Citat:
Esbjörn, och hans två advokater delar inte ditt tvärsäkra uttalande om avtalet. Det gjorde inte heller hans juridiska ombud. Jag delar flera av dessa invändningar och utgår ifrån att du är insatt i dem med tanke på att du påstår att du är insatt i affären.
Du får nog förklara för mig varför det är orimligare att Esbjörn betalar juridisk personal för det som han vill och tror på, än vad det är för Ebba att betala juridisk personal för det som hon vill och tror på. Mer än att du bestämt dig för att Ebba har rätt då. Varför visar du Esbjörn som är en rättförmögen person så dålig respekt för hans vilja?
Du får nog förklara för mig varför det är orimligare att Esbjörn betalar juridisk personal för det som han vill och tror på, än vad det är för Ebba att betala juridisk personal för det som hon vill och tror på. Mer än att du bestämt dig för att Ebba har rätt då. Varför visar du Esbjörn som är en rättförmögen person så dålig respekt för hans vilja?
Jag noterar att du nu tre gånger undvikit att svara på vilka nyanser och aspekter tvisten består utav som du ser det, specifikt: "Du får nu gärna fördjupa dig i de nyanser och aspekter, som du menar att tvisten består utav och hur dessa specifikt främjar en äldre person, med en lindrig funktionsnedsättning, som Esbs intresse, och varför Esb ska betala för dessa?"
Det finns inget som framkommit hittills som fråntar Esb ett eget ansvar för det han avtalat, och hans egna ombud har visat på att han fortfarande har ansvar för avtalet.
Att ångra sig är inte ett giltigt skäl i detta fall utan då får man ta sitt ansvar om man inte kan visa på något som gör att man inte behöver ta ansvar för det.
I demokratier är man väldigt måna om att människor i det längsta ska få behålla sin rätt att bestämma över sig själva och sitt. Esb har gång på gång i undersökningar, och hittills, visat på att han är långt ifrån att inte ha varit rättsförmögen vid avtalstillfället.