Citat:
Verkar som ingen i tråden vet riktigt hur det ligger till med Helenas sandaler. Men det förefaller lite märkligt att hon ska ha dansat i de där sandalerna inne på Stadt. Då det finns okänt manligt DNA på dom så blir det viktigt att kunna kartlägga var och hur dessa sandaler nyttjats. Finns det exempelvis uppgifter på om hon hade dom på förfesten? Om utredningen inte kunnat fastslå sandalernas färd i någorlunda nutid innan brottet och sen efter de hittades, så lär ev. framtida DNA-träffar inte ha något större enskilt bevisvärde - inte ens om det visar sig vara CL:s DNA.
Om det nu det avsatta blodet är i droppform är det också intressant var på sandalen droppen sitter och dess anslagsvinkel. Det verkar ju inte helt orimligt att den sitter något undangömt, då det pratas om att det tog lång tid innan någon fann den. Det i sig kan ju säga något om i vilket slags skeende som blodet träffat sandalen.
Så vet Flashback överhuvudtaget något mer om sandalernas historia mer än var de slutligen hittades någonstans?
Om det nu det avsatta blodet är i droppform är det också intressant var på sandalen droppen sitter och dess anslagsvinkel. Det verkar ju inte helt orimligt att den sitter något undangömt, då det pratas om att det tog lång tid innan någon fann den. Det i sig kan ju säga något om i vilket slags skeende som blodet träffat sandalen.
Så vet Flashback överhuvudtaget något mer om sandalernas historia mer än var de slutligen hittades någonstans?
Bloddroppen ska ha kommit rakt uppifrån, som om Helena fått en smäll på näsan eller liknande. Det tyder på att hon stod upp, när den föll. Sedan vet jag inte om det har kunnat fastslås när den föll, eller om det ens går.
Droppen föll ner på sandalens ovansida. På någon bild syns det på sandalen var en bit klippts bort (för analys). Kolla om bilden finns på P4 Skaraborgs sida där "Fallet Helena" finns. Kanske finns bilden där.
Bloddroppen ska mest troligt ha kommit från Helena. De andra DNA-spåren har, vad jag förstår, inte kommit från blod utan saliv el dyl.
Har tyvärr ingen information om sandalerna innan de hittades i skogsdungen. Jag har för mig att det inledningsvis talades om att hon ev. haft ett par dansskor (?) i ryggsäcken, men jag tror inte att det har fastställts.