Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Hur det någonsin kan komma att bevisas som mord vet jag inte men det är verkligen inte lätt.
Varför det står på häktningsframställan "misstänkt för mord" beror på att detta är numera det enda GM, en eller flera, kan bli dömd för. Allt annat är preskriberat. Även om den eller de skyldiga grips hur skall åklagaren kunna bevisa att det handlar om ett mord. Kommer inte att bli lätt.
Om Helena lever i fångenskap någonstans, då är det ett pågående brott som alltså inte är preskriberat. Jag har föreslagit trafficking, men även något religiöst, tvångsmässigt, psykotiskt eller sexualsadistiskt kan vara motivet till en eventuell långvarig fångenskap.
Och mycket talar ju för att hon iallafall har förts bort levande, och så lätt är det nog inte att döda en annan människa som man har tagit till fånga, speciellt inte om man har alternativ som tex att ha personen inlåst i tex sin källare lång tid.
Och om polisen kunde börja utgå ifrån att Helena fortfarande lever, då hade fallet nog blivit högre prioriterat hos NFC mm, för då behöver ju gärningsmannen hittas för att rädda hennes liv.
Det hade också varit mer respektfullt mot Helena, att inte "dödförklara" henne på så svaga grunder som man har gjort, för det är knappast för hennes skull som man har gjort det.
Man kan förstås tänka att ju längre tid som har gått utan att man har hittat Helena vid liv, desto större är sannolikheten att hon är död. Men man kan istället tänka att ju längre tid som har gått utan att man har hittat Helena död, desto större är sannolikheten att hon är vid liv. Och det senare tycker jag är bättre.