2021-09-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Kanske lite tidigt att ta bort majoriteten av restriktionerna, möjligtvis att man hade kunnat hålla ut till årsskiftet. Likt danska regeringen så har även den svenska regeringen förstått att COVID-19 är något vi kommer få leva med, vi kommer aldrig bli helt kvitt det. Det kanske är lika bra att lätta på restriktionerna nu så att samhället får komma igång att återhämta sig så snabbt som möjligt.

En sak är säker, det här är inget som regeringen kommer att dra tillbaka, gemene man kommer inte att acceptera att man återinför restriktioner i den omfattningen igen.

Vi har ett val på ingång, nuvarande regeringen vill givetvis vara regeringen som återställde befolkningens lycka.

Jag vet inte vilket folk som inte förstår vikten av restriktioner. Är väl kulturelit, sportarrangörer och restaurangägare som möjligen fäller någon tår. Men tror inte man skulle behöva fysiskt sparka ut personal från kontoren för att de vägrar gå tillbaka till hemarbete.
Citera
2021-09-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Kanske lite tidigt att ta bort majoriteten av restriktionerna, möjligtvis att man hade kunnat hålla ut till årsskiftet. Likt danska regeringen så har även den svenska regeringen förstått att COVID-19 är något vi kommer få leva med, vi kommer aldrig bli helt kvitt det. Det kanske är lika bra att lätta på restriktionerna nu så att samhället får komma igång att återhämta sig så snabbt som möjligt.

En sak är säker, det här är inget som regeringen kommer att dra tillbaka, gemene man kommer inte att acceptera att man återinför restriktioner i den omfattningen igen.

Vi har ett val på ingång, nuvarande regeringen vill givetvis vara regeringen som återställde befolkningens lycka.

Regeringen kommer fortsätta lyssna på experterna inom FHM.
Citera
2021-09-09, 11:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man släpper inte in ovaccinerad personal eller ovaccinerade anhöriga där. Mindre risk för smittspridning etc.
Jag har svårt att tro att anhöriga utan vaccination besöker sina äldre sköra även utan att vara vaccinerade.

Personalen, ja kanske finns det personal som skiter i sina vårdtagare, men troligen inte.

Dessutom finns ju redan covidbeviset och det bör ju räcka kan jag tycka.
Citera
2021-09-09, 11:40
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det låter kanske konstigt, men jag håller helt med om den strategin du beskriver som gynnsam framåt. Jag har aldrig trott på vaccination för de yngre, utan precis som du skriver, resonerat som så att de unga behöver bygga upp en naturlig immunitet.

Däremot kan jag undra varför det är så bråttom att släppa alla restriktioner nu, vad jag kommer ihåg var t ex hemarbete en del av steg 5 och det skapar en hel del kaos och oreda att släppa på den restriktionen så plötsligt. Åtminstone inom den kommun där jag befinner mig har man trott att restriktionen skulle behållas under hösten och inte börjat planera för återgång än. Om man har arbetstagare som sitter i ett kontor med flera tusen andra, hur ska man på ett rimligt sätt kunna hantera situationen om smittan börjar spridas? Vi vet inte hur situationen är om en månad eller två, har vi otur rusar beläggningen på sjukhusen igen. Om inte annat riskerar vi en hel del frånvaro från arbetsplatserna med ökat tryck på sjukförsäkringarna och mer vabbande igen.
Jag tror att dom kommer införa restriktioner med hemarbete igen om det blir för mycket smittspridning och även distans undervisning i skolorna men det blir väl om några månader. Läste ju igår att smittspridningen fortsätter att öka i skolorna så det blir lika dant på kontoren i höst.
Senast redigerad av GoranPong 2021-09-09 kl. 11:45.
Citera
2021-09-09, 11:41
Medlem
Madagascars avatar
Inlaga av Elgh, Einhorn, Vahlne etc. om att Sverige tar bort restriktioner och begränsningar för tidigt:

https://www.expressen.se/debatt/restriktionerna-tas-bort-i-ett-farligt-lage/, idag

De lyfter fram intressanta siffror i jämförelse med Dan, Nor och Fin.
Citera
2021-09-09, 11:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har svårt att tro att anhöriga utan vaccination besöker sina äldre sköra även utan att vara vaccinerade.

Personalen, ja kanske finns det personal som skiter i sina vårdtagare, men troligen inte.

Personalen består ju i många fall av invandrare och det är där som vaccinationsviljan är dålig.
Citera
2021-09-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inlaga av Elgh, Einhorn, Vahlne etc. om att Sverige tar bort restriktioner och begränsningar för tidigt:

https://www.expressen.se/debatt/restriktionerna-tas-bort-i-ett-farligt-lage/, idag

De lyfter fram intressanta siffror i jämförelse med Dan, Nor och Fin.

Väldigt intressant, och katastrof att vi testar så lite i Sverige.
Men på presskonferensen så brydde sig inte FHM och Regeringen om hur smittspridningen såg ut, eftersom vi ändå inte trots att det ser ut som det gör nu med låg testning inte nått upp i kraven för att gå vidare i återöppningen avseende smittspridning bland folket. De baserade återöppnandet enbart på antal vaccinerade mystiskt nog. Så det är en bra, informativ artikel, men får nog inte vare sig FHM eller regering att kröka på ryggen tyvärr
Citera
2021-09-09, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Många i personalen pratar inte svenska och förstår inte information. De litar inte på vaccin utan mer på vad den äldsta i klanen uttrycker.
Citera
2021-09-09, 12:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många i personalen pratar inte svenska och förstår inte information. De litar inte på vaccin utan mer på vad den äldsta i klanen uttrycker.

Tyvärr saknas väl lagstiftning kring frågan.

Personal inom vård och omsorg har en moralisk skyldighet att vaccinera sig mot covid-19. Det anser Statens medicin-etiska råd.
Citera
2021-09-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är 5-8 ggr lägre risk att smittas om man är vaccinerad, den punkten verkar du inte vilja ta till dig.

Hur kommer det sig då att i UK så var det endast dubbelt så låg risk att smittas om man var vaccinerad? och 30% i Israel? Tror inte det går att sätta en absolut siffra på vaccinets skydd då det sjunker som en sten inom 6 månader och viruset ständigt muterar. Dessutom är det ju just bland vaccinerade som de resistenta varianterna cirkulerar.

https://fortune.com/2021/08/04/covid-vaccine-delta-variant-efficacy-uk-study/

"The effectiveness of vaccines at stopping infection during the study period fell to 49%, the researchers estimated, down from 64% in a month earlier. Vaccines’ protection against development of COVID symptoms was 59%, down from 83%."
Senast redigerad av hasse3344 2021-09-09 kl. 12:44.
Citera
2021-09-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Nu blir det väl upp till bevis. Bara stänga sjukvården för alla ovaccinerade så de inte belastar övrig vård.

Såklart vi ska stänga vården för denna lilla minoritet på ca 10 000 som behövt vård utanför riskgrupperna (jag hoppas riskgrupperna vaccinerar sig) sedan pandemin drog igång så vi kan fortsätta vårda 1 miljon självförvållade alkoholrelaterade skador. Vet inte hur bra du är på att räkna, men det är alltså 100 gånger fler som behövt vård pga alkohol till en kostnad av ca 10 miljarder. Ja logik saknas inte på detta forum. Eftersom de flesta som inte vaccinerar sig är unga män och risken för en frisk 30-årig man att behöva vård under en covid-våg är ca 1:7500 enligt oxford universitet lär det knappast göra någon skillnad.
Citera
2021-09-09, 12:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Regeringen kommer fortsätta lyssna på experterna inom FHM.
Lyssna ja men kanske inte följa vad de ger för råd.
Såg du inte hur trött Johan Carlsson såg ut på pressträffen. Troligen överkörd med beslutet att släppa restriktionerna helt 29/9.
Nu är det politik det handlar om och rädda vad som räddas kan för sossarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in