Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Båda ställena känns rätt oviktiga att kontrollera precis efter mordet. Det fanns ju ett bra vittne som med stor sannolikhet såg mördaren då han hörde någon springa och dyka upp vid baracken och springa uppför trappan. Plus HJ som påstår han såg mannen springa från mordplatsen och några steg uppför trappan.
Bohemia? Inte alls! En öppen krog på en mörk bakgata och som ligger i en av de enda tre flyktvägarna som GM kunde ha tagit (på det stadiet i flykten). Att smita in genom en öppen dörr är ett ganska enkelt sätt att komma utom synhåll. Att inte ens kolla Bohemia är en ren skandal.
Skandia håller jag med om är lite åt utredning efter brottet, men likväl väktare bör vara observanta och de fanns inte många meter bort. Nu förhördes de tre månader efteråt.
Jag skrev någon gång tidigare i tråden om ett hypotetiskt scenario apropå Bohemia. Nu finns det inget som styrker att det gick till så här, men rent hypotetiskt är detta faktiskt möjligt, det är bara i efterhand som utredningen visar att detta scenario inte stöds av fakta. På mordnatten hade det varit fullt möjligt att det gått till så här:
Mördaren i sällskap med fru och ett par vänner går in på Bohemia, sätter sig ner och beställer vin och mat. Mördaren ursäktar sig och säger att han måste gå på toa, istället går han ut på Sveavägen och skjuter Palme. Sedan tillbaka in på Bohemia till sitt sällskap, slår sig ner och utbrister "åh, det var skönt". Och sedan skålar man av någon (obetydlig) anledning och några timmar senare vandrar man hemåt.
Nu tror jag inte att det gått till så, så vi behöver inte diskutera just det. Men jag menar att blotta möjligheten att det
skulle ha kunnat gå till på det viset visar att Bohemia borde ha kollats på mordnatten.