2021-09-08, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jag kan se så står ovaccinerade för runt 60% av fallen i Israel.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general?utm_source=go.gov.il&utm_medium=referral

Med tanke på att de bara utgör 20% av befolkningen så är de i vart fall klart överrepresenterade då...
Citera
2021-09-08, 08:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Såg denna artikel https://www.svd.se/delta-har-omkullkastat-vara-forhoppningar
"Det sker trots att 78 procent av befolkningen över tolv år är vaccinerad med två doser och många äldre har fått en tredje så kallad boosterdos."
och
"Dessutom visar nya siffror från de israeliska sjukhusen att 59 procent av de 514 patienter som vårdades för allvarlig covid-19 förra veckan var fullvaccinerade."

Men däremot:
"De fullvaccinerade som vårdas på sjukhus i Israel tillhör också till stor del olika riskgrupper. Enligt en sammanställning gjord av Reuters är majoriteten över 60 år och har bakomliggande sjukdomar som på olika sätt försämrar immunförsvaret."

Fast det är ju rimligt att det är hos dem man ser, antagligen var de bland de första som vaccinerade sig i Israel och därför har sämre skydd. Som det även stod i slutet av artikeln:

"Finns det en risk att Sverige drabbas av samma utveckling som Israel?

– Eftersom majoriteten vaccinerades under sommaren kommer många att ha ett bra skydd i höst. Men vi behöver vara vaksamma om ett par månader när det gått längre tid sedan de flesta fick sin andra dos. Då kan det sätta fart på smittan igen, och om trycket blir högt på sjukvården kan vi behöva nya restriktioner, säger Farshid Jalalvand."

Fast som det ser ut nu så verkar ju inte regering och FHM så sugna på nya restriktioner, till skillnad från Israel som öppnade upp men sen satte in restriktioner igen när smittan ökade och sjukvården började bli belastad igen.

Känns ju klart oroande för svenskt vidkommande måste jag säga.
Att ge de först vaccinerade sin tredje dos borde vara hög prio nu. De första att få vaccin fick ju sitt för 8 månader sedan. Många 65+ fick sitt vaccin under mars-april så det är ju bara att räkna. Lite barockt att de som behöver skyddet bäst nu när Sverige öppnar upp kanske är de som har sämst skydd. Vid sidan av de ovaccinerade då. I november har jag själv då i princip inget skydd alls om jag inte får en tredje dos, men det tycks inte ligga i pipeline hos FHM så vitt jag förstått. De vill vänta och se hur det utvecklar sig i Sverige. Tycker det är anmärkningsvärt att man inte gör någon utblick mot omvärlden och då lämpligen länder som ligger före oss i händelsekedjan. Israel är ju ett sådant land man borde hårdbevaka.
Citera
2021-09-08, 08:41
Medlem
Diospyross avatar
Den megalomane narcissisten Matti Sällberg lät meddela i svt:s morgonstudio att det är minst fem doser som gäller innan vi är botade.
Citera
2021-09-08, 08:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Äldre och sjuka ska vaccinera sig. Så att de inte hamnar på sjukhus men det gör ju även äldre och sjuka som fullvaccinerat sig. Tillsammans med äldre och sjuka som inte vaccinerat sig. Yngre och friska människor överlever covid och det är inte de som ligger på IVA idag och inte igår heller. Inte förra året heller.

Jag offrar inga 70+are genom att inte ta ett nödgodkänt vaccin som inte är nödvändigt för mig.

Det är din åsikt att vi enbart har vaccinet att tacka för att myndigheterna öppnar upp nu. Inte min.

Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Vadå ska vaccinera sig? Vill du tvinga äldre och riskgrupper att ta vaccinerna?
Intressant att det är okej att äldre och sjuka ska vaccinera sig medan andra grupper ska ha ett fritt val.
Citera
2021-09-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att ge de först vaccinerade sin tredje dos borde vara hög prio nu. De första att få vaccin fick ju sitt för 8 månader sedan. Många 65+ fick sitt vaccin under mars-april så det är ju bara att räkna. Lite barockt att de som behöver skyddet bäst nu när Sverige öppnar upp kanske är de som har sämst skydd. Vid sidan av de ovaccinerade då. I november har jag själv då i princip inget skydd alls om jag inte får en tredje dos, men det tycks inte ligga i pipeline hos FHM så vitt jag förstått. De vill vänta och se hur det utvecklar sig i Sverige. Tycker det är anmärkningsvärt att man inte gör någon utblick mot omvärlden och då lämpligen länder som ligger före oss i händelsekedjan. Israel är ju ett sådant land man borde hårdbevaka.

Folkhälsomyndigheten har ju sagt att en tredje dos kan bli aktuell till hösten för riskgrupper.

Vill du ha en massvaccination på en tredje dos för alla utanför riskgrupp?
Är det inte du som proklamerat hur bra vaccinet är och sagt emot allt man skrivit om att skyddet verkar avta med tiden och hur det kommer utspela sig framöver?
Det är ju en av anledningarna till att yngre friska tvekar, vi vill inte ha tre sprutor per år för statistiken rättfärdigar det inte.

Som jag sagt innan, blir intressant att se hur det utvecklar sig med de som ansågs fullvaccinerade för några månader sedan.
Nya varianter som vaccinet kanske inte biter på med ett skydd som avtar med tiden.

Hoppas såklart man har fel och att inget händer, men bara det faktum att det pratas om en tredje dos syftar på en minskning i effekt eller för att kompensera för nya varianter.
Citera
2021-09-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressant att det är okej att äldre och sjuka ska vaccinera sig medan andra grupper ska ha ett fritt val.
Går ju att med lite god vilja att läsa som "bör" (underförstått för sin egen skull) men givet polariseringen (och i vissa fall posthistorik) är det kanske väl optimistiskt.
Citera
2021-09-08, 09:03
Medlem
Citat:

Ja, man tycker verkligen att man borde hårdbevaka Israel då de var först ut med att vaccinera många och även använt samma vaccin som oss. Mycket märkligt att man blundar för det.
Kommer nog bli mycket problem kring julen, folk som har arbetat på kontoren och sedan ska åka och besöka sina äldre släktingar. Förra julen arbetade de flesta hemifrån och kunde självisolera sig innan de åkte iväg över julen. Utan boosterdos till de äldre så kommer de ha betydligt sämre skydd då och folk som reser till dem har inte kunnat självisolera sig så kan dra med sig smittan (de har dessutom också sämre skydd eftersom det börjat avta rejält efter sommaren). Man får hoppas folk testar sig innan, men misstänker att det inte är något FHM kommer att propagera för utan om vi ska leva normalt så kommer de väl bara säga att vi ska fira jul normalt.
Citera
2021-09-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Folkhälsomyndigheten har ju sagt att en tredje dos kan bli aktuell till hösten för riskgrupper.

Är det inte du som proklamerat hur bra vaccinet är och sagt emot allt man skrivit om att skyddet verkar avta med tiden och hur det kommer utspela sig framöver?
Det är ju en av anledningarna till att yngre friska tvekar, vi vill inte ha tre sprutor per år för statistiken rättfärdigar det inte.

Som jag sagt innan, blir intressant att se hur det utvecklar sig med de som ansågs fullvaccinerade för några månader sedan.
Nya varianter som vaccinet kanske inte biter på med ett skydd som avtar med tiden.

Hoppas såklart man har fel och att inget händer, men bara det faktum att det pratas om en tredje dos syftar på en minskning i effekt eller för att kompensera för nya varianter.

Vet inte om unga är skeptiska till TBE-vaccin om de ska hänga där det är mycket fästingar. Har inte hört så många diskutera att det är ett problematiskt vaccin. TBE-vaccinet kräver rätt rejält med doser för att vara fullgott
Citera
2021-09-08, 09:07
Medlem
Citat:
Det är mer komplicerat än vad du vill göra det till.

1. 70 tusen personer har behövt sjukhusvård och här återfinns många yngre.

2. Även om "de flesta" som dött har varit över 85 är det flera tusen som varit yngre än så.
Ja men många av de yngre som tyvärr avlidit var rredan svårt sjuka och det dör ju faktiskt yngre varje år i allehanda sjukdomar och olyckor.
Citera
2021-09-08, 09:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag tror inte att det är klokt. Och vissa regioner kan behöva slänga vaccin nu för att för få bokar tid för vaccination. Bara att folk inte bokar tid är ett problem i sig, men också att slänga doser när man istället kan börja ge ut boosterdoser till de som börjar få dåligt skydd. Särskilt när det är de äldre åldersgrupperna som vaccinerats tidigt, som blir mest sjuka och kan dö, kanske man inte ska öppna upp fullt och vagga in dem i en falsk trygghet att de kan leva normalt

Citat:
Ja, man tycker verkligen att man borde hårdbevaka Israel då de var först ut med att vaccinera många och även använt samma vaccin som oss. Mycket märkligt att man blundar för det.
Kommer nog bli mycket problem kring julen, folk som har arbetat på kontoren och sedan ska åka och besöka sina äldre släktingar. Förra julen arbetade de flesta hemifrån och kunde självisolera sig innan de åkte iväg över julen. Utan boosterdos till de äldre så kommer de ha betydligt sämre skydd då och folk som reser till dem har inte kunnat självisolera sig så kan dra med sig smittan (de har dessutom också sämre skydd eftersom det börjat avta rejält efter sommaren). Man får hoppas folk testar sig innan, men misstänker att det inte är något FHM kommer att propagera för utan om vi ska leva normalt så kommer de väl bara säga att vi ska fira jul normalt.

Hur vet vi att svenska myndigheter inte just övervakar utvecklingen i andra länder? Sedan undrar jag om det finns någon vetenskaplig slutsats att effekten avtar inom 12 månader som många här skriver ?
Citera
2021-09-08, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern

Jag har väl aldrig påstått att vaccinet varar för evigt? Däremot har jag påstått att vaccinet är effektivt, framförallt mot svår sjukdom. Ja, det vore väl lämpligt att ge alla dn tredje dos vaccin om/när den andra dosen inte längre ger så stort skydd? Jag kommer ta min tredje dos i vart fall.
Citera
2021-09-08, 09:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tittar man på statistik FHM över ålder på de döda ser man tydligt att de allra flesta som avlidit av Covid är över 85 år !? Personer under 55 år som avlidit är anmärkningsvärt få. Man skall också tänka på att många redan var sjuka.

När man ser denna statistik och den nu pågående propagandan för vaccinering av yngre personer även barn kan man undra vad som egentligen är syftet med det hela ! Ser inte stora delar av befolkningen att någonting är galet och bör ifrågasättas när man riskerar barn och yngre att ta ett vaccin som inte är prövat på längre sikt!? Gå in och titta själva och dra egna slutsatser eller är det för komplicerat för de allra flesta !?
Det mesta jag sett visar att medianåldern för de som dött i covid är runt 85 år vilket innebär att 50 % av de som dött är yngre än 85 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in