Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Man skall vara försiktig med att övertolka vad en GM gör och resonerar under tidspress och adrenalinpåslag, men nog är det märkligt att ta med sig en kropp men lämna skorna med flit på platsen. Som påpekats tidigare kan vi inte säkert veta när GM (eller HA) slängde in dem i skogen. Om jag fattat rätt så låg de på var sin sida av stigen vilket gör det osanolikt att HA lämnat dem där (dvs att de sparkades eller föll av).
Jag tror också att hon överfölls på stigen, förmodligen efter en bilresa med GM. GM behöver inte heller nödvändigtvis ha förföljt henne på stigen; jag tänker att han/de kan ha hunnit runt skogen med bil efter att de släppte av henne och genskjutit HA vid lekplatsen (har inte kontrollräknat sträcka och tid). Då behövs det bara en GM.
Oavsett var överfallet sker så måste GM haft mycket god lokalkännedom för att veta att han kunde ta sig till andra änden av skogsstigen med bil via gångvägen. Det går knappast att gissa sig till, och man chansar väl inte att köra in på en gångväg om man är på väg att överfalla någon eller hämta en kropp. Denna lokalkännedom borde i sig kraftigt begränsa kretsen tänkbara GM till de som bott eller vistats i området och utesluter som jag ser det någon som bott och vistats i en annan del av Mariestad. Om vi sedan antar att HA kände de hon fick lift med och lägger till tillgång till vit/ljus halvkombi-bil är det märkligt att man inte lyckats hitta GM.
Vad gäller den senaste MGM CL har vi då några frågetecken:
- hade han denna stora lokalkännedom?
- tillgång till en vit/ljus bil? (detta tar jag nästan för givet eftersom man ville häkta honom)
- skulle HA ha accepterat lift med honom? (svagt men inte värdelöst argument)
I övrigt passar han som enstöring med påstått underliga bilvanor på nätterna, och tilltagande psykisk ohälsa, väl in på den vanliga bilden (liksom min bild) av en GM i ett sådant här fall.
Enligt Kalla fall så är de intresserade av alla vittnesmål gälles CL och hans vita bil som observerats ca ett halvår innan Helenas försvinnande och även år efter då flera tydligen ska ha blivit antastade av honom.
Han har helt säkert lärt sig många av Mariestads gator , då med tanke på mående ,hans natur han har kanske förföljt många kvinnor fram till deras hem men att det aldrig blivit något bra läge .
Vi vet ju inte hur länge han hade haft uppsikt över Helena , kanske mer än vad vi kan förstå nu . Även på dagtid , Helena var ju Hundmänniska och ute och promenerade dagligen , dom kanske stötte på varandra el så såg han henne och stalkade henne.
Så han kanske hade stenkoll på hennes rutiner.
Så en stalkande psykiskt labil man en enstöring som setts ute i sin vita bil under lång tid antasta kvinnor , och som säkert hade stora problem vad gäller det motsatta könet .
Han kan ha varit en av männen på statt som blev erbjuden Helenas vatten , han kanske såg det som en envit, som ställde till det i hans sjuka hjärna .