2021-08-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Kalla mig känslokall. Men jag tycker det var helt rätt av regeringen att sätta stopp för han som ville hämta upp sin flickvän. Varför skulle han få mer rättighet än andra anhöriga att hämta sina nära och kära.

Staten bör inte hindra någon att göra något lagligt genom att använda olagliga medel.

Lagen hade inte trädit i kraft samt det är olagligt att störa på internationellt vatten såsom de gjorde.
Citera
2021-08-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Edit:
- här är beskrivningen av botten runt vraket: enda skillnaden mot 1994 är ett tunt lager sand:
” There was only a thin layer of sand with some stones on the seabed which looked different in comparison to the seabed on the ROV videos made on 02.10.94 and 09.10.94. Certain objects on the seabed known from these videos were recognised and it could be determined that the sand layer was only about 5 cm thick.”
https://web.archive.org/web/20190112020503/http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-2.html.
Så mycket för dolda hål alltså.
- Hålet vi talar om verkar ligga strax över fendern, dvs under i bilden här:
https://web.archive.org/web/20121128113026/http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-1_01.html.
(det måste rimligen vara fendern vi ser löpa horisontellt i bilden?)

Min slutsats efter att ha sett dessa bilder samt filmerna från 2001 (Slawek-filmen på YT) , 2019 och 2021 är att ”diket” bredvid vraket uppstått efter 2000-2001. Det är nere i diket som E & A filmar om jag fattat rätt. Om vi sedan betänker att vraket vridit sig 10-15 grader sedan 1994 så framstår det som helt osannolikt att hålet skulle upptäckts redan 1994 vilket påståtts i tråden. Vad gäller sprickan vid hål #1 så är jag tämligen övertygad om att den uppstått efter 2000-2001. Någon annan förklaring till att Rabe/Bemis missade den ser jag inte.

Fick man klarhet i vad det stora metalliska föremålet var? Hänger inte riktigt med här

The Americans had initially planned to examine the wreck surroundings by means of the side-scan sonar which unfortunately failed already during the first sweep when the towfish was lost. Therefore only very few recordings by the side-scan sonar are available, which, however, indicate that there is a big metallic object close to the stern of the wreck. During the subsequent search for the towfish by ROV an area up to 200 m in distance towards the West and SW was examined.
Citera
2021-08-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jo visst men då återstår hur han skulle hitta henne idet kaos som uppstått med allt bråte och att hon lär ha flyttats av slagsida,vatten och sjunkförloppet.

Det kan jag förstås omöjligen svara på. Jag vet ju inte heller hur hon dog. Men om han visste att hon hade dött i ett mindre utrymme, så är det ju rimligt att tro att man kan hitta kroppen utan större problem.
Citera
2021-08-29, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det kan jag förstås omöjligen svara på. Jag vet ju inte heller hur hon dog. Men om han visste att hon hade dött i ett mindre utrymme, så är det ju rimligt att tro att man kan hitta kroppen utan större problem.
Det är möjligt att det verkar rimligt att tro jag anser att det är naivt, hur lång tid hade ha på sig hur tänkte han ta sig in hur många kroppar och annat bråte måste han flytta på för att ens ta sig dit och att sedan hitta henne där hon senast sågs lär knappast vara en lätt uppgift.
Citera
2021-09-08, 17:09
Medlem
Ny händer det grejer igen!

Margus Krum, fd statsåklagare i Estland, ska leda en privat dykexpedition som ska ge sig av mot vrakplatsen inom två veckor. Han vill leda en "oberoende utredning" av haveriet.

Vad kan vi vänta oss av den tro? Han har ju tidigare uttalat att han tror att en svensk ubåt ska ha krockat med fartyget.

https://www.svd.se/privatexpedition-planerar-dyk-vid-estonia
Citera
2021-09-08, 20:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1

Margus Krum, fd statsåklagare i Estland, ska leda en privat dykexpedition som ska ge sig av mot vrakplatsen inom två veckor. Han vill leda en "oberoende utredning" av haveriet.

Vad kan vi vänta oss av den tro? Han har ju tidigare uttalat att han tror att en svensk ubåt ska ha krockat med fartyget.

Krum är en udda fågel. Han har gjort väsentligt arbete under tidigt 00-tal men hans uttalande direkt efter Dplay-avslöjandet förra hösten om att han var söker på att det var en svensk ubåt går inte att ta på allvar. Jag uppfattar det som att det är mycket estnisk inrikespolitik här, för det var ju tveklöst Estland som satt i förarsätet i somras. Så oberoende från vem, frågar man sig. Undrar hur nöjd Rene Arikas är med detta.

Om jag skall spekulera i själva dykandet så tänker jag att Krum kanske riktar in sig på förskeppet och spekulationerna om att det sprängts där. Om det är så att man tänker sig att filma själva intryckningen och de två hålen så vet jag inte vad man skall uppnå. En j-a soppa kan det bli oavsett, eftersom det inte kan uteslutas att man påverkar vraket på något sätt, t.ex. vid rampen.
Citera
2021-09-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Krum är en udda fågel. Han har gjort väsentligt arbete under tidigt 00-tal men hans uttalande direkt efter Dplay-avslöjandet förra hösten om att han var söker på att det var en svensk ubåt går inte att ta på allvar. Jag uppfattar det som att det är mycket estnisk inrikespolitik här, för det var ju tveklöst Estland som satt i förarsätet i somras. Så oberoende från vem, frågar man sig. Undrar hur nöjd Rene Arikas är med detta.

Om jag skall spekulera i själva dykandet så tänker jag att Krum kanske riktar in sig på förskeppet och spekulationerna om att det sprängts där. Om det är så att man tänker sig att filma själva intryckningen och de två hålen så vet jag inte vad man skall uppnå. En j-a soppa kan det bli oavsett, eftersom det inte kan uteslutas att man påverkar vraket på något sätt, t.ex. vid rampen.

Det finns en artikel på Postimees där Arikas är med, men den ligger bakom betalvägg. Enligt Fokus Estonia ska man just kontrollera skadorna, framför allt hålet i styrbords frontskott, i förskeppet eftersom det "aldrig dokumenterades eller förklarades" av JAIC.

SEA är ju med på ett hörn här och skriver detta: https://www.seainfo.se/files/Ny-utredning-2021.pdf?fbclid=IwAR3hK_2Ako88AA2Dcn1RfBbbPmJVekF6 qWKr67G5BUf3hp2U52wnv3me9UU
Citera
2021-09-08, 21:21
Medlem
Citat:

Det är tråkigt att Statens Haverikommission inte ser något värde i att få sina fynd bekräftade av oberoende personer. Man ställer sig i vanlig ordning i en försvarsposition med usla argument. Vilka omständigheter är det som skulle förändras av Markis Krums dykexpedition, de lär knappast vända på skrovet eller något annat drastiskt?
Det finns flera anledningar till att man inte vill ha in utomstående personer. Det handlar bland annat om att man inte vill att föremål eller omständigheter på platsen förändras under utredningens gång.

– Och vi har i det här fallet ingen anledning att avvika ifrån denna principiella hållning, säger Jörgen Zachau.
Citera
2021-09-08, 21:23
Medlem
Citat:
Det finns en artikel på Postimees där Arikas är med, men den ligger bakom betalvägg. Enligt Fokus Estonia ska man just kontrollera skadorna, framför allt hålet i styrbords frontskott, i förskeppet eftersom det "aldrig dokumenterades eller förklarades" av JAIC.

SEA är ju med på ett hörn här och skriver detta: https://www.seainfo.se/files/Ny-utredning-2021.pdf?fbclid=IwAR3hK_2Ako88AA2Dcn1RfBbbPmJVekF6 qWKr67G5BUf3hp2U52wnv3me9UU
Här kan man fråga sig om Evertssons gäng filmade hålet i frontskottet och kom fram till att det inte var intressant nog att ens visa för den norska min-/sprängexperten de konsulterade (eller åtminstone inte tog med hans bedömning i dokumentären) eller om de inte ens filmade den skadan alls.
Låter dock väldigt konstigt att de ska ha struntat i att filma en skada som av andra påståtts vara orsakad av sprängning, men låter lika konstigt att de skulle utelämna att visa skadan i dokumentären om det funnits minsta tecken på att den kan ha orsakats av sprängning.
Citera
2021-09-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Här kan man fråga sig om Evertssons gäng filmade hålet i frontskottet och kom fram till att det inte var intressant nog att ens visa för den norska min-/sprängexperten de konsulterade (eller åtminstone inte tog med hans bedömning i dokumentären) eller om de inte ens filmade den skadan alls.
Låter dock väldigt konstigt att de ska ha struntat i att filma en skada som av andra påståtts vara orsakad av sprängning, men låter lika konstigt att de skulle utelämna att visa skadan i dokumentären om det funnits minsta tecken på att den kan ha orsakats av sprängning.

Är ju möjligt att de filmade dessa skador, men att det var svårt att få tillräckligt bra bilder med den ROV de hade.

Som jag förstår det ska Krums expedition gå ner med dykare.
Citera
2021-09-08, 21:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej, det är klart att E&A filmade frontskottet som det har snackats om i decennier, på samma sätt som att Rabe/Bemis filmade hela botten 2000. Men det finns alltid utrymme att kräva ännu mera dykningar. Enklare för SEA vore att kräva att få hela dessa filmer och titta själva.

Saken är att det inte räcker att filma förskeppet en 3:e gång för att få slut på konspirationsteorier om sprängningar. Det krävs (minst) materialprover och metallurgiska undersökningar, men tänker sig SEA att göra det också?
Citera
2021-09-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är tråkigt att Statens Haverikommission inte ser något värde i att få sina fynd bekräftade av oberoende personer. Man ställer sig i vanlig ordning i en försvarsposition med usla argument. Vilka omständigheter är det som skulle förändras av Markis Krums dykexpedition, de lär knappast vända på skrovet eller något annat drastiskt?
Tror översättningen från presskonferensen är via Google translate eller liknande så osäker på betydelsen, men det låter som att Krum säger att fartyget de anlitar är utrustat med såväl kran som sugutrustning. Stämmer det visar han på möjlighet/möjliga planer att såväl flytta tunga saker som att suga bort sediment och bottenmaterial.
The partner is a German company. We rent a
research boat from them. This vessel is suitable for underwater work.
Kurm: Cranes, airlift (which is a large vacuum cleaner to remove from the surface), etc. In addition to the robot service offered by the shipping company
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/09/mare-liberum-press-conference-2021-09-08.pdf
Senast redigerad av Prudent 2021-09-08 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in