2021-09-08, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vet inte om unga är skeptiska till TBE-vaccin om de ska hänga där det är mycket fästingar. Har inte hört så många diskutera att det är ett problematiskt vaccin. TBE-vaccinet kräver rätt rejält med doser för att vara fullgott

Ja vart femte år.
Citera
2021-09-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har väl aldrig påstått att vaccinet varar för evigt? Däremot har jag påstått att vaccinet är effektivt, framförallt mot svår sjukdom. Ja, det vore väl lämpligt att ge alla dn tredje dos vaccin om/när den andra dosen inte längre ger så stort skydd? Jag kommer ta min tredje dos i vart fall.

Jag har inte tagit min första dos, du kan få min. Snäll jag är va?

Är det ens vetenskapligt bevisat att dos 3 tillför extra skydd för de utanför riskgrupp?
Jag menar, bara för att dos 1 gav 50%, dos 2 80-90% betyder kanske inte att dos 3 går tillbaka till 90% igen.

Sen finns det ju studier som pekar på att Pfizer skyddar sämre mot deltan, mycket sämre.
Du kanske ska kräva ett nytt vaccin snarare än samma från Pfizer, det är så 2019.
De har väl något i pillerform nu också, intresserad?
Citera
2021-09-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur vet vi att svenska myndigheter inte just övervakar utvecklingen i andra länder? Sedan undrar jag om det finns någon vetenskaplig slutsats att effekten avtar inom 12 månader som många här skriver ?

Man borde ha nämnt Israel mer om man nu hade tittat på dem, sagt att man har i åtanke att det kan bli problem och på så vis behövas restriktioner igen. Nu sa man igår att man inte såg några problem framför sig.

https://www.science.org/news/2021/08/grim-warning-israel-vaccination-blunts-does-not-defeat-delta :
" a preprint published last month by physician Tal Patalon and colleagues at KSM, the research arm of MHS, found that protection from COVID-19 infection during June and July dropped in proportion to the length of time since an individual was vaccinated. People vaccinated in January had a 2.26 times greater risk for a breakthrough infection than those vaccinated in April. (Potential confounders include the fact that the very oldest Israelis, with the weakest immune systems, were vaccinated first.)"
Länk till preprint:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.29.21261317v1.full.pdf
Citera
2021-09-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja vart femte år.

Såhär står det på 1177 bland annat
"Du som är yngre än femtio år
Du får vanligtvis tre doser under det första året. För att få ett bra skydd rekommenderas att du vaccineras enligt följande schema:

Första dosen.
Andra dosen, en månad efter första dosen.
Tredje dosen, fem till tolv månader efter andra dosen.
Fjärde dosen, tre år efter den tredje dosen.

Du rekommenderas därefter att ta en påfyllnadsdos vart femte år för att behålla skyddet mot TBE."

https://www.1177.se/Gotland/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-tbe/
Citera
2021-09-08, 09:29
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Egna erfarenheter och hörsägen är inte bevis för något men jag känner i alla fall två stycken som har drabbats av stroke, nästan direkt efter andra dosen. När jag började undersöka om stroken kunde ha något med vaccinet att göra, fann jag uppgifter (på nätet) om att fler hade drabbats av stroke efter vaccination. Det märkliga i det hela är att det i de flesta fall verkar ha skett just efter andra dosen? Någon annan med likande erfarenheter?

Källa på att blodpropp skulle vara "ett vanligt fenomen" som orsakats av covid?

En på firman fick stroke och vår snygga sekreterare typ 35 bast sjukskrev sig dagen efter spruta 2, hon tog den på lunchen, kom sen tillbaka, mådde skit, började sen få någon slags frossa och tog taxi hem. Hon kom dock tillbaka efter 3 dar och ingen ville fråga mer ingående om hur det låg till.

Vad gäller stroke langar jag in en teori här, vi har järn naturligt i vårt blod, när sen vaccinet injiceras anges det att det förekommer nanopartiklar av järn, (det anges att vissa vacciner innehåller spår av FE304), om nu sprutan läcker in för mycket i blodet då den sätts i muskel, bör alltså järnhalten öka, kör man sen med 2:an nära inpå blir det än mer järn vilket bör rubba vätskebalansen i blodet vilket då kan inebära slaggprodukter = risk för proppar.

En läkare i Kanada fick fan för att han körde D-dimer test på sina patienter som fått besvär efter vaccinationer med mRNA, där svepelektron foton på blod från patienter visade på främmande ämnen i blodet.

Sen kan man fråga sig vad vaccinet kan påverka i blodådrorna, för när pensionärer ramlar på gatan och åker in på sjukan, får de oftast blodförtunnande, då smällen från att ha ramlat i backen medför att slagg i blodådrorna lossar och far runt i kroppen och kan orsaka propp, ungefär som du tar ett gammalt kopparrör som kört vatten i typ 40 år, och slår mot en vägg, ut ramlar en jäkla massa "skräp".

OBS-mina teorier här..
Citera
2021-09-08, 09:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Superspridar-smitta? Nja. Under en stor del av epidemin, så var det den kinesiska original-varianten som spreds. Den var ganska dålig på att smitta, men under vissa speciella omständigheter, så kunde väldigt många människor smittas vid samma tillfälle. Mellan dessa tillfällen, så gick smittspridningen trögt.

Så jag tycker inte att man kan säga att en superspridar-smitta har härjat i 20 månader.

När delta-varianten anlände från Indien, så ökade smittsamheten radikalt. Så beträffande dom senaste månaderna kan det vara befogat att prata om en superspridar-smitta.

Ja? Förväntar du att testningen ska kunna hitta fler smittfall än dom personer som är infekterade? Det är oundvikligt att testkampanjerna missar en massa smittfall. Men det resonemang du för fram, verkar bygga på en föreställning att testerna i sig skulle trolla fram fler smittfall. Eller har jag missuppfattat dig på något sätt?

Jag tycker du ska läsa om mitt inlägg och dina svar… sedan får du gärna tänka till lite innan du på autopilot börjar försvara kampanjen

Antigen så är C19 så smittsamt/dödligt att vi vehöver införa extraordinära åtgärder för att hindra fortsatt smittspridning… eller så är det inte så smittsamt/dödligt

Titta på fakta och snubbla inte i din ”logik”
Citera
2021-09-08, 09:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, nu fick jag mig ett gott skratt, nu fick du verkligen till de..jag menade ju My givetvis
Bra att du inte verkar ha tagit illa upp.
Citera
2021-09-08, 09:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Det är inte onödigt att få covid. Det ger naturlig immunitet. En förkrossande majoritet överlever också smittan och många märker inte ens att de har haft det. Så varför ta ett nödgodkänt vaccin?
Det är inte nödvändigt att bli onödigt sjuk, men jag håller med om att det inte är onödigt att få covid.
Troligen kommer de flesta att smittas på sikt, både vaccinerade och ovaccinerade.
Citera
2021-09-08, 09:51
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/smittskyddslakare-regeringen-kunde-ha-vantat-lite
"Regeringens besked om lättade restriktioner den 29 september möts av kritik. Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i Region Blekinge, anser att regeringen kunde ha väntat.

– Som smittskyddsläkare skär det lite grann i hjärtat. I ett och ett halvt år har vi tjatat om vikten av att hålla avstånd, undvika trängsel och se till att smittspridningen hålls på så låg nivå som möjligt. Nu plötsligt är det acceptabelt att vi ska se fram emot ökad smittspridning, säger han till Sveriges Radio Ekot."

Kanske borde FHM samtalat med smittskyddsläkarna innan de fattade beslutet? Känns skumt att de uteslutit deras synpunkter
Citera
2021-09-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vet inte om unga är skeptiska till TBE-vaccin om de ska hänga där det är mycket fästingar. Har inte hört så många diskutera att det är ett problematiskt vaccin. TBE-vaccinet kräver rätt rejält med doser för att vara fullgott
Listan över biverkningar är lång för de flesta läkemedel, vaccin mot TBE är inget undantag. Förväntar man sig en fullständig garanti mot varje form av biverkning antar jag att man aldrig stoppar i sig någon helst medicin.
Citera
2021-09-08, 09:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja vart femte år.

Mmm. Efter att du tagit TRE doser ja.
Citera
2021-09-08, 10:02
Medlem
Citat: