Citat:
Ursprungligen postat av
M8050200
Tack för svar! Hans mamma finns inte med i bilden. Hans far (min bror) är oklart varför inte han kan göra det här är något jag ska kolla upp. Han kan bara köra på min försäkring fast han är ung? Fanns det inte skillnader förr på försäkringar för unga ock dom som haft körkort längre?
På Motorcyklar finns det ofta regler att ingen under 25 får köra mc'n men på bilar har jag inte sett något sådant. Hur som helst så finns det ingen lag eller regel som förhindrar dig att LÅNA ut din bil till vem du vill, när du vill och hur länge du vill. Men det är givetvis inte lagligt att skenförsäkra fordon, men det har du nog redan fattat.
Skillnaden var förr att man samlade på sig bonus på sin försäkring, och var man äldre fick man ofta bonusen direkt medans en yngre fick vänta i de år det tog att jobba in den så att säga. Men det systemet existerar inte idag. Istället har man betydligt högre premier för folk som är yngre. Jag pratade med en kille för några år sen som hade en exakt likadan bil som jag och han betalade 14000:- om året för den medans jag betalade 5000:- så det kan vara rätt stor skillnad, och de tär ofta detta som försäkringsbolagen inte gillar. De skiter ju egentligen i vem som kör en bil men de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt och det blåser ni ju dom på. Så bara det är ju en vinst.