2021-08-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
En akties värde kan ju inte sjunka lägre än till 0, dvs -100%. Så några 5x dykning där du med short tjänar 500% utan hävstång går inte. Maximalt du kan tjäna är alltså 100%.

Om du har 10 000kr, en aktie är värd 100kr. Du kortar utan hävstång. Aktien går ner 80% till 20kr/aktie. Du avslutar din short position och har nu 18 000kr. För det kan du köpa 900aktier, vilket är 9x fler än om du använt dina 10 000kr för att köpa när aktien stod på 100kr.

Tack lfh, bra förklarat.
Citera
2021-09-07, 09:00
Medlem
Klappasäftens avatar
När någon skriver handlas för xx gånger rörelsevinsten vad menar man då? Finns det någon formel för det?
Citera
2021-09-07, 15:26
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
När någon skriver handlas för xx gånger rörelsevinsten vad menar man då? Finns det någon formel för det?
Det är det som är P/E-talet. Börsvärdet delat på EBITDA (profit efter utgifter och skatter)
Citera
2021-09-07, 15:56
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Kommer jag förlora pengar eftersom skatten ligger på 1% av de intjänade pengarna?

Hur stor är chansen att jag kommer över 1% av summan som jag lägger in 60.000 på Nordnet? Jag vill inte förlora några pengar.
Citera
2021-09-08, 11:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det är det som är P/E-talet. Börsvärdet delat på EBITDA (profit efter utgifter och skatter)

Tack!

Jag har ännu en fråga. Tänker ta ett företag tex Assa Obloy och deras kvartalsrapport för Q2 2021 sid 1.

1. Vad betyder paranteserna för något? Är det jämförelse för samma period föregående år dvs Q2 2020?
2. Vad menar de med organisk tillväxt?
3. Vad är tillväxt netto?
4. Vad är valutaeffekter?
Citera
2021-09-09, 00:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Tackar för svaret!

Så i mitt exempel leker vi med tanken att man har 10 000 SEK i värde på toppen. Man säljer long certifikatet och köper short certifikat med 1 x hävstång, samma underliggande råvara. Råvaran dyker 5x i pris och man har helt plötsligt 50 000 SEK. Man tänker nu köpa sitt ursprungliga long certifikat men kan köpa 25X fler certifikat? Priset på underliggande råvara dök ju 5x samtidigt som man ökade sitt kapital med 5x i nedgången. Har jag fel? Det tog mig typ en timme att tänka ut det här.

En short position har ju oändlig risk har jag hört. Kan man inte skydda sig med stop loss i en short position så att det blir lika riskfyllt som en long position? Det vill säga maximal förlust är kapitalet man gick in med.

Angående GME och AMC skulle jag aldrig våga ge mig på en short position. Däremot finns det ett short Bitcoin certifikat med 1 x hävstång på Avanza, innan fanns det bara bear cert med 3x vilket jag inte vill röra på en sådan volativ "råvara". 1 x känns mer hanterbart. Tror dock det finns lite mer gas i tanken på long sidan så tänker inte göra det än, undersöker bara vad som finns på short sidan och vill få lite mer kunskap om shorts/blankningar generellt.

På vilket sätt är det osäkert att ligga long som blankare? Är det för att man helt plötsligt måste vara enormt likvid när man börjar blöda kapital?

Enormt tack för svar, förstår att inget här ska tolkas som rådgivning såklart.

Ditt räkne-exempel orkar jag inte gå igenom nu, men du har delvis förstått poängen.

En short-position har i princip oändlig risk, och som privatperson är det mycket riskfullt. Däremot skiljer det sig från ett vanligt bull/bear-certifikat, där du generellt kan förlora det du gått in med maximalt, och fort går det om du har hävstång. Beroende på certifikat så får man läsa avtal, en del urlakas dagligen, varför det är dumt att ligga kvar tills nästa dag o.s.v.

När man blankar eller shortar, utan specifika certifikat, så lånar man en aktie utav utställaren/banken. Detta är inget som egentligen "normala privatpersoner" kan göra, då det krävs ett stort kapital som säkerhet. Men visst erbjudes tjänsten internationellt hos flera mäklare, även om man inte är "miljonär". Olika mäklare har olika regler på när dina lånade aktier ska köpas tillbaka, generellt när handelsdagen stänger, d.v.s. på NASDAQ klockan 22.00. Men vissa erbjuder inköp under realtid när handelsdagen är aktiv. Annars förekommer ju certifikat-liknande former i Put & Calls. Dessa kan ha tidsbestämda inköpsdatum.

Varför man inte vill ligga lång som blankare i den här typen av scenarion är att det ofta medför en stor risk. Det kan exempelvis komma positiva PM när handelstimmarna är över, vilket gör att man måste köpa tillbaka aktien med stora förluster. Du kan kika på flera mindre bolags orderhistorik, men gärna grafiskt, där man enkelt kan se att stora volymer köps precis vid stängning. Det är blankare som täcker upp sina positioner, antingen med förlust, eller med vinst. En del färskingar med hybris tror ofta att massiva positioner tas och det är ett bullish scenario - FEL, det är blankare som täcker upp sina positioner.

Här är ett av mina innehav som exempel, se bild på volymen i stapeln:

https://i.ibb.co/30pgmNy/Short-t-ck.jpg
Citera
2021-09-09, 00:36
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Tack!

Jag har ännu en fråga. Tänker ta ett företag tex Assa Obloy och deras kvartalsrapport för Q2 2021 sid 1.

1. Vad betyder paranteserna för något? Är det jämförelse för samma period föregående år dvs Q2 2020?
2. Vad menar de med organisk tillväxt?
3. Vad är tillväxt netto?
4. Vad är valutaeffekter?

1. Korrekt!
2. Organisk tillväxt är inkomster + värdeökning ett bolag själv kan rendera, genom typ försäljning eller via förvärv. Utökad kassa via emissioner o.s.v. räknas inte in. Starka siffror i organisk tillväxt är alltid positivt.
3. Tillväxt netto innebär den slutliga ekonomiska tillväxten efter att diverse avdrag, t.ex. skattliga har gjorts.
4. Valutaeffekt är ganska simpelt i förklaring, men mer komplext om man börjar räkna på det. Du kan köpa en viss valuta till en viss summa svenska kronor (som exempel). Valutan kan sedan öka eller minska. Differensen som ses är "valutaeffekt". Olika valutor ökar och minskar konstant i värde oberoende till varandra.
Citera
2021-09-10, 00:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
1. Korrekt!
2. Organisk tillväxt är inkomster + värdeökning ett bolag själv kan rendera, genom typ försäljning eller via förvärv. Utökad kassa via emissioner o.s.v. räknas inte in. Starka siffror i organisk tillväxt är alltid positivt.
3. Tillväxt netto innebär den slutliga ekonomiska tillväxten efter att diverse avdrag, t.ex. skattliga har gjorts.
4. Valutaeffekt är ganska simpelt i förklaring, men mer komplext om man börjar räkna på det. Du kan köpa en viss valuta till en viss summa svenska kronor (som exempel). Valutan kan sedan öka eller minska. Differensen som ses är "valutaeffekt". Olika valutor ökar och minskar konstant i värde oberoende till varandra.

Uppskattar dina välformulerade svar! Nu känner jag att jag hänger med lite i rapporterna!
Citera
2021-09-15, 22:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Uppskattar dina välformulerade svar! Nu känner jag att jag hänger med lite i rapporterna!

Härligt! Bara fråga på här om det är något mer du undrar. Kan inte allt, svarar på det jag känner att jag greppar.
Citera
2021-09-17, 17:46
Avslutad
Lagercrantz , Axfoods ,episurf , SEB A

Funderar på att lägga in en slant i dessa, värt det ? Betsson har jag också funderat på.

Andra heta tips?
Senast redigerad av Captinhero 2021-09-17 kl. 17:48.
Citera
2021-09-18, 18:08
Medlem
Alientoolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

P/E tal är hur många år det tar för ett AB att tjäna in sitt börsvärde, men det är brutto vinstmarginal du får kolla på. Ebitda är vinst före skatt och annat.

Håll dig till pumpjägarfonden noob 😄
Citera
2021-09-18, 21:30
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Lagercrantz , Axfoods ,episurf , SEB A

Funderar på att lägga in en slant i dessa, värt det ? Betsson har jag också funderat på.

Andra heta tips?

Lagercrantz: en av de sk serieförvärvarna som köper upp mindre bolag och övertar den löpande förvaltningen. Bolagen köps upp till låga vinstmultiplar och värderas upp på börsen. Denna och liknande bolag brukar handlas ganska dyrt men detta har väl typiskt varit en ”köp och glöm bort”-aktie med god historik. Jämför med Lifco och Indutrade.

Axfood: en så kallad ”defensiv” aktie eftersom den säljer saker som behövs i alla tider, dvs verksamheten sägs vara oberoende av konjunkturen. Allt annat lika bör försäljningen öka i linje med befolkningstillväxten. Är nog ingen raket men är sannolikt ett bättre alternativ än räntor och kontanter eftersom dessa defensiva aktier tenderar att stiga när börsen i övrigt skakar, dvs typiska ”gubbaktier”. Liknande bolag: ICA, McDonalds.

Episurf: ett så kallat ”forskningsbolag” eller ”förhoppningsbolag” där bolaget är i behov av finansiering från kapitalmarknaden. Ofta handlar det om produkter eller forskning i uppstartsfasen där verksamheten än så länge inte går med vinst. I detta fall handlar det om prekliniska forskningsstudier om olika knäimplantat. Gemensamt är att kurserna kan svänga mycket och påverkas stort av enskilda händelser, som studieresultat eller PM. Detta kräver i regel att man är mer aktiv och insatt i bolaget och dess omgivningsfaktorer.

SEB: en av de stora affärsbankerna. Vinsten består främst i räntenettot (skillnaden mellan in- och utlåning) och en av de huvudsakliga inkomstkällorna är bolån. Hög hävstång i verksamheten (lågt eget kapital) och är känsligt för omfattande kreditförluster. Banker brukar ha lågt socialt anseende (visserligen över tobak och olja) genom att verksamheten ägs av blodsugande kapitalister och som en följd tenderar kurserna pressas när bankskandaler kommer fram. Sannolikt ingen raket men å andra sidan hög direktavkastning. Svänger en del med konjunkturen och ränteläget. Jämför med Swedbank, Handelsbanken, Nordea.

Som man kan se finns det olika för- och nackdelar med alternativen ovan och man bör fråga sig själv vad man föredrar. Tillväxt, stabilitet, förhoppning eller utdelningar? En kombination av dessa? Allt detta beror ju på vad du själv föredrar, men det är ungefär såhär man grovt förenklat kan resonera.

Andra tips? De vanliga. Sprid risken, köp aldrig saker du inte förstår dig på och gör inte förhastade saker. Gå inte in i pumpar med allt du äger. Kolla även på indexfonder och investmentbolag. Och ha kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in