Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Bra. Då är vi fler personer än mig, som uppfattat det Ebba Busch sa som fortsatt brottslighet där hennes namnteckning på ett strafföreläggande betyder ingeting för henne.
Ebba Busch ser bara mål. Olika hinder som skall övervinnas. Hon gör det hon behöver göra, för stunden. Hon lovar det hon behöver lova, för stunden. Men sen är det glömt när målet är uppnått. Vi har för många politiker som henne, och vi har lärt oss som medborgare att så är det. Vi väljer en slags politik, och får en annan, men livet går vidare.
Nu vet vi att det slags agerade, med övertygande ord är en del av Ebba Buch personlighet som genomsyrar hennes hela liv och leverne. Ebba Busch, är en målinriktad politiker som klampar på också i privatlivet. Det utmärkande med Ebba Busch är hon känner igen skam, ånger, eller ansvar att dölja sina dåliga egenskaper för att skydda KD.
Skriverierna på Facebook, visar på hur bräcklig den psykologiska grund Ebba Busch har för sin aggressiva ock säkra framtoning. Hon borde uppsöka en terapeut, som hjälper henne genom vargtimmarna.
Det som fick mig att le, är när en obildad nolla som Ebba Busch namedroppar Margret Thatcher.
Jag tror precis som du att Ebba ser sin omgivning som medel att få som hon vill, objekt för henne att exploatera. När då någon har mage att gå emot henne, väcks hennes inre kamphund som inte skyr några medel att få som den vill = motstånd för att få det åtråvärda benet leder ofrånkomligen till anfall där allt är tillåtet. Hon gör mycket riktigt det som behövs i stunden för att nedkämpa sitt byte: lova, ljuga, förtala, stämma, charma, manipulera, blunda för vad som är rätt, identifiera svagheter och hugga/pressa/stressa.
Politiken är en plats där man kan använda sig av dessa förmågor, men när man låter dem bli en del av sig själv och sitt privatliv, har man hamnat rikigt skevt och utvecklat något som närmast kan beskrivas som en störning. Många delar under denna fastighetsaffär har vi sett exempel på det, från den första oinbjudna knackningen på Esbjörns dörr, till blundandet av Esbjörns svagheter, olovligt röjande på hans tomt, lögner om att dra sig ur affären och smutskastning av hans närstående.
Jag hoppas och finner det inte otroligt att Ebbas smustkastning, primitiva ryktesspridning, förtal samt amoraliska och manipulativa förhållningssätt, kan komma att kosta henne mer rättsligt under de kommande två åren där hon står under villkorlig dom för grovt förtal. Inte minst när det närmar sig kommande rättegång och efterspelet av den, kommer Ebbas maggrop med "attack är bästa försvar" gå på högvarv. Vilka lögner och vilka falska rykten ska hon nu komma med, undrar den initierat nyfikne.
Precis som i fastighetsaffären där hon tänjde på gränserna genom att smutskasta Esbjörns närstående och ombud och slutade i grovt förtal, kommer hon framöver inte kunna hejda sig. Ränderna i hennes psykopatoida och nyansfattiga personlighet kommer liksom inte gå ur. Skulle kommande process inte gå i hennes riktning, ska vi nog förvänta oss en kraftig acceleration i tidigare fulspel.
Inte konstigt att hon älskar rättssystemet och politiken som bygger på denna dikotoma verklighetsbild; ont-gott, svart-vitt, rätt-fel. Hennes uppväxt i sekten Livets ord måste vara den perfekta grunden för att utveckla en sådan personlighet, men jag är övertygad om att det måste finnas något konstitutionellt hos henne för att bli så pass förgrovad på området. Således en ovanligt olycklig kombination av arv och miljö.
Att hon lockar människor med samma underutvecklade personlighet eller de som tycker om att underkasta sig en sådan persona, är inte särskilt konstigt. Kaka söker maka och vi gillar människor som påminner om oss själva eller som vi tror att vi behöver. Talesättet "du är dina relationer" är inte skapat ur intet.