Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Det har ju aldrig varit någon fara för de allra flesta och därför vill man kunna få ut kvalitet av livet och känna frihet. Det verkar ju pågå någon sorts överdrift i huvudet på många här som tror att covid är ett hot mot mänskligheten. Covid är en ny förkylning som gamla personer har svårt att hantera och vi har några procent överdödlighet med medelålder 82 år. Sjukhusbehovet är inte särskilt stort om man sätter siffrorna i perspektiv. Till exempel har 10x fler vårdtillfällen ägt rum pga alkohol sedan pandemin bröt ut. Covid kommer fortsätta cirkulera med eller utan vaccin och restriktioner och om 5-10 år har vi en grundimmunitet som gör att vi samexisterar med covid, likt vi gör med några hundra andra förkylningar som vi utsätts för regelbundet. Självklart är det toppen att vi kan erbjuda riskgrupperna ett kortsiktigt skydd medan resten bygger upp en överlägsen naturlig immunitet som ger 27x mer effektivt skydd. Kanske kommer riskgrupperna från denna generation behöva boosta resten av livet, men de som träder in i en riskgrupp om 5-10 år har förmodligen hunnit bygga upp en naturlig immunitet och är inte alls lika sårbara. Om dom inte gömmer sig under en sten med vaccinsprutan i armen förstås. Då förblir de sårbara när nya varianter slår till.
Det låter kanske konstigt, men jag håller helt med om den strategin du beskriver som gynnsam framåt. Jag har aldrig trott på vaccination för de yngre, utan precis som du skriver, resonerat som så att de unga behöver bygga upp en naturlig immunitet.
Däremot kan jag undra varför det är så bråttom att släppa alla restriktioner nu, vad jag kommer ihåg var t ex hemarbete en del av steg 5 och det skapar en hel del kaos och oreda att släppa på den restriktionen så plötsligt. Åtminstone inom den kommun där jag befinner mig har man trott att restriktionen skulle behållas under hösten och inte börjat planera för återgång än. Om man har arbetstagare som sitter i ett kontor med flera tusen andra, hur ska man på ett rimligt sätt kunna hantera situationen om smittan börjar spridas? Vi vet inte hur situationen är om en månad eller två, har vi otur rusar beläggningen på sjukhusen igen. Om inte annat riskerar vi en hel del frånvaro från arbetsplatserna med ökat tryck på sjukförsäkringarna och mer vabbande igen.