Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag och HusvagnsSvensson diskuterade detta för ett par månader sedan. Av GGEs beskrivning av Rabes hål att döma så ligger det i början på SB fender. Jag tror att det kan vara den skada vid bogen som nämndes av Arikas.
Men det är klart att det är ett bisarrt inslag i ”det goda journalisiska hantverket”’när man visar Rabe/Bemis undersökning under 5-10 minuter i del 4 och sedan inte visar detta ställe på skrovet i del 5. Självklart har de filmat stället i fråga, för de åker ju med sin ROV akterut från fören längs SB fender. Det är bara en av raden av blåsningar som Evertssons fans glatt tuggar i sig.
Dåligt formulerat av mig. Menade såklart att E&A i Dplay-dokumentären med eget filmmaterial inte visar den del av SB sida där Rabe menar att det finns ett hål. Att det däremot i E&A:s råmaterialet finns film från sagda område är ganska troligt.
I avsnitt 5 visas hur E&A med sin ROV lokaliserar och filmar de båda hålen som Rockwater tog upp i BB sida varvid Evertsson i sin kommunikationsradio (på engelska) säger: -"
Jag har nu god dokumentation av de båda Rockwater-hålen". Därefter visas i en animering samt berättas att ROV följer SB fender akterut med start i fören.
Att de lokaliserade och dokumenterade Rockwaters uppskurna hål, men inte försökte hitta Rabes påstådda hål känns osannolikt.
Ang. Rabes hål.
Jag har inte sökt rätt på när det diskuterades tidigare utan frågar här. Det som i Rabes film (i slutet av Dplay avsnitt 3) påstås vara ett hål ligger
nedtill i bild vilket som bekant blir
uppåt när fartyget roteras rätt. Det innebär att om det är förliga delen av SB fender som syns i filmen så ligger alltså Rabes påstådda hål en bra bit ovanför fendern och klart ovanför vattenlinjen, eller?
Vidare..
Inledningsvis visar E&A i avsnitt 5 film av bulben och förutom att det syns vad som ser ut som slagmärken/färgsläpp på den skarpa isbrytarkanten upptill/framtill på bulben så syns både skrapmärken och en tydlig buckla en bit nedom isbrytarkanten på vad som borde vara SB sida, så att bulben skulle sakna tecken på att någit slagit i den stämmer inte.