2021-09-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om GM överföll HA inne i skogen och dödade henne där, så hade det naturliga varit att lämna henne på platsen vilket i princip alltid sker. Här har GM i stället tagit en ofantlig risk genom att köra in sin bil på en gångväg för att hämta kroppen eller BO om hon var vid liv fortfarande. Någon hade kunnat se bilen, bli sur och anmäla reg.nummer till polisen.

Man skall också komma ihåg att det inte är lätt att flytta en 50-60 kg kropp från en fullvuxen kvinna 100-150 m på en skogsstig. En ensam normal-stark GM (ev. med medhjälpare i bilen) hade behövt släpa kroppen. Jag är osäker om man kunde utesluta att hon släpats längs stigen.

Så varför har man dels flyttat kroppen, men kastat ut skorna på var sin sida av stigen? Om man tagit med sig skorna också så hade hon ju varit spårlöst försvunnen (bortsett från ringarna och ceratet som GM förmodligen inte visste hamnade vid lekplatsen). Det är inte ens säkert att man skulle förstått var hon försvann.
Jag vet inte varför i stort sett alla som spekulerar kring orsaker varför GM gjort si eller så verkar anta att en GM i ett sådant tillfälle tänker så pass rationellt att det finns någon mening i att försöka tolka det rationellt.
Citera
2021-09-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man skall vara försiktig med att övertolka vad en GM gör och resonerar under tidspress och adrenalinpåslag, men nog är det märkligt att ta med sig en kropp men lämna skorna med flit på platsen. Som påpekats tidigare kan vi inte säkert veta när GM (eller HA) slängde in dem i skogen. Om jag fattat rätt så låg de på var sin sida av stigen vilket gör det osanolikt att HA lämnat dem där (dvs att de sparkades eller föll av).

Jag tror också att hon överfölls på stigen, förmodligen efter en bilresa med GM. GM behöver inte heller nödvändigtvis ha förföljt henne på stigen; jag tänker att han/de kan ha hunnit runt skogen med bil efter att de släppte av henne och genskjutit HA vid lekplatsen (har inte kontrollräknat sträcka och tid). Då behövs det bara en GM.

Oavsett var överfallet sker så måste GM haft mycket god lokalkännedom för att veta att han kunde ta sig till andra änden av skogsstigen med bil via gångvägen. Det går knappast att gissa sig till, och man chansar väl inte att köra in på en gångväg om man är på väg att överfalla någon eller hämta en kropp. Denna lokalkännedom borde i sig kraftigt begränsa kretsen tänkbara GM till de som bott eller vistats i området och utesluter som jag ser det någon som bott och vistats i en annan del av Mariestad. Om vi sedan antar att HA kände de hon fick lift med och lägger till tillgång till vit/ljus halvkombi-bil är det märkligt att man inte lyckats hitta GM.

Vad gäller den senaste MGM CL har vi då några frågetecken:
- hade han denna stora lokalkännedom?
- tillgång till en vit/ljus bil? (detta tar jag nästan för givet eftersom man ville häkta honom)
- skulle HA ha accepterat lift med honom? (svagt men inte värdelöst argument)

I övrigt passar han som enstöring med påstått underliga bilvanor på nätterna, och tilltagande psykisk ohälsa, väl in på den vanliga bilden (liksom min bild) av en GM i ett sådant här fall.
Enligt Kalla fall så är de intresserade av alla vittnesmål gälles CL och hans vita bil som observerats ca ett halvår innan Helenas försvinnande och även år efter då flera tydligen ska ha blivit antastade av honom.

Han har helt säkert lärt sig många av Mariestads gator , då med tanke på mående ,hans natur han har kanske förföljt många kvinnor fram till deras hem men att det aldrig blivit något bra läge .

Vi vet ju inte hur länge han hade haft uppsikt över Helena , kanske mer än vad vi kan förstå nu . Även på dagtid , Helena var ju Hundmänniska och ute och promenerade dagligen , dom kanske stötte på varandra el så såg han henne och stalkade henne.
Så han kanske hade stenkoll på hennes rutiner.

Så en stalkande psykiskt labil man en enstöring som setts ute i sin vita bil under lång tid antasta kvinnor , och som säkert hade stora problem vad gäller det motsatta könet .
Han kan ha varit en av männen på statt som blev erbjuden Helenas vatten , han kanske såg det som en envit, som ställde till det i hans sjuka hjärna .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 11:56.
Citera
2021-09-09, 11:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag vet inte varför i stort sett alla som spekulerar kring orsaker varför GM gjort si eller så verkar anta att en GM i ett sådant tillfälle tänker så pass rationellt att det finns någon mening i att försöka tolka det rationellt.
Där har du en poäng. Man skall vara försiktig med att dra slutsatser från hur en GM ”borde” ha gjort.

Men med bilåkandet på gångvägen förhåller det sig enligt mig annorlunda. Det är inte sannolikt att någon utan mycket god lokalkännedom mitt i natten kör bilen på en gångväg flera hundra meter runt ett skogsområde för att nå andra änden på en skogstig så att han kan genskjuta ett BO eller hämta en kropp. Det bevisar inte vem som gjort brottet, men det bör reducera kretsen av tänkbara GM kraftigt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 11:21.
Citera
2021-09-09, 11:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Planerat och inte planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag håller med , tror inte Helena var död när hon drogs in i bilen Tyvärr kan man nog säga .

Det tror inte jag heller och måste därför också säga tyvärr.

För att kunna klara av alla obehagliga moment natten då HA försvann, så har jag mycket svårt att se att det var endast en GM. Med mycket stor sannolikhet handlade det om två personer men inte flera. Tre personer är en för mycket.

Förstod de båda GM, som jag utgår ifrån, att på det sättet de agerade så kom hennes försvinnande att bli otroligt svårt att lösa? Ja i a f "ledaren". "Följaren" kanske inte insåg detta till att börja med men efter en tid då de inte blev gripna. F. o. m. momentet då HA baxades in i bilen kommer allt att bli planerat. Hennes död, kanske upp till ett dygn senare, kan då i det läget handlat om ett planerat mord. Detta kommer dock aldrig att kunna bevisas. Däremot om HA avled i samband med attacken så lär det nog inte handlat om ett planerat mord.

Dessa båda personer måste ha varit mycket tighta och litade fullständigt på varandra. Dessa båda personer kände till Mariestad lika bra som sin egna fickor. Detta lär nog inte ha varit några utsocknes.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-09-09 kl. 11:37.
Citera
2021-09-09, 11:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja, en mindre droppe förefaller kommit rakt uppifrån, ned till ovansidan på en av skorna. Det finns en bild på skon där man klippt av en ca 2x2 cm stor bit för analys. Det var GW som sa sig ha upptäckt blodet/äggvitan (eller vad han kallade det). Den var intorkad och därför svår att upptäcka på de blå "remmarna" till sandalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Se den högra sandalen. Där har de vart o klippt ;-)
https://static-cdn.sr.se/images/97/07f31ac2-8bce-4b88-88a3-9e99af92d3c2.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bloddroppen ska ha kommit rakt uppifrån, som om Helena fått en smäll på näsan eller liknande. Det tyder på att hon stod upp, när den föll. Sedan vet jag inte om det har kunnat fastslås när den föll, eller om det ens går.

Droppen föll ner på sandalens ovansida. På någon bild syns det på sandalen var en bit klippts bort (för analys). Kolla om bilden finns på P4 Skaraborgs sida där "Fallet Helena" finns. Kanske finns bilden där.

Bloddroppen ska mest troligt ha kommit från Helena. De andra DNA-spåren har, vad jag förstår, inte kommit från blod utan saliv el dyl.

Har tyvärr ingen information om sandalerna innan de hittades i skogsdungen. Jag har för mig att det inledningsvis talades om att hon ev. haft ett par dansskor (?) i ryggsäcken, men jag tror inte att det har fastställts.

Tack för era svar! Då går det i varje fall varken att utesluta eller bekräfta att HA hade just den sandalen på sig vid ögonblicket då droppen träffade underlaget. Om anslagsvinkeln är rakt uppifrån så innebär ju det att flera olika scenarion i just det ögonblicket kan filtreras bort. Det är ju något som rimmar illa med att hon exempelvis blodig varit i rörelse.
Citera
2021-09-09, 12:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessa båda personer måste ha varit mycket tighta och litade fullständigt på varandra. Dessa båda personer kände till Mariestad lika bra som sin egna fickor. Detta lär nog inte ha varit några utsocknes.

Bröderna L*evin.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-09 kl. 12:08.
Citera
2021-09-09, 12:14
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tack för era svar! Då går det i varje fall varken att utesluta eller bekräfta att HA hade just den sandalen på sig vid ögonblicket då droppen träffade underlaget. Om anslagsvinkeln är rakt uppifrån så innebär ju det att flera olika scenarion i just det ögonblicket kan filtreras bort. Det är ju något som rimmar illa med att hon exempelvis blodig varit i rörelse.
Jag ser på bilden på skon att jag minns storleken (2x2 cm) på den utklippta biten alldeles för stor. Klippet ser ut att vara mindre än 1x1 cm. Ja minnet är lurigt.
Jag tror inte heller för en sekund på "Hanna"'s vittnesmål. Den verkar bli mer utförlig med tiden istället för tvärtom. Senare minns hon ju även att bilen vart o vänt ner mot badet eller Kaffe't enligt någon som ringde henne typ 2011? Det är ju helt overkligt att hon först skulle uppleva att en näraboende ung tjej, som hon känner till, skulle skrika för sitt liv i 5 minuter, klockan ca 02.20. För att två dagar senare när polisen knackar på för att höra vittnen, inte minnas någonting!!??
Men jädrar när skvallret o hysterin kommit igång under veckan, då händer det grejjer i minnet.
Mest troligt är det som all vittnesminnesforskning säger, att den FÖRSTA utsagan är den rätta!
Hanna vill gärna hjälpa till och "försöker" mer än vad som bidrar till fallet. Detta sker omedvetet hos oss alla.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2021-09-09 kl. 12:26.
Citera
2021-09-09, 12:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Vem vet vad en människa tänker och agerar - onykter, fler i bilen och i panik..

Då smiter dem, hänt ofta.
Sen tror du en full person skulle tänka så klart att den gör en sån komplicerad handling?
Som redan nämnts?
Har det någonsin hänt?
Citera
2021-09-09, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
En "ledare" och en "följare".

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Då smiter dem, hänt ofta.
Sen tror du en full person skulle tänka så klart att den gör en sån komplicerad handling?
Som redan nämnts?
Har det någonsin hänt?

Var det två personer inblandade så lär knappast båda ha varit påverkade av alkohol.

Chauffören var säkerligen inte detta. Passageraren kan ha varit det men definitivt inte plakat. Jag har kallat dessa personer för "ledaren" och "följaren" och då bör det ha varit chauffören som var "ledaren".
Citera
2021-09-09, 13:03
Medlem
MissPeeRats avatar
Hanna berättade inte första gången att det skulle vara Helena hon hört. Det har jag förstått är något som tillkommit.

Men vilka andra uppgifter i senare förhör finns inte med i det första? Många säger att hon minns mer och mer, men vad? Exakt vad är det som tillkommit förutom att det var Helenas röst?
Senast redigerad av MissPeeRat 2021-09-09 kl. 13:06.
Citera
2021-09-09, 13:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var det två personer inblandade så lär knappast båda ha varit påverkade av alkohol.

Chauffören var säkerligen inte detta. Passageraren kan ha varit det men definitivt inte plakat. Jag har kallat dessa personer för "ledaren" och "följaren" och då bör det ha varit chauffören som var "ledaren".

Beskrivningen av "ledaren" och "följaren" passar mycket bra in på bröderna L*evin.
PL (ledaren) och CL (följaren), dessutom har dom blodsbandet som gör dom "extra tighta" i jämförelse med andra potentiella GM.

Spekulation:

Chaufför: PL - Nykter, bestämmande, kontrollerande, högintelligent. Är den som efter bortförandet har planerat allt i detalj, inte minst hur man ska göra sig av med kroppen Var den som bestämmde att man skulle ta med Helena (död el. fortfarande vid liv oklart).

Passagerare: CL - Påverkad, psykiskt avvikande enstöring, har som hobby att åka runt med bilen för att leta och "stalka" ensamma tjejer. Potentiell sexbrottsling har länge uppvisat ett farligt högriskbeteende
.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-09 kl. 14:28.
Citera
2021-09-09, 13:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag håller med , tror inte Helena var död när hon drogs in i bilen Tyvärr kan man nog säga .
Jag förstår inte varför vissa vill ha det till att hon var död innan hon placerades i bilen?
Åtminstone, kan han/de inte vetat det så snabbt i stressen, då hon stuvades in i bilen.
För planerat var det knappast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in