2021-09-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Har också genom åren funderat mycket på olycka - blivit påkörd..kanske av någon som inte borde köra bil den natten.
Haft samma tanke att det är en annan kvinna som skriker ”- Ni får inte göra så”…

Jag säger absolut inte att Hannas vittnesmål inte stämmer MEN hon trodde det var ungdomar som var osams. Om jag tänker på någon som är osams och bråkar, så tänker jag inte att det skulle låta som om att någon blir överfallen och slåss för sitt liv.
Fulla skräniga ungdomar kan mycket väl låta lite värre än bara osams.
Citera
2021-09-09, 08:45
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Villaområdet i sig var lugnt, men då det på andra sidan ett avskärmande skogsområde till vägen ner till campingen och badplats där det rörde sig en del folk på sommarkvällar/nätter så lär det ju skränats lite utmed vägen.
Att skogsområdet inte är speciellt brett och att vittnet bodde längst ner i villaområdet där skogen slutar och det är nästan öppet mot vägen så var det nog ganska vanligt att hon hörde skrän ja.
Ja, jo, men Hanna sade ju sig höra tumultet alldeles i närheten av villorna och dessutom att det var HA. Åtminstone sägs hon uppge det i de senare förhören.
Citera
2021-09-09, 08:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
...
3. framför allt: man har flyttat kroppen från platsen vilket tyder på att man känner BO eller i vart fall kan kopplas till henne på något sätt.
...

Ja. Eller inte. Alternativet dök ju nu upp i och med den senast misstänkte. Ett fasansfullt alternativ. Är det en ensam psykiskt sjuk gärningsman som letat kvinnor i månader, år innan (och efter) händelsen öppnar det för alternativa förlopp och orsaker till att hon aldrig hittats. Har han inte lyckats antasta, få med sig någon varken innan eller efter HAs försvinnande? Och man tänker sig väl också att cirkulerandet och letandet borde ha avtagit efter den 14/6 för att senare kanske återupptas?

Även om jag själv tydligt minns den ~timme en man i bil följde efter mig i ett motsvarande område ungefär samtidigt i händelse skulle jag aldrig idag kunna peka ut varken bil eller förare. Görs det inte i närtid blir det mycket svårt.
Citera
2021-09-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Har det ens hänt att någon kört på en människa av misstag, stannat och slänger sen kroppen i bakluckan, dumpar den, så den inte hittas, allt detta p.g.a. att hen kört rattfull?
Låter som ett osannolikt scenario, enlig mig.
Är väl smitning som gäller i dessa fall?
Vem vet vad en människa tänker och agerar - onykter, fler i bilen och i panik..
Citera
2021-09-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ja, jo, men Hanna sade ju sig höra tumultet alldeles i närheten av villorna och dessutom att det var HA. Åtminstone sägs hon uppge det i de senare förhören.
Nja, så står det inte i polisens protokoll: https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf

Citat:
... hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen
...
Det var ungefär i riktning ifrån hennes bostad mot stigen som är nedanför lekplatsen
Citera
2021-09-09, 09:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja. Eller inte. Alternativet dök ju nu upp i och med den senast misstänkte. Ett fasansfullt alternativ. Är det en ensam psykiskt sjuk gärningsman som letat kvinnor i månader, år innan (och efter) händelsen öppnar det för alternativa förlopp och orsaker till att hon aldrig hittats. Har han inte lyckats antasta, få med sig någon varken innan eller efter HAs försvinnande? Och man tänker sig väl också att cirkulerandet och letandet borde ha avtagit efter den 14/6 för att senare kanske återupptas?

Även om jag själv tydligt minns den ~timme en man i bil följde efter mig i ett motsvarande område ungefär samtidigt i händelse skulle jag aldrig idag kunna peka ut varken bil eller förare. Görs det inte i närtid blir det mycket svårt.
Om GM överföll HA inne i skogen och dödade henne där, så hade det naturliga varit att lämna henne på platsen vilket i princip alltid sker. Här har GM i stället tagit en ofantlig risk genom att köra in sin bil på en gångväg för att hämta kroppen eller BO om hon var vid liv fortfarande. Någon hade kunnat se bilen, bli sur och anmäla reg.nummer till polisen.

Man skall också komma ihåg att det inte är lätt att flytta en 50-60 kg kropp från en fullvuxen kvinna 100-150 m på en skogsstig. En ensam normal-stark GM (ev. med medhjälpare i bilen) hade behövt släpa kroppen. Jag är osäker om man kunde utesluta att hon släpats längs stigen.

Så varför har man dels flyttat kroppen, men kastat ut skorna på var sin sida av stigen? Om man tagit med sig skorna också så hade hon ju varit spårlöst försvunnen (bortsett från ringarna och ceratet som GM förmodligen inte visste hamnade vid lekplatsen). Det är inte ens säkert att man skulle förstått var hon försvann.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 09:22.
Citera
2021-09-09, 09:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Har också genom åren funderat mycket på olycka - blivit påkörd..kanske av någon som inte borde köra bil den natten.
Haft samma tanke att det är en annan kvinna som skriker ”- Ni får inte göra så”…

Jag säger absolut inte att Hannas vittnesmål inte stämmer MEN hon trodde det var ungdomar som var osams. Om jag tänker på någon som är osams och bråkar, så tänker jag inte att det skulle låta som om att någon blir överfallen och slåss för sitt liv.
Men hur hamnar hennes ringar och cerat vid lekplatsen om hon blev påkörd på bilvägen flera hundra meter bort? Skorna vid stigen kan man kanske förstå. Att sedan en bil ses på gångvägen till lekplatsen är lite för mycket av en tillfällighet.
Citera
2021-09-09, 09:24
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om GM överföll HA inne i skogen och dödade henne där, så hade det naturliga varit att lämna henne på platsen vilket i princip alltid sker. Här har GM i stället tagit en ofantlig risk genom att köra in sin bil på en gångväg för att hämta kroppen eller BO om hon var vid liv fortfarande. Någon hade kunnat se bilen, bli sur och anmäla reg.nummer till polisen.

Man skall också komma ihåg att det inte är lätt att flytta en 50-60 kg kropp från en fullvuxen kvinna 100-150 m på en skogsstig. En ensam normal-stark GM (ev. med medhjälpare i bilen) hade behövt släpa kroppen. Jag är osäker om man kunde utesluta att hon släpats längs stigen.

Så varför har man dels flyttat kroppen, men kastat ut skorna på var sin sida av stigen? Om man tagit med sig skorna också så hade hon ju varit spårlöst försvunnen (bortsett från ringarna och ceratet som GM förmodligen inte visste hamnade vid lekplatsen). Det är inte ens säkert att man skulle förstått var hon försvann.

Eller så var hon inte död utan rösterna tystnade när hon bökats in i bilen och dörrarna stängts.

Edit: Även om jag har problem med Hannas vittnesmål tyder även HAs persedlar på att hon faktiskt varit där. Och jag tror inte heller att ringar och lypsyl noterades. Skorna kanske föll av precis utanför bilen och gm sprang tillbaka och slängde ut dem i terrängen. Då är vi inne på två gm igen, dels rösterna och dels bedömningen att hon var oskadliggjord och inte längre använde sina skor. Som ett infall, en inte genomtänkt handling som idag gett det bästa spår som finns i händelsen.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-09-09 kl. 09:46.
Citera
2021-09-09, 09:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nja, så står det inte i polisens protokoll: https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf
OK, tack för upplysningen.

Jag hoppas att "hon har då bearbetat sina hörselintryck från sin promenad" är polismannens uttryck.
Citera
2021-09-09, 10:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Eller så var hon inte död utan rösterna tystnade när hon bökats in i bilen och dörrarna stängts.

Edit: Även om jag har problem med Hannas vittnesmål tyder även HAs persedlar på att hon faktiskt varit där. Och jag tror inte heller att ringar och lypsyl noterades. Skorna kanske föll av precis utanför bilen och gm sprang tillbaka och slängde ut dem i terrängen. Då är vi inne på två gm igen, dels rösterna och dels bedömningen att hon var oskadliggjord och inte längre använde sina skor. Som ett infall, en inte genomtänkt handling som idag gett det bästa spår som finns i händelsen.
Man skall vara försiktig med att övertolka vad en GM gör och resonerar under tidspress och adrenalinpåslag, men nog är det märkligt att ta med sig en kropp men lämna skorna med flit på platsen. Som påpekats tidigare kan vi inte säkert veta när GM (eller HA) slängde in dem i skogen. Om jag fattat rätt så låg de på var sin sida av stigen vilket gör det osanolikt att HA lämnat dem där (dvs att de sparkades eller föll av).

Jag tror också att hon överfölls på stigen, förmodligen efter en bilresa med GM. GM behöver inte heller nödvändigtvis ha förföljt henne på stigen; jag tänker att han/de kan ha hunnit runt skogen med bil efter att de släppte av henne och genskjutit HA vid lekplatsen (har inte kontrollräknat sträcka och tid). Då behövs det bara en GM.

Oavsett var överfallet sker så måste GM haft mycket god lokalkännedom för att veta att han kunde ta sig till andra änden av skogsstigen med bil via gångvägen. Det går knappast att gissa sig till, och man chansar väl inte att köra in på en gångväg om man är på väg att överfalla någon eller hämta en kropp. Denna lokalkännedom borde i sig kraftigt begränsa kretsen tänkbara GM till de som bott eller vistats i området och utesluter som jag ser det någon som bott och vistats i en annan del av Mariestad. Om vi sedan antar att HA kände de hon fick lift med och lägger till tillgång till vit/ljus halvkombi-bil är det märkligt att man inte lyckats hitta GM.

Vad gäller den senaste MGM CL har vi då några frågetecken:
- hade han denna stora lokalkännedom?
- tillgång till en vit/ljus bil? (detta tar jag nästan för givet eftersom man ville häkta honom)
- skulle HA ha accepterat lift med honom? (svagt men inte värdelöst argument)

I övrigt passar han som enstöring med påstått underliga bilvanor på nätterna, och tilltagande psykisk ohälsa, väl in på den vanliga bilden (liksom min bild) av en GM i ett sådant här fall.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 10:33.
Citera
2021-09-09, 10:25
Medlem
Citat:

Jag håller med , tror inte Helena var död när hon drogs in i bilen Tyvärr kan man nog säga .
Citera
2021-09-09, 10:41
Medlem
Det läggs för mycket i Hannas vittnesmål enligt mig.
Att hon kände igen Helenas röst är bara konstigt. Hon hade ingen säregen röst som etsar sig fast när man för TRE ÅR SEDAN skrek på sin hund. Dessutom skriker man inte på sin hund så som hon beskriver att denna kvinnoröst skrek.
Helena, Ulrika och Gabriella låter ungefär likadant när de talar. Det måste finnas många Mariestads brudar med samma klang, absolut med samma dialekt. Det är ju inte genetiskt.
Dessutom om hon nu skrek för sitt liv i fem minuter (!?!?) varför har ingen annan hört detta runt omkring? För att folk sov? Man vaknar av sånt. Det var många som var irriterade på skröna de ungdomar om nätterna i området. Dem hörde de.
Jag. Får inte alls ihop det och att inte automatiskt agerar om man hör detta skrik OCH känner igen rösten dessutom. Man går hem och lägger sig. Sedan, när det kommer på tal minns man massor. Jag skulle då inte kunnat släppa det utan blivit orolig. Jag tror inte på Hanna för fem öre.

Är det någon som vet om Cla#es är i sin bostad? Det pratades om jag minns rätt om fler husrannsakningar. Händer det något som läckt ut? Tror fortfarande att om någon utöver vet något så är det Cla#es familj. Troligtvis hans bror. Att han skulle veta något är jag dock tveksam till då jag tror att Cla#es inte litar på någon. Han hade sagt något i polisförhör som gjorde honom misstänkt. Jag undrar om han erkänt något som han sedan tagit tillbaka och skyllt på sin psykiska ohälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in