2021-09-08, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rubriceringen mord.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, det där med mord i häktningsframställan är såklart märkligt såtillvida att ingen kan veta om HA är död och om det i så fall var olyckshändelse, vållande, dråp eller mord. Förklaringen är väl helt enkelt att allt utom mord är preskriberat och då kan man inte rimligen häkta.

Detta leder i sin tur till möjligheten att CL släpptes för att TR inte accepterade rubriceringen mord, snarare än att bevisningen mot CLs inblandning var för svag. Skulle det vara på det viset så kommer ingen att kunna häktad innan kroppen hittas. Men det som talar emot det är att åklagarens beskrivning av bevisningen är rena indicier plus något som CL sagt i förhör. Ytterligare ett argument mot denna hypotes är att man tidigare häktat en annan MGM för mord om jag fattat rätt (eller var det bara en anhållan?).

Att HA skulle vara i livet 2021 är en omöjlighet även om det inte på något sätt går att bevisa.

På vilket sätt hon kom att avlida står skrivet i stjärnorna. De fyra orsakerna som du omnämner så var någon av dessa den riktiga men att bevisa att det skulle handla om just mord blir verkligen inte lätt. Personligen tror jag inte, och har heller aldrig gjort, att hennes försvinnande och död skulle handla om mord. Hade häktningsframställan gällt vållande eller dråp kanske den MGM hade kunnat bli häktad?

Jag tror att du kan ha rätt i att han kan ha släppts p. g. a. att TR inte accepterade rubriceringen mord.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-09-08 kl. 15:42.
Citera
2021-09-08, 15:40
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Nja. Då hade väl åklagaren sagt det? Det är nog så enkelt och dystert att bevisningen inte räcker denna gång heller (https://www.expressen.se/gt/man-begars-haktad-for-mord-pa-helena/).

Att man sedan idag frågar efter vittnen som såg ”mannen” i sin bil för 29 år sedan känns lite… desperat. Vem kan idag rimligen komma ihåg hur en man i en bil såg ut då? I synnerhet som detta möte inte varvdå anmärkningsvärt att det ledde till att man kontaktade utredningen där och då? Kanske hoppas man på ett utpekande så att man får igenom en häktning, men något bevis för mord är det inte om man så hittar ett halvt dussin vittnen.
Skulle det behöva ta ca 2timmar (minns ej exakt tidsåtgång) för TR att avslå häkningsframställan enbart på grund av bristande bevis?
Jag vill luta åt att nåt annat diskuterades och var tvunget att kontrolleras (övervakning) innan avslag.
Citera
2021-09-08, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur det någonsin kan komma att bevisas som mord vet jag inte men det är verkligen inte lätt.

Varför det står på häktningsframställan "misstänkt för mord" beror på att detta är numera det enda GM, en eller flera, kan bli dömd för. Allt annat är preskriberat. Även om den eller de skyldiga grips hur skall åklagaren kunna bevisa att det handlar om ett mord. Kommer inte att bli lätt.

Om Helena lever i fångenskap någonstans, då är det ett pågående brott som alltså inte är preskriberat. Jag har föreslagit trafficking, men även något religiöst, tvångsmässigt, psykotiskt eller sexualsadistiskt kan vara motivet till en eventuell långvarig fångenskap.
Och mycket talar ju för att hon iallafall har förts bort levande, och så lätt är det nog inte att döda en annan människa som man har tagit till fånga, speciellt inte om man har alternativ som tex att ha personen inlåst i tex sin källare lång tid.

Och om polisen kunde börja utgå ifrån att Helena fortfarande lever, då hade fallet nog blivit högre prioriterat hos NFC mm, för då behöver ju gärningsmannen hittas för att rädda hennes liv.
Det hade också varit mer respektfullt mot Helena, att inte "dödförklara" henne på så svaga grunder som man har gjort, för det är knappast för hennes skull som man har gjort det.

Man kan förstås tänka att ju längre tid som har gått utan att man har hittat Helena vid liv, desto större är sannolikheten att hon är död. Men man kan istället tänka att ju längre tid som har gått utan att man har hittat Helena död, desto större är sannolikheten att hon är vid liv. Och det senare tycker jag är bättre.
Citera
2021-09-08, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket svårt att bevisa.

Citat:
Nej, det är i princip omöjligt utan kropp. I Marina-fallet var hela sängen dränkt i blod men det räckte inte förrän Missing People hittade henne. Linda-fallet visar ju hur det kan gå även om man hittar en kropp: Mats Alm friades för mord och dömdes bara för brott mot griftefriden trots att han hittades bredvid kroppen som han försökte elda upp!

Så är det och fastän adrenalinet pumpade något otroligt hos en eller båda GM så förstod han/de att hennes kropp måste försvinna.

Idag finns det endast ett skelett kvar och skulle detta hittas så betvivlar jag att det skulle kunna bevisa att det handlade om ett mord.
Citera
2021-09-08, 15:50
Medlem
Citat:
Nej nej, styrka inte stryka! Du kan givetvis spekulera i att PL befann sig tillsammans med sin bror CL i Mariestad natten i fråga, men i något läge är det dags att styrka den spekulationen. Annars är alla i Sverige över ~45 år potentiella medhjälpare till mord med den logiken. Och i någonstans blir det också rent förtal av en person som såvitt känt inte är föremål för något intresse från utredningen.
Tror nog att det är de här bröderna som lever fan i bilen de tvingar säkert i Helena nåt, det som är lurt är att nån Tom skulle kört
Citera
2021-09-08, 15:52
Medlem
Citat:
Nej nej, styrka inte stryka! Du kan givetvis spekulera i att PL befann sig tillsammans med sin bror CL i Mariestad natten i fråga, men i något läge är det dags att styrka den spekulationen. Annars är alla i Sverige över ~45 år potentiella medhjälpare till mord med den logiken. Och i någonstans blir det också rent förtal av en person som såvitt känt inte är föremål för något intresse från utredningen.
Tror nog att det är de här bröderna som lever fan i bilen de tvingar säkert i Helena nåt, det som är lurt är att nån Tom skulle kört vet nån om nån av dem hade en volvo.. jag tror den ljusa bilen är en saab
Citera
2021-09-08, 15:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Skulle det behöva ta ca 2timmar (minns ej exakt tidsåtgång) för TR att avslå häkningsframställan enbart på grund av bristande bevis?
Jag vill luta åt att nåt annat diskuterades och var tvunget att kontrolleras (övervakning) innan avslag.
Åklagare Jenny Karlsson kanske var vältalig? :-)
Jag utgår från att en del av tiden handlar om TRs överläggning innan beslut. Jag vidhåller att det rimliga vore att åklagaren i så fall berättade just detta (dvs din hypotes), snarare än att behöva återvända med svansen mellan benen och leta bevis.

Vad gäller CL så förstår jag att ”håren kan ha rest sig i nacken” (för att citera LGWP) på utredarna när de hittade en enstöring med dokumenterade psykiska problem och påstådda uppseendeväckande bilburna aktiviteter på nätterna. Man måste nog vara obotlig optimist för att jobba med kalla fall, och det kanske leder en till helt felaktig bedömning om vilken bevisning man faktiskt har. Av döma av det som framkommit hittills så har man ingenting som ens är i närheten av att räcka till åtal, så varför försöka med häktning?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 16:03.
Citera
2021-09-08, 16:09
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Åklagare Jenny Karlsson kanske var vältalig? :-)
.....
😅
Jag famlade nog bara efter ett halmstrå...
Citera
2021-09-08, 16:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
En pudel gör aldrig en "pudel", hon tittar aldrig bakåt. Men istället för att någon ska peka på vad som inte stämmer i en löst hållen spekulation vore det ju bättre om hon som levererat den kan peka på vad som stämmer. Rad för rad. Rak bevisbörda.

Westling antyder nu att polisen inte har ett jota på CL. Blir det inte anhållan och förhör snart får vi väl utgå ifrån att han är avskriven. Under tiden som den verkliga bortföraren fortsätter gå under radarn.

Var det inte fler än jag som reagerade på att det i häktningsframställan stod "misstänkt för mord". Jag har för mig att om man skriver så i ett åtal måste mord bevisas, annars avslås åtalet. Gäller inte det också häktningsframställan?

En spekulation är och förblir en spekulation, löst hållen för vissa, sannolik för andra. Det är inget du avgör.

Jag behöver inte peka på vad som stämmer i min spekulation. Allt stämmer eftersom en spekulation är och förblir just en spekulation, gick det in nu?
Citera
2021-09-08, 16:28
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Av döma av det som framkommit hittills så har man ingenting som ens är i närheten av att räcka till åtal, så varför försöka med häktning?

Just. Får för mig att utredarna ville utsätta CL för just häktning med förhoppning om att det skulle bryta ned honom. Hade något redan framkommit vid förhör är det väl rimligt att tro att mer skulle komma fram av fler. Sedan var väl rutan om möjlighet att påverka bevisningen ibockad?

Tror det var en chansning, tror även att det pga hans psykiska tillstånd bedömdes olämpligt med häktning.
Citera
2021-09-08, 16:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Problemet är att det idagsläget med största sannolikhet inte går att bevisa huruvida PL var i Mariestad den aktuella helgen eller inte, det är snart 30 år sedan. Spekulationen kanske därför aldrig kan styrkas utan kommer förbli en spekulation.

Menar du att detta aber gör att det är omöjligt att ha med PL i scenarier/ spekulationer?

Nej den logiken innebär inte alls att alla över 45 är potentiella medhjälpare till mord.
PL är bror till mannen som i skrivande stund är misstänkt för mordet på Helena Andersson, det är en jäkla skillnad det!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-08 kl. 16:43.
Citera
2021-09-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hur vet du att GW inte har (bara) delvis rätt i sin teori, dvs att det mesta stämmer men Att GW har gjort fel analys när han utgår ifrån att gärningsmännen och Helena kände varandra.

Det är du som gör tankevurpan här och låser dig. Se på GW's teori med lite mer öppet sinne. Det behöver inte alltid vara det ena eller det andra, det kan vara en kombination av både Kalla Fall's och GW's teori, som mitt scenario är.
Nej jag låser mig inte, jag utgår från vad GW sagt:

https://www.expressen.se/gt/gw-jag-vet-vilka-som-dodade-forsvunna-helena/

Citat:
Något av det som GW reagerar över är att människor i Helenas bekantskapskrets inte förhördes närmare inpå försvinnandet, vilket enligt honom lett till att de två män han misstänker ligger bakom det inträffade hann prata ihop sig och få alibi för kvällen.

Polisens rubricering är mord och i sin bok beskriver Leif GW Persson hur han har lagt ner tusentals timmar på fallet under tjugo års tid och om hur han de senaste åren säger sig fått en klar bild över vilka gärningsmännen är.

– Jag tror inte på detta. Jag tror att det är två gärningsmän och jag har en bestämd föreställning om vilka de är. Det är inte den person som satt anhållen, har Leif GW Persson, tidigare sagt.

https://www.expressen.se/gt/krim/leif-gw-persson-tror--inte-att-det-stammer-/

Jag kan ju inte läsa GWs tankar naturligtvis, Men du kan inte påstå att det är GWs teori du bygger ditt scenario på

Citat:
Ja precis och nu kom dessutom GW's teori med på ett hörn också, dvs.att det är 2 GM med väldigt starka band till varandra

Det enda ur GWs teori som passar in i ditt scenario skulle då vara att de "har starka band till varandra", i övrigt har din teori inget med GWs att göra eftersom ditt scenario handlar om personer utanför bekantskapskretsen (så vitt vi vet av det som framkommit)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in