2021-09-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En sak jag inte riktigt förstår. Om det nu stämmer att antikropparna börjar minska redan 1 månad efter andra dosen för att sedan vara helt borta 6 månader senare, borde då inte Sverige vara i full gång med vaccination då? 3e dosen och påfyllning. Av de 6 miljoner färdigvaccinerade blev väl hälften det före sommaren och borde redan nu ha ett sämre skydd?

Är det då klokt att leva som vanligt som Socialministern sa att man kunde?

Jag tror inte att det är klokt. Och vissa regioner kan behöva slänga vaccin nu för att för få bokar tid för vaccination. Bara att folk inte bokar tid är ett problem i sig, men också att slänga doser när man istället kan börja ge ut boosterdoser till de som börjar få dåligt skydd. Särskilt när det är de äldre åldersgrupperna som vaccinerats tidigt, som blir mest sjuka och kan dö, kanske man inte ska öppna upp fullt och vagga in dem i en falsk trygghet att de kan leva normalt
Citera
2021-09-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"Helt borta efter 6 månader" är en trådsanning inget annat.

Eller har du en seriös källa på att alla vaccinerade saknar t-celler, antikroppar m.m efter 6 månader?

Israel är ju ett tydligt bevis där smittan ökar nu trots många dubbelvaccinerade. De hade ingen smitta innan sommaren när vaccineringen var relativt färsk för många, men nu har skyddet avtagit och smittan och allvarlig sjukdom har ökat igen.
Citera
2021-09-08, 08:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Egna erfarenheter och hörsägen är inte bevis för något men jag känner i alla fall två stycken som har drabbats av stroke, nästan direkt efter andra dosen. När jag började undersöka om stroken kunde ha något med vaccinet att göra, fann jag uppgifter (på nätet) om att fler hade drabbats av stroke efter vaccination. Det märkliga i det hela är att det i de flesta fall verkar ha skett just efter andra dosen? Någon annan med likande erfarenheter?

Källa på att blodpropp skulle vara "ett vanligt fenomen" som orsakats av covid?

Enligt dina egna ord så är dina erfarenheter bara hörsägen. Jag har en granne som åkte på en blodpropp av viruset. Covidpatienter får blodproppshämmande läkemedel som standardbehandling, det visste man dock inte från början, så många strök med pga det.

Källan är den här tråden, men här har du en:

https://www.regionjh.se/nyheter/halsasjukvard/halsasjukvard/emmadrabbadeshartavcoronaviruset.5.57b6e37d1747943 d3641b040.html
Citera
2021-09-08, 08:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Var ett inslag om det på TV igår. Tror det var TV4. Ansågs extra viktigt med bra skydd mot deltavarianten.

Och då sa dom att antikroppsnivån var noll och det immunologiska minnet var borta efter 6 månader menar du alltså?. Hmmmm har du en länk där jag kan läsa om detta?
Citera
2021-09-08, 08:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Håller med fullständigt.

Det samt att jag också fick en känsla av:

"Dom som blir sjuka nu är ovaccinerade - Vi orkar inte bry oss längre, dom får skylla sig själva vid dethär laget"

Precis så är det, i Sverige vågar man inte säga det rakt ut, därför slingrar man sig. I Danmark är man mer pragmatiska och säger det rakt ut, du har haft chansen att vaccinera dig så nu skiter vi i om du blir sjuk eller ej, inte vårt fel. Tack för kaffet!
Citera
2021-09-08, 08:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag tror inte att det är klokt. Och vissa regioner kan behöva slänga vaccin nu för att för få bokar tid för vaccination. Bara att folk inte bokar tid är ett problem i sig, men också att slänga doser när man istället kan börja ge ut boosterdoser till de som börjar få dåligt skydd. Särskilt när det är de äldre åldersgrupperna som vaccinerats tidigt, som blir mest sjuka och kan dö, kanske man inte ska öppna upp fullt och vagga in dem i en falsk trygghet att de kan leva normalt

Bra sammanfattning. Tänker precis som dig här. Det är ju vansinnigt.
Citera
2021-09-08, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Israel är ju ett tydligt bevis där smittan ökar nu trots många dubbelvaccinerade. De hade ingen smitta innan sommaren när vaccineringen var relativt färsk för många, men nu har skyddet avtagit och smittan och allvarlig sjukdom har ökat igen.

Vet man om det är de dubbelvaccinerade som står för ökningen i Israel? Är väl även 30% ovaccinerade i Israel...
Citera
2021-09-08, 08:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Och då sa dom att antikroppsnivån var noll och det immunologiska minnet var borta efter 6 månader menar du alltså?. Hmmmm har du en länk där jag kan läsa om detta?

Ja jag tolkade det så. Tror det var 19-sändningen.
Citera
2021-09-08, 08:16
Medlem
Tittar man på statistik FHM över ålder på de döda ser man tydligt att de allra flesta som avlidit av Covid är över 85 år !? Personer under 55 år som avlidit är anmärkningsvärt få. Man skall också tänka på att många redan var sjuka.

När man ser denna statistik och den nu pågående propagandan för vaccinering av yngre personer även barn kan man undra vad som egentligen är syftet med det hela ! Ser inte stora delar av befolkningen att någonting är galet och bör ifrågasättas när man riskerar barn och yngre att ta ett vaccin som inte är prövat på längre sikt!? Gå in och titta själva och dra egna slutsatser eller är det för komplicerat för de allra flesta !?
Citera
2021-09-08, 08:28
Medlem
Citat:
Vet man om det är de dubbelvaccinerade som står för ökningen i Israel? Är väl även 30% ovaccinerade i Israel...

Såg denna artikel https://www.svd.se/delta-har-omkullkastat-vara-forhoppningar
"Det sker trots att 78 procent av befolkningen över tolv år är vaccinerad med två doser och många äldre har fått en tredje så kallad boosterdos."
och
"Dessutom visar nya siffror från de israeliska sjukhusen att 59 procent av de 514 patienter som vårdades för allvarlig covid-19 förra veckan var fullvaccinerade."

Men däremot:
"De fullvaccinerade som vårdas på sjukhus i Israel tillhör också till stor del olika riskgrupper. Enligt en sammanställning gjord av Reuters är majoriteten över 60 år och har bakomliggande sjukdomar som på olika sätt försämrar immunförsvaret."

Fast det är ju rimligt att det är hos dem man ser, antagligen var de bland de första som vaccinerade sig i Israel och därför har sämre skydd. Som det även stod i slutet av artikeln:

"Finns det en risk att Sverige drabbas av samma utveckling som Israel?

– Eftersom majoriteten vaccinerades under sommaren kommer många att ha ett bra skydd i höst. Men vi behöver vara vaksamma om ett par månader när det gått längre tid sedan de flesta fick sin andra dos. Då kan det sätta fart på smittan igen, och om trycket blir högt på sjukvården kan vi behöva nya restriktioner, säger Farshid Jalalvand."

Fast som det ser ut nu så verkar ju inte regering och FHM så sugna på nya restriktioner, till skillnad från Israel som öppnade upp men sen satte in restriktioner igen när smittan ökade och sjukvården började bli belastad igen.
Senast redigerad av Almanacka2018 2021-09-08 kl. 08:30.
Citera
2021-09-08, 08:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tittar man på statistik FHM över ålder på de döda ser man tydligt att de allra flesta som avlidit av Covid är över 85 år !? Personer under 55 år som avlidit är anmärkningsvärt få. Man skall också tänka på att många redan var sjuka.

När man ser denna statistik och den nu pågående propagandan för vaccinering av yngre personer även barn kan man undra vad som egentligen är syftet med det hela ! Ser inte stora delar av befolkningen att någonting är galet och bör ifrågasättas när man riskerar barn och yngre att ta ett vaccin som inte är prövat på längre sikt!? Gå in och titta själva och dra egna slutsatser eller är det för komplicerat för de allra flesta !?

Det är mer komplicerat än vad du vill göra det till.

1. 70 tusen personer har behövt sjukhusvård och här återfinns många yngre.

2. Även om "de flesta" som dött har varit över 85 är det flera tusen som varit yngre än så.
Citera
2021-09-08, 08:30
Medlem
Citat:

Vad jag kan se så står ovaccinerade för runt 60% av fallen i Israel.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general?utm_source=go.gov.il&utm_medium=referral
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in