Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Känns ju klart oroande för svenskt vidkommande måste jag säga.
Att ge de först vaccinerade sin tredje dos borde vara hög prio nu. De första att få vaccin fick ju sitt för 8 månader sedan. Många 65+ fick sitt vaccin under mars-april så det är ju bara att räkna. Lite barockt att de som behöver skyddet bäst nu när Sverige öppnar upp kanske är de som har sämst skydd. Vid sidan av de ovaccinerade då. I november har jag själv då i princip inget skydd alls om jag inte får en tredje dos, men det tycks inte ligga i pipeline hos FHM så vitt jag förstått. De vill vänta och se hur det utvecklar sig i Sverige. Tycker det är anmärkningsvärt att man inte gör någon utblick mot omvärlden och då lämpligen länder som ligger före oss i händelsekedjan. Israel är ju ett sådant land man borde hårdbevaka.
Folkhälsomyndigheten har ju sagt att en tredje dos kan bli aktuell till hösten för riskgrupper.
Vill du ha en massvaccination på en tredje dos för alla utanför riskgrupp?
Är det inte du som proklamerat hur bra vaccinet är och sagt emot allt man skrivit om att skyddet verkar avta med tiden och hur det kommer utspela sig framöver?
Det är ju en av anledningarna till att yngre friska tvekar, vi vill inte ha tre sprutor per år för statistiken rättfärdigar det inte.
Som jag sagt innan, blir intressant att se hur det utvecklar sig med de som ansågs fullvaccinerade för några månader sedan.
Nya varianter som vaccinet kanske inte biter på med ett skydd som avtar med tiden.
Hoppas såklart man har fel och att inget händer, men bara det faktum att det pratas om en tredje dos syftar på en minskning i effekt eller för att kompensera för nya varianter.