2021-09-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Beskrivningen av "ledaren" och "följaren" passar mycket bra in på PL (ledaren) och
CL (följaren), dessutom har dom blodsbandet som gör dom "extra tighta" i jämförelse med andra potentiella GM.
Håller med fullständigt. Alla scenarior som kan nämnas, kan vi vid detta laget .
Nu ska bara Kalla Falls fortfarande högst misstänkte CL passa in i detta förmodligen
inte helt ensam ,och där kan PL passa in om han var i Mariestad vid detta tillfälle.

Men det får man hoppas Kalla Fall redan utreder 👍
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 14:13.
Citera
2021-09-09, 14:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Beskrivningen av "ledaren" och "följaren" passar mycket bra in på PL (ledaren) och
CL (följaren), dessutom har dom blodsbandet som gör dom "extra tighta" i jämförelse med andra potentiella GM.

Chaufför: PL - nykter, bestämmande, kontrollerande, högintelligent.

Passagerare: CL - påverkad, psykiskt avvikande enstöring, har som hobby att åka runt med bilen för att leta och "stalka" ensamma tjejer. Potentiell sexbrottsling har länge uppvisat ett farligt högriskbeteende
.
Jag håller med till fullo!
Alla dessa utbildningar P.L har tyder på det.
Men det finns en möjlighet att CL var chauffören och nykter, eller kanske att båda druckit? Men den dominanta måste vara PL?
Citera
2021-09-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag förstår inte varför vissa vill ha det till att hon var död innan hon placerades i bilen?
Åtminstone, kan han/de inte vetat det så snabbt i stressen, då hon stuvades in i bilen.
För planerat var det knappast?
Nej jag tror att brottet var av sexuell art . Han ville inte se henne död , han ville förgripa sig på henne , men hon gjorde motstånd så han blev tvungen att slå till henne så att hon kanske svimmade el var omtöcknad . . Man blir arg bara man skriver om det .
Citera
2021-09-09, 14:05
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför vissa vill ha det till att hon var död innan hon placerades i bilen?
Åtminstone, kan han/de inte vetat det så snabbt i stressen, då hon stuvades in i bilen.
För planerat var det knappast?

Det förstår inte jag heller. Om Helena var död när hon togs med i bilen är ju ett möjligt scenario att gärningsmannen lämnade platsen till fots och återvände senare under natten och då tog med kroppen.

Men ser det som ett fullt möjligt scenario att hon togs med i bilen levande.
Citera
2021-09-09, 14:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men det finns en möjlighet att CL var chauffören och nykter, eller kanske att båda druckit? Men den dominanta måste vara PL?

Fyllde på med lite mer info. nu, kolla på det!
Citera
2021-09-09, 14:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var det två personer inblandade så lär knappast båda ha varit påverkade av alkohol.

Chauffören var säkerligen inte detta. Passageraren kan ha varit det men definitivt inte plakat. Jag har kallat dessa personer för "ledaren" och "följaren" och då bör det ha varit chauffören som var "ledaren".
Nu diskuterade jag ett scenario med en som kört rattfull, vare sig han är själv eller inte i bilen, varför inte bara smita från platsen, är väl vad de flesta gör?
Vet du något fall, där någon blivit påkörd, packats in i bilen och bortförts från platsen?
För att chauffören varit rattfull?
Citera
2021-09-09, 14:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja den dominanta som bestämmer är givetvis PL.
Citera
2021-09-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Där har du en poäng. Man skall vara försiktig med att dra slutsatser från hur en GM ”borde” ha gjort.

Men med bilåkandet på gångvägen förhåller det sig enligt mig annorlunda. Det är inte sannolikt att någon utan mycket god lokalkännedom mitt i natten kör bilen på en gångväg flera hundra meter runt ett skogsområde för att nå andra änden på en skogsstig så att han kan genskjuta ett BO eller hämta en kropp. Det bevisar inte vem som gjort brottet, men det bör reducera kretsen av tänkbara GM kraftigt.

Vill man väcka uppmärksamhet så kör man med bil på en cykelväg.

Det finns uppgift om bilspår. Borde inte alla ljusa bilar i Mariestads omnejd redan vara matchade mot dessa bilspår? Vilket däck var det? Vilka av tusentals ljusa bilar i Mariestad hade sådana däck? Vem ägde de bilarna? Klassiskt polisarbete. Uppenbarligen har det inte lett till något då, då det borde ha gjorts.

Det finns två unga män som medgett att de funnits i en bil strax intill Helenas hem. De var där i över en timme, säger de i förhöret. Finns det vittnen som kan verifiera att deras bil fanns på gatan då och så länge? Eller ger de varandra alibi? Flera unga män som bodde på gatan var i Helenas ålder ungefär.
Citera
2021-09-09, 14:50
Medlem
Citat:
Då smiter dem, hänt ofta.
Sen tror du en full person skulle tänka så klart att den gör en sån komplicerad handling?
Som redan nämnts?
Har det någonsin hänt?
Hänt ofta? Tja vad vet man.
Frågan är väl hur full och om det är flera i sällskapet så kan där ju vara någon annan som har hjärnan i behåll så att säga. Hör att du inte tror på teorin och det är helt ok.
Citera
2021-09-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Det finns uppgift om bilspår. Borde inte alla ljusa bilar i Mariestads omnejd redan vara matchade mot dessa bilspår? Vilket däck var det? Vilka av tusentals ljusa bilar i Mariestad hade sådana däck? Vem ägde de bilarna? Klassiskt polisarbete. Uppenbarligen har det inte lett till något då, då det borde ha gjorts.

Det finns två unga män som medgett att de funnits i en bil strax intill Helenas hem. De var där i över en timme, säger de i förhöret. Finns det vittnen som kan verifiera att deras bil fanns på gatan då och så länge? Eller ger de varandra alibi? Flera unga män som bodde på gatan var i Helenas ålder ungefär.
Det var inte så uppseendeväckande som man kan tro då Helena och hennes systrar och deras vänner använde cykelbanan som genväg , detta nämt flera gånger ! . Och den vita bilen killarna på Hällristningsvägen beskrivit passar in med CL s bil enligt Kalla Fall . Förövrigt vet vi inte vilka bilar polisen kollade upp vid tillfället. Och tusentals vita bilar som matchar vittnesmålen fanns inte i Mariestad, förmodligen ett fåtal som passar de vittnesmål som finns

Och det är ju det som gjort Kalla Fall fått upp ögonen på CL ?? Ingen av de som nämnts som misstänkta tidigare el personer runt omkring som vittnen är tydligen inte Intressanta förr Kalla Fall nu inte som Gärningsmän . Varför försöker du om och om igen undergräva Kalla Falls insikt i detta fall ?
Dom har 29 år utredning framför sig . Och dom har hittat nåt som din tidigare utredarna missat .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 15:02.
Citera
2021-09-09, 14:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Vad gäller killarna i den parkerade bilen på Hällristningsvägen så uppfattar jag förhöret med dem som att de själva hört av sig till polisen om sin iakttagelser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Det gör att jag utesluter deras inblanding, om inget annat skumt kommit fram.

Vad gäller bilspåren så vet jag inte om de var sådana att man matcha dem mot ett givet däck. Det förutsätter väl att marken är mjuk så att man kan göra en avgjutning? Jag uppfattade kartskissen du skickade som att bilspåren var på asfalt.
Citera
2021-09-09, 14:58
Medlem
Angående de unga männen i bilen på Hällristningsvägen. De kan knappast ha spelat hög musik. Dels för att de säkert ville prata med varandra och dels för att det var mitt i natten och den enes föräldrar fanns i huset intill.
Om en kvinna illvrålar knappt 50 meter bort borde de har hört det. Särskilt om det pågick i fem minuter. Det är ca 1,5 modern poplåt långt. Så en paus mellan låtarna har då funnits.
Jag tycker inte att Hannas senare vittnesmål och de unga männens vittnesmål går ihop, bara ett av dem stämmer, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in