2021-09-09, 18:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, jag svarade bara på din kommentar att vaccinerade sprider viruset, ett uttalande som jag tyckte behövde nyanseras. God kväll!

Brukar vara så när man känner att man måste försvara något.

Det förändrar dock inget över mitt uttalande som grundar på att vi borde införa först frihet för de som har naturlig immunitet, sedan restriktioner för just de vaccinerade och ovaccinerade.

Finns ingen logik att bara bestraffa ena parten när båda står ansvariga.
Citera
2021-09-09, 18:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Johan Carlsson såg klart ansträngd ut även i flera nyhetsinslag, såg inte alls ut som att det var han och FoHM som kommit fram till att det var en bra idé att släppa på restriktionerna på det vis som nu ska ske.

JC såg ut som ett barn som ljuger för sina föräldrar eller en kidnappad som säger det kidnapparna tvingar hen att säga.

I Israel ökade antalet sjukhusinläggningar till 60 % av förra höstens topp.
I UK ser det lite bättre ut, så vi kan fortfarande hoppas att det kommer att funka i Sverige tycker jag.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-13..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&Metric=Hospital+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~EuropeanUnion~GBR~ ISR
Nej det verkar inte som om FHM är överens om tilltaget man gjort.
Nu kommer Anders Tegnell och vill ha särskilda restriktioner eller råd för ovaccinerade.
De börjar likna ett stort skämt.
Nu kör vi
Citera
2021-09-09, 18:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det beror väl helt på vilka restriktioner de avser. Som ovaccinerad riskerar du att bli sjukare om du går på ett stort evenemang och blir smittad än de som är vaccinerade. Däremot riskerar du ju inte att smitta fler egentligen om du själv bär smitta, särskilt som det är troligare att du då har symptom som vaccinerade inte har. Restriktioner i form av PCR- eller antigen-test för ovaccinerade innan de går på stora evenemang eller reser är väl rimligt. Däremot har vi ju fortfarande ett grundlagsskydd med patientsekretess så det här är lite bekymmersamt oavsett om du tycker att alla ska vaccinera sig eller inte. Jag har i samtal med vänner och bekanta stött på ren hatpropagande mot folk som inte vaccinerar sig, vi måste ändå komma ihåg att de som är vaccinerade har skydd, det är inte de som blir sjuka samt att covid inte kan utrotas, vi kommer inte att nå samma framgång med vaccineringen som med en del andra sjukdomar som mer eller mindre försvunnit.
Korrekt att SARS-COV2 inte kommer att kunna utrotas. Just därför är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig. Sedan kan, väldigt sakta, en naturlig immunitet spridas i befolkningen, förutom hos riskgrupper som kan behöva bosterdoser ganska ofta.
Citera
2021-09-09, 18:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://sverigesradio.se/artikel/7455977
"Anna Starbrink är politiker för Liberalerna i Stockholms Region. Hon är ansvarig för frågor om hälsa och sjukvård. Hon tycker det är dåligt att alla folk inte följer rekommendationerna. Folk måste skärpa sig, säger hon till P4 Stockholm."

https://omni.se/smittan-skenar-i-kiruna-alla-maste-skarpa-sig/a/JJjRJ4
"Kommunalrådet betonar också vikten av att alla hjälps åt i kommunen.
– Alla måste skärpa sig. Det är upp till gemene man att hantera situationen. Vi kan inte gå och hålla folk i händerna."

https://www.svd.se/lofven-alla-maste-skarpa-sig
"Alla måste skärpa sig, ta ansvar och följa de regler och rekommendationer som finns. Regeringen är beredd att vidta de åtgärder som behövs, fastslår statsministern på en kort pressträff med svenska korrespondenter inför toppmötet.
– Just nu går det åt fel håll också i Sverige. Det är för många som inte följer reglerna."

Verkar vara många som tycker att de som smittats får skylla sig själva. De har inte skärpt sig. Jag återger bara vad våra styrande säger.

lmao...varför tror du att de styrande hela tiden trycker på individens eget ansvar? förstår du ingenting av det politiska spelet som försiggår i Sverige där de styrande vill skylla smittan på att medborgarna inte håller avstånd etc, för att själva slippa ta ansvar i frågan.
Citera
2021-09-09, 18:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Fast om vi inte tänkt införa Covidpass förutom på extremt stora tillställningar så blir det svårt att applicera kontrollerbara restriktioner på ovaccinerade. Att de ska jobba hemifrån kan arbetsgivare lite på om de tror på den ovaccinerades ord, men svårt att kontrollera om inte arbetsgivare kan kräva covidpass. Att de ska undvika kollektivtrafik och undvika besök i affärer och hålla avstånd blir också svårt, och även att de på restaurang bara hänger med 8 pers i sitt sällskap medan andra kan besöka i större sällskap. Därför tror jag att om det bedöms att inte tillräckligt många är vaccinerade så att ovaccinerade bör behålla restriktioner så borde inte restriktioner tas bort alls. Eller så inför man covidpass, men det verkar som sagt inte vara på tapeten

Fast jag tror också att talet om särskilda restriktioner, fast det är logiskt riktigt, också är för att få så många som möjligt att vaccinera sig.
Citera
2021-09-09, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Brukar vara så när man känner att man måste försvara något.

Det förändrar dock inget över mitt uttalande som grundar på att vi borde införa först frihet för de som har naturlig immunitet, sedan restriktioner för just de vaccinerade och ovaccinerade.

Finns ingen logik att bara bestraffa ena parten när båda står ansvariga.

Ok👍
Citera
2021-09-09, 18:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det gäller ju också vaccinerade?

De sprider ju fortfarande viruset själva. De enda som har frihet är ju de som redan har haft sjukdomen.
Nja, fan vet om inte de, också kan sprida Delta-varianten. 1000 gånger fler viruspartiklar i de övre luftvägarna än den ursprungliga varianten i början av en infektion gäller även naturlig immuniserade.
Citera
2021-09-09, 19:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, fan vet om inte de, också kan sprida Delta-varianten. 1000 gånger fler viruspartiklar i de övre luftvägarna än den ursprungliga varianten i början av en infektion gäller även naturlig immuniserade.

Ah, så vaccinet är mer eller mindre till för att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom och död.

Dock så tänkte jag fråga om du har något underlag till de som har tagit vaccinet, och sedan utvecklat naturlig immunitet genom att haft viruset?

Hittar absolut noll på nätet angående den frågan.
Citera
2021-09-09, 19:05
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, restriktioner och rekommendationerna syftade väl till att inte människor skulle bli smittade eller hur? När smittotalen gick upp, andra, tredje vågen, fick vi ju höra från sjukvårdsdirektörer, politiker och läkare att nu måste folk skärpa sig och följa rekommendationerna. Man hörde tydligt att det var folkets eget fel att de blivit smittade. Inte samhällets fel, utan felet återfanns hos varje enskild individ.

Tycker ärligt talat inte att jag trängde mig i kön. Jag kunde ju inte boka min andra dos, utan var tvungen att boka dos1, en gång till. Jag gick in på appen alltid öppet, men det var alltid stängt för mig. Fick min andra dos cirka 4 veckor efter den första. Tror ingen blivit utan vaccin pga mig. Jag orkade bara inte vänta längre. Jag ville få min andra dos så snart det bara gick. Ibland får man ta till lite kreativa metoder. Man borde naturligtvis fått tid för dos2 redan när man fick dos1. Bokningshaveriet hos 1177 var en skandal.
Du är den mest naiva personen i den här tråden...
Citera
2021-09-09, 19:07
Medlem
GoranPongs avatar
Vårdpersonal i hela landet oroas över att restriktionerna hävs den 29 september.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/v%C3%A5rden-b%C3%A4var-inf%C3%B6r-slopade-coronarestriktioner-1.54526771
Tyvärr låst artikel som vanlig när det är något intressant i gp. Men jag förstår oron hos vårdpersonalen eftersom det är ett katastrofalt beslut att ta bort restriktionerna.
Citera
2021-09-09, 19:10
Medlem
Nyheter från idag, vaccinet knakar på äldreboenden:

"Klustersmitta på äldreboende i Norrköping.
Nio boende som är fullvaccinerade och personal har smittats av coronaviruset, rapporterar P4 Östergötland."

....................................

"Ett särskilt boende i Borlänge har drabbats av ett covidutbrott, rapporterar SVT Dalarna.

Åtta boende och en medarbetare har smittats, varav en har avlidit. Samtliga var fullvaccinerade.

– Vi beklagar verkligen att vi har en smittspridning på ett av våra särskilda boenden. Det här visar att faran inte är över och att vi alla måste ta ansvar och stanna hemma vid minsta symtom, säger Pernilla Söderlund, sektorchef sociala sektorn, i ett pressmeddelande."

....................................

"Smittskyddsläkaren i Region Norrbotten, Anders Nystedt, säger till SVT Nyheter Norrbotten att alla smittade vid äldreboendet i Överkalix, uppåt 20 personer, ingår i samma smittkedja.

Han säger att det inte är konstigt att utbrottet blir stort - trots att nästan alla på boendet, både personal och äldre, är fullvaccinerade.

– Det räcker med att en person är smittad och går runt till olika personer. Då blir det smittspridning även om alla är vaccinerade. Vaccinationen gör inte att man inte blir smittsam, bara mindre smittsam och skyddar mot svår sjukdom.

Enligt Nystedt hade fler personer blivit svårt sjuka och kanske avlidit med smittan om utbrottet skett förra hösten.

Än så länge har ingen av de smittade behövt uppsöka sjukvård."
Citera
2021-09-09, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
lmao...varför tror du att de styrande hela tiden trycker på individens eget ansvar? förstår du ingenting av det politiska spelet som försiggår i Sverige där de styrande vill skylla smittan på att medborgarna inte håller avstånd etc, för att själva slippa ta ansvar i frågan.

Självklart förstår jag det. Just det som jag med viss ironi försöker få fram. De lägger helt otillräckliga åtgärder och när det sedan skiter sig hos godtrogna svenskar så skyller ansvariga förstås på de enskilda som inte skyddat sig. Blir man smittad har man failat. Det är ingen vinst att bli smittad. Smittade är bara de styrandes kanonmat. Sådana man offrar för att slippa stänga ned, men nog många som inte fattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in