2021-09-08, 14:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Jag antar att om Helena gömts i Mariestad så borde hon väl ha hittats hos CL:s föräldrar. Därför tycker jag det är mycket intressant det där med stugan i Skäggesta.

Men var ligger den? Skulle vara kul att se hur det ser ut där, om huset ligger ensamt så att det är lätt att gräva ned någon.

Finns huset med på Google Maps foton? Du skrev ju att huset är vinterbonat så jag gissar att du har sett det någonstans. Vore kul att få en länk så man kan se huset.

Hur tar man förresten reda på var någon har bott??? Ratsit säger ju bara var någon bor nu.

Ja den stugan är givetvis väldigt intressant eftersom PL bodde där ensam vid tidpunkten för mordet.

Jag har skrivit ut adressen på Skäggsta med tillhörande nummer (postlåda?) tidigare i tråden, bara att söka på Skäggsta. Det stora problemet att det inte går att söka på den adressen idagsläget, dvs Skäggsta xxxx (fyrsiffrigtnummer), man har alltså bytt/ändrat/ersatt postlådenummer med nya nummer i samtliga hushåll i Skäggsta. Det gjordes en ändring av nummer (om det endast gällde postlådenr vet jag inte) på landsbygden runt millenieskiftet. Det här innebär att man inte kan hitta huset, inte heller se någon bild på det tyvärr. Jag antar att man måste kontakta Landsmäteriet eller möjligen Söråkers kommun för att få reda på vilket nummer huset har i dag. Om man då anger den gamla adressen: Skäggsta xxxx (det fyrsiffriga numret) så kan man få reda på den nya adressen och då förhoppningsvis även googla fram en bild på huset.

Visst vore det som du säger, väldigt intressant att få se en bild på huset. Om någon har mycket tid över och orkar engagera sig i att få fram den nya adressen så vore det grymt bra!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-08 kl. 14:39.
Citera
2021-09-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du läser inläggen i tråden så ser du vad Bendi avser:
- din spekulation om att PL befann sig i Mariestad 14/6 1992 (trots att flyttat flera år tidigare) har blivit en trådsanning för vissa,
- på samma sätt är det med idén att bröderna passar in i LGWPs version trots att han i TV4 förklarat att han inte tror på CL som GM. Minst en skribent hoppade på detta*.

Du kunde kanske lägga din energi på att styrka denna spekulation från din sida eller korrigera de som missförstått din spekulation för fakta.

En pudel gör aldrig en "pudel", hon tittar aldrig bakåt. Men istället för att någon ska peka på vad som inte stämmer i en löst hållen spekulation vore det ju bättre om hon som levererat den kan peka på vad som stämmer. Rad för rad. Rak bevisbörda.

Westling antyder nu att polisen inte har ett jota på CL. Blir det inte anhållan och förhör snart får vi väl utgå ifrån att han är avskriven. Under tiden som den verkliga bortföraren fortsätter gå under radarn.

Var det inte fler än jag som reagerade på att det i häktningsframställan stod "misstänkt för mord". Jag har för mig att om man skriver så i ett åtal måste mord bevisas, annars avslås åtalet. Gäller inte det också häktningsframställan?
Citera
2021-09-08, 14:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Så det stämmer alltså att GW misstänker bröderna CL och PL? Är svaret nej på den frågan så har personer i denna tråd fått fel uppfattning från dina inlägg och spunnit vidare på det.

Förstår du?

Jag har aldrig skrivit någonstans att GW's misstänkta killar (som ev. kan vara bröder) är just bröderna Le*vin.

Ok, men det beror ju i sådant fall på att dom som spunnit vidare på det är extremt dåligt pålästa och såna kan man aldrig skydda sig mot. Det dyker ju upp nya skribenter titt som tätt med helt olika kunskap om fallet.

Ser man någon som har missförstått det hela totalt så får vi som är insatta försöka hjälpas åt att korrigera dom skribenter som har fått något om bakfoten. Jag tycker mig se att det görs hela tiden och att det funkar bra.
Citera
2021-09-08, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur kunna bevisa att det var ett mord?

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
En pudel gör aldrig en "pudel", hon tittar aldrig bakåt. Men istället för att någon ska peka på vad som inte stämmer i en löst hållen spekulation vore det ju bättre om hon som levererat den kan peka på vad som stämmer. Rad för rad. Rak bevisbörda.

Westling antyder nu att polisen inte har ett jota på CL. Blir det inte anhållan och förhör snart får vi väl utgå ifrån att han är avskriven. Under tiden som den verkliga bortföraren fortsätter gå under radarn.

Var det inte fler än jag som reagerade på att det i häktningsframställan stod "misstänkt för mord". Jag har för mig att om man skriver så i ett åtal måste mord bevisas, annars avslås åtalet. Gäller inte det också häktningsframställan?

Hur det någonsin kan komma att bevisas som mord vet jag inte men det är verkligen inte lätt.

Varför det står på häktningsframställan "misstänkt för mord" beror på att detta är numera det enda GM, en eller flera, kan bli dömd för. Allt annat är preskriberat. Även om den eller de skyldiga grips hur skall åklagaren kunna bevisa att det handlar om ett mord. Kommer inte att bli lätt.
Citera
2021-09-08, 15:02
Medlem
Kincops avatar
Citat:

"Häktad
En person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse i ett år eller mer får häktas om det finns risk för att han eller hon

°kommer att hålla sig undan
°försvårar utredningen
°fortsätter att begå brott."

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/
Citera
2021-09-08, 15:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du läser inläggen i tråden så ser du vad Bendi avser:
- din spekulation om att PL befann sig i Mariestad 14/6 1992 (trots att flyttat flera år tidigare) har blivit en trådsanning för vissa,
- på samma sätt är det med idén att bröderna passar in i LGWPs version trots att han i TV4 förklarat att han inte tror på CL som GM. Minst en skribent hoppade på detta*.

Du kunde kanske lägga din energi på att styrka denna spekulation från din sida eller korrigera de som missförstått din spekulation för fakta.

*) här gick du faktiskt in och förtydligade vilket var bra, men du själv verkar inte helt ta in att LGWP inte tror på CL.

Alla exempel på scenarion är och förblir spekulationer. Menar du på fullt allvar att vi ska sluta spekulera för är att vissa, opålästa skribenter kan feltolka det hela?

Du uppmanar mig t.o.m att stryka vissa spekulationer, och givetvis just den som tar upp att PL kan ha varit i Mariestad vid tillfället för försvinnandet. Det här är ytterst anmärkningsvärt måste jag säga, det kan inte vara en slump 🧐

Korrigera folk som har missförstått gör vi tillsammans här på Flashback, det kallas samarbete.
Citera
2021-09-08, 15:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Ja, det där med mord i häktningsframställan är såklart märkligt såtillvida att ingen kan veta om HA är död och om det i så fall var olyckshändelse, vållande, dråp eller mord. Förklaringen är väl helt enkelt att allt utom mord är preskriberat och då kan man inte rimligen häkta.

Detta leder i sin tur till möjligheten att CL släpptes för att TR inte accepterade rubriceringen mord, snarare än att bevisningen mot CLs inblandning var för svag. Skulle det vara på det viset så kommer ingen att kunna häktad innan kroppen hittas. Men det som talar emot det är att åklagarens beskrivning av bevisningen är rena indicier plus något som CL sagt i förhör. Ytterligare ett argument mot denna hypotes är att man tidigare häktat en annan MGM för mord om jag fattat rätt (eller var det bara en anhållan?).
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 15:17.
Citera
2021-09-08, 15:11
Medlem
Citat:

Ok samma Westling säger att hon hört att Brorsdottern, alltså dotter till PL är den som informerat Polisen om CL och som gjorde att dom fick upp ögonen för CL . Då är väl det lika sant som resten av det du tog upp 👍
Citera
2021-09-08, 15:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Alla exempel på scenarion är och förblir spekulationer. Menar du på fullt allvar att vi ska sluta spekulera för är att vissa, opålästa skribenter kan feltolka det hela?

Du uppmanar mig t.o.m att stryka vissa spekulationer, och givetvis just den som tar upp att PL kan ha varit i Mariestad vid tillfället för försvinnandet. Det här är ytterst anmärkningsvärt måste jag säga, det kan inte vara en slump 🧐

Korrigera folk som har missförstått gör vi tillsammans här på Flashback, det kallas samarbete.
Nej nej, styrka inte stryka! Du kan givetvis spekulera i att PL befann sig tillsammans med sin bror CL i Mariestad natten i fråga, men i något läge är det dags att styrka den spekulationen. Annars är alla i Sverige över ~45 år potentiella medhjälpare till mord med den logiken. Och i någonstans blir det också rent förtal av en person som såvitt känt inte är föremål för något intresse från utredningen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 15:19.
Citera
2021-09-08, 15:15
Medlem
Kincops avatar
4 § Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas...Vill den misstänkte inte underkasta sig övervakning, skall häktning ske...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Detta KANSKE förklarar varför CL ej häktades?
Senast redigerad av Kincop 2021-09-08 kl. 15:23.
Citera
2021-09-08, 15:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur det någonsin kan komma att bevisas som mord vet jag inte men det är verkligen inte lätt.

Varför det står på häktningsframställan "misstänkt för mord" beror på att detta är numera det enda GM, en eller flera, kan bli dömd för. Allt annat är preskriberat. Även om den eller de skyldiga grips hur skall åklagaren kunna bevisa att det handlar om ett mord. Kommer inte att bli lätt.
Nej, det är i princip omöjligt utan kropp. I Marina-fallet var hela sängen dränkt i blod men det räckte inte förrän Missing People hittade henne. Linda-fallet visar ju hur det kan gå även om man hittar en kropp: Mats Alm friades för mord och dömdes bara för brott mot griftefriden trots att han hittades bredvid kroppen som han försökte elda upp!
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 15:33.
Citera
2021-09-08, 15:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
4 § Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas...Vill den misstänkte inte underkasta sig övervakning, skall häktning ske...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Detta KANSKE förklarar varför CL ej häktades?
Nja. Då hade väl åklagaren sagt det? Det är nog så enkelt och dystert att bevisningen inte räcker denna gång heller (https://www.expressen.se/gt/man-begars-haktad-for-mord-pa-helena/).

Att man sedan idag frågar efter vittnen som såg ”mannen” i sin bil för 29 år sedan känns lite… desperat. Vem kan idag rimligen komma ihåg hur en man i en bil såg ut då? I synnerhet som detta möte inte var så anmärkningsvärt att det ledde till att man kontaktade utredningen där och då? Kanske hoppas man på ett utpekande så att man får igenom en häktning, men något bevis för mord är det inte om man så hittar ett halvt dussin vittnen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in