2021-09-09, 01:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Verkar som ingen i tråden vet riktigt hur det ligger till med Helenas sandaler. Men det förefaller lite märkligt att hon ska ha dansat i de där sandalerna inne på Stadt. Då det finns okänt manligt DNA på dom så blir det viktigt att kunna kartlägga var och hur dessa sandaler nyttjats. Finns det exempelvis uppgifter på om hon hade dom på förfesten? Om utredningen inte kunnat fastslå sandalernas färd i någorlunda nutid innan brottet och sen efter de hittades, så lär ev. framtida DNA-träffar inte ha något större enskilt bevisvärde - inte ens om det visar sig vara CL:s DNA.

Om det nu det avsatta blodet är i droppform är det också intressant var på sandalen droppen sitter och dess anslagsvinkel. Det verkar ju inte helt orimligt att den sitter något undangömt, då det pratas om att det tog lång tid innan någon fann den. Det i sig kan ju säga något om i vilket slags skeende som blodet träffat sandalen.

Så vet Flashback överhuvudtaget något mer om sandalernas historia mer än var de slutligen hittades någonstans?

Bloddroppen ska ha kommit rakt uppifrån, som om Helena fått en smäll på näsan eller liknande. Det tyder på att hon stod upp, när den föll. Sedan vet jag inte om det har kunnat fastslås när den föll, eller om det ens går.

Droppen föll ner på sandalens ovansida. På någon bild syns det på sandalen var en bit klippts bort (för analys). Kolla om bilden finns på P4 Skaraborgs sida där "Fallet Helena" finns. Kanske finns bilden där.

Bloddroppen ska mest troligt ha kommit från Helena. De andra DNA-spåren har, vad jag förstår, inte kommit från blod utan saliv el dyl.

Har tyvärr ingen information om sandalerna innan de hittades i skogsdungen. Jag har för mig att det inledningsvis talades om att hon ev. haft ett par dansskor (?) i ryggsäcken, men jag tror inte att det har fastställts.
Citera
2021-09-09, 07:00
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Överfört blod och dropp-spår skall man kunna skilja på. Men jag håller med om att om det var kraftigt näsblod som efter ett knytnävsslag så borde det droppat vid lekplatsen om hon livlös lastades in i en bil.

Men å andra sidan var enligt LGWP avspärrningen och undersökningen av BP en katastrof. Det kan inte ens uteslutas att GM kan ha varit där och borstat bort spår.
Jag ser att du är helt fixerad vid vad en media-pajas fantiserat ihop i Efterlyst i syfte att själv hamna i centrum och torgföra sitt skallpellskarpa intellekt. Allt sådant där amatör-akademiskt att man kan bygga upp ett händelseförlopp med en bloddroppes form som grund är bara trams. Det räcker med att foten är i rörelse då droppen landar för att det faller pladask.

En tränad polishund borde markerat på blod vid lekplatsen. Om det inte gjordes så talat inte mycket för att bloddroppen landade på skon i anslutning till försvinnandet.

Att borsta bort spår, att plantera spår i syfte att förvilla och liknande tillhör fiktionens värld.
Citera
2021-09-09, 07:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag ser att du är helt fixerad vid vad en media-pajas fantiserat ihop i Efterlyst i syfte att själv hamna i centrum och torgföra sitt skallpellskarpa intellekt. Allt sådant där amatör-akademiskt att man kan bygga upp ett händelseförlopp med en bloddroppes form som grund är bara trams. Det räcker med att foten är i rörelse då droppen landar för att det faller pladask.

En tränad polishund borde markerat på blod vid lekplatsen. Om det inte gjordes så talat inte mycket för att bloddroppen landade på skon i anslutning till försvinnandet.

Att borsta bort spår, att plantera spår i syfte att förvilla och liknande tillhör fiktionens värld.
Jag har lite svårt att se vart du vill komma med dina iofs rimliga invändningar mot denna blodspårs-hypotes från LGWP. Det är fastslaget att blodet kommer från HA men vi kan inte säkert veta när det kom dit. Är det något med detta som motsäger eller styrker vare sig LGWPs scenario eller något annat? HA kan ju bli överfallen med eller utan blodvite.
Citera
2021-09-09, 07:36
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har lite svårt att se vart du vill komma med dina iofs rimliga invändningar mot denna blodspårs-hypotes från LGWP. Det är fastslaget att blodet kommer från HA men vi kan inte säkert veta när det kom dit. Är det något med detta som motsäger eller styrker vare sig LGWPs scenario eller något annat? HA kan ju bli överfallen med eller utan blodvite.
Det är det sista jag menar. Varför bygga upp en dramatik om blodigt brutalt våld vid lekplatsen?

Glöm inte att mord på en ung kvinna i sommarnatten ännu 1992 var kvällspressens allra våtaste dröm. Det sålde bra med lösnummer att spekulera och hitta på allt möjligt. Man hittade alltid gott om vittnen som önskade vara hjälpsamma.

Var verkligen villaområdet i Mariestad 1992 så händelserikt att en kvinna som är ute och rastar hunden mitt i natten inte reagerar på att en kvinna skriker hejdlöst och försöker freda sig från flera manspersoner? Att hon till och med käre igen HAs röst från tidigare. Tillåt mig tvivla på det.
Citera
2021-09-09, 07:43
Medlem
Citat:
Det är det sista jag menar. Varför bygga upp en dramatik om blodigt brutalt våld vid lekplatsen?

Glöm inte att mord på en ung kvinna i sommarnatten ännu 1992 var kvällspressens allra våtaste dröm. Det sålde bra med lösnummer att spekulera och hitta på allt möjligt. Man hittade alltid gott om vittnen som önskade vara hjälpsamma.

Var verkligen villaområdet i Mariestad 1992 så händelserikt att en kvinna som är ute och rastar hunden mitt i natten inte reagerar på att en kvinna skriker hejdlöst och försöker freda sig från flera manspersoner? Att hon till och med käre igen HAs röst från tidigare. Tillåt mig tvivla på det.
Ursäkta, men du verkar inte ha någon aning om Mariestad, området som gäller, omgivningen till området eller hur det var under sommaren 1992, och andra somrar under 90-talet
så du kanske inte ska ifrågasätta ett vittnes berättelse på det sätt du gör med noll koll på det lokala området.
Citera
2021-09-09, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nu är jag oerhört trött på all pajkastning i sandlådan!! Antingen kliver ni ner från era höga hästar, lägger egot åt sidan, skriver vettiga inlägg och bidra med det man har eller så går man ur tråden, av respekt för Helena!!
Helt enig!
Varit drygt att läsa sista tiden. Man påstår att vissa skribenter utövar härskartekniker mm. Men har ingen problem att använda sig av dem själva, påhejad av andra skribenter. Blir rätt tramsigt faktiskt.

Var glada för allt engagemang och motivation i tråden, allt för att Helenas öde inte ska förbli olöst.
Ingen här, antagligen - sitter med facit och alla svaren - så verkligen fritt fram att få spekulera och skriva vad man tror och vet.
Upp till läsare att ignorera och låta bli att läsa om man känner så, finns ingen anledning att idiotförklara någon!
Citera
2021-09-09, 07:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Överfallsmord utomhus på unga kvinnor har inträffat tämligen ofta, främst på sommrarna, genom åren och blir som du skriver alltid stora mediehändelser. Det som skiljer ut det här fallet är väl främst tre saker:
1. överfallet sker nära BOs hem på en plats hon känner väl till, och bättre än nästan alla GM,
2. GM har förmodligen använt en bil i direkt samband med brottet som körts på en liten gångväg vilket tyder på mycket god lokalkännedom (samt extremt hög risk!),
3. framför allt: man har flyttat kroppen från platsen vilket tyder på att man känner BO eller i vart fall kan kopplas till henne på något sätt.

Det enda fallet jag kommer på med punkt (3) är Caroline Stenvall, med det var också en speciell situation på en isolerad plats i nörheten av GMs bil och släp (?).
Citera
2021-09-09, 08:02
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ursäkta, men du verkar inte ha någon aning om Mariestad, området som gäller, omgivningen till området eller hur det var under sommaren 1992, och andra somrar under 90-talet
så du kanske inte ska ifrågasätta ett vittnes berättelse på det sätt du gör med noll koll på det lokala området.
Berätta hur det var då.
Citera
2021-09-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Jag funderar lite över färden till Stadt - HA ska tydligen färdats i en taxi till hotellet tillsammans med sin ena syster samt mannen som kallas för "mannen med pilotglasögonen" om jag inte missuppfattat det hela.
Vem betalade för taxiresan väl framme vid hotellet? HA hade väl glömt sin plånbok på förfesten? Kan det ha varit pilot som betalade och kanske väntade sig någon form av återgäldning senare under kvällen?
Det som också känns märkligt är att HA verkar ha kommit överens med systern över telefon att ta en taxi hem, detta verkar ha varit beslutat då systern lagt ut en plånbok med pengar i hallen.
Varför valde HA då att inte ta en taxi? Var det någon som övertalade henne att åka med i deras bil eller alternativt promenera med henne hem?
Att hon sågs gå över bron med "pilot" känns väl som att det mycket väl kan vara ett planterat villospår. Tänk om hon faktiskt tog en taxi hem, kanske tillsammans med någon som var i maskopi med chauffören?
Visst det förklarar inte skriken som Hanna hört, men skorna och tillhörigheterna skulle vara utplacerade för att förvilla. Det är heller inte säkert att HA klev i taxin vid hotellet, kanske promenerade hon en bit först och blev ikappkörd av en som någon hon kände färdades i som övertalade henne till att hoppa in?

Sedan är väl det andra alternativet som jag kan se det att hon promenerade hem och blev påkörd på stigen av någon rallykörande bilförare.
Jag tänker att kanske var det inte nödvändigtvis HA som Hanna hörde gråta, kanske var det en kvinnlig passagerare i bilen som i chockat tillstånd uttryckte sig på detta vis gentemot de två manliga medpassagerarna (troligt i så fall att en av männen var föraren av bilen).
HA kanske blev påkörd och låg avsvimmad varpå männen skällde på varandra samt beslutade att de skulle lasta in henne i bilen, kanske levde hon fortfarande då och de hade tänkt att köra henne till akutmottagningen men hon avled under färden och av rädsla för att åka dit för detta så beslutade de att gömma kroppen?

Tredje scenariot är väl mer ett klassiskt rån som gått snett. Kanske trodde GM att HA hade värdesaker i ryggsäcken och försökte rycka den av henne varpå hon utrycker just det som Hanna säger sig ha hört. I stridens hetta kanske hon blir slagen medvetslös och av rädsla för att kunna bli identifierade så bestämmer sig GM för att ta med sig HA.
Detta kanske också kan förklara varför tillhörigheterna låg utspridda på marken, antingen att de fallit ut under handgemänget eller om GM rotat igenom den i jakt på något av värde, kanske var avsaknaden av plånbok tillräcklig för att göra GM irriterad och i stället ta med HA som "byte"?

En faslig massa scenarion som kanske är totala blindskott, men delar dem ändå..

Har också genom åren funderat mycket på olycka - blivit påkörd..kanske av någon som inte borde köra bil den natten.
Haft samma tanke att det är en annan kvinna som skriker ”- Ni får inte göra så”…

Jag säger absolut inte att Hannas vittnesmål inte stämmer MEN hon trodde det var ungdomar som var osams. Om jag tänker på någon som är osams och bråkar, så tänker jag inte att det skulle låta som om att någon blir överfallen och slåss för sitt liv.
Citera
2021-09-09, 08:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Har också genom åren funderat mycket på olycka - blivit påkörd..kanske av någon som inte borde köra bil den natten.
Haft samma tanke att det är en annan kvinna som skriker ”- Ni får inte göra så”…

Jag säger absolut inte att Hannas vittnesmål inte stämmer MEN hon trodde det var ungdomar som var osams. Om jag tänker på någon som är osams och bråkar, så tänker jag inte att det skulle låta som om att någon blir överfallen och slåss för sitt liv.
Har det ens hänt att någon kört på en människa av misstag, stannat och slänger sen kroppen i bakluckan, dumpar den, så den inte hittas, allt detta p.g.a. att hen kört rattfull?
Låter som ett osannolikt scenario, enlig mig.
Är väl smitning som gäller i dessa fall?
Citera
2021-09-09, 08:25
Medlem
Citat:
Berätta hur det var då.
Villaområdet i sig var lugnt, men då det på andra sidan ett avskärmande skogsområde till vägen ner till campingen och badplats där det rörde sig en del folk på sommarkvällar/nätter så lär det ju skränats lite utmed vägen.
Att skogsområdet inte är speciellt brett och att vittnet bodde längst ner i villaområdet där skogen slutar och det är nästan öppet mot vägen så var det nog ganska vanligt att hon hörde skrän ja.
Citera
2021-09-09, 08:27
Medlem
Mycket snack om vittnen och vittnens minne. Hur mycket kan man lita på det? Inte mycket vill jag påstå. Inte för att de ljuger medvetet men våra hjärnor spelar oss spratt och skapar egna falska minnen osv.
Intressant program om minnet 59 min

https://www.svtplay.se/video/29761322/din-hjarna/din-hjarna-sasong-2-dina-minnen?id=jLdkEJX
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in