2021-09-08, 17:47
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Givetvis inte.
Han kommer att missbruka det faktum att det inte är han som står som ägare.

Även fast det är familj så är det faktiskt det som man är nervös över. Pallar inte massa tjafs med obetalt shit. Man har fullt upp med sitt eget och en tonårsdotter.
Citera
2021-09-08, 17:49
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är väl bara att säga till honom att du säljer bilen och tar pengarna om han inte gör rätt för sig - det är ju faktiskt ”din” bil då 😄

Jag skulle garanterat hjälp till - vad har man släkten till annars??

Faktiskt sant, har hjälpt han förut brorsonen. Skillnad på försäkring när han är så ung?
Citera
2021-09-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M8050200
Även fast det är familj så är det faktiskt det som man är nervös över. Pallar inte massa tjafs med obetalt shit. Man har fullt upp med sitt eget och en tonårsdotter.
När det gäller pengar, ägande, ansvar osv så betyder släkt inte så mycket. Tyvärr. Alla har nog upplevt hur lite blodsband betyder när det luktar pengar.
Citera
2021-09-08, 17:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Faktiskt sant, har hjälpt han förut brorsonen. Skillnad på försäkring när han är så ung?

Säkert skillnad men fråga försäkringsbolaget om det är ok att din släkting lånar och kör din bil om du är orolig.
Citera
2021-09-08, 17:52
Medlem
Förklara för grabben att du inte vill medverka till bidragsbrott. Har han något innanför pannbenet förstår han. Säg till honom att antingen sälja bilen eller skaffa ett jobb.
Citera
2021-09-08, 17:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
Det beror ju helt vad han är för en person är han skötsam och du kan lita på han är det ju inga problem men en strulputte som ställer till det hela tiden alldrig

Precis. Såklart TS bör hjälpa till förutsatt att det är en skötsam släkting.

Sedan kanske ha koll direkt om det blir saker som P-böter och annat.
Citera
2021-09-08, 17:53
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är helt ofarligt. Jag lät min mormor stå på min bil i några månader när jag gick på soc. Det är inget nån kollar eller bryr sig om att efterfölja. Det enda negativa med det är att man får två extra ägare på bilen.
Jag håller dock med Sittfint om att hans föräldrar bör göra detta och inte du.
Det är även sant att om han drar på sig p-böter så är det i slutändan DU som är skyldig att betala dessa så det gäller ju att man kan lite på varandra.

Tack för svar! Hans mamma finns inte med i bilden. Hans far (min bror) är oklart varför inte han kan göra det här är något jag ska kolla upp. Han kan bara köra på min försäkring fast han är ung? Fanns det inte skillnader förr på försäkringar för unga ock dom som haft körkort längre?
Citera
2021-09-08, 17:53
Medlem
Citat:
Tror han köpte den för 35K här för 4 månader sen när han fick sitt körkort. En beggad första bil.

Ok 👍

Om han inte har en bättre lösning, vad är då risken för dig att ställa upp?
Rent konkret menar jag, det värsta?

Självrisken om det går åt helvete i en krock och han inte vill/kan betala?

Då kan han ju lägga ut en slant mot att du står på bilen? Och att du ställer krav som skyddar dig.

Eller tänker jag fel?
Citera
2021-09-08, 17:54
Medlem
Ghastens avatar
Ja det är svårt. känner du att han är en bra kille ingen strulis? Då skulle du kunna hjälpa till. Sen som sagt du tar bilen om han inte sköter sej. Skriv papper på det.

Men bästa är som sagt om någon av hans föräldrar tar det där. Du kunde ju prata honom om sonen. Dom kanske nekat av en anledning.
Citera
2021-09-08, 17:54
Medlem
Citat:
Tack för svar! Hans mamma finns inte med i bilden. Hans far (min bror) är oklart varför inte han kan göra det här är något jag ska kolla upp. Han kan bara köra på min försäkring fast han är ung? Fanns det inte skillnader förr på försäkringar för unga ock dom som haft körkort längre?

Det är väl dyrare som ung då krockrisken är större?
Citera
2021-09-08, 17:57
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhonnytherocker
Ok 👍

Om han inte har en bättre lösning, vad är då risken för dig att ställa upp?
Rent konkret menar jag, det värsta?

Självrisken om det går åt helvete i en krock och han inte vill/kan betala?

Då kan han ju lägga ut en slant mot att du står på bilen? Och att du ställer krav som skyddar dig.

Eller tänker jag fel?

Det som jag bryr mig om är ifall typ försäkringsbolaget eller någon annan dryg människa ska börja tjafsa om att det inte år min bil osv.

Utöver det så är det inga problem
Citera
2021-09-08, 17:59
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja det är svårt. känner du att han är en bra kille ingen strulis? Då skulle du kunna hjälpa till. Sen som sagt du tar bilen om han inte sköter sej. Skriv papper på det.

Men bästa är som sagt om någon av hans föräldrar tar det där. Du kunde ju prata honom om sonen. Dom kanske nekat av en anledning.

Ja det är en ide att göra bågot kontrakt av något slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in