2021-09-09, 10:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Allt är som det var innan du vaxade dig. Ni kan smitta varandra.
Och när du umgås med likasinnade gäller samma sak.

Det är 5-8 ggr lägre risk att smittas om man är vaccinerad, den punkten verkar du inte vilja ta till dig.
Citera
2021-09-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Har man följt utvecklingen i Australien, Storbritannien, Irland, Canada och New York City, under det senaste året så känner man igen denna strategi. Exakt likadant överallt.

Man öppnar upp samhället med ett enda syfte. För att, några veckor senare, kunna stänga ner igen. Med ännu hårdare restriktioner och begränsningar. Samma manus och agenda överallt. Det enda som skiljer länderna åt är tidsfördröjningen. Australien ligger i täten, följt av Canada, Irland och Storbritannien. Men allihopa ska vi uppnå samma slutmål. Och detta mål har ingenting med människors hälsa att göra. Inte ett smack.

Hur ser det ut i Nederländerna nu med restriktioner? Har bara minne att de öppnade upp och sen fick stänga ned pga ökad smittspridning och så fick de be om ursäkt till folket.
Citera
2021-09-09, 11:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Du vet ju att vaccinerade blir smittade, och smittar. Och att det enligt vaccininfon är större risk att de är symtomfria, och därför inte vet att de smittar.

Rationellare isåfall att undvika ovaccinerade, eftersom du kan vara en ovetande smitthärd.

Om jag bara umgås med vaccinerade så kanske jag får mig en liten dos, det blir som en boostershot, sen är det klart. Vaccinerade kan bli smittade och kan smitta, det är inte samma sak som att de gör det och mycket lägre risk jämfört med en ovaccinerad.
Senast redigerad av revodneb 2021-09-09 kl. 11:23.
Citera
2021-09-09, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det har ju aldrig varit någon fara för de allra flesta och därför vill man kunna få ut kvalitet av livet och känna frihet. Det verkar ju pågå någon sorts överdrift i huvudet på många här som tror att covid är ett hot mot mänskligheten. Covid är en ny förkylning som gamla personer har svårt att hantera och vi har några procent överdödlighet med medelålder 82 år. Sjukhusbehovet är inte särskilt stort om man sätter siffrorna i perspektiv. Till exempel har 10x fler vårdtillfällen ägt rum pga alkohol sedan pandemin bröt ut. Covid kommer fortsätta cirkulera med eller utan vaccin och restriktioner och om 5-10 år har vi en grundimmunitet som gör att vi samexisterar med covid, likt vi gör med några hundra andra förkylningar som vi utsätts för regelbundet. Självklart är det toppen att vi kan erbjuda riskgrupperna ett kortsiktigt skydd medan resten bygger upp en överlägsen naturlig immunitet som ger 27x mer effektivt skydd. Kanske kommer riskgrupperna från denna generation behöva boosta resten av livet, men de som träder in i en riskgrupp om 5-10 år har förmodligen hunnit bygga upp en naturlig immunitet och är inte alls lika sårbara. Om dom inte gömmer sig under en sten med vaccinsprutan i armen förstås. Då förblir de sårbara när nya varianter slår till.

Det låter kanske konstigt, men jag håller helt med om den strategin du beskriver som gynnsam framåt. Jag har aldrig trott på vaccination för de yngre, utan precis som du skriver, resonerat som så att de unga behöver bygga upp en naturlig immunitet.

Däremot kan jag undra varför det är så bråttom att släppa alla restriktioner nu, vad jag kommer ihåg var t ex hemarbete en del av steg 5 och det skapar en hel del kaos och oreda att släppa på den restriktionen så plötsligt. Åtminstone inom den kommun där jag befinner mig har man trott att restriktionen skulle behållas under hösten och inte börjat planera för återgång än. Om man har arbetstagare som sitter i ett kontor med flera tusen andra, hur ska man på ett rimligt sätt kunna hantera situationen om smittan börjar spridas? Vi vet inte hur situationen är om en månad eller två, har vi otur rusar beläggningen på sjukhusen igen. Om inte annat riskerar vi en hel del frånvaro från arbetsplatserna med ökat tryck på sjukförsäkringarna och mer vabbande igen.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-09 kl. 11:09. Anledning: fel ordföljd
Citera
2021-09-09, 11:08
Medlem
Många smittade nu på äldreboende, dags att införa vaccinpass kanske.
Citera
2021-09-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad gör du här då om du anser pandemin är borta?

Stäng av datorn och gå ut och få lite frisk luft.

Skrev från en telefon på spårvagnen. Påväg till min träning.

Mitt liv har inte förändrats något under pandemin. Fascinerande att du antar det
Citera
2021-09-09, 11:15
Medlem
Sedan underbara "Otrolig" slutade att rapportera in hit i tråden har jag problem med att hålla koll på antalet nya fall - dvs om det ökar eller minskar.

Hur ser det ut senaste 2-3 veckorna fortsätter smittspridningen öka eller är den på en platå eller går den ner?
Citera
2021-09-09, 11:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Hur var det med fas tre testning på djur där alla föregående vacciner för coronavirus gett ADE hos försöksdjuren och fått avbrytas?

Sedan så har inget vaccin mot Covid-19 som ges till befolkningen fullt godkännande.
Fas 3 i läkemedelsutveckling görs inte på djur utan på större grupper av människor med ungefär den sammansättningen som läkemedlet är tänkt för.
Citera
2021-09-09, 11:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Sedan underbara "Otrolig" slutade att rapportera in hit i tråden har jag problem med att hålla koll på antalet nya fall - dvs om det ökar eller minskar.

Hur ser det ut senaste 2-3 veckorna fortsätter smittspridningen öka eller är den på en platå eller går den ner?
Bäst är väl att du bildar dig en egen uppfattning, många länkar finns i min signatur.
Citera
2021-09-09, 11:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Många smittade nu på äldreboende, dags att införa vaccinpass kanske.
Hur tror du att smittspridningen på äldreboenden påverkas av ett "vaccinpass"?
Citera
2021-09-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur tror du att smittspridningen på äldreboenden påverkas av ett "vaccinpass"?

Man släpper inte in ovaccinerad personal eller ovaccinerade anhöriga där. Mindre risk för smittspridning etc.
Citera
2021-09-09, 11:23
Medlem
Kanske lite tidigt att ta bort majoriteten av restriktionerna, möjligtvis att man hade kunnat hålla ut till årsskiftet. Likt danska regeringen så har även den svenska regeringen förstått att COVID-19 är något vi kommer få leva med, vi kommer aldrig bli helt kvitt det. Det kanske är lika bra att lätta på restriktionerna nu så att samhället får komma igång att återhämta sig så snabbt som möjligt.

En sak är säker, det här är inget som regeringen kommer att dra tillbaka, gemene man kommer inte att acceptera att man återinför restriktioner i den omfattningen igen.

Vi har ett val på ingång, nuvarande regeringen vill givetvis vara regeringen som återställde befolkningens lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in