Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-08, 17:41
Medlem
1. Vad betyder betyder för högt värde av vB-AnjGap ABL/PNA?

2. Vad betyder för lågt värde av vB-Hb ABL/PNA?

3. Vad betyder för lågt värde av P--Natrium?

4. Vad betyder för lågt värde av B--Hemoglobin (Hb?

5. Vad betyder för lågt värde av B--EVF?

6. Vad betyder för lågt värde av B--MCV?

7. Vad betyder för lågt värde av Erc(B)--MCH?
Citera
2021-09-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55271

Det beror på hur höga eller låga värden det är. Man har bland annat tagit en blodstatus och en venös blodgas. ABL är namnet på instrumentet och PNA är en förkortning för patientnära analys.
Citera
2021-09-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dyppyddypydd
Det beror på hur höga eller låga värden det är. Man har bland annat tagit en blodstatus och en venös blodgas. ABL är namnet på instrumentet och PNA är en förkortning för patientnära analys.

Vad är venös blodstatus? Vill veta vad samtliga tester står för.
Citera
2021-09-08, 20:38
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Bara googla på varje förkortning och du kommer finna vad de betyder.
Citera
2021-09-08, 22:20
Medlem
Citat:
Venös blodgas och i det här fallet analyserat på ett instrument lite snabbt på plats istället för på lab.

Det är lätt att googla vad varje analys står för men i brist på info om värden och ytterligare avvikande prover skulle jag tippa på järnbrist.
Citera
2021-09-09, 00:00
Medlem
Väldigt generella frågor, lågt/högt är ett väldigt relativt begrepp inom medicin.

Att du ev. har en syra-bas rubbning, men skulle inte lägga så mycket vik p det om inte ph är rubbat

Som ovan beskrivet, är bara en annan typ av analys på Hb, fås snabbare och tas ofta på akuten.

att natrium är lågt. Eftersom du har lyckats skriva detta meddelande kan du inte vara nämnvärt påverkad, inget att oroa sig för, salta maten!

4. Vad betyder för lågt värde av B-Hemoglobin (Hb)?

I vardagligt språk, blodbrist (anemi), är du blek ,trött, blir lätt andfådd? Svart avföring, blodig avföring (tecken på blödning i tarm) Kraftiga menstruationer? Fått för dig att bli vegan?!?

Ett annat sätt att tolka hb på, blod innehåller mer än röda blodkroppar, detta är fraktionen hur mycket blodkroppar du har, Anglosaxisk medicin gillar den här analysen, i Sverige tittar vi mest på den ovan.

MCV = Mean cell volume. Kärnan i de röda blodkropparna är små, kan ge vägledning till orsaken till lågt Hb ovan. Vanligaste orsaken är järnbrist, om du är afrikan kan någon nedärvd blodsjuka vara en möjlighet.

Mean-cell-hemoglobin. Hänger ihop med ovan, brukar följas åt
Citera
2021-09-09, 01:52
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Utöver den ypperliga förklaringen av Bazor vill jag göra några få tillägg. För det första är det helt avgörande vad dina värden var. Är Hb 129 eller 77? Natrium 134 eller 125? MCV 81 eller 57? Osv. Är värdena bara lite sänkt behöver det inte betyda något alls. Är de kraftigt sänkta kan det indikera allvarlig sjukdom.

Sen rekommenderar jag dig inte att salta maten extra. Gör varken från eller till.
Citat:
Ursprungligen postat av Bazor
Väldigt generella frågor, lågt/högt är ett väldigt relativt begrepp inom medicin.

Att du ev. har en syra-bas rubbning, men skulle inte lägga så mycket vik p det om inte ph är rubbat

Som ovan beskrivet, är bara en annan typ av analys på Hb, fås snabbare och tas ofta på akuten.

att natrium är lågt. Eftersom du har lyckats skriva detta meddelande kan du inte vara nämnvärt påverkad, inget att oroa sig för, salta maten!

I vardagligt språk, blodbrist (anemi), är du blek ,trött, blir lätt andfådd? Svart avföring, blodig avföring (tecken på blödning i tarm) Kraftiga menstruationer? Fått för dig att bli vegan?!?

Ett annat sätt att tolka hb på, blod innehåller mer än röda blodkroppar, detta är fraktionen hur mycket blodkroppar du har, Anglosaxisk medicin gillar den här analysen, i Sverige tittar vi mest på den ovan.

MCV = Mean cell volume. Kärnan i de röda blodkropparna är små, kan ge vägledning till orsaken till lågt Hb ovan. Vanligaste orsaken är järnbrist, om du är afrikan kan någon nedärvd blodsjuka vara en möjlighet.

Citera
2021-09-09, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Utöver den ypperliga förklaringen av Bazor vill jag göra några få tillägg. För det första är det helt avgörande vad dina värden var. Är Hb 129 eller 77? Natrium 134 eller 125? MCV 81 eller 57? Osv. Är värdena bara lite sänkt behöver det inte betyda något alls. Är de kraftigt sänkta kan det indikera allvarlig sjukdom.

Sen rekommenderar jag dig inte att salta maten extra. Gör varken från eller till.

Varför har jag lågt med Natrium!? Vilka sjukdomar kan det vara frågan om gällande de avvivekekser jag har nämnt? Jag vill veta oavsett hur mycket mina värden ligger på.
Citera
2021-09-09, 09:18
Medlem
Om mitt ett av mina värden enligt nedan ser ut så här:

P--Pankreasamylas
Resultat:*1.6 ukat/L Referensintervall:*0,15-1,10

Borde doktorn ringt upp om det är alvarligt?
Citera
2021-09-09, 09:35
Medlem
Hej. Se mitt inlägg ovan detta. Du kanske har koll? Blidde lite nojig

Citat:
Ursprungligen postat av Bazor

Citera
2021-09-09, 10:54
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Varför har jag lågt med Natrium!? Vilka sjukdomar kan det vara frågan om gällande de avvivekekser jag har nämnt? Jag vill veta oavsett hur mycket mina värden ligger på.
Varför kan jag givetvis inte veta. Att bara lista potentiella orsaker tillför inget, men eftersom du vägrar ge siffror kan jag lista saker ändå:
1. Inget.
2. Lungcancer eller annan sorts cancer
3. Alkoholism
4. Medicinbiverkan (t.ex. antiepileptikum eller antidepressivum)
5. För stort intag av vatten
6. Addisons sjukdom
7. Idiopatisk SIADH
8. Hjärtsvikt
9. Nefrotiskt syndrom
10. Levercirrhos
Det mest sannolika är nr 1.
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Om mitt ett av mina värden enligt nedan ser ut så här:

P--Pankreasamylas
Resultat:*1.6 ukat/L Referensintervall:*0,15-1,10

Borde doktorn ringt upp om det är alvarligt?
Ja, din doktor skulle ha sagt om det var kliniskt relevant. Amylas är förhöjt ibland.
Citera
2021-09-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Hej. Se mitt inlägg ovan detta. Du kanske har koll? Blidde lite nojig

Vad är syra bas rubbning för något? Vad innebär det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in