2021-09-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Det fetade är väsentligen ett cirkelresonemang. En rimlig gissning är nämligen att CL är misstänkt av Kalla Fall just för att han ägde eller hade tillgång till en vit/ljus bil av halvkombimodell. Det finns inget som tyder på att man har en massa andra starka indicier mot honom och att bilen s.a.s. skulle vara en ”bonus”. Eller säg så här: vad skulle man egentligen kunna ha på CL som inte handlar om bilen, när vi vet att det inte (ännu i alla fall) är teknisk bevisning?
Ställ frågan till Kalla Fall , dom har tillgång till 29 års utredningar , Du och jag vet inte ett skit .
Citera
2021-09-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
En däckfirma hade naglat däcket direkt om de sett avtrycket. Det är inte konstigare än skospår.
Nä, de släpper ju inga uppgifter alls.
Senaste läste jag att de inte vill precisera bilen för att folk som sett någon annan biltyp ska höra av sig.
Själv tycker jag att de ska släppa allt i det här läget. Detektiven allmänheten ska inte underskattas. Den är i alla fall bevisat bättre än detektiven Flashback. Sen får FudelPrillan, Mugglan, Pringlezessan och Brighter83 säga vad dom vill.
Du glömde ditt eget namn 👍men du anser dig inte tillhöra Flashback el ?? Du skriver ju för tillfället varannat inlägg ?
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 17:13.
Citera
2021-09-09, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är ett fritt land du får tro vad du vill . Jag tror mer På Kalla Fall i dagsläget . Och deras spår CL ev tillsammans med någon .
Jag tror du missförstår. Jag säger inte att Kalla Fall har fel man. Men deras chans att få honom fälld är nästan noll utan ett erkännande, och även då kan det krävas en kropp.

Man lade fram vad man hade för att få en häktning. Det är väsentligt mindre än vad som krävs för fälllande dom, och det hade man inte. Så det realistiska i dagsläget är att CL går fri oavsett om han var rätt man eller inte.
Citera
2021-09-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Du förstår verkligen inte att däckspåret inte är intressant idag , det går inte binda nån bil idag till ett 29år gammalt däckspår . Då måste man ha bilen som däcket sitter på . Kalla Fall har ett bilmärke det är fakta sen är det upp till dom att binda det till den aktuella platsen . Och hur dom ska lyckas med det vet bara dom .

Det jag försökte säga vara att om polisen gjort sitt jobb har de på den tiden redan kollat alla ägare i trakten till ljusa halvkombis med ett däckmönster som matchar bilspåren. Insinuera inte att jag sagt något annat.
Det är inte fakta att Kalla fall har ett bilmärke som funnits på platsen. De har möjligtvis information om att CL hade tillgång till två bilar av typen ljus halvkombi vid den tidpunkten och att han körde runt i en av dem. Thomas Berner var i intervju tydlig med att man inte är mördare bara för att man haft tillgång till en bil av den typen och att det var en av anledningarna till att rätten släppte CL fri.
Citera
2021-09-09, 17:19
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår. Jag säger inte att Kalla Fall har fel man. Men deras chans att få honom fälld är nästan noll utan ett erkännande, och även då kan det krävas en kropp.

Man lade fram vad man hade för att få en häktning. Det är väsentligt mindre än vad som krävs för fälllande dom, och det hade man inte. Så det realistiska i dagsläget är att CL går fri oavsett om han var rätt man eller inte.
Det är ju din spekulation. Men nåt har dom och sen vart det leder vet ingen av oss . Du kan ha rätt . Men jag hoppas på att dom är rätt för Helenas familj skull inget annat .
Citera
2021-09-09, 17:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
En däckfirma hade naglat däcket direkt om de sett avtrycket. Det är inte konstigare än skospår.
Nä, de släpper ju inga uppgifter alls.
Senaste läste jag att de inte vill precisera bilen för att folk som sett någon annan biltyp ska höra av sig.
Själv tycker jag att de ska släppa allt i det här läget. Detektiven allmänheten ska inte underskattas. Den är i alla fall bevisat bättre än detektiven Flashback. Sen får FudelPrillan, Mugglan, Pringlezessan och Brighter83 säga vad dom vill.
Ja, det är i alla fall 100% meningslöst att fråga folk idag hur en bil de såg för 29 år sedan såg ut. Det enda vittnesmålet om bilen som har bäring på gärningen är såvitt jag vet killarna på Hällristningsvägen, och de ger ingen beskrivning som kan binda någon bil till platsen.

Att det idag skall komma fram vittnesmål av värde om denna bil är lika troligt som att någon skall krypa fram från under en sten på David Bagares gata och lösa MOP.
Citera
2021-09-09, 17:23
Medlem
Citat:
Det jag försökte säga vara att om polisen gjort sitt jobb har de på den tiden redan kollat alla ägare i trakten till ljusa halvkombis med ett däckmönster som matchar bilspåren. Insinuera inte att jag sagt något annat.
Det är inte fakta att Kalla fall har ett bilmärke som funnits på platsen. De har möjligtvis information om att CL hade tillgång till två bilar av typen ljus halvkombi vid den tidpunkten och att han körde runt i en av dem. Thomas Berner var i intervju tydlig med att man inte är mördare bara för att man haft tillgång till en bil av den typen och att det var en av anledningarna till att rätten släppte CL fri.
Ta dina frågeställningar med Kalla Fall som fortfarande jobbar på med fallet och med CL som huvudmisstänkt och som om han vore häktad . Tomas Berner är försvarsadvokat och gör bara sitt jobb, men det friar inte CL från att vara högst misstänkt oavsett
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 17:25.
Citera
2021-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ja, det är i alla fall 100% meningslöst att fråga folk idag hur en bil de såg för 29 år sedan såg ut. Det enda vittnesmålet om bilen som har bäring på gärningen är såvitt jag vet killarna på Hällristningsvägen, och de ger ingen beskrivning som kan binda någon bil till platsen.

Att det idag skall komma fram vittnesmål av värde om denna bil är lika troligt som att någon skall krypa fram från under en sten på David Bagares gata och lösa MOP.
Men efter 29 år så hittade dom CL och hans bil så nåt händer det , tillsammans med vittnesmål från de kvinnor som blivit antastade av honom. Tror detta kan bli riktigt bra . Och det är mycket prat om detta sen CL kom in i bilden .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 17:39.
Citera
2021-09-09, 17:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Vad gäller killarna i den parkerade bilen på Hällristningsvägen så uppfattar jag förhöret med dem som att de själva hört av sig till polisen om sin iakttagelser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Det gör att jag utesluter deras inblanding, om inget annat skumt kommit fram.

Vad gäller bilspåren så vet jag inte om de var sådana att man matcha dem mot ett givet däck. Det förutsätter väl att marken är mjuk så att man kan göra en avgjutning? Jag uppfattade kartskissen du skickade som att bilspåren var på asfalt.

Det är väl sannolikt då en av killarna var son till polischefen.
Citera
2021-09-09, 18:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Varför är du så negativ om allt.
Om du inte tror att det här ska lösas?
Varför är du i tråden och skriver?
( notering, " du får skriva", inget förbud från mig" )
Jag anser att de flesta i tråden vill tro att GM snart hittas?
Vad vill du?
Citera
2021-09-09, 18:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ännu en negativ i tråden.
Med er attityd, borde tydligen all krut på detta fall läggas ner?
"Kalla falls" utredning av fallet, är helt meningslöst om jag tolkar dig rätt?
Besynnerligt!
Citera
2021-09-09, 18:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Men inte vid medvetande va? Helena skulle väl göra motstånd, levande i en bil?
Kan ju ha varit bunden?
Men då borde dådet varit planerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in