2021-09-10, 10:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte så inläst på detta. Är det ett vanligt SMS eller via nån app?

Telia sköter ju distributionen i nätet av vanliga SMS men styr inte hur mobilen hanterar SMS i meddelandeappen.

Whatsapp finns från 2016 för ”dator”. Skickas ett meddelande till en person så kan det alltså läsas både i mobilen och i datorn.
Så om ett meddelande ses som läst så kan det då bero på att någon loggat in och läst på morgonen. Nödvändigtvis då inte i en mobiltelefons whatsapp app.

Det är lite bakgrund men frågan här för att reda ut detta måste börja med i vilken app meddelandet skickades? Messenger, vanligt SMS, Whatsapposv?

Sen är det intressant om någon vet vilken mobilmodell NW hade då för att veta om han kan se i den lästa/olästa meddelanden i relation till den app/mobil(Samsung) som LW hade.

Så det här är egentligen inte ett case för Telia utan ska redas ut med utgångspunkt från vilken typ av meddelande som skickades och i vilken ”app”.

Som exempel så kan detta bero på inställningar då många vet att t.ex i chatappen(sms) i Android/Samsung så är det mottagaren som styr om sändaren kan se att meddelandet är läst eller ej.

I den här länken beskrivs det närmare inställningarna för SMS i iPhone eller Android samt Whatsapp.

https://www.lifewire.com/read-my-text-message-4148206

Det kan gå att reda ut vad NW menar men som sagt då behövs info om vilken app som använts och vilken mobil NW hade då till attbörja med.

NW hade en iPhone.
Han pratar bara om ”sms” så jag misstänker att det är ett ”vanligt sms”, inte via någon app.
Annars tänker jag att han skulle ha nämnt det.
Citera
2021-09-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner

■ 1: ) Ha ha… ja jag väntar bara på när jokern återgår till det s.k gläntläget på dörren.

■ 2: ) Eller påsmannen och huvamannen.

■ 3 : ) Kanske rundheten på mordvapnet?

Absurd människa, men imponerande ordbajsare.

■ 4: ) Mordet är uppklarat, mördaren död och all utredning nedlagd sedan flera månader tillbaka.

■ 1: ) Beträffande den gläntstående ytterdörren till L*na Wesstr*m:s bostadsrätt som upptäcktes under morgontiden samt Tisdagen den 15 Maj 2018, jag vet inte när jag kommer att återkomma till detta.

■ 2: ) Beträffande den så kallade "Motorvägsmannen" och "Huvamannen" ... så är de tvenne ett minne blott, åtminstone för min del,

■ Tillägg till ovan skrivet: Om du verkligen hade följt med i L*na Wesstr*m-tråden ifrån första början och sedan framåt, så hade du bland annat varit observant över vad medlemmen @CarlJanne75 tidigare skrivit beträffande @JokerMannen's postade inlägg om "Motorvägsmannen" och "Huvamannen"

■ Medlemmen @CarlJanne75 var en få som verkligen förstod varför jag skrev om "Motorvägsmannen" och "Huvamannen"

■ 3: ) Om jag, vid ett tidigare tillfälle i L*na Wesstr*m-tråden råkat skriva ordet "Rundhet" istället för ordet Omkrets, så förstod du mycket väl vad jag menade.

■ 4: ) Om det tidigare mordet på L*na Wesstr*m 2018 har blivit fullständigt uppklarat, det har du överhuvudtaget ingen❗som helst aning om, endast framtiden kan utvisa, det vill säga, det❗får framtiden utvisa.

■ Skenbarligen är det flagrant att du är fullständigt inställd på att ingen varit St*fan Davidss*n behjälplig under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 då L*na Wesstr*m dödsmisshandlades och sålunda bringades om livet bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro, beträffande mig själv, så vet jag, att någon varit den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n behjälplig.

■ Beträffande den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD, så har du dina fulla rätt att tro på, precis vad du vill, beträffande mig själv, så känner jag till en hel del om Yodinna [ HD ] utanför själva förundersökningsprotokollet.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-10, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kunde "Telia - killen" förklara hur LWs förstörda mobil kunde skicka ett "läskvitto" till NWs mobil på det SMS som han skickade till LWs
mobil tidigt på Tisdag morgon?

Men han fick väl aldrig frågan antar jag.

Även om man inte kan se vid viket klockslag sms ska ha lästs på, så vet vid ju vid vilken tidpunkt N*oa skickade det och att Lena redan var avliden då.
Vi vet att människor inte är robotar och att N*oa kanske inte har varit uppmärksam på om det har stått READ tidigare, eller i varje fall vet man inte när N*oa har kollat på meddelandet.

Ficka N*oa sådan frågor?

Jag kan tänka mig att om man är orolig och letar efter någon, skickar ett oroligt sms, då kollar man om man fåt svar. Då borde radarn var "på" och man skulle se att "NU" har hon läst det. Typ.

Men ju längre tiden går, desto mer uppbenbart blir det att det inte kommer att läsas, och man är inte lika observant. När väl kroppen hittas, då har ju alla förhoppningar släckts definitivt att meddelandet någonsin kommer att läsas och säkerligen är inte intresset av at kolla i meddelandena särskilt stort längre.

Detta togs väl inte upp i rätten överhuvudtaget, om att N*oa upptäckte att meddelandet markerts som läst, vilket däremot andra olika inloggningar som 05:23 och 7 okt- 18 har gjorts.

Då undrar man varför?

Och så noterar jag också att det är AnSt som gjort förfrågan till Telia. Telia tar ju inte på sig något ansvar för att i deras svar till henne förklara vad som kan ha skett, utom att skriva:

A165 C/954
"[...]Därfor säger Telia att
de sms:et som Noa uppger i förhör 181119 har ändrats från "oläst" till "läst", inte har
ändrats för att det nu är läst utan de sms:et raderades efter 3 dygn från servern och därför
kan det nu inte ha ändrats till "läst".
"

Jag fattar inte riktigt varför man inte grävde mer i det här, och om man "glömde" bort att ta upp det med Telia killen inför hovrätten.

Helt klart är det ju att olika personer inom ett företag har olika kompetens, och när An St frågade vet vi inte vem hon pratade med, även om det var på speciella utredningar på Telia.

Vi ser ju att även Telia kllen JÅ rådgör med sin kollega om vissa frågor, vilket visar att de har olika spetskompetens.

Nu tror ju jag inte att ett eventuellt svar skulle ändra något i domen, men det hade ändå kanske varit av intresse. Möjligen hade man kunnat få svar på några obesvarade frågor.
Citera
2021-09-10, 10:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Motivet: LW skulle lämna SD för gott. Men ingen annan skulle få henne. Klassiskt mordmotiv.
Det mest felaktiga motivet i hela det är ärendet och som gör att annat väsentligt faller bort.

Det är inte ett tvåpartmord och svartsjuka mot LW:
Det är ett mångårigt triangeldrama.

Han är paranoid och farlig efter skilsmässan och LW är en hotbild ut den aspekten dvs när han tappar mark.
Citera
2021-09-10, 11:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det tror jag inte på. Beholder var en flirt, inget annat. Hon hade aldrig lämnat SD.
Bx är början på nåt nytt för LW och SD tappar greppet.
Men än är det enbart i början.
Ju mer LW glider, ju mer kan hon glappa.
Citera
2021-09-10, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte så inläst på detta. Är det ett vanligt SMS eller via nån app?

Telia sköter ju distributionen i nätet av vanliga SMS men styr inte hur mobilen hanterar SMS i meddelandeappen.

Whatsapp finns från 2016 för ”dator”. Skickas ett meddelande till en person så kan det alltså läsas både i mobilen och i datorn.
Så om ett meddelande ses som läst så kan det då bero på att någon loggat in och läst på morgonen. Nödvändigtvis då inte i en mobiltelefons whatsapp app.

Det är lite bakgrund men frågan här för att reda ut detta måste börja med i vilken app meddelandet skickades? Messenger, vanligt SMS, Whatsapposv?

Sen är det intressant om någon vet vilken mobilmodell NW hade då för att veta om han kan se i den lästa/olästa meddelanden i relation till den app/mobil(Samsung) som LW hade.

Så det här är egentligen inte ett case för Telia utan ska redas ut med utgångspunkt från vilken typ av meddelande som skickades och i vilken ”app”.

Som exempel så kan detta bero på inställningar då många vet att t.ex i chatappen(sms) i Android/Samsung så är det mottagaren som styr om sändaren kan se att meddelandet är läst eller ej.

I den här länken beskrivs det närmare inställningarna för SMS i iPhone eller Android samt Whatsapp.

https://www.lifewire.com/read-my-text-message-4148206

Det kan gå att reda ut vad NW menar men som sagt då behövs info om vilken app som använts och vilken mobil NW hade då till attbörja med.

N*oa pratar om sms, vilket också An St skriver i sitt pm.

N*as mobil är en iPhone

A 165 C/953
"Upprättad av
Andre Jansson
Uppgiften avser
Material för analys
Nej
Undersökning av telefon 2018-5000-BG 121179-1 / N*oa
Uppgift
Datum Tid
2018-12-18 17:25
Mottaget datum Tid
Vid undersökning av mobiltelefon iPhone 7 i beslag 2018-5000-BG 121179-1 (N*oa
W*esström) har inga samtal har iakttagits under dagen 2018-05-15. Ett stort antal samtal
finns under senare period mellan 2018-10-16 och 2018-11-04. Det stora antalet samtal kan
vara en orsak till att inga tidigare samtal syns.
IT-forensiker Andre Jansson
"

Förhör N*oa 19/11- 18:

"Om de hade kontakt så var det mestadels på sms eller samtal, inte messenger.
N*oa tittar i sin telefon som stöd för minnet och ser att den senaste sms kontakten han hade
med Lena var 3 maj. N*oa skickade också ett sms på morgonen 15 maj till Lena 06,41 där han
skrev vart är du
Han noterar vid förhörstillfället att detta meddelande står som läst (Read) i hans telefon, som
att meddelandet är öppnat. N*oa har iPhone och Lena hade Samsung. N*oa har inte tidigare sett
att det stått Read vid detta meddelande.
"

//

"Efter att förhöret avslutats så överlämnade UlfWesström Noas mobiltelefon som han
använde i maj 2018. Telefonen togs i beslag.
"

A 165 C/984

"S*trandli, A*nette
Beslag verkställt
Nej
Mottaget
Sätt på vilket uppgift lämnats
Upprättad av
A*nette S*trandli
Uppgiften avser
Material för analys
Nej
Uppgifter från Telia ang sms-server
Uppgift
Datum
2018-11-30
Mottaget datum
Tid
11:01
Tid
Jag pratade med Telia (speciella utredningar) 181130för att fråga om hur ett sms kan
ändras från "oläst" till "läst". Enligt Telia skickas ett sms via en server och om sms:et inte
kan levereras direkt (tex om telefonen är avstängd) så söker servern kontakt for att leverera
sms:et under 3 dygn. Om det fortfarande inte har levererats under dessa 3 dygn så kommer
det att raderas och inga ytterligare försök till leverans kommer att ske. Därfor säger Telia att
de sms:et som Noa uppger i förhör 181119 har ändrats från "oläst" till "läst", inte har
ändrats för att det nu är läst utan de sms:et raderades efter 3 dygn från servern och därför
"
Citera
2021-09-10, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Som jag minns det så hade det gått för lång tid för att Telia skulle kunna undersöka det ordentligt.
Japp, polisen väntade för länge, trots att UW ville hjälpa dem att komma åt hennes mejl, för återställande av lösenord
Citera
2021-09-10, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om man inte kan se vid viket klockslag sms ska ha lästs på, så vet vid ju vid vilken tidpunkt N*oa skickade det och att Lena redan var avliden då.
Vi vet att människor inte är robotar och att N*oa kanske inte har varit uppmärksam på om det har stått READ tidigare, eller i varje fall vet man inte när N*oa har kollat på meddelandet.

Ficka N*oa sådan frågor?

Jag kan tänka mig att om man är orolig och letar efter någon, skickar ett oroligt sms, då kollar man om man fåt svar. Då borde radarn var "på" och man skulle se att "NU" har hon läst det. Typ.

Men ju längre tiden går, desto mer uppbenbart blir det att det inte kommer att läsas, och man är inte lika observant. När väl kroppen hittas, då har ju alla förhoppningar släckts definitivt att meddelandet någonsin kommer att läsas och säkerligen är inte intresset av at kolla i meddelandena särskilt stort längre.

Detta togs väl inte upp i rätten överhuvudtaget, om att N*oa upptäckte att meddelandet markerts som läst, vilket däremot andra olika inloggningar som 05:23 och 7 okt- 18 har gjorts.

Då undrar man varför?

Och så noterar jag också att det är AnSt som gjort förfrågan till Telia. Telia tar ju inte på sig något ansvar för att i deras svar till henne förklara vad som kan ha skett, utom att skriva:

A165 C/954
"[...]Därfor säger Telia att
"

Jag fattar inte riktigt varför man inte grävde mer i det här, och om man "glömde" bort att ta upp det med Telia killen inför hovrätten.

Helt klart är det ju att olika personer inom ett företag har olika kompetens, och när An St frågade vet vi inte vem hon pratade med, även om det var på speciella utredningar på Telia.

Vi ser ju att även Telia kllen JÅ rådgör med sin kollega om vissa frågor, vilket visar att de har olika spetskompetens.

Nu tror ju jag inte att ett eventuellt svar skulle ändra något i domen, men det hade ändå kanske varit av intresse. Möjligen hade man kunnat få svar på några obesvarade frågor.
Nu var inte an st särskilt trovärdig, pga personkopplingar
Citera
2021-09-10, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu var inte an st särskilt trovärdig, pga personkopplingar

Jag nämnde ju att det var An St av en anledning.

Det betyder inte att hon i den här biten ljuger eller inte har gjort sitt jobb.

Det är till syvende och sist spaningsledaren och åklagaren som ska ansvara för vad och hur saker utreds.

Som jag uppfattar det (är så in i bomben tekniskt okunnig) så är frågan outredd (och obesvarad) hur meddelandet kunnat fått READ.

Vet inte varför man inte gått vidare efter svaret från Telias "speciella utredningar".

Skulle det betyda att någon har läst meddelandet?
Citera
2021-09-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det tror jag inte på. Beholder var en flirt, inget annat. Hon hade aldrig lämnat SD.

Nej, det var en förälskelse. Dock hade B barn i Sthlm och Lena i Örebro. Ingen av dem ville därför flytta. Där låg problemet.
De skulle dock dela tält under norgeresan och det skulle inte förvåna mig det minsta om SD hade snokat reda på det.
Han hade förlorat kontrollen över mer än detta (tex att också HD hade vaknat till liv och börjat se sig om efter ett nytt liv) och iom det så ökade SDs frustration.
I hans ögon var detta givetvis Lenas fel, för själv gjorde han ju aldrig fel.
"Jag har rätt, du har fel".
Citera
2021-09-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
NW hade en iPhone.
Han pratar bara om ”sms” så jag misstänker att det är ett ”vanligt sms”, inte via någon app.
Annars tänker jag att han skulle ha nämnt det.

Ok tack då får man ta med det faktum i tankarna här.

Alltså ett vanligt SMS från en iPhone till en Samsung med Android operativsystem.

Som jag tolkar dig då så är det inte 100% bekräftat från uppgifterna i förhör eller fupen att det rör sig om ett vanligt SMS.

Här bör man kanske då kunna dra slutsatsen ändå om man kan se någon annanstans hur de brukade skicka meddelanden till vardags.
Ledtrådar finns kanske i fupen. Får kika närmare vid tillfälle.

Men man kan ju först kolla förutsättningarna då vad gäller vanligt SMS från iPhone till Android/Samsung.

NW nämner inget om att det brukade stå ”läst och klockslag” i mobilen när meddelanden lästs av LW vanligtvis? Alltså något som han borde förvänta sig. Ni som har iPhone vet hur jag menar det brukar se ut.

De som har både Android och iPhone hemma kan ju testa lite kors och tvärs med inställningarna.

Som det verkar så finns det kanske inte tillräckligt med info i fupen för att avgöra vad som har hänt med det som NW uppfattat?

Den stora frågan och temat blir ju såklart när han ändå vittnat om att det stod som läst om LW:s mobil då skulle ha kunnat vara aktiv där på morgonen 15/5?
Där har vi väldigt dåligt med ingångsvärden också.

Rör det sig dock om Whatsapp eller Messenger så ändras förutsättningarna. Då tas meddelanden emot var man nu är inloggad nånstans. Alltså att meddelandet från NW hade kunnat läsas i en platta eller dator eller annan mobil som LW:s konto var inloggat på.

Som sagt det kan vara svårt att avgöra om hans iakttagelse går att bli så mycket klokare på än ett par hypoteser baserade på hur mobilerna vanligtvis kommunicerade.

Utredarna bör vidare ha gjort en jättegrej av detta och undersökt om det faktiskt kunde varit så att LW:s mobil var aktiv på morgonen men som det ser ut så har de inte det eller så har de förstått att den info som finns inte räcker för att avgöra det.

I en iPhone så står det vilken tid som medelandet är läst om det är samma dag. Men om jag kikar i en iPhone så står det som längst ”Lästes i förrgår” bredvid meddelandet så om NW inte har skärmdumpat så har polisen inte så mycket att gå på. Detta gäller om man skickar iPhone till iPhone så hur det ser ut iPhone till Samsung vet jag inte på rak arm men ser ut liknande kanske?
Citera
2021-09-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
N*oa pratar om sms, vilket också An St skriver i sitt pm.

N*as mobil är en iPhone

A 165 C/953
"Upprättad av
Andre Jansson
Uppgiften avser
Material för analys
Nej
Undersökning av telefon 2018-5000-BG 121179-1 / N*oa
Uppgift
Datum Tid
2018-12-18 17:25
Mottaget datum Tid
Vid undersökning av mobiltelefon iPhone 7 i beslag 2018-5000-BG 121179-1 (N*oa
W*esström) har inga samtal har iakttagits under dagen 2018-05-15. Ett stort antal samtal
finns under senare period mellan 2018-10-16 och 2018-11-04. Det stora antalet samtal kan
vara en orsak till att inga tidigare samtal syns.
IT-forensiker Andre Jansson
"

Förhör N*oa 19/11- 18:

"Om de hade kontakt så var det mestadels på sms eller samtal, inte messenger.
N*oa tittar i sin telefon som stöd för minnet och ser att den senaste sms kontakten han hade
med Lena var 3 maj. N*oa skickade också ett sms på morgonen 15 maj till Lena 06,41 där han
skrev vart är du
Han noterar vid förhörstillfället att detta meddelande står som läst (Read) i hans telefon, som
att meddelandet är öppnat. N*oa har iPhone och Lena hade Samsung. N*oa har inte tidigare sett
att det stått Read vid detta meddelande.
"

//

"Efter att förhöret avslutats så överlämnade UlfWesström Noas mobiltelefon som han
använde i maj 2018. Telefonen togs i beslag.
"

A 165 C/984

"S*trandli, A*nette
Beslag verkställt
Nej
Mottaget
Sätt på vilket uppgift lämnats
Upprättad av
A*nette S*trandli
Uppgiften avser
Material för analys
Nej
Uppgifter från Telia ang sms-server
Uppgift
Datum
2018-11-30
Mottaget datum
Tid
11:01
Tid
Jag pratade med Telia (speciella utredningar) 181130för att fråga om hur ett sms kan
ändras från "oläst" till "läst". Enligt Telia skickas ett sms via en server och om sms:et inte
kan levereras direkt (tex om telefonen är avstängd) så söker servern kontakt for att leverera
sms:et under 3 dygn. Om det fortfarande inte har levererats under dessa 3 dygn så kommer
det att raderas och inga ytterligare försök till leverans kommer att ske. Därfor säger Telia att
"

Men har han en iPhone och förhöret är i november 2018 så finns inte ”Lästes kl 12:34” alternativt ”Lästes i förrgår” kvar.

Jag kollar nu här i min iPhone och iMessage får annan iPhone sparar inte dessa ”Lästes…” längre i appen än tre dar bakåt då. Frågan är om det är annorlunda från Iphone till Android och vanliga SMS?

Och om det står ”Read” så betyder det att NW har hela sin iPhone inställd på engelska?
Det faktum gör mig lite tveksam då det är så att iPhonen när den ställs in i de flesta fall ställs in på svenska eller hur?

Så ett första konkret sätt att ta reda på vad som har hänt är att utröna om det går att skicka ett vanligt SMS från en iPhone till en Samsung/Android och få ett läskvitto?

Andra steget är att ta reda hur länge det då sparas?
Som jag tolkar det så ser NW fortfarande i november att det står ”Read”?

Och då är ju som sagt frågan varför hans iPhone är inställd på engelska för det hör väl knappast till vanligheterna vad jag vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in