat. Han hade inte noterat det tidigare, och visade det för polis som tog det till tekniker som inte gick vidare med det.
Enligt vad NW berättar.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-09-10 kl. 11:43.
Citera
2021-09-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Precis lyssnat (noga!) igen på NW.
Sms:et tas upp av IB som frågar om NW fick något svar på det. Nej, säger NW. Fick du något besked om att det var läst? Jo, säger NW, när jag var på mitt andra förhör så skulle jag visa sms och då såg jag att det stod ”read”, vilket det gör på Messenger.
Så det verkar som om han skickat vanliga sms, men att det som är ”read” är via Messenger chat. Han hade inte noterat det tidigare, och visade det för polis som tog det till tekniker som inte gick vidare med det.
Enligt vad NW berättar.

Tack! Ska lyssna också här senare.

SMS eller Messenger då kanske.
Frågan är om det var det sista meddelndet NW skickade eller om han skickat fler typ ”Mamma var är du?” osv efter det aktuella meddelandet.
Det är av vikt med tanke på att det bara är det sista meddelandet som det står ”Lästes kl 14:45” alt ”Lästes i förrgår” vid.
Tidigare meddelanden har inte dessa markeringar med ”Lästes…”.

Jag kan sätta ihop en testmiljö och skicka vanligt SMS från iPhone till Android och sen se om

1. Det blir ett läskvitto.
2. Hur länge det sparas.
3. Hur det ser ut med engelskt språk som inställning.

Osv

Har inte all tid i världen men ska kolla vid tillfälle.

Det är alltså vid andra förhöret som han upptäcker detta ”Read”. Då ska jag ta med den tidsaspekten här också.

Tillägg:
Med tanke på att ”Read” upptäcks i november så kan polisens micklande med hennes övriga enheter ha påverkat. I teorin. Men beror då helt på om det är vanligt SMS eller Messenger eller annat.
Senast redigerad av Avel 2021-09-10 kl. 12:22.
Citera
2021-09-10, 12:40
Avslutad
Citat:
Men har han en iPhone och förhöret är i november 2018 så finns inte ”Lästes kl 12:34” alternativt ”Lästes i förrgår” kvar.

Jag kollar nu här i min iPhone och iMessage får annan iPhone sparar inte dessa ”Lästes…” längre i appen än tre dar bakåt då. Frågan är om det är annorlunda från Iphone till Android och vanliga SMS?

Och om det står ”Read” så betyder det att NW har hela sin iPhone inställd på engelska?
Det faktum gör mig lite tveksam då det är så att iPhonen när den ställs in i de flesta fall ställs in på svenska eller hur?

Så ett första konkret sätt att ta reda på vad som har hänt är att utröna om det går att skicka ett vanligt SMS från en iPhone till en Samsung/Android och få ett läskvitto?

Andra steget är att ta reda hur länge det då sparas?
Som jag tolkar det så ser NW fortfarande i november att det står ”Read”?

Och då är ju som sagt frågan varför hans iPhone är inställd på engelska för det hör väl knappast till vanligheterna vad jag vet?
Det är vanligt, då ungdomar snackar mycket engelska online.
Citera
2021-09-10, 12:41
Medlem
Jag har kikat runt lite och som jag förstått det så fick man inte ”läskvitton” om man skickade från iPhone till Android 2018.

Se t.ex den här forumsdiskussionen:

https://www.quora.com/If-an-iPhone-user-texts-me-on-my-Android-phone-do-they-still-get-a-read-receipt-if-they-have-that-fe ature-turned-on

Ska forska vidare.
Citera
2021-09-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är vanligt, då ungdomar snackar mycket engelska online.

Ja i snacket ja men mobilen behöver ju inte vara inställd på engelska i operativsystemet?

Det paverkar aven tangentbordet som du ser har nar man andrat men man far da gora en separat installning for tangentbordet.
Senast redigerad av Avel 2021-09-10 kl. 12:46.
Citera
2021-09-10, 12:48
Avslutad
Citat:
Ja i snacket ja men mobilen behöver ju inte vara inställd på engelska i operativsystemet?

Det paverkar aven tangentbordet som du ser har nar man andrat men man far da gora en separat installning for tangentbordet.
Jan bara relatera till ungdomar i min närhet. Från 12 år föredrar de engelsk inställning, själv får jag stroke av det...
Citera
2021-09-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jan bara relatera till ungdomar i min närhet. Från 12 år föredrar de engelsk inställning, själv får jag stroke av det...

Ja sån är utvecklingen att de är så vana med engelska i ställningar på dataspel och annat att de inte har problem med engelska i iPhonen.

Frågan är om det finns skärmdumpar i fupen från NW:s mobil som kan bekräfta eller dementera engelsk inställning.

Hans vittnesmål nov 2018 bekräftar ju dock i viss mån engelsk inställning då han faktiskt pratar om att meddelandet flaggats som ”Read”.
Citera
2021-09-10, 13:01
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ja sån är utvecklingen att de är så vana med engelska i ställningar på dataspel och annat att de inte har problem med engelska i iPhonen.

Frågan är om det finns skärmdumpar i fupen från NW:s mobil som kan bekräfta eller dementera engelsk inställning.

Hans vittnesmål nov 2018 bekräftar ju dock i viss mån engelsk inställning då han faktiskt pratar om att meddelandet flaggats som ”Read”.
Kan inställningen vara engelsk med UTF8 eller ANSI 1252 hur märker man det ?
Citera
2021-09-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
I länken från SloppySeconds finns mycket smått och gott!

Stort tack, trodde jag provat alla länkar!! =)
Citera
2021-09-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
OT: På mitt tangentbord försvann plötsligt å ä och ö, så jag måste använda de förinsatta orden längst ner och mixtra. Hur får man tillbaks dessa 3 bokstäver?

Om iPhone så går du in på inställningar och väljer Allmänt>Tangentbord>Tangentbord och kikar om det kan ha blivit engelska istället för svenska.

Har tänkt vidare här att om det är ett vanligt SMS från iPhone till Android så ska det vara gröna rutor istället för blå.

Blå är iMessage mellan två iPhone.

Och om jag förstått det rätt så är det endast vid iMessage-konversation som man får läskvitto i en iPhone som NW hade då.

Alltså är det på sitt sätt då lite märkligt att det dyker upp ett ”Read” mellan en iPhone och en Android om det är ett vanligt SMS.

Men jag tror jag fattat och listat ut vad det handlar om nu.

I Messenger säger NW att det var ”Read” som det är i Messenger.
Så som Studebaker beskev det nyss från förhöret.

Grejen är väl att i Messenger så står det inte ”Read” utan det är nån cirkel som blir blå osv då det lästs.

Så vad jag tolkar det som är att han som många ungdomar gör tar till ett engelskt ord för att veanriva allmänt att ett meddelande flaggas som ”Read”.

Det baserar jag alltså på att i Messenger som han relaterar till står det inte ”Read” utan symboler.

Och i iPhone så står det inte heller ”Read” om det är skickat vanligt SMS från iPhone till Android.

Så frågan är vad han faktiskt syftar på i förhöret där?

Hoppas det framgår hur jag menar med hur han använder det engelska ordet vs att faktiskt säga vad som faktiskt stod på skärmen bredvid det aktuella meddelandet.
Citera
2021-09-10, 13:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journsalisten
Stort tack, trodde jag provat alla länkar!! =)

Det finns några att välja på :-D
Citera
2021-09-10, 13:18
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Om iPhone så går du in på inställningar och väljer Allmänt>Tangentbord>Tangentbord och kikar om det kan ha blivit engelska istället för svenska.

Har tänkt vidare här att om det är ett vanligt SMS från iPhone till Android så ska det vara gröna rutor istället för blå.

Blå är iMessage mellan två iPhone.

Och om jag förstått det rätt så är det endast vid iMessage-konversation som man får läskvitto i en iPhone som NW hade då.

Alltså är det på sitt sätt då lite märkligt att det dyker upp ett ”Read” mellan en iPhone och en Android om det är ett vanligt SMS.

Men jag tror jag fattat och listat ut vad det handlar om nu.

I Messenger säger NW att det var ”Read” som det är i Messenger.
Så som Studebaker beskev det nyss från förhöret.

Grejen är väl att i Messenger så står det inte ”Read” utan det är nån cirkel som blir blå osv då det lästs.

Så vad jag tolkar det som är att han som många ungdomar gör tar till ett engelskt ord för att veanriva allmänt att ett meddelande flaggas som ”Read”.

Det baserar jag alltså på att i Messenger som han relaterar till står det inte ”Read” utan symboler.

Och i iPhone så står det inte heller ”Read” om det är skickat vanligt SMS från iPhone till Android.

Så frågan är vad han faktiskt syftar på i förhöret där?

Hoppas det framgår hur jag menar med hur han använder det engelska ordet vs att faktiskt säga vad som faktiskt stod på skärmen bredvid det aktuella meddelandet.
Kan det vara så att N*a läste sms meddelandet i byte form ?
Som jag förstår det så kan man inte skicka bitar och bytes i sms ... har jag förstått fel ?

OnTopic: Länken är no-expire så den fungerar länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in