2021-09-09, 16:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller med om tidpunkt och vaccination. Däremot kan man aldrig tillåta personer som slarvat och blivit smittade få ett fripass. Då blir det kontraproduktivt. Snarare borde man ge personer som varit sjuka extra hårda restriktioner då de visat att de inte kan sköta sig.
Du tror alltså att typ 2 miljoner människor som smittats i Sverige blivit smittade för att de inte kan sköta sig?
Det var nog det sjukaste du hittils presterat i tråden!

Tränga sig före för att bli vaccinerad är ett annat bottennapp.
Någon annan blev då utan vaccin, kanske blev hen smittad och då tycker du att denna person ska ha extra stränga restriktioner.
Citera
2021-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fullkomligt logiskt att ovaccinerade skall fortsatt leva under restriktioner.

Skönt att du tänker steget längre och inte bara sitter och rapar samma ogenomtänkta skräptankar om och om igen. Du är inte ensam, så pass många har nu gnällt om vaccinpass att dom snart blir verklighet.

Hur tänker du gällande vaccinpasset eller "restriktioner för ovaccinerade", hur länge ska man räknas som fullvaccinerad? En viss tid, exempelvis ett år sen två nya sprutor? Kanske en viss % antikroppar så när man går under 50% behöver man ta en ny spruta annars räknas man som ovaccinerad?

Eller tänker ni kanske att man helt enkelt bara ska ta två sprutor sen är det bra oavsett skyddsnivå eller om Delta är två år gammalt och lika ute som Alfa och dom två sprutorna inte ger något som helst skydd mot den nya varianten vare sig mot svår sjukdom och död eller förhindrar smitta?

Vem ska sätta dessa gränser tycker ni? Är ni med på att när dom befintliga vaccinen inte längre hjälper och vi som land inte längre köper in dessa mängder med vaccin så kanske ni får finna er i att ni då tillhör gruppen ovaccinerade igen och kommer få exakt samma restriktioner som ovaccinerade idag får?

Redan idag kan man läsa att region Västra Götaland avslutar fas 4 i vaccinationen av den breda allmänheten, det kommer snart gälla i hela landet.

Hur har ni som ville ha vaccinpassen tänkt att man ska lösa problemet som uppstår när skyddsverkan avtagit så mycket att alla i er grupp behöver vaccinera om sig för att få ett förnyat vaccinpass, är ni med på att ni kanske behöver gå tillbaks och vara en del av dom som inte längre får tillgång till de områden där dessa pass ni ville ha krävs?

Den som gapar efter mycket....
Citera
2021-09-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Patiensekretess är något annat än att hålla reda på vilka som vaccinerats eller fått olika former av vård. Det gäller att inte föra vidare information om enskilda människor.

Läs mera här, https://vardgivarguiden.se/administration/patientadministration/patientens-rattigheter/tystnadsplikt-och-sekretess/

Patiensekretess gäller som som sagt enskilda patienter.

Gestapos uppgift var att utreda och förhindra sådant som var farligt för staten.
Vet inte hur detta stämmer in på att redovisa statistik om vilka grupper som vaccinerat sig och i vilken utsträckning de gjort det.

För övrigt har man tidigare gjort misstaget med att inte redovisa vilka grupper som står för större delen av brottsligheten i Sverige med nu välkända konsekvenser.

Alla som vaccineras mot covid-19 registreras och det gör för övrigt alla som vårdas i Sverige oavsett om vården är frivillig eller påtvingad.

Man kan ha åsikter om detta är rätt eller fel, men det har inte något med denna tråd att göra tycker jag.

Om jag förstod det rätt ska de börja kontakta enskilda personer nu för att övertala att vaccinera sig.
Citera
2021-09-09, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du tror alltså att typ 2 miljoner människor som smittats i Sverige blivit smittade för att de inte kan sköta sig?
Det var nog det sjukaste du hittils presterat i tråden!

Tränga sig före för att bli vaccinerad är ett annat bottennapp.
Någon annan blev då utan vaccin, kanske blev hen smittad och då tycker du att denna person ska ha extra stränga restriktioner.

Ja, restriktioner och rekommendationerna syftade väl till att inte människor skulle bli smittade eller hur? När smittotalen gick upp, andra, tredje vågen, fick vi ju höra från sjukvårdsdirektörer, politiker och läkare att nu måste folk skärpa sig och följa rekommendationerna. Man hörde tydligt att det var folkets eget fel att de blivit smittade. Inte samhällets fel, utan felet återfanns hos varje enskild individ.

Tycker ärligt talat inte att jag trängde mig i kön. Jag kunde ju inte boka min andra dos, utan var tvungen att boka dos1, en gång till. Jag gick in på appen alltid öppet, men det var alltid stängt för mig. Fick min andra dos cirka 4 veckor efter den första. Tror ingen blivit utan vaccin pga mig. Jag orkade bara inte vänta längre. Jag ville få min andra dos så snart det bara gick. Ibland får man ta till lite kreativa metoder. Man borde naturligtvis fått tid för dos2 redan när man fick dos1. Bokningshaveriet hos 1177 var en skandal.
Citera
2021-09-09, 16:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Om jag förstod det rätt ska de börja kontakta enskilda personer nu för att övertala att vaccinera sig.
Det kan troligen vara möjligt att göra riktade utskick till ovaccinerade utan att tulla på tystnadsplikten och patientsäkerheten, men jag uppfattar det mera som att man ska informera bredare i områden där vaccinationstäckningen är låg. Kanse både ock?

Edit
Vissa regioner har skickat ut kallelser till ovaccinerade med förbokade tider och det har givit bra resultat.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-09 kl. 16:33.
Citera
2021-09-09, 16:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jävla stollar! Alla som vill får gå runt fritt i samhället. Helt enligt grundlagsskyddet. Grundlagar är för övrigt främst till för motverka stolliga idéer.

Tycker jag med.

Men världen vill ju införa fascistfasoner så då borde det vara som med judarna fick bära sin stjärna.

De som tog sprutan för 3 månader sedan borde bannas från restauranger eftersom det är 50/50 chans att de sprider smittan vidare.

Pissvensken ska tryckas till rejält!
Citera
2021-09-09, 16:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, restriktioner och rekommendationerna syftade väl till att inte människor skulle bli smittade eller hur? När smittotalen gick upp, andra, tredje vågen, fick vi ju höra från sjukvårdsdirektörer, politiker och läkare att nu måste folk skärpa sig och följa rekommendationerna. Man hörde tydligt att det var folkets eget fel att de blivit smittade. Inte samhällets fel, utan felet återfanns hos varje enskild individ.

Tycker ärligt talat inte att jag trängde mig i kön. Jag kunde ju inte boka min andra dos, utan var tvungen att boka dos1, en gång till. Jag gick in på appen alltid öppet, men det var alltid stängt för mig. Fick min andra dos cirka 4 veckor efter den första. Tror ingen blivit utan vaccin pga mig. Jag orkade bara inte vänta längre. Jag ville få min andra dos så snart det bara gick. Ibland får man ta till lite kreativa metoder. Man borde naturligtvis fått tid för dos2 redan när man fick dos1. Bokningshaveriet hos 1177 var en skandal.
Det var naturligtvis samhällets fel att inte alla tvingades sitta inlåsta hemma, men om nu samhället tyckte det var en bättre idé att hålla begränsat öppet och föreslå åtgärder för oss att följa så blir det väl med automatik så att var och en får ett ansvar för hur det går.

Fundera gärna på vilka "samhället" är!
Citera
2021-09-09, 16:44
Medlem
Citat:
Håller med om tidpunkt och vaccination. Däremot kan man aldrig tillåta personer som slarvat och blivit smittade få ett fripass. Då blir det kontraproduktivt. Snarare borde man ge personer som varit sjuka extra hårda restriktioner då de visat att de inte kan sköta sig.

Du har ju allvarliga problem. Hur blir din slutledning att man har varit oansvarig om man blivit smittad? 2 miljoner har blivit smittade vilket är oundvikligt i ett samhälle, och t.om vaccin skyddar ju inte mot smitta. Dessutom är ju naturlig immunitet bättre, så att försöka diskriminera mot dom baserat på någon abstrakt och absurd föreställning om slarvighet tyder på fullständig kognitiv dissonans.
Citera
2021-09-09, 16:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det var naturligtvis samhällets fel att inte alla tvingades sitta inlåsta hemma, men om nu samhället tyckte det var en bättre idé att hålla begränsat öppet och föreslå åtgärder för oss att följa så blir det väl med automatik så att var och en får ett ansvar för hur det går.

Fundera gärna på vilka "samhället" är!

Jag skulle vilja säga att samhället är interaktionen mellan staten, kommunerna, regionerna och befolkningen.

Säger staten genom myndigheterna att det är okej att sitta på fulla läktare, utan vaccinpass och vråla och skrika, ja, då är det väl samhällets uppfattning, eftersom det är medborgarna som röstat fram politikerna? Som enskild kan man dock i någon mån välja om man vill ställa upp på samhället eller inte.
Citera
2021-09-09, 16:50
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.

Idag och -7dagar är antal fall. Sedan veckovis statistik med sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare (dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               idag  -7dagar  senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Kronoberg              31       22       127         92       38      1.2
Stockholm             398      324       126        120        5      1.0
Västmanland            39       46       117        116        1      1.0
Västra_Götaland       326      152       115        113        2      1.0
Skåne                 169      216       114        108        5      1.0
Totalt_antal_fall    1407     1101       100         95        6      1.0
Örebro                 35       10        99         86       15      1.1
Dalarna                18       23        95         85       11      1.1
Halland                29       35        85         93       -9      0.9
Kalmar                 17       35        84         78        8      1.1
Östergötland           49       24        84         77        9      1.1
Blekinge                9       35        83         62       35      1.2
Jönköping              63       32        81         74       10      1.1
Sörmland               27       46        81         53       52      1.3
Uppsala                29        4        69         57       21      1.1
Gävleborg              24       24        68         60       14      1.1
Jämtland_Härjedalen    13       15        66         72       -8      0.9
Västerbotten           77       23        65         75      -13      0.9
Värmland               22       17        64         65       -1      1.0
Gotland                 1        4        55        107      -49      0.6
Västernorrland         25        9        38         42      -10      0.9
Norrbotten              6        5        16         12       37      1.2
Citera
2021-09-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Verkar som att många myndighetspersoner kringgår patientsekretessen nu, börjar likna gestapo detta.

Verkar som..., din paranoia passar inte i denna vetenskapstråd.

Ett tips i all välmening är att du söker hjälp
Citera
2021-09-09, 16:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Du har ju allvarliga problem. Hur blir din slutledning att man har varit oansvarig om man blivit smittad? 2 miljoner har blivit smittade vilket är oundvikligt i ett samhälle, och t.om vaccin skyddar ju inte mot smitta. Dessutom är ju naturlig immunitet bättre, så att försöka diskriminera mot dom baserat på någon abstrakt och absurd föreställning om slarvighet tyder på fullständig kognitiv dissonans.

https://sverigesradio.se/artikel/7455977
"Anna Starbrink är politiker för Liberalerna i Stockholms Region. Hon är ansvarig för frågor om hälsa och sjukvård. Hon tycker det är dåligt att alla folk inte följer rekommendationerna. Folk måste skärpa sig, säger hon till P4 Stockholm."

https://omni.se/smittan-skenar-i-kiruna-alla-maste-skarpa-sig/a/JJjRJ4
"Kommunalrådet betonar också vikten av att alla hjälps åt i kommunen.
– Alla måste skärpa sig. Det är upp till gemene man att hantera situationen. Vi kan inte gå och hålla folk i händerna."

https://www.svd.se/lofven-alla-maste-skarpa-sig
"Alla måste skärpa sig, ta ansvar och följa de regler och rekommendationer som finns. Regeringen är beredd att vidta de åtgärder som behövs, fastslår statsministern på en kort pressträff med svenska korrespondenter inför toppmötet.
– Just nu går det åt fel håll också i Sverige. Det är för många som inte följer reglerna."

Verkar vara många som tycker att de som smittats får skylla sig själva. De har inte skärpt sig. Jag återger bara vad våra styrande säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in