2021-09-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är ingen motsättning mellan de två beskrivningarna. HA talar med UA på tfn innifrån Stadt och berättar positivt om killen, och senare när hon kommit ut på torget är han inte intresserad. Då iaktas hon sur en,igt LGWPs bok.

Alltså ingen motsägelse.
Men det är helt fel ?? Hon möter BW direkt hon kommer ut , han får en kram de pratar en stund han uppfattar henne som glad . Sluta läs den där skitboken , den är missvisande på många sätt . Folk har blivit förhörda och lämnat olika olika vittnesmål God Natt . Sista frågan jag svarar på om gamla grejer
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 00:07.
Citera
2021-09-09, 00:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja, du låter ju så kunnig i det här med blod i bilen "Hade man bara hittat bilen så hade man garanterat hittat en blodfläck. Näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil".
Hur kan du veta detta? "Garanterat" säger du med säker ton (som en annan). Hur vet du att det 1992 var näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil?
HAR DU NÅGON EGEN ERFARENHET?
Ja du, jag baserar det som förmodligen alla andra i en sådan här tråd på de dussintals krim-dokumentärer man sett genom åren. En sak som alltid upprepas är hur fruktansvärt svårt det är att städa bort blodspår, särskilt från sådant som polyestermattor som i bagageutrymmet på en bil. Ett sådant känt fall är styckmordet i Boden där man hottade spår i just bilen.

Men nej, jag har ingen egen erfarenhet av detta. Förmodligen ingen annan i tråden heller, om det nu inte lurkar en krim-tekniker någonstans. Är du av en annan uppfattning, dvs att det inte hade gått att hitta blodspår från HA i den bil hon med all sannolikhet fördes bort i?
Citera
2021-09-09, 00:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Men det är helt fel ?? Hon möter BW direkt hon kommer ut , han får en kram de pratar en stund han uppfattar henne som glad . Sluta läs den där skitboken , den är missvisande på många sätt . Folk har blivit förhörda och lämnar olika olika vittnesmål God Natt . Sista frågan jag svarar på om gamla grejer
OK, kan så vara. Det är väl knappast väsentligt för ärendet. Att LGWP tar upp det är för att friskriva ”killen HA var förtjust i” från inblandning, inget annat.
God natt.
Citera
2021-09-09, 00:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
OK, kan så vara. Det är väl knappast väsentligt för ärendet. Att LGWP tar upp det är för att friskriva ”killen HA var förtjust i” från inblandning, inget annat.
God natt.
Då hade det väl varit bättre att utelämna, än att ljuga?
Citera
2021-09-09, 00:23
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ja du, jag baserar det som förmodligen alla andra i en sådan här tråd på de dussintals krim-dokumentärer man sett genom åren. En sak som alltid upprepas är hur fruktansvärt svårt det är att städa bort blodspår, särskilt från sådant som polyestermattor som i bagageutrymmet på en bil. Ett sådant känt fall är styckmordet i Boden där man hottade spår i just bilen.

Men nej, jag har ingen egen erfarenhet av detta. Förmodligen ingen annan i tråden heller, om det nu inte lurkar en krim-tekniker någonstans. Är du av en annan uppfattning, dvs att det inte hade gått att hitta blodspår från HA i den bil hon med all sannolikhet fördes bort i?
Tänk att jag trodde att du faktiskt hade gjort det. Du lät så säkert övertygande. Du vet så mycket.
För egen del kan jag berätta att jag utan svårigheter då och då städar bort blod från mattorna i bilen. Inte ovanligt vid jakt. Dock var det "annorlunda" 1992. ;-)
Citera
2021-09-09, 00:28
Medlem
Jag funderar lite över färden till Stadt - HA ska tydligen färdats i en taxi till hotellet tillsammans med sin ena syster samt mannen som kallas för "mannen med pilotglasögonen" om jag inte missuppfattat det hela.
Vem betalade för taxiresan väl framme vid hotellet? HA hade väl glömt sin plånbok på förfesten? Kan det ha varit pilot som betalade och kanske väntade sig någon form av återgäldning senare under kvällen?
Det som också känns märkligt är att HA verkar ha kommit överens med systern över telefon att ta en taxi hem, detta verkar ha varit beslutat då systern lagt ut en plånbok med pengar i hallen.
Varför valde HA då att inte ta en taxi? Var det någon som övertalade henne att åka med i deras bil eller alternativt promenera med henne hem?
Att hon sågs gå över bron med "pilot" känns väl som att det mycket väl kan vara ett planterat villospår. Tänk om hon faktiskt tog en taxi hem, kanske tillsammans med någon som var i maskopi med chauffören?
Visst det förklarar inte skriken som Hanna hört, men skorna och tillhörigheterna skulle vara utplacerade för att förvilla. Det är heller inte säkert att HA klev i taxin vid hotellet, kanske promenerade hon en bit först och blev ikappkörd av en som någon hon kände färdades i som övertalade henne till att hoppa in?

Sedan är väl det andra alternativet som jag kan se det att hon promenerade hem och blev påkörd på stigen av någon rallykörande bilförare.
Jag tänker att kanske var det inte nödvändigtvis HA som Hanna hörde gråta, kanske var det en kvinnlig passagerare i bilen som i chockat tillstånd uttryckte sig på detta vis gentemot de två manliga medpassagerarna (troligt i så fall att en av männen var föraren av bilen).
HA kanske blev påkörd och låg avsvimmad varpå männen skällde på varandra samt beslutade att de skulle lasta in henne i bilen, kanske levde hon fortfarande då och de hade tänkt att köra henne till akutmottagningen men hon avled under färden och av rädsla för att åka dit för detta så beslutade de att gömma kroppen?

Tredje scenariot är väl mer ett klassiskt rån som gått snett. Kanske trodde GM att HA hade värdesaker i ryggsäcken och försökte rycka den av henne varpå hon utrycker just det som Hanna säger sig ha hört. I stridens hetta kanske hon blir slagen medvetslös och av rädsla för att kunna bli identifierade så bestämmer sig GM för att ta med sig HA.
Detta kanske också kan förklara varför tillhörigheterna låg utspridda på marken, antingen att de fallit ut under handgemänget eller om GM rotat igenom den i jakt på något av värde, kanske var avsaknaden av plånbok tillräcklig för att göra GM irriterad och i stället ta med HA som "byte"?

En faslig massa scenarion som kanske är totala blindskott, men delar dem ändå..
Citera
2021-09-09, 00:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Jag funderar lite över färden till Stadt - HA ska tydligen färdats i en taxi till hotellet tillsammans med sin ena syster samt mannen som kallas för "mannen med pilotglasögonen" om jag inte missuppfattat det hela.
Vem betalade för taxiresan väl framme vid hotellet? HA hade väl glömt sin plånbok på förfesten? Kan det ha varit pilot som betalade och kanske väntade sig någon form av återgäldning senare under kvällen?
Det som också känns märkligt är att HA verkar ha kommit överens med systern över telefon att ta en taxi hem, detta verkar ha varit beslutat då systern lagt ut en plånbok med pengar i hallen.
Varför valde HA då att inte ta en taxi? Var det någon som övertalade henne att åka med i deras bil eller alternativt promenera med henne hem?
Att hon sågs gå över bron med "pilot" känns väl som att det mycket väl kan vara ett planterat villospår. Tänk om hon faktiskt tog en taxi hem, kanske tillsammans med någon som var i maskopi med chauffören?
Visst det förklarar inte skriken som Hanna hört, men skorna och tillhörigheterna skulle vara utplacerade för att förvilla. Det är heller inte säkert att HA klev i taxin vid hotellet, kanske promenerade hon en bit först och blev ikappkörd av en som någon hon kände färdades i som övertalade henne till att hoppa in?

Sedan är väl det andra alternativet som jag kan se det att hon promenerade hem och blev påkörd på stigen av någon rallykörande bilförare.
Jag tänker att kanske var det inte nödvändigtvis HA som Hanna hörde gråta, kanske var det en kvinnlig passagerare i bilen som i chockat tillstånd uttryckte sig på detta vis gentemot de två manliga medpassagerarna (troligt i så fall att en av männen var föraren av bilen).
HA kanske blev påkörd och låg avsvimmad varpå männen skällde på varandra samt beslutade att de skulle lasta in henne i bilen, kanske levde hon fortfarande då och de hade tänkt att köra henne till akutmottagningen men hon avled under färden och av rädsla för att åka dit för detta så beslutade de att gömma kroppen?

Tredje scenariot är väl mer ett klassiskt rån som gått snett. Kanske trodde GM att HA hade värdesaker i ryggsäcken och försökte rycka den av henne varpå hon utrycker just det som Hanna säger sig ha hört. I stridens hetta kanske hon blir slagen medvetslös och av rädsla för att kunna bli identifierade så bestämmer sig GM för att ta med sig HA.
Detta kanske också kan förklara varför tillhörigheterna låg utspridda på marken, antingen att de fallit ut under handgemänget eller om GM rotat igenom den i jakt på något av värde, kanske var avsaknaden av plånbok tillräcklig för att göra GM irriterad och i stället ta med HA som "byte"?

Helenas syster följde aldrig med ut.
Tror det var fler i taxin än dessa två?
Citera
2021-09-09, 00:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han skriver också helt tvärtom mot för vad ullrika och polisen sagt om Helenas sinnesstämning natten där hon gick hemåt !
Ulrika sa Helena var glad för hon hade träffat på killen hon var förtjust i .
GW säger att Helena var på ett uselt humör pga killen som hon gillade inte va lika intresserad av henne . Så vilket humör va hon på 🤔

Helena dansade och var glad den kvällen, enligt bartendrarna, med två killar. Hon var uppenbarligen glad när hon ringde syster U vid 01.30-tiden. Den ene av dessa två var förmodligen den kille Helena var "glad i". Hon dansade den/de sista dansen (-erna) med denne kille. Han var inte intresserad av henne på samma sätt som hon var av honom, och sade/visade detta. Även om hon inte var glad över detta, behöver hon inte ha visat annat än att hon var glad, när hon träffade på BW innan hon skulle gå hem. (Eller så sade han det av annan anledning, märkte inte annat el dyl.) Leif GW kan ha fått dessa uppgifter av denne kille eller andra av Helenas kompisar. När Helena ringde systern, så var hon fortfarande glad och uppspelt, men möjligtvis ändrades detta den sista halvtimmen. Det behöver inte vara svårare än så.
Citera
2021-09-09, 00:59
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d

Kanske det kanske? Du tror inte att det har ältats om det i tråden typ 10 år redan? Gå tillbaka till sommaren 2017 om pilotglasögonmannen intresserar dig. https://sverigesradio.se/artikel/6726495
Citera
2021-09-09, 01:12
Medlem
Netherworlds avatar
Verkar som ingen i tråden vet riktigt hur det ligger till med Helenas sandaler. Men det förefaller lite märkligt att hon ska ha dansat i de där sandalerna inne på Stadt. Då det finns okänt manligt DNA på dom så blir det viktigt att kunna kartlägga var och hur dessa sandaler nyttjats. Finns det exempelvis uppgifter på om hon hade dom på förfesten? Om utredningen inte kunnat fastslå sandalernas färd i någorlunda nutid innan brottet och sen efter de hittades, så lär ev. framtida DNA-träffar inte ha något större enskilt bevisvärde - inte ens om det visar sig vara CL:s DNA.

Om det nu det avsatta blodet är i droppform är det också intressant var på sandalen droppen sitter och dess anslagsvinkel. Det verkar ju inte helt orimligt att den sitter något undangömt, då det pratas om att det tog lång tid innan någon fann den. Det i sig kan ju säga något om i vilket slags skeende som blodet träffat sandalen.

Så vet Flashback överhuvudtaget något mer om sandalernas historia mer än var de slutligen hittades någonstans?
Citera
2021-09-09, 01:28
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Verkar som ingen i tråden vet riktigt hur det ligger till med Helenas sandaler. Men det förefaller lite märkligt att hon ska ha dansat i de där sandalerna inne på Stadt. Då det finns okänt manligt DNA på dom så blir det viktigt att kunna kartlägga var och hur dessa sandaler nyttjats. Finns det exempelvis uppgifter på om hon hade dom på förfesten? Om utredningen inte kunnat fastslå sandalernas färd i någorlunda nutid innan brottet och sen efter de hittades, så lär ev. framtida DNA-träffar inte ha något större enskilt bevisvärde - inte ens om det visar sig vara CL:s DNA.

Om det nu det avsatta blodet är i droppform är det också intressant var på sandalen droppen sitter och dess anslagsvinkel. Det verkar ju inte helt orimligt att den sitter något undangömt, då det pratas om att det tog lång tid innan någon fann den. Det i sig kan ju säga något om i vilket slags skeende som blodet träffat sandalen.

Så vet Flashback överhuvudtaget något mer om sandalernas historia mer än var de slutligen hittades någonstans?
Ja, en mindre droppe förefaller kommit rakt uppifrån, ned till ovansidan på en av skorna. Det finns en bild på skon där man klippt av en ca 2x2 cm stor bit för analys. Det var GW som sa sig ha upptäckt blodet/äggvitan (eller vad han kallade det). Den var intorkad och därför svår att upptäcka på de blå "remmarna" till sandalen.
Citera
2021-09-09, 01:32
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Se den högra sandalen. Där har de vart o klippt ;-)
https://static-cdn.sr.se/images/97/07f31ac2-8bce-4b88-88a3-9e99af92d3c2.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in